Vilket är era mest värdefulla spel?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Så är det ju, men om priserna fortsätter skena hjälper det ju åtminstone att betala av på huslånet. 😅😂

Bara spelen är tillgängliga i någon form är det inget jag bryr mig om i nån större utsträckning. Men förstår att det måste vara störigt om man verkligen vill ha allt till originalhårdvara.
Gamla pc-spel är sällan värda särskilt mycket, tyvärr. Vet inte varför det blivit så, när folk går bananas över gamla konsolspel.

Skulle tro att spelen är inte lika lätta att få igång, spelen måste installeras, och tar längre tid att komma igång.

Konsolspel var ju bara att poppa i och börja spela.

Medlem

Jo, men då är det ju bra med digitala återsläpp av gamla spel så att de blir lite mer lättillgängliga. Långt ifrån alla är så dedikerade att de orkar/vill ha 20-30 år gamla spelkonsoler framplockade (och sen be till himmelen att minneskort osv funkar...). Då är det ju bra mycket enklare att köpa hem det man vill ha till sin Switch, pc eller vad man nu spelar på

Men visst, långt ifrån alla spel har ju släppts igen. Det är himla synd

Absolut är det bra! Vissa spel är ju förutom det du nämner löjligt dyra. Och vissa(många?) köps nog inte för att spelas primärt. Men ändå, att möjligheten finns där.
Tycker personligen det är en annan känsla att öppna ett ta upp ett PS3-fodral, öpnna det och skicka i skivan med Uncharted i mitt PS3 än att bara starta spelet på Steam.
Men jag är väl gammal

Skrivet av Lecarde:

Absolut är det bra! Vissa spel är ju förutom det du nämner löjligt dyra. Och vissa(många?) köps nog inte för att spelas primärt. Men ändå, att möjligheten finns där.
Tycker personligen det är en annan känsla att öppna ett ta upp ett PS3-fodral, öpnna det och skicka i skivan med Uncharted i mitt PS3 än att bara starta spelet på Steam.
Men jag är väl gammal

Hehe, jag växte upp med NES och Super NES så jag håller med, visst finns det nåt speciellt i att poppa i kassetten och köra "original". Dock så vinner väl bekvämligheten med digitala spel för mig oftast ärligt talat /trött småbarnspappa

Medlem

Hehe, jag växte upp med NES och Super NES så jag håller med, visst finns det nåt speciellt i att poppa i kassetten och köra "original". Dock så vinner väl bekvämligheten med digitala spel för mig oftast ärligt talat /trött småbarnspappa

Känner igen det där. Hade massor av spel (SNES, NES, N64, PS1). Mest värdefulla spelet var väl Castlevania Symphony of the Night till PS1.

Som du säger så blev det (även om det var kul) mest bekvämligheten som segrade. Orkade inte ha allt framme, orkade inte koppla in det mer än några ggr per år. Så jag sålde av allt, vill jag köra något gammalt spel så är det inte superkrångligt att få tag på det digitalt.

Medlem

Har mycket äldre spel som nog är värt en del tillsammans, men inga enskilda dyrgripar på det sättet.

Möjligtvis det första Fallout, svensk big box komplett med manual och allt.

Samlar mest på sådant som har nostalgiskt värde för mig.

Medlem

Fick typ alla mina fysiska spel stulna i ett inbrott, men hade väl inte direkt några dyrgripar där heller. Av de jag har kvar är det gissningsvis The Legend Of Zelda Collectors Edition till Gamecube som är värt mest, eller kanske Twilight Princess till Gamecube. Super Mario 3D All Stars till Switch verkar ha ökat ett par kronor sen jag köpte det också

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Medlem
Skrivet av Siegfried:

Skulle tro att spelen är inte lika lätta att få igång, spelen måste installeras, och tar längre tid att komma igång.

Konsolspel var ju bara att poppa i och börja spela.

lol
Man har kunnat emulerat gamla konsolspel i årtionden på bla PC datorer. i princip en rom fil som man väljer load i emulatorn.
betydligt enklare med en emulator och rom på datorn än jobbet det krävs att leta reda på fysiska gamla konsoler och kassetter inte tala om pengarna man kan få lägga ut.
Om det handlar om att man bara vill spela spelen och inte samla på prylarna.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

lol
Man har kunnat emulerat gamla konsolspel i årtionden på bla PC datorer. i princip en rom fil som man väljer load i emulatorn.
betydligt enklare med en emulator och rom på datorn än jobbet det krävs att leta reda på fysiska gamla konsoler och kassetter inte tala om pengarna man kan få lägga ut.

Nu talades det ju visserligen om spel i fysiskt format.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

lol
Man har kunnat emulerat gamla konsolspel i årtionden på bla PC datorer. i princip en rom fil som man väljer load i emulatorn. På konsol behöver man inte ens logga in, det är bara att trycka på power.

Och hur får du romen lagligt in i datorn? Att köra emulator på datorn är alltid sämre än original då det alltid finns fördröjning då emuleringen försöker vara original konsolen. Att inte ha original kontrollen är också sämre.

Sen var det att PC spel hade sämre andrahandsvärde och det är gamla pc spel som är svårare att få igång än gamla konsolspel.

En snabb sökning på kassetterna så finns det mesta på tradera.

Medlem

Har Pokemon Heart Gold och Soul Silver med "stegräknaren" i nästan mint.
Sen en del spel till Nintendo 64 i bra skick.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Skrivet av Mr_Qi:

Har Pokemon Heart Gold och Soul Silver med "stegräknaren" i nästan mint.
Sen en del spel till Nintendo 64 i bra skick.

Heartgold, är det värt nåt? Jag recenserade det här på FZ minns jag, stegräknaren var kul. Så det spelet har man i sina gömmor, nånstans.

Medlem

Heartgold, är det värt nåt? Jag recenserade det här på FZ minns jag, stegräknaren var kul. Så det spelet har man i sina gömmor, nånstans.

Typ 2000 med stegräknare och kartong lådan.

Skrivet av Siegfried:

Typ 2000 med stegräknare och kartong lådan.

Åh fan... Eh, varför? Känns som det borde finnas multum med Pokémon i omlopp. Är det just stegräknaren som gör denna versionen mer värdefull, eller är alla gamla Poké-spel värda en slant? Jag tänkte mer att det borde vara spel som trycktes i lägre upplagor, hidden gems osv som kanske borde vara mer rare och därmed värt mera.

Medlem

Någon tusenlapp eller två kan du nog få. Såg att de såldes hyfsat dyrt på en retromässa jag besökte förra året.
Jobbade tidigare i en spelbutik och det var ofta folk kom och frågade efter de två spelen med stegräknaren.

Soulsilver är mitt nr1 pkmn <3

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Om jag skulle bli tvungen att sälja av samlingen av platsbrist, eller om det brann och jag rent teoretiskt bara hade tid att rädda en pryl, är det nog inte så mycket jag skulle gråta över. Det skulle vara RE Code: Veronica-modellen av Dreamcast jag helst behöll.

https://i.imgur.com/4qNyJIi.jpeg

Wow! Pensionsförsäkring 🤤

signatur

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Och hur får du romen lagligt in i datorn? Att köra emulator på datorn är alltid sämre än original då det alltid finns fördröjning då emuleringen försöker vara original konsolen. Att inte ha original kontrollen är också sämre.

Sen var det att PC spel hade sämre andrahandsvärde och det är gamla pc spel som är svårare att få igång än gamla konsolspel.

En snabb sökning på kassetterna så finns det mesta på tradera.

Ok missförstog.
Hur man får romen in i datorn.
Du använder valfri metod.

Att köra är "sämre" ja. Men gissar att du inte är nån som tävlar i dessa retrospel i speedrun etc, så då har det inte så stor betydelse och har inte för dom allra flesta.
Kontroller finns det massa alternativ till.
Men alla väljer vi våra sätt, vill man sitta i en skrubb framför en lite tjocktv och spela retrospel så ögona blöder och jaga kasetter på tradera bara för att spela spelen så ska man naturligtvis göra det.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Ok missförstog.
Hur man får romen in i datorn.
Du använder valfri metod.

Att köra är "sämre" ja. Men gissar att du inte är nån som tävlar i dessa retrospel i speedrun etc, så då har det inte så stor betydelse och har inte för dom allra flesta.
Kontroller finns det massa alternativ till.
Men alla väljer vi våra sätt, vill man sitta i en skrubb framför en lite tjocktv och spela retrospel så ögona blöder och jaga kasetter på tradera bara för att spela spelen så ska man naturligtvis göra det.

Valfri metod? Ska man spela det lagligt måste man köpa kassetten oavsett.

All emulering ger fördröjning.

Att spela Duck Tales på PC, det som släpptes på Steam, fungerar märkbart sämre än att spela samma version på Nes

Medlem

Åh fan... Eh, varför? Känns som det borde finnas multum med Pokémon i omlopp. Är det just stegräknaren som gör denna versionen mer värdefull, eller är alla gamla Poké-spel värda en slant? Jag tänkte mer att det borde vara spel som trycktes i lägre upplagor, hidden gems osv som kanske borde vara mer rare och därmed värt mera.

Bara spel med fodral och manual ligger på tusenlappen, Eftertraktat spel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Prisexplosionen är så tråkig. Den begränsar ju effektivt tillgången till många spel och gör den till något slags privilegium för ett fåtal. Även om jag skulle ha råd att köpa de spel jag vill ha lägger jag såklart inte ut vilka belopp som helst för ett antal gamla retrospel. Och så förblir spelen ospelade i stället.

Jag tycker det är bra att spel ökar i värde, det får upp ögonen hos folk att ta tillvara det de har och inte slänga det eller felbehandla det. Och vill man spela Mister Gimmick till NES men inte punga ut 20 000 för nöjet så finns det vägar att gå.

Sen är ju 2 miljoner dollar för SMB1 och annan sån video grading en uppenbar scam, men det är en annan sak.

Skrivet av Siegfried:

Spana in FPGA, specifikt Mister FPGA.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Valfri metod? Ska man spela det lagligt måste man köpa kassetten oavsett.

Att spela Duck Tales på PC, det som släpptes på Steam, fungerar märkbart sämre än att spela samma version på Nes

Valfri metod som sagt, finns iget praktisk hinder.
Duck tales remastered är ovesäntligt i denna diskution

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Jag snackar inte om remastern,

https://store.steampowered.com/app/525040/The_Disney_Afternoo...

Samtliga av dessa spelen har bättre respons på Nes än PC.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Praktiska? Det finns många juridiska hinder. Om man ska spela det lagligt måste man köpa kassett oavsett så då måste man leta upp det ändå. Annars spelar man inte spelen lagligt.

Spelar jag gamla spel på nya konsoler eller PC går det väldigt mycket sämre än om jag spelar på original hårdvara på en CRT.

Enda genrer som inte gör skillnad är turbaserade spel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Praktiska? Det finns många juridiska hinder. Om man ska spela det lagligt måste man köpa kassett oavsett så då måste man leta upp det ändå. Annars spelar man inte spelen lagligt.

Spelar jag gamla spel på nya konsoler eller PC går det väldigt mycket sämre än om jag spelar på original hårdvara på en CRT.

Enda genrer som inte gör skillnad är turbaserade spel.

Man kan välja se hinder eller vara lösningsfokuserad.

Skrivet av Hipshot:

"The most entertaining and original First Person Shooter we've seen since Half Life"

https://i.ibb.co/D1h3tY5/image.png

Kan du flytta på Diakatana-boxen så jag kan s spelet under som citatet referatet till?

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Jag har aldrig varit nån riktigt samlare av gamla spel och sånt men för snart 10 år sedan köpte jag ett NES på Blocket och en del spel till den kunde vara rätt dyra i mitt tycke. Dock var inputdelayen för stor för att njutbart kunna spelas på en modern tv så sålde av grejerna igen, men fan vilken charm det har ändå.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Man kan välja se hinder eller vara lösningsfokuserad.

Lösningsfokuserad som att köpa original hårdvara och en CRT 👍, bästa möjliga nostalgifaktor, något som helt fattas att spela det på nyare enheter 😑

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag har aldrig varit nån riktigt samlare av gamla spel och sånt men för snart 10 år sedan köpte jag ett NES på Blocket och en del spel till den kunde vara rätt dyra i mitt tycke. Dock var inputdelayen för stor för att njutbart kunna spelas på en modern tv så sålde av grejerna igen, men fan vilken charm det har ändå.

Leta upp en liten CRT, en 14 tummare tar inte så stor plats

Medlem

Vad kan min oljemålning föreställandes Pyramid head vara värd? 20 år gammal skapelse, av ingen mindre än konstnären Phyrr
20k? 50k? Eller etthundra kronor?

Nog inte det mest värdefulla jag har, men en av mina spelrelaterade saker som betyder mest för mig.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Lösningsfokuserad som att köpa original hårdvara och en CRT 👍, bästa möjliga nostalgifaktor, något som helt fattas att spela det på nyare enheter 😑

Ja som sagt, vill man sitta framför en gammal CRT och blöda ögonen av sig, leta beggade kasetter osv för all del.
Själv ser jag det som gå över ån för att hämta vatten, om det bara gäller att man ska spela spelen.

123
Skriv svar