Geforce RTX 5000-serien avtäckt – toppkortet kostar 28 000 kr
Bara jag som undviker DLSS som pesten? Tycker det gör bilden sjukt blurrig och blir bara irriterande och distraherande att använda. Önskar skiten aldrig uppfanns så utvecklare faktiskt la lite tid på optimera sina spel istället för förlita sig på DLSS.
Inte alls, hatar också det, men mer än det så hatar jag Nvidias lögnaktiga marknadsföring om "prestandaökningar".
Har helt checkat ut från hårdvaruhetsen i överskådlig framtid. Jag har visserligen en, för mig, arbetsdator med en 3090 Ti och Ryzen 5950x, men min gamla Ivy-Bridge dator är numera den jag använder till vardags, nyligen "uppgraderad" till Titan X i SLI. Ingen DLSS skit här inte!
Vad man ska göra åt saken? Köpa ett lite äldre kort som fortfarande duger gott till dagens spel. Vilket spel är det som kräver ett 5080 som inte flyter godkänt eller t.o.m bra på 30XX eller 40XX-serien?
Det beror väl helt på vilka inställningar man vill köra spelet i?
Om man kör allt på lägsta i 1080p så behöver inget kraftfullt kort alls
GDDR7 är 50% snabbare än GDDR6x som sitter i 4090. 1440p är fully solved för länge sen. Dessa kort kommer maxa 1440p i all framtid.
Vi kommer snart börja blicka mot 8k upplösning.
Svammel. NVIDIAs marknadsföringsmaterial har säkerligen som vanligt räknat med uppskalning påslaget. Prestandamässigt är det inte i närheten utan DLSS.
Uppskalning är dock det som både spelutvecklare, konsoltillverkare och leverantörer av grafikkort kommer satsa på framöver, oavsett vad man kan tycka om det. Spel kommer släppas med uppskalning inräknat i sin "prestandabudget". Bara se PS5 Pro tech Videon av Mark Cerny där de gör klart att just uppskalning var målet med PS5 Pro och att man nu startat ett samarbete med AMD vid namn AMETHYST som skall satsa på uppskalning till PS6 och förmodligen framtida AMD kort för PC.
Svammel. NVIDIAs marknadsföringsmaterial har säkerligen som vanligt räknat med uppskalning påslaget. Prestandamässigt är det inte i närheten utan DLSS.
Uppskalning är dock det som både spelutvecklare, konsoltillverkare och leverantörer av grafikkort kommer satsa på framöver, oavsett vad man kan tycka om det. Spel kommer släppas med uppskalning inräknat i sin "prestandabudget". Bara se PS5 Pro tech Videon av Mark Cerny där de gör klart att just uppskalning var målet med PS5 Pro och att man nu startat ett samarbete med AMD vid namn AMETHYST som skall satsa på uppskalning till PS6 och förmodligen framtida AMD kort för PC.
Aa. Spela utan AI uppskalning är värdelöst idag om alternativet finns då prestandatappet är obefintligt och man får 3-4x mer FPS, speciellt med nya DLSS 4.0
Vad man ska göra åt saken? Köpa ett lite äldre kort som fortfarande duger gott till dagens spel. Vilket spel är det som kräver ett 5080 som inte flyter godkänt eller t.o.m bra på 30XX eller 40XX-serien?
Visst kan ett 30XX/40XX "duga" till mycket, det håller jag med om! Bra kort utan tvekan men jag väljer inte GPU endast för spel som är släppta idag. Kan givetvis få mer prestanda per krona om man är villig att titta på begagnat men jag värdesätter reklamationsrätt väldigt högt.
Det är inte ett "dåligt" alternativ att göra så men inte heller något som passar alla.
Man måste givetvis se till användning. Ett 5090 kostar och är till för 5% av entusiasterna. 5070 ska prestera som ett 4090 för referens. Ett 5090 kommer i princip ha dubbla 5080 prestandan och vara extremt prisvärt för dom som vill maxa 4k de nästkommande 5-10 åren. Men för 95% så är inte 5090 något att ha. Det är därför betydligt billigare modeller finns. Det kommer alltid kosta ligga på topp.
Ett 5070TI med 16gb minne kommer vara bättre än 4090 för typ halva priset om man vill maxa 1440p i all framtid men även spela i 4k i 60fps för nuet. Det kommer vara mer än tillräckligt för de flesta. Så blir ganska orelevant att kolla på priset på 5090 och bli förbannad utan att veta vad man kollar på.
Jodå... minns så väl när jag köpte det senaste och absoluta toppkortet för ca 8000 kr. xD
Jag tror inte att man kan göra så mycket annat än att öppna plånboken. Uppskalning kommer vara viktigt framöver och köper man ett äldre kort så köper man ett kort med äldre och därmed sämre uppskalningsgeneration. Så man straffas dubbelt med både sämre uppskalning och sämre grundprestanda. Så jag vet inte riktigt om man kan rekommenderar någon att köpa ett äldre kort idag som man kunde tidigare när endast rå prestanda var det som räknades.
Om jag väl skall lägga ned en påse pengar på att uppgradera en dator hemma, eller en konsol för den delen, så lägger jag hellre ned en extra slant på det senaste så man är lite framtidssäker. Jag har ett 3060TI idag. Jag kommer förmodligen bygga ny dator i år med ett 50xx kort. Men inte 5090, det är total overkill för mig som inte spelar PC i 4K. 5070Ti förmodligen. Får se vad Sweclockers prestandatester visar.
Edit: Spelar man i 1080P så har man ganska mycket mer marginal dock att hålla ned kostnaderna. Men dessvärre så är det många som får exem i ögonen av den nivån. (jag kör själv i 1080P)
Läser lite kommentarer på SweC och facepalmar hårt åt sådana som tycker det här är en rimlig prisnivå.
xx80-kort för över 14-papp ska inte vara normalt. När 3080 släpptes låg det på under 8000kr, något som motsvarar 10 000kr idag med inflation. Och lägg där till att nVidia i vanlig ordning snålar med VRAM och gömmer sig bakom hur otroligt fantastiskt DLSS minsann är, snart kommer vi inte behöva något VRAM alls!
Nej, nVidia måste tryckas tillbaka framöver, hoppas innerligt Intel och/eller AMD kan slå tillbaka ordentligt på GPU-sidan även om det inte känns sannolikt just nu. Alternativt att de börjar göra sina lineups rimligare vad gäller specifikationer och/eller pris, men det känns ännu mindre sannolikt när de kan mjölka sina "trogna konsumenter" som de gör, och hur de behandlar partners är ju inte alltid särskilt fräscht heller, EVGA sitter fortfarande färskt i minnet.
Då kostade också en dollar 8:50, nu över 11kr
Man måste givetvis se till användning. Ett 5090 kostar och är till för 5% av entusiasterna. 5070 ska prestera som ett 4090 för referens. Ett 5090 kommer i princip ha dubbla 5080 prestandan och vara extremt prisvärt för dom som vill maxa 4k de nästkommande 5-10 åren. Men för 95% så är inte 5090 något att ha. Det är därför betydligt billigare modeller finns. Det kommer alltid kosta ligga på topp.
Ett 5070TI med 16gb minne kommer vara bättre än 4090 för typ halva priset om man vill maxa 1440p i all framtid men även spela i 4k i 60fps för nuet. Det kommer vara mer än tillräckligt för de flesta. Så blir ganska orelevant att kolla på priset på 5090 och bli förbannad utan att veta vad man kollar på.
Kill-gissar rejält här ser jag.
5-10 åren? 4090 som är lite mer än två år orkar inte med alla spel i 4k ultra i över 100fps idag i synnerhet inte utan DLSS. Så varför i hela friden skulle 5090 orka med 10 år?
Nej dina spekulationer håller jag inte med om någonstans.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Då kostade också en dollar 8:50, nu över 11kr
Återigen, prisutvecklingen i dollar är inte bättre, och ligger lååångt över KPI-utvecklingen.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Mycket pengar helt klart och mer än 2000 mer än vad jag själv är villig att betala för ett grafikkort men så länge det finns personer där ute som har råd att köpa det och också väljer att göra det så är det väl priset ändå "för högt"? Varför skulle inte Nvidia ta det priset de kan få? Inte som att det är mat, medicin eller något annat som verkligen är nödvändigt. Det finns ju också gott om alternativ där ute för den som inte vill lägga ner så mycket pengar på ett grafikkort, både från Nvidia och från andra tillverkare. Visst man kommer inte kunna köra de senaste spelen med allt maxat och i 4K, men är det verkligen så viktigt?
Kill-gissar rejält här ser jag.
5-10 åren? 4090 som är lite mer än två år orkar inte med alla spel i 4k ultra i över 100fps idag i synnerhet inte utan DLSS. Så varför i hela friden skulle 5090 orka med 10 år?
Nej dina spekulationer håller jag inte med om någonstans.
Känns inte speciellt intressant att spela i 4k utan DLSS över huvudtaget. Varför skulle man tacka nej till 100 extra FPS utan märkbart tapp i något annat. Dessutom blir inte spelen speciellt mycket mer krävande idag. Nya mjukvarutekniker i ex Unreal Engine 5.4 vad gäller ljussättning är faktiskt mindre krävande än för 2 år sen i 5.0 och är snyggare.
5070 utan TI kommer ha ungefär samma prestanda som 4090
Inte en chans
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Så man marknadsför att ett 5070 slår ett 4090 med fake fps påslaget som ger en massa input delay...snyggt.
Det här är rätt roligt.. Det har uppstått någon sorts elitism mot DLSS och AI. Läst mycket både här och på sweclockers, Jag lovar att ni inte är häftiga.
Jag kan även lova dig att du kommer knappt se skillnad på ett spel med DLSS 4 som ger dig 60fps extra och utan.
Känns inte speciellt intressant att spela i 4k utan DLSS över huvudtaget. Varför skulle man tacka nej till 100 extra FPS utan märkbart tapp i något annat. Dessutom blir inte spelen speciellt mycket mer krävande idag. Nya mjukvarutekniker i ex Unreal Engine 5.4 vad gäller ljussättning är faktiskt mindre krävande än för 2 år sen i 5.0 och är snyggare.
DLSS är många saker. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/technologies/dlss/.
Det som hyllas är Super Resolution som ger ökad prestanda i högre upplösningar utan nämnvärd input lag. Den nya AI metoden NVIDIA använder för att generera detta som de förevisade igår gör att det nu blir skarpare bild och inte lika mycket blurr vid super resolution och detta även på sina äldre kort som stödjer tekniken.

Det som Nvidia nu använder som exempel när man räknar fram att tex ett 5070 skulle vara i samma liga som ett 4090 är "Frame Generation". Detta skapar fler frames (högre FPS) men det är väldigt beroende av vilken framerate som man ligger på Native. Kör man ett spel i 30 FPS native och skalar upp det till 60 FPS eller 120 FPS via Frame generation så kommer man få enorm input lag eftersom att kontrollerna fortfarande uppdateras mot 30 FPS. Detta nämner man inte. Så Frame Generation är endast användbart på spel där man redan har bra FPS men där grafikkortet flaskar. Tex för att nå 240 FPS från 120 om man har en skärm som pallar det.
Det är således ohederligt av Nvidia, och konkurrenterna, att använda framegeneration som någon som helst motiverare i sin marknadsföring. Men Superresolution är absolut tiptop.
Det här är rätt roligt.. Det uppstått någon sorts elitism mot DLSS och AI. Läst mycket både här och på sweclockers, Jag lovar att ni inte är häftiga.
Jag kan även lova dig att du kommer knappt se skillnad på ett spel med DLSS 4 som ger dig 60fps extra och utan.
Ja, det är ju absolut inte så att någon/några kan ha testat side-by-side och märkt en försämring, nej nej. DLSS är framtiden och fantastiskt, det finns helt enkelt ingen annan sanning! /s
Jag gjorde *mycket* tester med specifikt CP2077 då jag tyckte det presterade som skit på mitt 3080, och jag upplevde DLSS oaktat inställningar som en visuell försämring. Det blev suddigare, och flera "kanter"/"skarvar" fick en lätt halo-effekt, bara för att nämna de tydligaste grejerna jag reagerade på.
Sen är det väl upp till var och en vad man märker/reagerar på och vilken setup man kör. Att säga att DLSS universellt äger och inte har några nackdelar är lika tragikomiskt som att säga att det är raktigenom värdelöst. För en del är det säkert en fantastisk förbättring, medan det för andra inte är värt det.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
5070 utan TI kommer ha ungefär samma prestanda som 4090
Nope
Bara jag som undviker DLSS som pesten? Tycker det gör bilden sjukt blurrig och blir bara irriterande och distraherande att använda. Önskar skiten aldrig uppfanns så utvecklare faktiskt la lite tid på optimera sina spel istället för förlita sig på DLSS.
Ja, det är tråkigt att utvecklare verkar se DLSS som en ursäkt för att inte optimera spel. Dock tycker jag att DLSS är mycket bättre än t.ex. FXAA som förpestade spel förr.
DLAA däremot
Det här är rätt roligt.. Det uppstått någon sorts elitism mot DLSS och AI. Läst mycket både här och på sweclockers, Jag lovar att ni inte är häftiga.
Va? Jag snackar inte om DLSS som jag ändå gillar utan nya Multi frame generation (fake fps, som ökar input delay) som är exklusiv till RTX 5000 serien. Med den tekniken försöker man få kunder tro att ett 5070 presterar som ett 4090.
Blir ett 5070 Ti iallafall för mig och sälja mitt 3070 så känns det inte lika mycket. Fan kom ihåg när man kunde köpa grafikkort för runt 3000-5000 tusen tex som GTX 970 GTX 1070 och köpte ett 1080 Ti för ca 8000 nu får man nästan sälja en njure eller två för att ha råd. Kommer inte direkt bli billigt att gå helt över till AMD senare.
Aggressiviteten hos vissa här är lite oskön. Dissa nVidia bäst ni vill men tagga ner lite mot andra användare tack.
Sprider man lögner och skriver BS så får man räkna med mothugg.
Herregud vilka priser. DLSS försämrar bilden, blir suddigt och för skarpt på samma gång! Mums! Och frame generation är helt sinnesjukt, mer frames visst men det är ju helt på låtsas. Input delayen förändras inte, skapar bara mer dissonans mellan din input och vad some händer på skärmen. Förstår inte varför folk säger att det är en positiv grej.