Geforce RTX 5000-serien avtäckt – toppkortet kostar 28 000 kr
28K?! Som hittat ju.
Vad är en njure värd idag på ett ungefär?
28K?! Som hittat ju.
Vad är en njure värd idag på ett ungefär?
Jag kan ta dina två så kanske jag har råd 😁
Hiskeliga priserna har blivit.
På ett sätt så är man ju medskykdig till detta då även rx 7900xtx kostade en hel del när det släpptes.
Men man köper nog för att det tyvärr känns som att dessa priser är här för att stanna.
Nvidia/Amd ser nog ingen anledning till att sänka sina priser.
Bara jag som undviker DLSS som pesten? Tycker det gör bilden sjukt blurrig och blir bara irriterande och distraherande att använda. Önskar skiten aldrig uppfanns så utvecklare faktiskt la lite tid på optimera sina spel istället för förlita sig på DLSS.
Jag minns första gången jag aktiverade DLSS och det var så suddigt och hemskt att jag var nära att spy. Jag tror det var DLSS2.
Det är fortfarande ofta så suddigt att jag måste ändra tillbaka till native, men ibland blir jag faktiskt förvånad över hur bra kvaliteten är. DLSS är nog ändå framtiden med tanke på hur otroligt mycket det ökar fps.
Memento Mori
Ska vi behöva börja undervisa människor i marknadsekonomi och utbud/efterfrågan nu igen? Kanske har vi svenskar svårt att ta in att företag faktiskt har ett ansvar att maximera vinsten för sina aktieägare.
Själv bryr jag mig inte ett dugg om 4K och kommer därför sitta på mitt 4070 ett bra tag till.
Ska vi behöva börja undervisa människor i marknadsekonomi och utbud/efterfrågan nu igen? Kanske har vi svenskar svårt att ta in att företag faktiskt har ett ansvar att maximera vinsten för sina aktieägare.
Själv bryr jag mig inte ett dugg om 4K och kommer därför sitta på mitt 4070 ett bra tag till.
Märklig kommentar då ett 4070 skulle klara av 4K helt gallant. Jag själv har ett 3070-kort i min burk, kör på 4K-upplösning och tycker det är helt underbart Aldrig att jag skulle vilja gå tillbaka till lägre upplösningar nu.
Bara jag som undviker DLSS som pesten? Tycker det gör bilden sjukt blurrig och blir bara irriterande och distraherande att använda. Önskar skiten aldrig uppfanns så utvecklare faktiskt la lite tid på optimera sina spel istället för förlita sig på DLSS.
Tvärt om. Jag kör alltid med DLSS om jag kan. Ser hellre att bildkvalitén eventuellt får sig en liten försämring (vilket inte alltid är fallet) om prestandan överlag blir bättre.
Starfield tex var totalt ospelbart för min del innan det fick en uppdatering som innehöll DLSS.
Utan det så var Starfield så otroligt suddigt och laggigt att det helt ärligt gav mig huvudvärk och gjorde mina ögon väldigt överansträngda. Jag är iaf väldigt tacksam för att DLSS-tekniken finns.
Nja. Det kan vara bra att påminna folk om ABC i ekonomi så som tillgång och efterfrågan, men samtidigt är ju faktiskt företag oerhört medvetna om och känsliga för vad konsumenten upplever. Hur konsumenter värderar deras produkter och vad som anses vara billigt och dyrt och vad det skapas för narrativ kring det hela.
Konsumenter påverkas också av varandra. Om narrativet blir att moderna GPUs är för dyra, då har jag själv lättare att stå emot och hålla igen med köp av det allra nyaste.
Det är helt naturligt att konsumenter reagerar och till och med protesterar högljutt. Datateknik blir bara billigare med tiden (Moores law och sånt) men ändå så har dubblerade priser plötsligt blivit det nya normala. Jag stör mig väldigt mycket på det.
Memento Mori
Jag är försiktigt positiv till att priserna på allt under 5090 inte verkar ha klivit uppåt sedan sist om jag förstått saken rätt men med ett RTX 4070ti i burken så hade jag noll avsikter att byta oavsett.
Nej, jag är inget fan av prissättningen men det enda vi kan göra åt det är att rösta med plånboken. Om inte annat så kan man välja ett kort från Intel under den lilla period när de fortfarande slåss med något lägre priser än konkurrenterna.
https://www.youtube.com/watch?v=xpzufsxtZpA
DLSS 4 on Nvidia RTX 5080 First Look: Super Res + Multi Frame-Gen on Cyberpunk 2077 RT Overdrive
Länkar den här också. Digital foundry fick testa ett engineering sample och det är riktigt fin uppgradering när det gäller bildkvalitén med uppskalningen.
5070 utan TI kommer ha ungefär samma prestanda som 4090
Jag tänker invänta oberoende tester innan jag drar några (förhastade) slutsatser.
är det någon som har hunnit konvertera priset för ett 5090-grafikkort till Taco skalan?
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
är det någon som har hunnit konvertera priset för ett 5090-grafikkort till Taco skalan?
Tacos för 4 pers = 1800 kr
28000/1800 = ~15,5
Svar: Ett 5090 motsvarar ungefär 15 och en halv lyx-taco middagar för fyra personer.
Fortfarande att min PS5:a känns som rätt köp även efter 3 år. Finns inge spel till PC som jag tycker motiverar dessa priser.
Fortfarande att min PS5:a känns som rätt köp även efter 3 år. Finns inge spel till PC som jag tycker motiverar dessa priser.
Även om jag är primär PC gamer så håller jag helt med dig. Har mer och mer blivit att jag spelar på konsol istället för att uppgradera min PC. Priserna för att uppgradera viss hårdvara vs köpa en konsol som kan spela spelen kommande 5 åren känns som ett enkelt beslut rent ekonomiskt. Sedan att man tappar möjlighet till vissa mods samt något säkre grafik i vissa fall; gör mig ingenting.
PC | PS5 | Switch
Inte en chans
Hur vet du?
Seriös fråga.
Jag är försiktigt positiv till att priserna på allt under 5090 inte verkar ha klivit uppåt sedan sist om jag förstått saken rätt men med ett RTX 4070ti i burken så hade jag noll avsikter att byta oavsett.
Nej, jag är inget fan av prissättningen men det enda vi kan göra åt det är att rösta med plånboken. Om inte annat så kan man välja ett kort från Intel under den lilla period när de fortfarande slåss med något lägre priser än konkurrenterna.
Ja det ser hyfsat på pappret just nu, men vänta bara tills folk har hunnit att analysera specsen och jämföra med föregående serier och det är risk att vi kommer få höra att "5080 borde i själva verket ha hetat 5070" och "5070 borde egentligen ha kallats 5060" osv.
För mig känns det spontant som att Nvidia kört en fuling med förhållandevis svaga GPU:er när det gäller rå prestanda (förutom 5090, som återigen är ett monster), men där de tack vare dessa förfinade AI-tekniker kommer undan med att klassa de nya korten som 50-60% snabbare än 4000-serien.
Memento Mori
5090 kunde ha fått ett liknande Titan namn, prissättningen tycker jag inte passar in inom konsumentavdelningen.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Aa. Spela utan AI uppskalning är värdelöst idag om alternativet finns då prestandatappet är obefintligt och man får 3-4x mer FPS, speciellt med nya DLSS 4.0
Det är skillnad på frames nuförtiden. Att spelet visar en 3x högre siffra på FPS mätaren betyder ju inte så mycket.
Hur vet du?
Seriös fråga.
Du kan mer eller mindre räkna ut det själv.
Det är bara att kolla statsen på korten. 4090 har typ 3ggr mer av allt.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Du kan mer eller mindre räkna ut det själv.
Det är bara att kolla statsen på korten. 4090 har typ 3ggr mer av allt.
Vissa här samt på Swec är rent hopplösa och verkar inte ha någon verklighetsförankring alls, tyvärr.
Man blir nästan mörkrädd av hur ignoranta de är och hur hårt de håller fast vid sin uppfattning.
Det är skillnad på frames nuförtiden. Att spelet visar en 3x högre siffra på FPS mätaren betyder ju inte så mycket.
Det är bara bakåtsträvande AI skeptikers som pratar så. Dom AI genererade framesen (med senare versioner av DLSS) är precis lika bra som riktiga FPS.
Du ser ingen skillnad på 150 FPS eller 50FPS + 100 AI FPS. Det har heller ingen märkbar baksida med senare versioner av DLSS, Frame Generation, Reflex etc. Så länge det är Nvidia så är det helt revolutionerande för gaming.