Slösar ni tid på Youtube?
Jag misstänker att de flesta har varit med om det, man ska bara kolla ett klipp som ser intressant ut, och 1-1,5h senare så vet man inte riktigt vart tiden tog vägen.
Jag har blivit lite bättre på att vara lite disciplinerad och fråga mig själv hur mycket tid jag har tänkt spendera innan jag ens öppnar youtube nuförtiden.
Algoritmerna är ju rätt bra på att plocka fram innehåll så att det inte blir något naturligt slut på tittandet tycker jag.
Hur upplever ni youtube? "Stjäl" det tid från er? Har ni strategier för att begränsa tittandet?
Kan tillägga att jag tycker det finns en distinktion mellan att kolla ett klipp här och där(det finns massor som är underhållande och/eller informativt) och att "fastna".
Jag kurerar mitt flöde stenhårt. I princip bara sådant jag också följer som dyker upp där.
Sedan försöker ju Youtube ge mig rekommendationer emellanåt och är det något som verkar intressant kan jag kanske titta på nåt klipp, men allra högst sannolikt blir att det hamnar i högen med "rekommendera inte denna kanal".
Shorts stänger jag av så fort den dyker upp. Tyvärr kan en ju vara stänga av den 30 dagar i stöten, av vad jag har hittat i alla fall.
Ad hoc addendum
Man får balansera lite..
~80% YT och 20% anime!
Vart kvalar anime på Youtube in då?
Ad hoc addendum
Brukar somna till startalk på youtube, ca 15min. Som förklarar någon typ av astrofysik. Hur uppstår norrsken? tidvatten? Varför är planeter runda? Hur tomt är rymden? tidsdilatation, rumtid osv 😅
Annars är det mest för plugg
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Brukar inte lägga mycket tid på YT eller liknande men härom dagen (tack vare FZ-tråden gällande japanska reklamer*!) fastnade jag rejält. Skrämmande hur tiden flyger iväg. "ååhåå den såg kul ut aja, jag klickar väl...." och tjoff så hade tre timmar försvunnit.
Ser i vanliga fall endast på ~10 kanaler jag är subbad till så, 0-20 min per dag.
Nja. Periodvis tittar jag för mycket, men det tenderar att gå över ganska fort. Främst eftersom YouTube stenhårt bombar på med rekommendationer om något som jag redan hunnit tröttna på.
För att undvika att fastna i hjärnröta försöker jag också att styra in mig på annat. Jag vet t.ex. att om jag slår på YouTube till maten är det lätt hänt att jag blir kvar i soffan hela kvällen. Försöker därför göra det till en vana att käka kvällsmat med en bok/ljudbok istället. Nog för att jag kan fastna med det hela kvällen också, men det känns mer okej.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Har några kanaler jag följer och ser dom allra flesta på söndagarna när jag inte har nåt annat bättre för mig.
Några jag alltid ser är
Markus Aujalay
DF Clips
Henrik Jönsson
Rickards Garage
Sedan ett tiotal andra men föredrar att bränna av allt bra i ett svep, så behöver man inte bry sig mer om YouTube resten av veckan. Kan hända ändå att man kollar nåt på skithuset ibland.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Jag avslutade YT premium och kör med vanlig reklam igen. YT är ruskigt aggresiva med både reklamavbrott och även påminnelser att komma tillbaka till att premuera igen...
Det gör ialf att jag inte tittar lika mkt längre på YT för avbrotten gör bara upplevelsen inte alls bekväm.
Läskigt är det nog allt med hur mkt tid det går att tappa till YT. Dock är 80% jag ser är analyser och dokumentärer om olika saker.
Allt ifrån någon pratar om sitt personliga projekt de jobbar med till någon tar en take på varför "X" och Xtreme blev så trend poppis på 90talet. Resterande 20% är gametrailers och reviews. Samt daily does of internet....
Det suger dock att tappa halva dagen med att bara suttit i soffan på en söndag och kikat på YT.
Tror när det blir lite varmare så var det skönt för mig ialf att vara ute och promenera och lyssna på ljudböcker och podcast på kvällarna efter jobbet.
Vansinnigt mycket! Har i stort sett alltid en video igång, oavsett om jag arbetar hemifrån eller står och lagar mat eller pendlar med tåget. Även när jag spelar mer lågintensiva spel eller spel utan story brukar jag lyssna på något klipp samtidigt. Klockar in på sex-sju timmar per dygn och då är nog 75-80% lyssnande mer än tittande
Periodvis kan det bli väldigt mycket, men är nu fokuserad på att se alla spaghettiwestern-filmer som gjorts, så har inte tid längre. Tack och lov. Bara massa skit där ändå.
Typ hela tiden. Det är också en last resort grej för mig när jag inte har något kvar att surfa ikapp. Har självklart Premium. Inte för att det är billigt, men jag använder det mycket. YouTube har extremt bra content gällende min profession (programmering) också.
I'm like you, I have no name.
Jag använder YouTube väldigt mycket. Men jag tycker inte att jag "slösar" tid där, jag kollar massor av intressanta och underhållande saker och lär mig mycket hela tiden. Jag har t.o.m. svalt förtreten och börjat betala för Premium bara för att slippa reklamen. Det har nog fått ned mitt blodtryck, skulle jag tippa.
Minns typ 2011 när man följde vloggers i usa som la upp en video varje dag och bara pratade skit.
Tobuscus, iJustine, davedays, dudelikehella, katers17, kassemg, olgakay och allt var det var.
Snacka om att slösa tid.
Använder YouTube väldigt sällan numera.
Kan kolla på nån speltrailer, eller rollspelspodcast ibland om det inte finns på Spotify.
ACG reviews är ju bra och Pitch Meeting är rätt kul fortfarande. Men det är typ det.
Men min algoritm är helt fucked.
Tittar knappt ens på filmtrailers längre för det finns några jävla kanaler som gör fake trailers, och det märker man oftast inte förrän man är några sekunder in, och då lär sig algoritmen det. Sen är det kört.