Runt 100 Witcher 3-utvecklare är kvar på CD Projekt

Robot
Runt 100 Witcher 3-utvecklare är kvar på CD Projekt

Och en del jobbar på The Witcher 4.

#the-witcher-4


Medlem

Städaren är säkert kvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Rebel Wolves som gäller nu.

Medlem

Om det ska bli en ny trilogi hade jag gärna haft möjligheten att skapa min egen Witcher som följer med genom alla tre spel istället för Ciri. Som i Mass Effect 1-3. Tyckte att det var en cool detalj. Tycker att det är roligare att rollspela då.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Remember, don't pre-order!

Medlem

Har för mig det var typ 3-400 pers på The Witcher 3 när det var som mest (hela deras utvecklings-styrka at that time antar jag):

Så det bör ju innebära att ungefär 60-70% av utvecklarna som jobbade på The Witcher 3 inte längre är kvar, det känns ju som rätt många ändå?

Tror det är ganska hög "turnover rate" eller vad det heter på stora studios överlag ifs, men ändå...

Det är ju knappast "samma gäng!" så mycket som "en del från det gänget".

Tror utvecklingen av Cyberpunk tog jävligt hårt på många som jobbade där.
Kan inte tänka mig att rasslade in en hel del avskedsansökningar mot slutet av utveckligen av det och runt släpp.

"Ni ska göra typ bokstavligen världens mest ambitiösa spel nångonsin, det har vi bestämt."
"Sen vi aldrig säga åt er att jobba massa övertid, men ni LÄR JU behöva jobba GANSKA MYCKET övertid".

Sen kommer dom ur det där helt söndermanglad vid släpp bara för att få vara representant för årets stolpskott.
Dom flesta gick nog bara över till en annan studio, men kan tänka mig det var en hel del som gick över till en annan branch helt och hållet.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Har för mig det var typ 3-400 pers på The Witcher 3 när det var som mest (hela deras utvecklings-styrka at that time antar jag):

Så det bör ju innebära att ungefär 60-70% av utvecklarna som jobbade på The Witcher 3 inte längre är kvar, det känns ju som rätt många ändå?

Tror det är ganska hög "turnover rate" eller vad det heter på stora studios överlag ifs, men ändå...

Det är ju knappast "samma gäng!" så mycket som "en del från det gänget".

Tror utvecklingen av Cyberpunk tog jävligt hårt på många som jobbade där.
Kan inte tänka mig att rasslade in en hel del avskedsansökningar mot slutet av utveckligen av det och runt släpp.

"Ni ska göra typ bokstavligen världens mest ambitiösa spel nångonsin, det har vi bestämt."
"Sen vi aldrig säga åt er att jobba massa övertid, men ni LÄR JU behöva jobba GANSKA MYCKET övertid".

Sen kommer dom ur det där helt söndermanglad vid släpp bara för att få vara representant för årets stolpskott.
Dom flesta gick nog bara över till en annan studio, men kan tänka mig det var en hel del som gick över till en annan branch helt och hållet.

Tror du blandar ihop 4 och 3
3an hade typ 200
4an har 300-400

Avstängd

Flera av de ledande personerna har dock startat en ny studio vid namn Rebel wolves som ska visa upp sitt nya spel idag.

Tillräckligt många har lämnat studion för att det ska vara rimligt att vara lite orolig. Rocksteady har också många utvecklare kvar sedan Arkham-serien, men likt CDPR har flera av de ledande personerna slutat och vi har ju alla sett hur det har gått för den studion.

Jag väljer ändå att vara hoppfull här. Cyberpunk är trots allt ett riktigt bra spel.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Har för mig det var typ 3-400 pers på The Witcher 3 när det var som mest (hela deras utvecklings-styrka at that time antar jag):

Så det bör ju innebära att ungefär 60-70% av utvecklarna som jobbade på The Witcher 3 inte längre är kvar, det känns ju som rätt många ändå?

Tror det är ganska hög "turnover rate" eller vad det heter på stora studios överlag ifs, men ändå...

Det är ju knappast "samma gäng!" så mycket som "en del från det gänget".

Tror utvecklingen av Cyberpunk tog jävligt hårt på många som jobbade där.
Kan inte tänka mig att rasslade in en hel del avskedsansökningar mot slutet av utveckligen av det och runt släpp.

"Ni ska göra typ bokstavligen världens mest ambitiösa spel nångonsin, det har vi bestämt."
"Sen vi aldrig säga åt er att jobba massa övertid, men ni LÄR JU behöva jobba GANSKA MYCKET övertid".

Sen kommer dom ur det där helt söndermanglad vid släpp bara för att få vara representant för årets stolpskott.
Dom flesta gick nog bara över till en annan studio, men kan tänka mig det var en hel del som gick över till en annan branch helt och hållet.

Många av de "viktiga" gick vidare till Rebel Wolves tex Mateusz Tomaszkiewicz som var huvudansvarig för quests i Witcher 3.


signatur

I drank what?

Medlem

De som slutat har bildat ny studio vid namn Rebel Wolves och ska dessutom ha ett game reveal event just idag kl 22:00 på sin twitchkanal. Hyyype


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem
Skrivet av Bill:

De som slutat har bildat ny studio vid namn Rebel Wolves och ska dessutom ha ett game reveal event just idag kl 22:00 på sin twitchkanal. Hyyype

Om någon undrar så är twitch kanalen https://www.twitch.tv/dawnwalkergame

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Städaren är säkert kvar.

Haha det skulle jag inte tro, i den väldigt hög personal omsättning. Städarna lät ju inte vara anställda av CDPR, dom har kanske till och med bytt firma genom åren.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Haha det skulle jag inte tro, i den väldigt hög personal omsättning. Städarna lät ju inte vara anställda av CDPR, dom har kanske till och med bytt firma genom åren.

Jobbar du som städare eller vadå?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av fransjonsson409:

Flera av de ledande personerna har dock startat en ny studio vid namn Rebel wolves som ska visa upp sitt nya spel idag.

Tillräckligt många har lämnat studion för att det ska vara rimligt att vara lite orolig. Rocksteady har också många utvecklare kvar sedan Arkham-serien, men likt CDPR har flera av de ledande personerna slutat och vi har ju alla sett hur det har gått för den studion.

Jag väljer ändå att vara hoppfull här. Cyberpunk är trots allt ett riktigt bra spel.

Fast det var väl efter CP-debaclet som folk lämnade?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Många av de "viktiga" gick vidare till Rebel Wolves tex Mateusz Tomaszkiewicz som var huvudansvarig för quests i Witcher 3.

Åh shit, det visste jag inte!

Man fick ju lite känslan att han var en jävla MVP där vad gäller hur dom såg till att questen faktiskt känns lixom och har saker i sig på riktigt.

Och just den grejjen - quests som faktiskt KÄNNS...
Är nog det jag tycker är den absolut bästa delen av både The Witcher 2 och 3.

Om jag behövde säga 1 sak som gör dom spelen så jävla bra, så skulle det nog va det.

Den här studion kommer man ju att följa hädanefter.

Lite orolig att det skulle kunna vara så att dom som var så bra på story/theming osv, allt det där.. World building... Att dom har dragit till en studio.
Medans dom som är så jävla bra på tech/programmering (och dom är väldigt väldigt bra på det) sitter på den andra.

Man vill ju ha båda delarna lixom.

Tech OCH Vision.
Annars är man ju liable att göra ett Daikatana.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Åh shit, det visste jag inte!

Man fick ju lite känslan att han var en jävla MVP där vad gäller hur dom såg till att questen faktiskt känns lixom och har saker i sig på riktigt.

Och just den grejjen - quests som faktiskt KÄNNS...
Är nog det jag tycker är den absolut bästa delen av både The Witcher 2 och 3.

Om jag behövde säga 1 sak som gör dom spelen så jävla bra, så skulle det nog va det.

Den här studion kommer man ju att följa hädanefter.

Lite orolig att det skulle kunna vara så att dom som var så bra på story/theming osv, allt det där.. World building... Att dom har dragit till en studio.
Medans dom som är så jävla bra på tech/programmering (och dom är väldigt väldigt bra på det) sitter på den andra.

Man vill ju ha båda delarna lixom.

Tech OCH Vision.
Annars är man ju liable att göra ett Daikatana.

Precis. Många stannade hos CDPR men viktiga personer för Witcher 3, tror ca hälften av dem gick. Det finns hopp, men man ska nog vara lite försiktig.


signatur

I drank what?

Medlem

Det här spelet kommer att bli en ekonomisk och spelmässig flopp, sälj era aktier före release.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Det här spelet kommer att bli en ekonomisk och spelmässig flopp, sälj era aktier före release.

loll..

wait u serious?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jobbar du som städare eller vadå?

Nix, men har sett hur det brukar fungera där jag jobbar. Men jag har så klart ingen anning hur det ser ut på CDPR. Killgissar lite bara 😃

Medlem

Rebel Wolves visade upp sin ny trailer på Twitch som nämt ovan för The Blood of Dawnwalker. Mitt första intryck, det var en riktigt bra trailer enligt mig. Helt ärligt så kändes den för mig mycket bättre än Witcher 4 då den påminde om trailers från Witcher 1-3. Det var mer känsla, en stämmning jag gillade mer och det kändes inte så konstigt då det var en av regissörerna Konrad Tomaszkiewicz bakom Witcher 3 the Wild Hunt som även axlat samma titel för The Blood of Dawnwalker.

Trailer här

Gillar själva aspekten att du nu till vis del verkar stå på vampyrers sida och det är människorna som är rötäggen. Man verkar spela som en normal människa på dagen där man slåss med svärd och mörk magi och på natten så möter du starkare fiender i form av att vara en vampyr. Naturligtvis pratar vi om vampyrer så det verkar inte vara svart på vit så man får själv bestämma vad som är rätt och vad som inte är det. Dom visade lite alpha gameplay och av det lilla jag såg så ser det bra ut, vi får vänta till sommaren då det kommer mer gameplay.

Jag tycker även att det är bra att dom för tillfället bara är cirka 120 stycken som jobbar på spelet. Har alltid tyckt att man får ut mer av ett spel om man är ett sammansvetsat team än om man är 3000 människor på samma projekt, lite för många kockar i köket som man säger.

Och vilka människor som jobbar på spelet. Som nämnt så är Konrad Tomaszkiewicz director, vilket han var för Witcher 3 The Wild Hunt. Mateusz Tomaszkiewicz som nämnts ovan ansvarig för quests I Witcher 3. Bartłomiej Gaweł som var concept artist för alla Witcher spelen samt gwent spelen. Jakub Szamałek writer för witcher 3, Cyberpunk 2077 och Thronebreaker. Tamara Zawada animerade för alla Witcher spelen. Det finns fler men dom har väldigt kompetent folk som jobbar på detta.

Titta gärna på Twitch där dom ger mer information om världen, monster och lore. Länk här

Nu är båda spelen i sin linda om man säger så men om jag ska våga mig på en tidig analys så känner jag mer hype inför The Blood of Dawnwalker än vad jag gör för The Witcher 4. The Blood of Dawnwalker hade enligt mig en skarpare presentation än Witcher 4. Men som sagt det är tidigt än men visst känner jag förhoppning inför Rebel Wolves nya spel, ingen tvekan.

FZ lägger förhoppningsvis upp detta som en nyhet snart. Nu är det bara att vänta och se vad dom visar i sommar.

Medlem

Är väl ganska naturligt med personalomsättning är ju trots allt 10 år sedan 3an släpptes och att 100 personer är kvar låter ju lovande ☺️ Blir en bra mix med all ny talang som kan komma med nya ideer! Taggad 🔥

Medlem
Skrivet av Idon:

Rebel Wolves visade upp sin ny trailer på Twitch som nämt ovan för The Blood of Dawnwalker. Mitt första intryck, det var en riktigt bra trailer enligt mig. Helt ärligt så kändes den för mig mycket bättre än Witcher 4 då den påminde om trailers från Witcher 1-3. Det var mer känsla, en stämmning jag gillade mer och det kändes inte så konstigt då det var en av regissörerna Konrad Tomaszkiewicz bakom Witcher 3 the Wild Hunt som även axlat samma titel för The Blood of Dawnwalker.

Trailer här

Gillar själva aspekten att du nu till vis del verkar stå på vampyrers sida och det är människorna som är rötäggen. Man verkar spela som en normal människa på dagen där man slåss med svärd och mörk magi och på natten så möter du starkare fiender i form av att vara en vampyr. Naturligtvis pratar vi om vampyrer så det verkar inte vara svart på vit så man får själv bestämma vad som är rätt och vad som inte är det. Dom visade lite alpha gameplay och av det lilla jag såg så ser det bra ut, vi får vänta till sommaren då det kommer mer gameplay.

Jag tycker även att det är bra att dom för tillfället bara är cirka 120 stycken som jobbar på spelet. Har alltid tyckt att man får ut mer av ett spel om man är ett sammansvetsat team än om man är 3000 människor på samma projekt, lite för många kockar i köket som man säger.

Och vilka människor som jobbar på spelet. Som nämnt så är Konrad Tomaszkiewicz director, vilket han var för Witcher 3 The Wild Hunt. Mateusz Tomaszkiewicz som nämnts ovan ansvarig för quests I Witcher 3. Bartłomiej Gaweł som var concept artist för alla Witcher spelen samt gwent spelen. Jakub Szamałek writer för witcher 3, Cyberpunk 2077 och Thronebreaker. Tamara Zawada animerade för alla Witcher spelen. Det finns fler men dom har väldigt kompetent folk som jobbar på detta.

Titta gärna på Twitch där dom ger mer information om världen, monster och lore. Länk här

Nu är båda spelen i sin linda om man säger så men om jag ska våga mig på en tidig analys så känner jag mer hype inför The Blood of Dawnwalker än vad jag gör för The Witcher 4. The Blood of Dawnwalker hade enligt mig en skarpare presentation än Witcher 4. Men som sagt det är tidigt än men visst känner jag förhoppning inför Rebel Wolves nya spel, ingen tvekan.

FZ lägger förhoppningsvis upp detta som en nyhet snart. Nu är det bara att vänta och se vad dom visar i sommar.

120 personer är inte ett sammansvetsat team. Det kommer vara massa personer där som inte ens utvecklar spelet och massa personer där som bara går dit för att få betalt för att flippa trianglar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är försiktigt optimistisk inför 4an. Spelar precis igenom 3an och har nog insett att det inte var så bra som jag alltid velat att det ska vara. Det är väldigt mycket bara springa runt, lyssna på random dialog och många saker i questen känns helt meningalösa. Spring dit, håll upp dwn här saken, spawna en boss, tar en sekund att döda, sen springa tillbaka. 99% springa mellan questgubbar, 1% gameplay. Alla quest är su måste göra detta för att jag ska hjälpa dig i mainquest.


signatur

1# FZ Troll

1
Skriv svar