Runt 100 Witcher 3-utvecklare är kvar på CD Projekt
Har för mig det var typ 3-400 pers på The Witcher 3 när det var som mest (hela deras utvecklings-styrka at that time antar jag):
Så det bör ju innebära att ungefär 60-70% av utvecklarna som jobbade på The Witcher 3 inte längre är kvar, det känns ju som rätt många ändå?
Tror det är ganska hög "turnover rate" eller vad det heter på stora studios överlag ifs, men ändå...
Det är ju knappast "samma gäng!" så mycket som "en del från det gänget".
Tror utvecklingen av Cyberpunk tog jävligt hårt på många som jobbade där.
Kan inte tänka mig att rasslade in en hel del avskedsansökningar mot slutet av utveckligen av det och runt släpp.
"Ni ska göra typ bokstavligen världens mest ambitiösa spel nångonsin, det har vi bestämt."
"Sen vi aldrig säga åt er att jobba massa övertid, men ni LÄR JU behöva jobba GANSKA MYCKET övertid".
Sen kommer dom ur det där helt söndermanglad vid släpp bara för att få vara representant för årets stolpskott.
Dom flesta gick nog bara över till en annan studio, men kan tänka mig det var en hel del som gick över till en annan branch helt och hållet.
subterranean homesick alien
Har för mig det var typ 3-400 pers på The Witcher 3 när det var som mest (hela deras utvecklings-styrka at that time antar jag):
Så det bör ju innebära att ungefär 60-70% av utvecklarna som jobbade på The Witcher 3 inte längre är kvar, det känns ju som rätt många ändå?
Tror det är ganska hög "turnover rate" eller vad det heter på stora studios överlag ifs, men ändå...
Det är ju knappast "samma gäng!" så mycket som "en del från det gänget".
Tror utvecklingen av Cyberpunk tog jävligt hårt på många som jobbade där.
Kan inte tänka mig att rasslade in en hel del avskedsansökningar mot slutet av utveckligen av det och runt släpp.
"Ni ska göra typ bokstavligen världens mest ambitiösa spel nångonsin, det har vi bestämt."
"Sen vi aldrig säga åt er att jobba massa övertid, men ni LÄR JU behöva jobba GANSKA MYCKET övertid".
Sen kommer dom ur det där helt söndermanglad vid släpp bara för att få vara representant för årets stolpskott.
Dom flesta gick nog bara över till en annan studio, men kan tänka mig det var en hel del som gick över till en annan branch helt och hållet.
Tror du blandar ihop 4 och 3
3an hade typ 200
4an har 300-400
Flera av de ledande personerna har dock startat en ny studio vid namn Rebel wolves som ska visa upp sitt nya spel idag.
Tillräckligt många har lämnat studion för att det ska vara rimligt att vara lite orolig. Rocksteady har också många utvecklare kvar sedan Arkham-serien, men likt CDPR har flera av de ledande personerna slutat och vi har ju alla sett hur det har gått för den studion.
Jag väljer ändå att vara hoppfull här. Cyberpunk är trots allt ett riktigt bra spel.
Har för mig det var typ 3-400 pers på The Witcher 3 när det var som mest (hela deras utvecklings-styrka at that time antar jag):
Så det bör ju innebära att ungefär 60-70% av utvecklarna som jobbade på The Witcher 3 inte längre är kvar, det känns ju som rätt många ändå?
Tror det är ganska hög "turnover rate" eller vad det heter på stora studios överlag ifs, men ändå...
Det är ju knappast "samma gäng!" så mycket som "en del från det gänget".
Tror utvecklingen av Cyberpunk tog jävligt hårt på många som jobbade där.
Kan inte tänka mig att rasslade in en hel del avskedsansökningar mot slutet av utveckligen av det och runt släpp.
"Ni ska göra typ bokstavligen världens mest ambitiösa spel nångonsin, det har vi bestämt."
"Sen vi aldrig säga åt er att jobba massa övertid, men ni LÄR JU behöva jobba GANSKA MYCKET övertid".
Sen kommer dom ur det där helt söndermanglad vid släpp bara för att få vara representant för årets stolpskott.
Dom flesta gick nog bara över till en annan studio, men kan tänka mig det var en hel del som gick över till en annan branch helt och hållet.
Många av de "viktiga" gick vidare till Rebel Wolves tex Mateusz Tomaszkiewicz som var huvudansvarig för quests i Witcher 3.
I drank what?
De som slutat har bildat ny studio vid namn Rebel Wolves och ska dessutom ha ett game reveal event just idag kl 22:00 på sin twitchkanal. Hyyype
Om någon undrar så är twitch kanalen https://www.twitch.tv/dawnwalkergame
Städaren är säkert kvar.
Haha det skulle jag inte tro, i den väldigt hög personal omsättning. Städarna lät ju inte vara anställda av CDPR, dom har kanske till och med bytt firma genom åren.
Haha det skulle jag inte tro, i den väldigt hög personal omsättning. Städarna lät ju inte vara anställda av CDPR, dom har kanske till och med bytt firma genom åren.
Jobbar du som städare eller vadå?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Flera av de ledande personerna har dock startat en ny studio vid namn Rebel wolves som ska visa upp sitt nya spel idag.
Tillräckligt många har lämnat studion för att det ska vara rimligt att vara lite orolig. Rocksteady har också många utvecklare kvar sedan Arkham-serien, men likt CDPR har flera av de ledande personerna slutat och vi har ju alla sett hur det har gått för den studion.
Jag väljer ändå att vara hoppfull här. Cyberpunk är trots allt ett riktigt bra spel.
Fast det var väl efter CP-debaclet som folk lämnade?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Många av de "viktiga" gick vidare till Rebel Wolves tex Mateusz Tomaszkiewicz som var huvudansvarig för quests i Witcher 3.
Åh shit, det visste jag inte!
Man fick ju lite känslan att han var en jävla MVP där vad gäller hur dom såg till att questen faktiskt känns lixom och har saker i sig på riktigt.
Och just den grejjen - quests som faktiskt KÄNNS...
Är nog det jag tycker är den absolut bästa delen av både The Witcher 2 och 3.
Om jag behövde säga 1 sak som gör dom spelen så jävla bra, så skulle det nog va det.
Den här studion kommer man ju att följa hädanefter.
Lite orolig att det skulle kunna vara så att dom som var så bra på story/theming osv, allt det där.. World building... Att dom har dragit till en studio.
Medans dom som är så jävla bra på tech/programmering (och dom är väldigt väldigt bra på det) sitter på den andra.
Man vill ju ha båda delarna lixom.
Tech OCH Vision.
Annars är man ju liable att göra ett Daikatana.
subterranean homesick alien
Åh shit, det visste jag inte!
Man fick ju lite känslan att han var en jävla MVP där vad gäller hur dom såg till att questen faktiskt känns lixom och har saker i sig på riktigt.
Och just den grejjen - quests som faktiskt KÄNNS...
Är nog det jag tycker är den absolut bästa delen av både The Witcher 2 och 3.
Om jag behövde säga 1 sak som gör dom spelen så jävla bra, så skulle det nog va det.
Den här studion kommer man ju att följa hädanefter.
Lite orolig att det skulle kunna vara så att dom som var så bra på story/theming osv, allt det där.. World building... Att dom har dragit till en studio.
Medans dom som är så jävla bra på tech/programmering (och dom är väldigt väldigt bra på det) sitter på den andra.
Man vill ju ha båda delarna lixom.
Tech OCH Vision.
Annars är man ju liable att göra ett Daikatana.
Precis. Många stannade hos CDPR men viktiga personer för Witcher 3, tror ca hälften av dem gick. Det finns hopp, men man ska nog vara lite försiktig.
I drank what?
Det här spelet kommer att bli en ekonomisk och spelmässig flopp, sälj era aktier före release.
loll..
wait u serious?
subterranean homesick alien
Jobbar du som städare eller vadå?
Nix, men har sett hur det brukar fungera där jag jobbar. Men jag har så klart ingen anning hur det ser ut på CDPR. Killgissar lite bara 😃
Rebel Wolves visade upp sin ny trailer på Twitch som nämt ovan för The Blood of Dawnwalker. Mitt första intryck, det var en riktigt bra trailer enligt mig. Helt ärligt så kändes den för mig mycket bättre än Witcher 4 då den påminde om trailers från Witcher 1-3. Det var mer känsla, en stämmning jag gillade mer och det kändes inte så konstigt då det var en av regissörerna Konrad Tomaszkiewicz bakom Witcher 3 the Wild Hunt som även axlat samma titel för The Blood of Dawnwalker.
Gillar själva aspekten att du nu till vis del verkar stå på vampyrers sida och det är människorna som är rötäggen. Man verkar spela som en normal människa på dagen där man slåss med svärd och mörk magi och på natten så möter du starkare fiender i form av att vara en vampyr. Naturligtvis pratar vi om vampyrer så det verkar inte vara svart på vit så man får själv bestämma vad som är rätt och vad som inte är det. Dom visade lite alpha gameplay och av det lilla jag såg så ser det bra ut, vi får vänta till sommaren då det kommer mer gameplay.
Jag tycker även att det är bra att dom för tillfället bara är cirka 120 stycken som jobbar på spelet. Har alltid tyckt att man får ut mer av ett spel om man är ett sammansvetsat team än om man är 3000 människor på samma projekt, lite för många kockar i köket som man säger.
Och vilka människor som jobbar på spelet. Som nämnt så är Konrad Tomaszkiewicz director, vilket han var för Witcher 3 The Wild Hunt. Mateusz Tomaszkiewicz som nämnts ovan ansvarig för quests I Witcher 3. Bartłomiej Gaweł som var concept artist för alla Witcher spelen samt gwent spelen. Jakub Szamałek writer för witcher 3, Cyberpunk 2077 och Thronebreaker. Tamara Zawada animerade för alla Witcher spelen. Det finns fler men dom har väldigt kompetent folk som jobbar på detta.
Titta gärna på Twitch där dom ger mer information om världen, monster och lore. Länk här
Nu är båda spelen i sin linda om man säger så men om jag ska våga mig på en tidig analys så känner jag mer hype inför The Blood of Dawnwalker än vad jag gör för The Witcher 4. The Blood of Dawnwalker hade enligt mig en skarpare presentation än Witcher 4. Men som sagt det är tidigt än men visst känner jag förhoppning inför Rebel Wolves nya spel, ingen tvekan.
FZ lägger förhoppningsvis upp detta som en nyhet snart. Nu är det bara att vänta och se vad dom visar i sommar.
Rebel Wolves visade upp sin ny trailer på Twitch som nämt ovan för The Blood of Dawnwalker. Mitt första intryck, det var en riktigt bra trailer enligt mig. Helt ärligt så kändes den för mig mycket bättre än Witcher 4 då den påminde om trailers från Witcher 1-3. Det var mer känsla, en stämmning jag gillade mer och det kändes inte så konstigt då det var en av regissörerna Konrad Tomaszkiewicz bakom Witcher 3 the Wild Hunt som även axlat samma titel för The Blood of Dawnwalker.
Gillar själva aspekten att du nu till vis del verkar stå på vampyrers sida och det är människorna som är rötäggen. Man verkar spela som en normal människa på dagen där man slåss med svärd och mörk magi och på natten så möter du starkare fiender i form av att vara en vampyr. Naturligtvis pratar vi om vampyrer så det verkar inte vara svart på vit så man får själv bestämma vad som är rätt och vad som inte är det. Dom visade lite alpha gameplay och av det lilla jag såg så ser det bra ut, vi får vänta till sommaren då det kommer mer gameplay.
Jag tycker även att det är bra att dom för tillfället bara är cirka 120 stycken som jobbar på spelet. Har alltid tyckt att man får ut mer av ett spel om man är ett sammansvetsat team än om man är 3000 människor på samma projekt, lite för många kockar i köket som man säger.
Och vilka människor som jobbar på spelet. Som nämnt så är Konrad Tomaszkiewicz director, vilket han var för Witcher 3 The Wild Hunt. Mateusz Tomaszkiewicz som nämnts ovan ansvarig för quests I Witcher 3. Bartłomiej Gaweł som var concept artist för alla Witcher spelen samt gwent spelen. Jakub Szamałek writer för witcher 3, Cyberpunk 2077 och Thronebreaker. Tamara Zawada animerade för alla Witcher spelen. Det finns fler men dom har väldigt kompetent folk som jobbar på detta.
Titta gärna på Twitch där dom ger mer information om världen, monster och lore. Länk här
Nu är båda spelen i sin linda om man säger så men om jag ska våga mig på en tidig analys så känner jag mer hype inför The Blood of Dawnwalker än vad jag gör för The Witcher 4. The Blood of Dawnwalker hade enligt mig en skarpare presentation än Witcher 4. Men som sagt det är tidigt än men visst känner jag förhoppning inför Rebel Wolves nya spel, ingen tvekan.
FZ lägger förhoppningsvis upp detta som en nyhet snart. Nu är det bara att vänta och se vad dom visar i sommar.
120 personer är inte ett sammansvetsat team. Det kommer vara massa personer där som inte ens utvecklar spelet och massa personer där som bara går dit för att få betalt för att flippa trianglar.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Är försiktigt optimistisk inför 4an. Spelar precis igenom 3an och har nog insett att det inte var så bra som jag alltid velat att det ska vara. Det är väldigt mycket bara springa runt, lyssna på random dialog och många saker i questen känns helt meningalösa. Spring dit, håll upp dwn här saken, spawna en boss, tar en sekund att döda, sen springa tillbaka. 99% springa mellan questgubbar, 1% gameplay. Alla quest är su måste göra detta för att jag ska hjälpa dig i mainquest.
1# FZ Troll