Vilka tillbehör använder ni?
Hej Fz!
Jag satt precis och packade upp min nya datormus (Razer Viper V3 Pro) och tänkte att jag skulle vilja veta vad användarna på Fz använder. Jag är lite nyfiken av mig sådär.
Jag tänkte också att tråden kanske kan fungera som en tipstråd där vi tipsar varandra om nya Möss/Hörlurar/Tangentbord som kommit ut.
Jag har använt min mus nu i kanske 30 minuter men måste säga att den är väldigt skön att hålla i och väldigt tysta klick vilket är ett måste här i hemmet då jag sätter mig ofta framför datorn och spelar efter kvällsjobbet. Så för husfridens skull så är den helt perfekt.
Tangentbord
Logitech G413 TKL SE
Kanske inte den mest ljudlösa men fruktansvärt skön att skriva på, Rekommenderas starkt.
Hörlurar
Steelseries Arctis 7+
Den gör sitt jobb, kanske lite slätt ljud men ganska bra för FPS-spel då man hör steg ganska bra. Har tänkt att uppgradera till något bättre men det kanske ni kan tipsa om?
/Beertagne.
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Beyerdynamic 990dt prolurar kopplade till en FiiO E10K DAC.
Elgato Wave3 mic på en RØDE arm.
Keychron K4 Pro tangentbord med tysta akko penguin brytare.
En sketen knarrig Steelseries Aerox5 mus med glappande scroll. Skall bytas ut till nåt med högre kvalitet och mindre massproducerat.
Har börjat fasa ut de kända gaming-märkena. Tycker de bara känns plastiga och går sönder. Man betalar ju 1000kr bara för ordet gaming.
Räknas min Malmstolen 4000 som ett tillbehör? Satan va bra man sitter i den jämfört med min gamla Ikea Marcus.
Edit: Beställde faktiskt en Zowie FK1-C mus nu.
Logitech G502 Hero - Riktigt bra, men något tung.
Corsair K65 RGB Mini 60 % - Väldigt nöjd, men nackdelarna (och fördelarna) med ett mindre tangentbord.
HyperX Pulsefire Mat M - Helnöjd. Enkel att sköta.
HyperX Cloud II - Riktigt bra lurar som jag haft nu i snart fyra år. Mikrofonen har dock lagt av och behövs bytas ut (vilket är en fördel med avtagbar mic).
Logitech Z333 - Bra högtalare för priset (579 kr!), men kanske svåra att hitta i butik nu.
Razer Wolverine V2 - Väldigt bra som jag fick på rabatt.
Kniv och gaffel, ibland sked.
Avancerat!
OnT:
Få saker som inte räknas in i datorbygget (jag ser inte en skärm som ett "tillbehör"), handkontroller skyr jag som pesten, och joysticken samlar mest damm. Ratt och pedaler blir för bökigt.
- Mus: Logitech G403, bra men inte fantastisk. (Överlag bra vikt och form, mediokert skrollhjul.)
- Deskpad: Corsair MM300 PRO Extended, klart godkänd.
- Tgb: Logitech G213, okej men inte mer (någon gång ska jag byta till mekaniskt... någon gång).
- Ljud: Philips SHP9600 (genom Sound BlasterX AE-5 och Sony STR-DH190), klart godkända för sin prislapp. Bytte ut ett par Sennheiser HD559 som havererat (ena elementet har gett upp) som annars var ett bra alternativ i prisklassen, men man måste ju gå upp ganska rejält i pris för att få ett par öppna Sennheiser idag.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
[li]Beyerdynamic 990dt prolurar kopplade till en FiiO E10K DAC.[/li]
Jag har ett styck 770 och är sugen på något för att boosta ljudet lite. Antar att du kan rekommendera Fiio?
Jag har noll koll på sådant men har googlat runt lite. Är som en djungel för mig just nu
Halo kompis!
Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed (Tactile)
- Vänster shift har inte pallat trycket, annars skönt tangentbord, och gratis ny uppsättning tangenter från supporten. Den enda produkt jag ser fram emot att byta ut.
Mus: Logitech G Pro X Superlight
- Helt fantastisk för mig.
Musmatta: SteelSeres QcK XXL
- Toppen tjocklek och material (känsla och friktion). Bekväm. Har du tips på ännu bättre mottages det gärna.
Hörlurar: Sennheiser HD-555
- Fungerat klockrent sen 2010. "Moddade" något år där man tar bort en bit plast. Ser fram emot ett trådlöst alternativ någon dag.
Mikrofon: AntLion Audio ModMic USB
- Verkar fungera bra (Discord). Sitter på lurarna ovan (avtagbart).
Blir det inte svårt att spela då?
AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb
Önskar jag hade en Stream Deck. Hade varit ett nice tillbehör utöver de vanliga mus/tangentbord/lurar
Streamar du? Vilka spel?
AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb
Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed (Tactile)
- Vänster shift har inte pallat trycket, annars skönt tangentbord, och gratis ny uppsättning tangenter från supporten. Den enda produkt jag ser fram emot att byta ut.
Mus: Logitech G Pro X Superlight
- Helt fantastisk för mig.
Musmatta: SteelSeres QcK XXL
- Toppen tjocklek och material (känsla och friktion). Bekväm. Har du tips på ännu bättre mottages det gärna.
Hörlurar: Sennheiser HD-555
- Fungerat klockrent sen 2010. "Moddade" något år där man tar bort en bit plast. Ser fram emot ett trådlöst alternativ någon dag.
Mikrofon: AntLion Audio ModMic USB
- Verkar fungera bra (Discord). Sitter på lurarna ovan (avtagbart).
Du ville ha tips på en bra musmatta, den här använder jag: https://www.inet.se/produkt/6601052/taurus-mp1-xxl (Taurus MP1 XXL) fruktansvärt bra glid.
AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb
Streamar du? Vilka spel?
Nej jag streamar inget just nu, men multitaskar Mycket grafik och programmering
1# FZ Troll
Du får ju inte glömma ätpinnarna som man använder till sina snabbnudlar så man kan låtsas att man är sofistikerad!
Headset: SteelSeries Siberia 800
Omdöme: Älskar dem. Två batterier att växla mellan är fantastiskt.
Tangentbord: Logitech Signature Slim Wireless Keyboard K950
Omdöme: Uselt. Kräver crapware för att ens använda F*-tanhenterna normalt.
Mus: Logitech Signature Plus M750
Omdöme: Usel. Tappar regelbundet kontakten trots att den ligger ca 3 dm från sändaren.
Gamepad: Speedlink RAIT
Omdöme: Bra. Extremt prisvärd (250 kr)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Tangentbord: roccat Vulcan 121, gör sitt jobb men för 400kr så är extremt svårt att inte vara nöjd
Mus: logitech pro wireless, helt ok och behålls så länge jag inte behöver kontakta logitech supporten.
Headset: steelseries arctis 7 wireless, vill byta ut dessa men med trådlöst och låg latens så finns det inget direkt att uppgradera till som inte kostar en förmögenhet.
Extra: xbox one kontroller, ska dock bytas ut till en 8bitdo ultimate 8c innan den 23e.
Musmatta: 40kr skräp från wish med runt 8 år på nacken!
Jag har ett styck 770 och är sugen på något för att boosta ljudet lite. Antar att du kan rekommendera Fiio?
Jag har noll koll på sådant men har googlat runt lite. Är som en djungel för mig just nu
Inte haft några problem med FiiO!
Blir riktigt bra ljud!
Tangentbord: Steelseries Apex Pro (Underbart)
Hatade mitt apex. 😆
Bytte bort det häromveckan.
Högljutt och plastigt. Men volym knappen var bra!
Tangentbord och mus
Magger 68 Pro och Chilkey ND75 beroende på om jag skriver eller spelar båda är riktigt bra inte minst för vad de kostar.
Darmoshark 3s fördrar den mot min Logitech superlight. Kanske dags att testa något nytt ännu lättare?! tar gärna emot förslag.
Ljud
Corsair HS80 Max eller Sennheiser Hd660s (genom ifi zen dac+headcan) och en usb mikrofon.
Edifier Studio R2000DB mina Klipsh sixes blev för stora och tunga för det nya skrivbordet
Mus: Logitech G502 X Lightspeed
Helt klart den skönaste musen jag har använt. Min första tog slut när sladden började glappa, så nästa köp blev den trådlösa varianten (men som ändå har port för sladd om man föredrar det). Ångrar mig inte en sekund, och nästa mus får gärna vara en exakt likadan. Det finns ingenting jag skulle vilja ändra med den här musen.

Hörlurar: Steelseries Arctis Nova Pro Wireless
Dyraste headsetet jag har ägt, men även också det bästa. Sitter skönt, mikrofonen ger bra ljud och är väldigt bra på att eliminera bakgrundsljud, batteritiden är bra - och det medföljer ett extrabatteri som går att ladda i receivern, så man kan ha de trådlöst hur länge man vill. Mjukvaran som medföljer är också väldigt bra, med anpassningsbar equalizer samt en mängd förinställda equalizers för diverse olika spel. Den har olika "kanaler" för chat, media, spel. och mic, så du kan reglera equalizern för olika ändamål. Jag kan t.ex. ha djup bas och brett ljud för en mer cinematisk upplevelse för media, och mer tight ljud för spel där ljudets riktning spelar väger tyngre.

Tangentbord: iQunix ZX75
75% mekaniskt tangentbord med TTC Gold Pink linjära switchar. Superskönt att skriva med, och med en volymratt som är väldigt rogivande att snurra på. Går att köra trådat eller trådlöst, och kan paras med tre olika enheter samtidigt som man kan växla mellan sömlöst. Bakgrundsbelysningen lämnar dock lite att önska, men jag kör utan bakgrundsbelysta knappar ändå. Jag har dessutom bytt ut mina knappar så de gula och gråa knapparna är gråblåa istället.

Känner noll behov av att byta ut något eller uppgradera mig överhuvudtaget; är i överlag supernöjd med min setup.
Tangentbord: 6GV2.
Mus; Evoluent mestadels. Vertikal av något slag.
Gamers Nexus mus/tantentbordsmatta.
Ljud, Fiio K11, Sennheiser 490 Pro, Sennheiser HD650, Philips Fidelio X2HR, Hifiman Ananda Stealth, Audeze LCD-2 och en drös IEM för varmare dagar.
Önskar att jag behöll mitt 6Gv2 för snart 15 år sedan. Ett fenomenalt tangentbord.
Önskar att jag behöll mitt 6Gv2 för snart 15 år sedan. Ett fenomenalt tangentbord.
Odödligt tangentbord men krångligt att hitta vissa tangenter för ersättning. Lite hoarding-varning på dessa känns det som heh.
Mus: Logitech G502
Tangentbord: Logitech MX Keys
Hörlurar: Beyerdynamic DT 770 Pro
Mikrofon: Blue Yeti Blackout
Födredrar MX518/G400 (it's the same, bara bättre laser) men tillverkas inte längre. Gillar gamla UltraX Flat men dem blev dåliga med tiden och MX Keys är inte lika bra men är det närmsta jag upplevt till det. Annars gillar jag mekaniska tangentbord med MX Blue switchar, men det hörs för mycket i Discord.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Tangentbord: Ducky Shine 7 MX Blue
Ganska missnöjd med tangentbordet då dubbelregistrering av tangenter förekommer ganska ofta. Synd då byggkvaliteten och känslan är kanon.
Mus: Logitech G903 Lightspeed, Logitech MX Vertical och Logitech MX Ergo är de som används aktivt, Razer Armadillo 2 för kabelhantering.
G903 börjar bli sliten men är överlag nöjd med uppsättningen just nu. Hade gärna gått ifrån Logitech och deras skräpkomponenter i gamingmössen men den steglösa scrollen är omöjligt att lämna bakom sig. Skulle vara om Razer återupplivar Lachesis.
Hörlurar: Sennheiser HD599
Lysande hörlurar, lätta nog att glömma bort att man har på sig dem och härligt luftig och klar ljudbild. Lite jobbigt med öppna lurar på sommaren när man spelar med öppet fönster bara.
Mikrofon: Blue Yeti
Blue Yeti var väl helt ok en gång i tiden, framförallt när de reades ut för hundralappar på diverse Black Friday. Nuförtiden låter den ganska skräpigt (om än bättre än såväl ModMic som gamingheadset). Byts nog ut inom kort nu när SM7dB är släppt.