Hideo Kojima om att åldras, och "cruncha" Death Stranding 2
Tycka vad man vill om Herr Kojima och hans verk men det går inte bestrida att han är en unik kraft i spelvärlden som förmodligen behövs eller åtminstone skulle göra den mycket tråkigare utan.
Med det sagt ser jag verkligen fram emot DS3 och att få veta mer om OD. Har inte spelat något Metal Gear förutom demot till 5:an men Death Stranding var mycket uppfriskande och välgjort.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Den mest överskattade spelmakaren genom historien. Jag kan inte låta bli, men varje gång han omnämns tycker jag det är pinsamt.
Jag kan absolut förstå om man inte gillar hans spel, tycke och smak and all that, för de är ju verkligen av sitt eget slag dessutom men mest överskattad genom historien är ju ändå en extremt grov överdrift :P.
Dagen han slutar göra spel kommer spelvärlden bli en stor portion blekare.
Jag kan absolut förstå om man inte gillar hans spel, tycke och smak and all that, för de är ju verkligen av sitt eget slag dessutom men mest överskattad genom historien är ju ändå en extremt grov överdrift :P.
Dagen han slutar göra spel kommer spelvärlden bli en stor portion blekare.
Det åtminstone jag ser som lite udda med celeb status på tex Kojima och Myazaki osv är att de blir som det definitiva ansiktet/credden för hela studior och spelserier med hundratals människor som gjort jobbet bakom. Inte för att de inte gör något, de är spindeln i nätet där mycket av deras vision realiseras på många sätt med unika idéer, men i vissa fall känns det som att det blir rätt överdrivet i vem som får stå och ta emot all credd. I sådana fall ser jag hellre celebstatus på folk som John Carmack som faktiskt konkret drivit enorma tekniska framgångar för hela industrin.
Jag vet inte hur ödmjuk Kojima är men jag har i alla fall inte sett så mycket i det offentliga rummet vs om man tex tar Hugo på Id Software som väldigt ofta creddar teamet osv i offentliga sammanhang och är tacksam att få representera dem.
Den mest överskattade spelmakaren genom historien. Jag kan inte låta bli, men varje gång han omnämns tycker jag det är pinsamt.
Han är grym på alla små detaljer som hans spel innehåller. Så mkt att upptäcka som man inte ens hade en aning om fanns i spelen.
Från roliga små konversationer till rent werid stuff som att bli pissad på när man gömmer sig för vakter i Metal Gear Solid 2 osv
Men jag är inte mkt till fan av hans berättelser. Ofta på tok för abstrakta och flummiga för min smak.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Han är grym på alla små detaljer som hans spel innehåller. Så mkt att upptäcka som man inte ens hade en aning om fanns i spelen.
Från roliga små konversationer till rent werid stuff som att bli pissad på när man gömmer sig för vakter i Metal Gear Solid 2 osv
Men jag är inte mkt till fan av hans berättelser. Ofta på tok för abstrakta och flummiga för min smak.
Bra skrivet. Han har säkert styrkor men som du säger, det är så absurt.
Det jag tycker är pinsamt är att han är spelvärldens stora celebrity. Jag tycker överlag att det är inte särskilt intressant med regissörer av spel. Det är ingen stor grej. Jämför man med kända filmregissörer känns det så krystat och skämmigt att en sån som Kojima jämt lyfts fram för att representera spelvärlden.
Memento Mori
Det åtminstone jag ser som lite udda med celeb status på tex Kojima och Myazaki osv är att de blir som det definitiva ansiktet/credden för hela studior och spelserier med hundratals människor som gjort jobbet bakom. Inte för att de inte gör något, de är spindeln i nätet där mycket av deras vision realiseras på många sätt med unika idéer, men i vissa fall känns det som att det blir rätt överdrivet i vem som får stå och ta emot all credd. I sådana fall ser jag hellre celebstatus på folk som John Carmack som faktiskt konkret drivit enorma tekniska framgångar för hela industrin.
Jag vet inte hur ödmjuk Kojima är men jag har i alla fall inte sett så mycket i det offentliga rummet vs om man tex tar Hugo på Id Software som väldigt ofta creddar teamet osv i offentliga sammanhang och är tacksam att få representera dem.
Håller delvis med. Det går ju egentligen åt båda håll. Utan Kojima; inget Metal Gear och utan utvecklarna på hans studior; inget Metal Gear heller. Utvecklare på spelstudios, oavsett vilken, kunde ju definitivt få mer uppmärksamhet det håller jag definitivt med om.
Men det är väl nästan regel när det gäller vanliga arbetare, oavsett bransch.
Jag har heller aldrig varit något större fan av hans spel, tycker storyn i dom jag spelat bara är fånig och flummig på ett pretentiöst och dåligt sätt (Quiet är kanske den pinsammaste karaktären i AAA-spelhistorien). Sedan är det ofta coola detaljer och kreativa motståndare (bossar) i spelen men dom är helt enkelt inte för mig. Gillar bara original Metal Gear till NES av nostalgiska skäl.
Med det sagt så är jag glad att han (och Kojima Prod.) finns.
Dessutom blev han ju en symbol för kampen mot Konamis förfall när dom verkligen lämnade sin fantastiska historia och la ner sin spelutveckling till förmån för pachinko, NFT och andra dumheter.
Shit vad många negativa surpellar det finns på den här sidan. 😂
2025 the year of the surpelle!
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.