Windows 11 och trådlösa tillbehör, önskar lite tips och hjälp!
Yo!
Har efter en miljard år börjat lattja runt en aning i Windows igen och inser att jag faktiskt vill ha en smidig lösning för trådlösa tillbehör.
Spelar helst med handkontroll när det går (ser gärna en Xbox-lösning, men inser att Windows 11 + trådlös Xbox 360-handkontroll som inte ens är BlueTooth är en övertidslösning jag inte orkar ta tag i då det lika gärna kan sluta funka inom kort).
Vill även se mus och tangentbord trådlöst (har en usel sådan lösning idag med kass räckvidd och instabil lottagning) så jag kan ställa undan datorn och sitta i soffan och spela, skriva och ha mig.
Vilken väg borde jag gå?
En USB->BlueTooth-lösning? Och funkar det isåfall att ha tre tillbehör anslutna samtidigt?
Är en modern Xbox-handkontroll att föredra eller finns det minst lika bra/smidiga alternativ för ett mer attraktivt pris?
Finns där något tips på ett billigt men bra tangentbord och en dito mus? Behöver liksom inte vara sanslöst hög standard då jag i princip bara använder tangentbordet till att skriva och mus att fippla runt lite i operativet och ett ich annat spel.
Skulle såklart kunna Googla mig blå, men det är mycket roligare att fråga och få svar av passionerat folk.
Logitech G 305 är en väldigt prisvärd mus med minimal input lag:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805874
När det kommer till trådlöst tangentbord har jag inte testat annat än Logitechs med men deras trådlösa gaming-tangentbord och -möss är i alla fall riktigt bra.
Kräver däremot en USB-dongel per enhet du ska ha ansluten till datorn.
Logitech G 305 är en väldigt prisvärd mus med minimal input lag:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805874
När det kommer till trådlöst tangentbord har jag inte testat annat än Logitechs med men deras trådlösa gaming-tangentbord och -möss är i alla fall riktigt bra.
Kräver däremot en USB-dongel per enhet du ska ha ansluten till datorn.
Lite rädd för rf då den lösning jag har nu är otroligt grinig om dongeln och mus/tangentbord inte har helt fri sträcka mellan varandra. Dessutom är räckvidden kortare än vad den sägs vara. Musen i sig verkar dock helt okej för mina behov i övrigt, men tror jag bör satsa på BlueTooth.
Lite rädd för rf då den lösning jag har nu är otroligt grinig om dongeln och mus/tangentbord inte har helt fri sträcka mellan varandra. Dessutom är räckvidden kortare än vad den sägs vara. Musen i sig verkar dock helt okej för mina behov i övrigt, men tror jag bör satsa på BlueTooth.
Skulle säga att bluetooth alltid underpresterat när jag testat diverse möss, tangentbord och handkontroller i jämförelse med 2.4ghz så jag hade inte kört på det utan letat efter ett ekosystem som gör det du vill utan bt eller med det som komplement.
Logitech som tidigare rekommenderats är en stabil lösning och finns i flera pris nivåer, annars börjar nog priserna krypa upp lite.
8bit do gör bra handkontroller som är någon eller några hundralappar billigare än xbox officiella kan vara värt att kika på.
För min del har det varit tvärtom din upplevelse. Har själv använt den musen med nästan fem meters avstånd från enheten och den har alltid fungerat kanon.