RIP David Lynch!
En av vår tids största filmkonstnärer, mästaren av surrealism och mardrömmar som djupdyker i våra rädslor, känslor och undermedvetna, har bekräftats gått bort vid den unga åldern av 78.
Utöver unika mästerverk som Mulholland Drive och Lost Highway gav han också världen den väldigt unika TV-serien Twin Peaks - som utöver sina två säsonger (varav den andra är något spretigt för sina olika inblandade regissörer) också knöts ihop med filmen Fire Walk With Me och återvända med en tredje säsong som gav oss mer om seriens karaktärer - och skapandet av allt ont.
Film- och konstvärlden har härmed drabbats av en stor förlust, liksom vi filmintresserade som såg upp till denna något förvridna sinne som tog oss långt bortom verklighetens gränser för vad som är möjligt och ens tänkbart. Du gav oss så mycket innan du försvann. Du gav så mycket mer än du någonsin tog. Nu ses vi bortom drömmarnas eftervärld! Tack för allt så länge.
Väldigt tråkigt! Jag uppskattar hans filmer väldigt mycket!
Ja, hade hoppats på att han hade i alla fall en film till i sig innan han fick lite pension. Men det vi fick är så otroligt stort att det räcker förevigt! Nu får han njuta av damn good coffee i sin eviga vila istället.
Dune och Eraserhead
Har nog sett allt Lynch gjort. Ifrån Eraserhead till Straight story.
Har faktiskt inte sett Dune och Straight Story. De är lite mer traditionella filmer va? Ska ge dem en chans ändå någon dag, har haft dem på att se listan många år nu men blir aldrig riktigt av. Eraserhead har jag på Criterion blu-ray och jag älskar den så. Ska nog se om den snarast nu för det. De speciella kortfilmerna som medföljer är också sevärda.
Har faktiskt inte sett Dune och Straight Story. De är lite mer traditionella filmer va? Ska ge dem en chans ändå någon dag, har haft dem på att se listan många år nu men blir aldrig riktigt av. Eraserhead har jag på Criterion blu-ray och jag älskar den så. Ska nog se om den snarast nu för det. De speciella kortfilmerna som medföljer är också sevärda.
Att kalla något av Lynch traditionellt är ju, som du antagligen vet att ta i, men med hans mått mätt, ja kanske. Men ändå inte.
Dune är ett mästerverk och en kultklassiker nästan utan dess like och Straight Story kan vara den bästa feel good-filmen någonsin (det är inte en feel good film, men det är så man lämnas ändå).
Ad hoc addendum
Att kalla något av Lynch traditionellt är ju, som du antagligen vet att ta i, men med hans mått mätt, ja kanske. Men ändå inte.
Dune är ett mästerverk och en kultklassiker nästan utan dess like och Straight Story kan vara den bästa feel good-filmen någonsin (det är inte en feel good film, men det är så man lämnas ändå).
Ah, har haft mina ögon på Dune i snygg 4k-utgåva från Arrow och Straight Story har snygg blu-ray också (dock bara tysk 4k så tror jag nöjer mig där) så ska som sagt ta igen dem. Är hans Dune bättre än nyare filmer?
Lynchs verk var ofta aningen för kontignärliga™ för min smak, men de två första säsongerna av Twin Peaks håller jag fortfarande som det mest trollbindande som någonsin har visats på TV.
Världen blir en lite tråkigare och dummare plats utan honom. Vila i frid, maestro.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Ah, har haft mina ögon på Dune i snygg 4k-utgåva från Arrow och Straight Story har snygg blu-ray också (dock bara tysk 4k så tror jag nöjer mig där) så ska som sagt ta igen dem. Är hans Dune bättre än nyare filmer?
Bättre? Nej, det tycker jag inte. Svårt att säga hur "bra" Dune är... Den är... Dune..
Ad hoc addendum
Oerhört tungt besked det här. Min absoluta favoritregissör, alla kategorier.
Blue Velvet var min första bekantskap när den kom och jag var fast, Elefantmannen och Dune sågs kort därefter. Twin Peaks cementerade David Lynch som en av dom största, iaf för mig. Svårt att rangordna allt men tror att Lost Highway ändå är min nummer ett.
Vila i frid David, må världen minnas dig varmt! ❤️
00:00:02:42
Fy fan, detta var inget roligt att vakna till. Kollade på en intervju med han senast igår. Satan vad tungt detta kändes, riktigt jävla tungt.
En av dom största, främsta, unika och bästa någonsin. Han skapade film och konst likt ingen annan.
Jag hoppas han får ta sig en cigg, munk och kaffe med Angelo någonstans.
Inget öga torrt när man läste Kyle MacLachlans fina ord.

The more I practice, the luckier I get.
Ja Straight story är en Disneyfilm regisserad av Lynch så han kunde ju inte ta ut svängarna allt för mycket. 🙂 Men den är väldigt bra och emotionell.
Har nog sett allt Lynch gjort. Ifrån Eraserhead till Straight story.
Samma här. Snurrade faktiskt A Straight Story igår. Vilken bra film det är.
En hemskt tråkig nyhet, då hans verk har haft mycket stort inflytande på mitt liv.
Trist, harvade igenom Twin Peaks , (US Pilot, S1+2, Fire Walk With Me (film), Missing Pieces (film), S3) för 7 år sedan. Känns som 3 år.
Kanske dags att se om. Hade hoppats han hade kunnat klämma ur sig en film om Twin Peaks efter S3, men det var väl inte riktigt hans stil, att knyta ihop trådar och förklara.
Oj. Det kom som en blixt från klar himmel.
Någon som vet vad som hänt? Sjukdom? Olycka?
Han hade lungemfysem en längre tid.
Sen om det var specifikt det han dog av vet jag inte. Men en kombination av lungemfysem och lunginflammation kan säkerligen vara dödlig.
Men det var ett ganska chockande besked då han själv och folk kring han sagt att han mådde under omständigheterna bra ändå, detta var förra året.
Oj. Det kom som en blixt från klar himmel.
Någon som vet vad som hänt? Sjukdom? Olycka?
Som han sa; Jag älskar tobak men det har ett pris.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Blev lite Lynch-videos igen.
Denna tycker jag är värd att spana in, lite blandat med galenskap, humor och värme. Man kommer sakna denna herre.
Det lär nog bli lite Lynch-filmer snart igen(såg förvisso The Straight Story i december redan). Har även haft ett väldigt sug att se om Twin Peaks, men det har man väl alltid?