RIP David Lynch!

Skrivet av Fezk:

Blev lite Lynch-videos igen.

Denna tycker jag är värd att spana in, lite blandat med galenskap, humor och värme. Man kommer sakna denna herre.

https://www.youtube.com/watch?v=TqZpi8zAqe0

Det lär nog bli lite Lynch-filmer snart igen(såg förvisso The Straight Story i december redan). Har även haft ett väldigt sug att se om Twin Peaks, men det har man väl alltid?

Var ett par år sedan man körde igenom TP senast. Ska man börja med Fire Walk with Me innan serien, den här gången?! Jag menar, jag vet ju redan vem som dödade Laura Palmer...

Ganska sugen på att se om prequel-filmen. Minns att jag gillade den, men ändå sörjde lite att värmen och humorn från serien var helt som bortblåst i den. Riktigt mörk film.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Blev lite Lynch-videos igen.

Denna tycker jag är värd att spana in, lite blandat med galenskap, humor och värme. Man kommer sakna denna herre.

https://www.youtube.com/watch?v=TqZpi8zAqe0

Det lär nog bli lite Lynch-filmer snart igen(såg förvisso The Straight Story i december redan). Har även haft ett väldigt sug att se om Twin Peaks, men det har man väl alltid?

Kommer dock vänta med att se om Twin Peaks då det förväntas släppas en 4k-box snart med allt restaurerat!

Medlem

Tråkigt nyhet RIP David. Hans filmer var grymt bra inte minst Mulholland Drive.

Serien Twin Peaks var före din tid och en av väldigt få gamla serier man kan uppskatta än idag.

Den sista säsongen av Twin Peaks var ett sjukt grymt mästerverk som troligtvis inte kommer att uppnås av någon annan serie under vår livstid tyvärr.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Sebastian Lind:

Var ett par år sedan man körde igenom TP senast. Ska man börja med Fire Walk with Me innan serien, den här gången?! Jag menar, jag vet ju redan vem som dödade Laura Palmer...

Ganska sugen på att se om prequel-filmen. Minns att jag gillade den, men ändå sörjde lite att värmen och humorn från serien var helt som bortblåst i den. Riktigt mörk film.

Skulle ta säsong ett och två, sen Fire Walk With Me och avsluta med säsong 3. Oavsett om man sett allt eller ej.
Tycker också att filmens mycket mörkare inriktning, säsong 2 saknade stundtals den biten. Andy och plankan var lite för "silly".

signatur

00:00:02:42

Ej att glömma så gjorde han rätt intressant musik också.

signatur

Gräver lite mer i min David Lynch-playlist på youtube. Han hade en härlig självdistans som här i Family Guy.

signatur

Medlem

Mmm, älskade Good Day när den släpptes. Eller ja, gör det fortfarande men då slog den extra hårt!

Gjorde ju denna med Lykke Li också, vilket var kul med svenskkoppling!

Och så måste vi ju minnas hans finfina tolkning av spelmediet!

Medlem

Långfilmslång masterclass I kreativitet och filmskapande med Lynch!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har faktiskt inte sett Dune och Straight Story. De är lite mer traditionella filmer va? Ska ge dem en chans ändå någon dag, har haft dem på att se listan många år nu men blir aldrig riktigt av. Eraserhead har jag på Criterion blu-ray och jag älskar den så. Ska nog se om den snarast nu för det. De speciella kortfilmerna som medföljer är också sevärda.

Straight Story är faktiskt riktigt bra. Fin.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Straight Story är faktiskt riktigt bra. Fin.

Jo, jag har hört det så jag har ändå haft den på min att se-lista Menar, Elephant Man är ju inte heller så surrealistisk men är ändå en väldigt bra och humanistisk film så skulle tro jag kan uppskatta Straight Story också Men inväntar en 4k-utgåva som ryktas vara på gång. Finns en tysk men gillar inte att ha omslag och så på tyska så vill hellre ha en engelsk utgåva.

Medlem

I mitt tycke en grovt överskattad regissör men må han vila i frid.

Medlem
Skrivet av tisse:

Haha, han är ju inte för alla det är ju säkert

Medlem

The New Yorker <3

Medlem

Netflix Co-CEO Ted Sarandos says David Lynch was working on a new limited series that “would have been his last project” but Covid and his declining health got in the way.

“It was a David Lynch production, so filled with mystery and risks but we wanted to go on this creative ride with this genius. First Covid, then some health uncertainties lead to this project never being produced but we made it clear that as soon as he was able, we were all in.”

Så sorgligt att vi gick miste om detta på topp av allt

Medlem

Jag tycker att Elefantmannen får alldeles för lite kärlek här, älskar den filmen innerligt.

Lynch var verkligen en unik och fantastisk filmskapare.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jag tycker att Elefantmannen får alldeles för lite kärlek här, älskar den filmen innerligt.

Håller med, var dåligt av mig borde ha nämnt den i huvudinlägget redan men har i alla fall försökt väga upp det!

Medlem

Aldrig hörttalas om men var säkert en trevlig gubbe. Rip.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jo, jag har hört det så jag har ändå haft den på min att se-lista Menar, Elephant Man är ju inte heller så surrealistisk men är ändå en väldigt bra och humanistisk film så skulle tro jag kan uppskatta Straight Story också Men inväntar en 4k-utgåva som ryktas vara på gång. Finns en tysk men gillar inte att ha omslag och så på tyska så vill hellre ha en engelsk utgåva.

Hoppas dom släpper en mega box med alla hans filmer och serier i 4K. Då blir det köp dag-1.

Såg om Twin Peaks och Mulholland drive under pandemin och dom är verkligen bra och i en klass för sig. Går inte att jämföra med dagens PK woke serier och tyvärr får vi nog inte se något så bra mer under vår livstid.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Hoppas dom släpper en mega box med alla hans filmer och serier i 4K. Då blir det köp dag-1.

Såg om Twin Peaks och Mulholland drive under pandemin och dom är verkligen bra och i en klass för sig. Går inte att jämföra med dagens PK woke serier och tyvärr får vi nog inte se något så bra mer under vår livstid.

Ja, vore underbart med samlingsbox! Hoppas Criterion kan samla allt I 4k!

Medlem

Tycker att man ser säsong 1-2 > Fire Walk with Me > säsong 3. Sen går det ju skippa en hel del från säsong två när det blev uselt, då Lynch och Mark Frost slutade ett tag för att återkomma mot slutet och skapa ett mästerverk till avslut.

Tycker förövrigt att Fire Walk with Me är en av dom bästa filmerna som gjorts, förmodligen min favorit från Lynch. Den är som du säger, väldigt mörk och melankolisk, åtminstone en bit in och framåt, men ack så bra.

Skrivet av Gertzy:

https://i.redd.it/0ffudcsgyq8a1.jpg

Kommer dock vänta med att se om Twin Peaks då det förväntas släppas en 4k-box snart med allt restaurerat!

Drottning Elizabeth måste ha varit en riktig partygoer också, älskar denna lilla historia från Angelo Badalamenti.

Skrivet av tisse:

Det är OK att ha en mindre bra filmsmak. ;P

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/Ghip92AbgAAcRmy?format=jpg&name=s...

Netflix Co-CEO Ted Sarandos says David Lynch was working on a new limited series that “would have been his last project” but Covid and his declining health got in the way.

“It was a David Lynch production, so filled with mystery and risks but we wanted to go on this creative ride with this genius. First Covid, then some health uncertainties lead to this project never being produced but we made it clear that as soon as he was able, we were all in.”

Så sorgligt att vi gick miste om detta på topp av allt

Ja det är jäkligt trist att vi inte hann få något mer. Han hade säkert en serie och säkerligen någon mer film i sig om bara hälsan var bra.

Antar att det var "Unrecorded Night" som menas det ryktades om?

Han hade tydligen också fler idéer för mer Twin Peaks.

"As for “Twin Peaks,” as Lynch has suggested in the past, Sutherland said the director does have more ideas for a potential fourth season, but nothing sounded concrete beyond that.

“I personally hope there will be more [‘Twin Peaks’],” she wrote. “As for the intention, I don’t know. I know that David has more ideas for another season, but I don’t know about Mark.”

https://theplaylist.net/david-lynchs-unrecorded-night-was-can...

signatur

The more I practice, the luckier I get.

TP S1-2 är tamejtusan det bästa jag någonsin sett på tv. S3 var... Unik. Har inte lyckats smälta den än, skulle kanske uppskatta den mer vid en omtitt. När jag såg S3 längtade jag bara desperat efter nåt som påminde om tidigare säsongerna, istället fick jag S3E8. 🙄🙈😅😅

Medlem

TP S1-2 är tamejtusan det bästa jag någonsin sett på tv. S3 var... Unik. Har inte lyckats smälta den än, skulle kanske uppskatta den mer vid en omtitt. När jag såg S3 längtade jag bara desperat efter nåt som påminde om tidigare säsongerna, istället fick jag S3E8. 🙄🙈😅😅

En gissning, du har inte tittat mycket på hans andra produktioner?

Skrivet av filbunke:

En gissning, du har inte tittat mycket på hans andra produktioner?

Jora, jag älskar Lynch och har sett i princip allt han gjort, tror jag. Minus filmen om elefantmannen. "Eraserhead" är kanske min absoluta favoritfilm... S3 är ju lite mer av förvirrande, kompakt mörker som typ "Lost Highway" och jag gillar de produktionerna med, men just TP uppskattar jag mest för den helt absurda blandningen av komik, skräck, såpa och allt däremellan.

Samtidigt var det ju väldigt Lynchianskt att göra en S3 och vänta över halva säsongen med att ens återintroducera "riktiga" Cooper igen, trolla sönder publikens förväntningar och förhoppningar osv. Att S3 inte alls var vad jag hade hoppats att det skulle vara är väl typ beviset för att det är David Lynch, kan man säga. Kan inte säga att jag ogillade S3, men är osäker på om jag gillade den också. Men S3 existerar, det är ett faktum!

Medlem

Och idag skulle han ha fyllt 79! Varma gratulationer och hoppas du får en bit cherry pie och dmn good coffee! Och att everything is fine in heaven nu och föralltid! Ska nog försöka se ett par Lynch-filmer idag för att fira honom extra.

Stockholms filmfestival och David Lynch blev stora tillsammans. Den allra första festivalen 1990 öppnade med den vildsinta Guldpalmsvinnaren ”Wild at heart” och visade också den då färska och epokgörande tv-serien ”Twin Peaks” på stor duk. 2003 återvände David Lynch till Stockholm som hedersgäst och mottagare av karriärpriset Stockholm life time achievement award. Stockholms filmfestival dedikerar årets festival, som hålls 5–16 november, till regissören som nyligen dog vid 78 års ålder – och presenterar ett specialprogram som hyllar hans filmskapande.

https://www.dn.se/kultur/david-lynch-hyllas-av-stockholms-fil...

signatur

12
Skriv svar