Dredge
Dredge är ett "helmysigt fiskelir" utvecklat av Black Salt Games, utgivet av Team17, där man som spelare anammar rollen som en yrkesfiskare med minnesförlust. Ditt skepp har gått på grund utanför en liten ögrupp kallat The Marrows, och de välkomnande (om än lätt suspekta) invånarna i staden Greater Marrow plåstrar om dig, ger dig en ny båt (mot avbetalning) och de redskap du behöver för att åter ge dig ut på haven. Bitvis mellan fiskefångsterna lär du dig mer om omgivningen och om folket som bor i arkipelagen och att det finns något som lurar under ytan.
Jag gick in i Dredge fullt inställt på att det var ett fiskespel. Renodlat fiskeri i gullig förpackning med lite lätta rollspelsdrag inslängda här av var. Tji fick jag så klart när det visade sig vara mer av en äventyrsskräckis med överlevnadselement. Nå, det är inte en komplett överlevnandssimulator. Det är ett väldigt strömlinjeformat spel. Du slipper jonglera hälsa, hunger och liknande. Du samlar inte massa saker för att bygga hus eller bondgårdar eller vad man nu gör i survivalcrafter-genren. Men ändå, du har en panikmätare som måste vårdas med hjälp av sömn och dagsljus. Du behöver tråla havsbotten för att hitta delar som används för att förbättra båt och redskap. Fiskandet är så klart en del av det hela också, men nästan bara för att tjäna pengar som används till just båtens uppgraderingar. Och allt kan tas i din egen takt.
Vänta, vänta här nu. Panikmätare? Ja, precis! Det är nånting lurt på gång i dessa vatten, och varje kväll sveper en ärtsoppstjock dimma in över havet. Här händer det läskiga och oförklarliga saker och desto längre tid du spenderar ute i mörkret, ju tokigare blir du. Spökskepp kan komma seglandes över havet, vassa klippor kan dyka upp från ingenstans, konstiga ljusfenomen som verkar förfölja dig. Det gör sig bäst att snabbt söka upp en hamn att lägga till i, men, om du nu skulle råka vara ute mitt på havet, långt från närmsta brygga, så för guds skull släck belysningen och håll låg profil. Det är ju faktiskt så att viss fångst bara dyker upp när solen gått ner, men är det värt att dansa med galenskapen för en fena när det kan kosta så mycket mera?
Dredge är oerhört vackert trots sin relativt enkla grafiska design. Ljus och färg spelar mer roll än polygoner, och musiken sätter pricken över i:et. Man kan nästan känna värmen från den stigande solen efter att ha överlevt en dimmig natt på havet. För min del hade jag nog gärna sett att dagarna var lite längre, för det känns nästan själsrensande att glida omkring över vattnet och kasta spöet i havet om och om igen medan den instrumentala musiken plinkar på i bakgrunden. Och när solen går ner bakom horisonten och pianot med extra reverb glider in känner man att nackhåren reser sig. Stämningsfullt rätt igenom, Black Salt Games har verkligen nejlat det, som ungarna säger.
Spelet kommer tvinga ut dig mer och mer om nätterna i.o.m. att den narrativa biten växer, och även om det kanske känns lite småkusligt i början, så kommer du snabbt bli modigare i takt med att din båt blir snabbare och du bekantar dig med havet. Berättandet är relativt enkelt, det är inga enorma dialogträd du ska ta dig genom. Du träffar karaktärer lite här och var bland öarna och växlar några snabba ord. Ibland vill de ha hjälp, ibland kan de hjälpa dig. Vissa står ut mer än andra, som den gamla fyrväkterskan som inte verkar lite på dig för fem öre, eller den mysteriske "The Collector" som vill att du hittar diverse föremål utspridda över spelvärlden - föremål som visar sig ha större betydelse än du kanske tidigare anat.
Vad det är som lurar under ytan, inte bara figurativt utan även ordagrant låter jag vara osagt. Det är värt att gå in i blindo till viss mån, det gjorde det hela så mycket godare för mig själv när jag fick upptäcka vad Dredge hade att erbjuda bortom det ytliga. Jag väntade mig ett lite udda spel om att fiska, men fick en oerhört unik och stämningsfull resa som jag inte riktigt kan eller vill släppa taget om. Det är ett spel för utforskaren, den som uppskattar mystik, och gillar lite nervkittlande - eller för den som bara vill uppleva något annorlunda.
Jag älskar det spelet. Rekommenderas till alla.
https://www.blacksaltgames.com/dredge-mobile-announcement-faq...
Väldigt snart kan de spelas på Android eller iOS.
Grym recension!
Inte ofta jag läser hela recensionen, men när det är välskrivet som detta så kunde jag inte låta bli 🙂
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Epic games gav bort det i december, perfekt timeing till jullovet. Jag gick också in blind i tro att det var ett mysigt fiskespel och blev positivt överraskad. Nu har jag 100%at grundspelet.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
"Mysigt! Kusligt! Fiskigt" Jag är såld. Tack för recensionen. Håller ju med forumets A-Z-galej och detta är en stark "D"-kandidat. Men det är ju Dave the Diver också. Så många fiskar, så lite tid.
En Bamseponny av folket
Trevlig recension, håller med om det mesta! Ja, spelet är nog lite för lätt men ibland är det rätt skönt att ha lätta spel också!
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2