"Borde täckas i skit!" Branschveteran om Switch 2-läckorna

Medlem
Skrivet av baxtex:

Gynnar FZ också..

Finns ju en del konspirationsteorier att företag planterar läckor för bättre genomslag i slutändan.

Jo fz räknar jag med i detta ”bloggare, youtubers och liknande”

Skrivet av Winzi:

Nej läckor av saker som ska visas upp gynnar inte Konsumenten för 5 öre, all information som läcks är sådant så är tänkt att visas upp vid planerat tillfälle.

De enda läckor som gynnar konsumenter är saker som arbetsförhållanden, eventuella sammarbeten med problematiskt folk och så vidare som kan påverka om du vill stödja med ett köp eller ej.

Tysthetsklausuler är absolut inget dåligt, det är ett skydd så att känslig företagsinformation inte hamnar hos konkurrenter och att planerade saker inte läcker i förtid. Det kan vara stora summor pengar inblandade i planerade event som inte genererar lika mycket tillbaka som det var tänkt.

Jo, jag vet varför tysthetsklausuler existerar. Problemet är att det till 99 procent aldrig är känsliga företagshemligheter som de skyddar.

För konsumenten är det alltid bättre om företagen inte får äga informationen om sin produkt helt själva, att helt kontrollera marknadsföringen och bestämma vad vi ska veta om produkten.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jo, jag vet varför tysthetsklausuler existerar. Problemet är att det till 99 procent aldrig är känsliga företagshemligheter som de skyddar.

För konsumenten är det alltid bättre om företagen inte får äga informationen om sin produkt helt själva, att helt kontrollera marknadsföringen och bestämma vad vi ska veta om produkten.

All väsentlig information för en produkt ska absolut finnas tillgänglig för konsumenter, det finns inget som stoppar detta från att hända nu, ingen NDA eller tystnadklausul förhindrar detta. Denna information ska dock komma direkt från företagen och det efter att det getts ett officiellt avtäckande av produkten.

Vad är det för typ av information som du anser att du inte kan ta del av som du finner väsentlig om en produkt men klassas som företagshemligheter?

Medlem

Om Gertzy bara hade pausat Switch 2-tråden så kanske Kamiya inte behövt bli så arg.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Finns ju en del konspirationsteorier att företag planterar läckor för bättre genomslag i slutändan.

Det är inte konspirationsteorier när det är sant. Det är en faktisk strategi att plantera läckor och rykten för att t.ex. se hur folk reagerar på dem innan man börjar att arbeta på produkten. Även när en konkurrent lanserar en ny produkt kan det vara bra att ”läcka” något för att ta vinden ur deras segel och styra konversationen bort från dem. Och naturligtvis för att generera lite hype 😄

Skrivet av Lilagröt:

Jo fz räknar jag med i detta ”bloggare, youtubers och liknande”

Finns redan ett begrepp för vad sidor som FZ (och IGN, osv) är: Entusiastpress.

Skrivet av Winzi:

All väsentlig information för en produkt ska absolut finnas tillgänglig för konsumenter, det finns inget som stoppar detta från att hända nu, ingen NDA eller tystnadklausul förhindrar detta. Denna information ska dock komma direkt från företagen och det efter att det getts ett officiellt avtäckande av produkten.

Vad är det för typ av information som du anser att du inte kan ta del av som du finner väsentlig om en produkt men klassas som företagshemligheter?

Det här är definitivt ett fall där man kan agree to disagree. Jag tycker inte att företag automatiskt måste få äga informationsflödet till sin produkt. De kommer alltid att presentera sin affär i så positivt ljus som möjligt. Läckor som dessa stör de planerna och låter konsumenter och andra få informationen utan att den har passerat företagets egna marknadsföringsfilter.

Sen har företagen så klart flretagen rätt att försöka presentera informationen som de vill. Men den här typen av läckor skapar en bra balans.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Det här är definitivt ett fall där man kan agree to disagree. Jag tycker inte att företag automatiskt måste få äga informationsflödet till sin produkt. De kommer alltid att presentera sin affär i så positivt ljus som möjligt. Läckor som dessa stör de planerna och låter konsumenter och andra få informationen utan att den har passerat företagets egna marknadsföringsfilter.

Sen har företagen så klart flretagen rätt att försöka presentera informationen som de vill. Men den här typen av läckor skapar en bra balans.

Ett företag har inte någon monopol på informationsflöde om sina produkter på marknaden, det har dem aldrig haft och kommer aldrig att ha. Däremot så ska man ha det på något som inte släppts eller visats upp än, det är privat ej officiell information vid det tillfället.

Att en marknadsföring är gjord för att sälja en produkt kommer visa den i så positivs ljus som möjligt är ju en självklarhet, men all information en läcka kan ge kommer att finnas ute på marknaden plus massor av rigorösa tester som kommer att ge mer substans i informationen när produkten väl visas och är tillgänglig.

Det enda läckor gör är att generera klicks hos journalister på en ekonomisk bekostnad för företaget vars produkter läcks.

Skrivet av Winzi:

Det enda läckor gör är att generera klicks hos journalister på en ekonomisk bekostnad för företaget vars produkter läcks.

Nej, det är inte det enda läckor gör. Det ger en insyn i företaget som allmänheten annars inte har tillgång till. Du behöver inte gilla det om du inte vill. Jag tycker det är bra.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Nej, det är inte det enda läckor gör. Det ger en insyn i företaget som allmänheten annars inte har tillgång till. Du behöver inte gilla det om du inte vill. Jag tycker det är bra.

Vad för insyn får du i ett företag av att se en produkt tidigare än de tänkt visa upp det?
Nu pratar vi läckor om ej utannonserade produkter typ hårdvara, spel o.s.v. inte arbetsförhållanden, tillverknings processer eller korruption som kan påverka om en konsument.

Om du kan ge ett bra exempel på en insyn i ett företag du fått av en tidig läcka av en produkt de inte visat än kanske jag skulle förstå ditt argument, men hitintills har inget av det du sagt på några sätt hjälpt att få ut mer eller bättre och mer pålitlig info än vad andra källor får fram efter avtäckning.

Skrivet av Winzi:

Vad för insyn får du i ett företag av att se en produkt tidigare än de tänkt visa upp det?
Nu pratar vi läckor om ej utannonserade produkter typ hårdvara, spel o.s.v. inte arbetsförhållanden, tillverknings processer eller korruption som kan påverka om en konsument.

Om du kan ge ett bra exempel på en insyn i ett företag du fått av en tidig läcka av en produkt de inte visat än kanske jag skulle förstå ditt argument, men hitintills har inget av det du sagt på några sätt hjälpt att få ut mer eller bättre och mer pålitlig info än vad andra källor får fram efter avtäckning.

I det här fallet är insynen att du får information om produkten innan den hunnit passera marknadsföringsfiltret.

12
Skriv svar