Apollo Justice: Ace Attorney (A-Z)

Redaktör
Ponny
Apollo Justice: Ace Attorney (A-Z)

Ace Attorney-spelen är på pappret statiska visual novels, men är i praktiken svängigare än det mesta.

För precis tio år sedan spelade jag igenom Phoenix Wright-spelen till 3DS. En otrolig trilogi. Fem, fyra och fem var betygen jag delade ut till respektive titel. Av nån anledning har det alltså tagit tio år för mig att spela det fjärde i serien, men nu är vi här. Apollo Justice: Ace Attorney blev första spelet i min A-Z-resa, och spelet är snudd på fantastiskt. Samma magiska mix av stort hjärta och skarp hjärna, samt trams och absurditeter. Ömsom fniss, ömso dra efter andan-twistar. Fyra fall som blandar visual novel-guld, utredningar och – paradrätten – rättegångarna. Där man korsförhör vittnen, presenterar bevismaterial och slår hål på argument. Visuella romaner är i sin natur ganska statiska så det är ett smärre under att Apollo Justice känns som en bergochdalbana.

De fyra fallen håller inte riktigt lika hög klass. Början är dock briljant, likaså finalen. Det är där och då man verkligen inser den röda tråden och Phoenix Wright når nya höjder som människa och advokat – i ett spel han inte ens spelar huvudrollen i. Det är en twist där, en annan där, en sjunde där, och när allt är över är man helt utmattad och totalt tacksam. Min A-Z-resa kunde knappast ha börjat bättre.

Fotnot: Recensionen avser PS4-versionen. Även släppt till pc, Xbox och Switch.

Ace Attorney: Apollo Justice
4
Mycket bra
+
Stort hjärta, skarp hjärna, helt absurt
+
Rättegångsdramat är fantastiskt
+
Finalen tar andan ur dig
-
Tredje fallet är för långt för sitt bästa
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Åh Gif!

Jag spelade något av dessa för evigheter sen när jag var sjuk i influensa och sängliggande.
Kommer ihåg att allt var absurt men ändå fångande intresset på ett lagom vis där i sjukbädden.

Redaktör
Ponny
Skrivet av AdamMK:

Åh Gif!

Jag spelade något av dessa för evigheter sen när jag var sjuk i influensa och sängliggande.
Kommer ihåg att allt var absurt men ändå fångande intresset på ett lagom vis där i sjukbädden.

Gif! ❤️ Ja, det är ju lite av en feberyra att spela dom.

Blir galet investerad. Minns så väl när jag klarade sista delen av första trilogin. Vaknade en söndagmorgon och låg kvar i sängen (körde på 3DS) ända tills det var dags för middag. En bra dag!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Min egna lilla favorit utav Ace Attorney spelen. Absolut inte det bästa men jag har en mycket större känsla och nostalgi för AJAA. Håller med då, 3:e fallet är ett av de lägsta i hela serien.

Redaktör
Ponny
Skrivet av KalleKlas:

Min egna lilla favorit utav Ace Attorney spelen. Absolut inte det bästa men jag har en mycket större känsla och nostalgi för AJAA. Håller med då, 3:e fallet är ett av de lägsta i hela serien.

Ja, det träffar verkligen rätt i "the feels". Trots att jag spelade klart det i helgen känner jag redan någon slags nostalgisk känsla. Det stannar kvar.

signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar