Nästa Battlefield "görs av en helt ny grupp människor"

Medlem

Och där sjönk de få förhoppningar jag hade om spelet!

Det som jag märkt som tydlig skillnad mellan de äldre och nyare spelen var någon sorts lekfullhet och upptäckarlust i utvecklingen av spelen. Man hade alltid någon ny tech man ville testa och bygga spelet runt eller pusha utvecklingen grafiskt framåt. Även bandesignen kändes naturlig och grundad med miljöer som kändes äkta. De senaste känns bara meh och oinspirerat generiskt. Kollar man på Embark och deras kommande Arc raiders ser man tydligt vart dom killarna tog vägen. Hoppas jag har fel men är rädd för att nya BF blir just så, oinspirerat och generiskt.

Medlem
Skrivet av FUtech:

Och där sjönk de få förhoppningar jag hade om spelet!

Exakt så kände jag precis också när jag läste rubriken och brödtexten... väldigt lite förhoppningar om nästa titel.

Medlem

Så länge nya gänget gör spelet ännu mer ADHD och coolt så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av pazu:

Så länge nya gänget gör spelet ännu mer ADHD och coolt så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Battlefield är dött.

Nja, det är jag inte säker på. Tyvärr så är EA lite småjobbiga, men om det kommer in nytt blod och ledningen är stabil, som har framåtanda och har fantasi, kan det handla om rebirth.

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Battlefield 1942-2... Med klassiskt stöd för bots
Man kan drömma!

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ni som är skeptiska vet absolut ingenting vad ni pratar om. Sjuuuuukt taggad på detta Battlefield!

Det spelar ingen roll vilken FPS serie det är. Call of Duty, Battlefield, Apex, Arma, Medal of Honor, Titanfall, Counter-Strike.

Att man anställer Vince Zampella för ett FPS spel med näst intill obegränsad budget och låter han handplocka sin personal är:
G-A-R-A-N-T-E-R-A-D----S-U-C-C-È!

Jag tror det när jag ser det.

Medlem

Prime time för mig var med BF3, det var så bra. Sen började det gå utför.

Medlem

Låter bra Battlefield behöver en omstart så kanske är det här precis vad som behövs 🙂

Medlem

Först började jag tänka ”noll förhoppningar” men sen övergick det till att det nog inte kan bli värre. Vi stolta svenskar får nog bara inse att EA har ätit upp märket Battlefield. Vem vet, det kanske inte blir så kasst som vi tror? Jag är en flitig COD-spelare beroende på spel och har roligare med det nu eftersom jag är hårt arbetande familjefar som föredrar korta och snabba matcher framför jättekartor.

Med det sagt så har jag egentligen inga förväntningar eller förhoppningar i nuläget. Det är som det är och det riktiga Battlefield får vi nog aldrig uppleva igen.

Medlem
Skrivet av Timmay:

Inte helt nytt.. de flesta Dice-veteranerna sitter ju hos Embark sedan länge.

Det kan nog vara bra med nytt folk för en nytändning!

Vet vi något om deras nya spel? Jag vill ha ett Battlefield-liknande spel som jag längtar efter att spela igen och igen.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

RIP Battlefield och grattis COD då. Ugha.

signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

"Helt ny grupp människor" - barn, alltså? De är ju rätt nya människor.

Ja blir väl Gen Z... Och då blir det regnbågar och annat skit.

Medlem

Kan vara både bra och dålig, ibland kan det vara bra med lite nytänk men samtidigt kan den unika touchen av BF försvinna.

Hoppas bara att man tar åt sig av responsen från testerna denna gång, det kröp väl fram att under utvecklingen av 2042 så undanhölls all kritik om spelet från utvecklare och delar av ledningen för att "skydda deras känslor". Många testare yttrade ju sin kritik ang många designval som sedan även kritiserades stort vid release. Tänk vad mycket bättre 2042 hade kunnat vara om man bara hade lyssnat från början.

Annars hoppas jag själv att man går tillbaka till många delar som var bra i BFV. Ser gärna att fortifications, squad call-ins, ingen 3d-spotting osv kommer tillbaka. Det som misslyckades med BFV var marknadsföringen och live-servicen efter. Annars var det i grunden en riktigt bra spel.

Medlem

Det är inget underligt i de här siffrorna ...

Mellan två Battlefieldspel så är det ungefär 80% omsättning av utvecklare. Det ligger ganska långt i branschens natur, tyvärr.

Utvecklarna är projektanställda för så länge som det beräknas ta att utveckla spelet. Sedan, om man har tur, kanske man kan få någon ny anställning på samma bolag. Men i regel så letar spelutvecklarna nya jobb rätt så ofta.

Medlem

Älskade BF1 och BF3. Förutom de titlarna har serien varit skit (för mig). Har inga som helst förhoppningar efter att ha läst denna artikeln. RIP BF.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Vet vi något om deras nya spel? Jag vill ha ett Battlefield-liknande spel som jag längtar efter att spela igen och igen.

Det ska vara under samma era som Bf3 och Bf4 altså nutid. 64 spelare och klasser är tillbaka samt förströelse. Enligt Dice så kommer dom gå tillbaka till rötterna och inte bli ett cod.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Det ska vara under samma era som Bf3 och Bf4 altså nutid. 64 spelare och klasser är tillbaka samt förströelse. Enligt Dice så kommer dom gå tillbaka till rötterna och inte bli ett cod.

Det blir fint. Jag har saknat förströelse i de senaste spelen. Kanske blir det till och med lite in-game förströelse. En krocket-bana på nån gräsplätt att roa sig med tillsammans med sin squad. Eller kanske ett pinball-spel i nån hangar som man kan spela medan man väntar på att ett plan ska spawna.

Skämtar bara lite. Förstår att du menar "förstörelse". 😋

Medlem
Skrivet av jawik:

Det blir fint. Jag har saknat förströelse i de senaste spelen. Kanske blir det till och med lite in-game förströelse. En krocket-bana på nån gräsplätt att roa sig med tillsammans med sin squad. Eller kanske ett pinball-spel i nån hangar som man kan spela medan man väntar på att ett plan ska spawna.

Skämtar bara lite. Förstår att du menar "förstörelse". 😋

Jag hoppas dom kommer ha liknande förströelse som i bc2. Typ att man kan förstöra en hel by 😁

Medlem
Skrivet av Jonrei:

Ja blir väl Gen Z... Och då blir det regnbågar och annat skit.

Är du villig att utveckla dig? Tror du att nästa Battlefield kommer att ha väderfenomen, så som regnbågar?

Medlem
Skrivet av ChriL:

Ah jag tänkte på Embarks nya spel. Det som görs av gamla Dice-veteraner.
Jag (eller någon jag känner..hmm) har spelat nya BF under ett spel-test men jag får inte säga något om vad det innehöll.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Ah jag tänkte på Embarks nya spel. Det som görs av gamla Dice-veteraner.
Jag (eller någon jag känner..hmm) har spelat nya BF under ett spel-test men jag får inte säga något om vad det innehöll.

Haha hann inte läsa att du mena den andra studion, var på jobbet 😅

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ni som är skeptiska vet absolut ingenting vad ni pratar om. Sjuuuuukt taggad på detta Battlefield!

Det spelar ingen roll vilken FPS serie det är. Call of Duty, Battlefield, Apex, Arma, Medal of Honor, Titanfall, Counter-Strike.

Att man anställer Vince Zampella för ett FPS spel med näst intill obegränsad budget och låter han handplocka sin personal är:
G-A-R-A-N-T-E-R-A-D----S-U-C-C-È!

Vi som varit med från början vill tillbaka dit. Battlefield 2 står sig fortfarande som det bästa spelet i serien.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är du villig att utveckla dig? Tror du att nästa Battlefield kommer att ha väderfenomen, så som regnbågar?

Jag må ha slängt ur mig en kanske aning onödig kommentar. Men jag är en trött gamer som ledsnat på all inkludering som är krystat och dagens media ska ha så mycket sånt. Kolla hur det gick med Concord etc. All hat som dem spelen fick, varför? Jo för man försöker klämma in nån slags agenda om inkludering etc...

Nej, man ska inte vara hatisk och så. Alla ska vara välkomna men det måste väl ändå ske naturligt och inte vara krystat för då blir det bara motsatt effekt. Inte hålla på bocka av massa rutor om hur karaktärer etc ska vara för att samla godhetspoäng.

Väldigt mycket off topic till den här artikeln men ville förklara mest hur jag ser det om dagens unga utvecklar spel och hur deras tankesätt kan tänkas vara (gen z). Sen såklart ville du veta vad jag menade... Men men.

Och ja, visst är väl alla trötta på "woke"-snacket hit och dit men är det så konstigt att det tas upp då?

Kalla mig idiot eller whatever. Jag bryr mig inte... Jag valde att kommentera och då får man ta sånt 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Jonrei:

Jag må ha slängt ur mig en kanske aning onödig kommentar. Men jag är en trött gamer som ledsnat på all inkludering som är krystat och dagens media ska ha så mycket sånt. Kolla hur det gick med Concord etc. All hat som dem spelen fick, varför? Jo för man försöker klämma in nån slags agenda om inkludering etc...

Nej, man ska inte vara hatisk och så. Alla ska vara välkomna men det måste väl ändå ske naturligt och inte vara krystat för då blir det bara motsatt effekt. Inte hålla på bocka av massa rutor om hur karaktärer etc ska vara för att samla godhetspoäng.

Väldigt mycket off topic till den här artikeln men ville förklara mest hur jag ser det om dagens unga utvecklar spel och hur deras tankesätt kan tänkas vara (gen z). Sen såklart ville du veta vad jag menade... Men men.

Och ja, visst är väl alla trötta på "woke"-snacket hit och dit men är det så konstigt att det tas upp då?

Kalla mig idiot eller whatever. Jag bryr mig inte... Jag valde att kommentera och då får man ta sånt 🤷‍♂️

Tackar, uppskattar att du tog dig tid att svara.

Medlem

Oroväckande men spelar ingen roll så länge nästa BF känns som BF, jag har dock låga förväntningar. BF 2042 var OK men tog fel riktning och klart sämsta BF enligt mig. Det lilla jag sett och hört om nästa BF har verkat bra, men det kändes bra inför 2042 också.. BF är en av de franschisen jag gillat/spelat mest och längst inom spel så jag hoppas verkligen det blir bra och går mot rätt håll igen.

Medlem

1942, 2, 3 är några av mina absoluta favoritspel. (jag gillade även 4 och 5 även om de var sämre).
Det senaste var som ett dåligt skämt, men med det sagt.
Har man en vision och ett duktigt team som ser tillbaks till rötterna, ljud, tyngd i vapen, bra fysik på fordon och en stor sandlåda med många valmöjligheter på hur man vill spela.
Respekterar man källmaterialet och bygger upp något utefter det tror jag detta kan bli fantastiskt. Tyvärr verkar det ofta inte gå ut på att släppa bra spel länge, utan att få folk att köpa småskit om och om igen.
Hoppas dice lärt sig av senaste debaclet, titta på baldursgate, witcher eller elden ring, dom kan tjäna astronomiska pengar på att släppa ett bra spel, utan massa krimskrams och lulllull...

Medlem

"EA har tagit in den tidigare CoD-chefen Byron Beede som beslutsfattare för BF-serien."

Ganska galet citat om man läste det för 10 år sedan :D.

12
Skriv svar