Är du beredd att betala drygt tusen spänn för GTA VI?

Medlem

Lite mer än taco för två?

Nje känns väl inget vidare att betala men nå kommer det bli svårt att stå emot när det väl är där. Inget j*vla förköp eller specialutgåva dock.

Medlem
Skrivet av Crank:

Jovisst kan priset ibland justeras på olika marknader. Men jag har ändå svårt att se varför det skulle säljas för 100$ + Skatt i USA och sedan 100$ inkl skatt i Sverige.

Nej, så blir det säkert inte. Är dock skillnad på 5-8% sales tax därborta och 25% moms som vi att dras med.

Jag kommer troligen inte kunna låta bli att köpa till fullpris, om spelet inte som vissa fruktar är helt förstört av rådande sjuka företeelser inom spelvärlden. Den som lever får se.

Man får sätta det i relation till andra nöjen. Ska jag gå på bio idag landar det på runt 400 inkl. allt runtomkring, för 1,5h underhållning.

Så jämfört med annat är inte 1000:- för flera hundra timmars spelnöje egentligen så mycket att lipa över.

Det mesta i tillvaron har blivit helt sinnessjukt dyrt och jag vägrar, ställer inte upp på det längre och nobbar konsumtion till rövarpriser.

Det blir allt längre mellan spelköpen pga att spelmakarna drar åt ett helt annat håll än vad jag och de allra flesta gamers vill ha. Jag har spelat tv-spel sedan 70-talet och kan säga att jag aldrig varit så deppig inför branschens framtid som nu.

Läs Jonas aktuella krönika på Gamereactor ang. spelvärldens framtid, den är spot on. Om det inte blir en rejäl kursändring snart kommer jag kasta in handduken och sluta spela 😕

Det kunde lika gärna ha kostat 2000:-, folk hade köpt det ändå, dessutom så får man ett spel man kan spela i flera år, det är det värt.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag köpte en ps3 för att kunna spela GTA 5 när det släpptes men sen blev det spelet som jag spelat minst av de jag hade till dne konsolen. Jag körde igenom kampanjen och lirade lite online i början men kom aldrig överens helt med körkänslan. GTA 4 var FÖR bra på den punkten. Prestandan på ps3 gjorde inte heller saken bättre.

Jag kämpar aktivt mot frestelsen att skaffa ett ps5 inför detta spel men det vore galenskap.. Eller?

Medlem
Skrivet av ThingKing42:

Nej, så blir det säkert inte. Är dock skillnad på 5-8% sales tax därborta och 25% moms som vi att dras med.

Jag kommer troligen inte kunna låta bli att köpa till fullpris, om spelet inte som vissa fruktar är helt förstört av rådande sjuka företeelser inom spelvärlden. Den som lever får se.

Man får sätta det i relation till andra nöjen. Ska jag gå på bio idag landar det på runt 400 inkl. allt runtomkring, för 1,5h underhållning.

Så jämfört med annat är inte 1000:- för flera hundra timmars spelnöje egentligen så mycket att lipa över.

Det mesta i tillvaron har blivit helt sinnessjukt dyrt och jag vägrar, ställer inte upp på det längre och nobbar konsumtion till rövarpriser.

Det blir allt längre mellan spelköpen pga att spelmakarna drar åt ett helt annat håll än vad jag och de allra flesta gamers vill ha. Jag har spelat tv-spel sedan 70-talet och kan säga att jag aldrig varit så deppig inför branschens framtid som nu.

Läs Jonas aktuella krönika på Gamereactor ang. spelvärldens framtid, den är spot on. Om det inte blir en rejäl kursändring snart kommer jag kasta in handduken och sluta spela 😕

Håller med dig om att allt börjar bli löjligt dyrt i spelvärlden, och tycker många AAA spel är lite väl överambitiösa. Sedan kan man undra vart dom bra AA spelen tog vägen som tex Detroit. Studios som går all in och lägger 5 år på att släppa ett buggigt AAA spel och går i konkurs eller blir nerlagda kanske borde släppt 3-5 AA spel istället.

Jag köper dom flesta spelen på rea dom senaste åren, och extremt sällan dag1 Astro Bot tex. Kollar alltid recensioner och gameplay videos innan jag köper något numera. GTA har jag bara spelat den senaste och börjat ett par gånger men sällan klarat mer än 20% innan jag tröttnat, så jag är inte säker på att GTA6 är något för mig.

Har du länk till Jonas krönika?

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

899 som är "normal" pris idag är på tok för dyrt. Även på 50% rea finns de spel jag hade tvekat att köpa då det fortfarande är skit dyrt.

Över 1000kr för gta är möjligtvis rimligt då Rockstar spel är på en annan nivå än säg Dragon Age veilguard eller de nyligen släppta Dynasty warriors. Men för vanliga trippel A spel är 700 ett okej pris när de är nytt, 899 är ett skämt.

Side note:
Jag förstår inte varför dom inte kan skapa roliga spel som inte slår några rekord. T.ex. Deathspank eller Fat Princess som är fantastiska spel, dessa släpps inte längre av stora studios.

Medlem

Betalar aldrig över 250kr för ett spel.
Har ingen FOMO över spel samt att jag har en lång lista att spela mig genom innan rea.

Medlem
Skrivet av Crank:

Har du länk till Jonas krönika?

https://www.gamereactor.se/sony-vaskade-precis-elva-miljarder...

Storslagna, maffiga SP-titlar som tar ett par helger att köra igenom och som man minns i åratal är historia. Alla jagar den heliga Graal, alltså nästa Fortnite. Om det så kostar 30-40-70 miljarder i form av nedlagda projekt på vägen för att få fram Det Nya Stora GaaS/Live Service så spelar det ingen roll, framtida intäkter täcker upp. Skit på hela det globala gamerkollektivet , mångmiljardvinster är det enda som betyder något.

Notera hur Sony nu slutat med "For the players." Tack för det. Kyss mig i röven, era giriga as.

Medlem

Frågan är vad det digitala spelet kommer kosta om GTA VI kommer att kosta 1100 kr. 1400?

Avstängd

Dom kommer aldrig våga höja så aggressivt, dock så tror jag att det kommer kosta strax under 1000 lappen, typ 899

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det kunde lika gärna ha kostat 2000:-, folk hade köpt det ändå, dessutom så får man ett spel man kan spela i flera år, det är det värt.

Och det känns exklusivt att äga spelet som man betalade en sån premium för. Det är ju GTA. Play authentic.

Medlem

Sen är ju frågan om de kommer låta kunder köpa två versioner en med SP+MP för 1000 kr och enbart MP för 600 kr, eller om de kommer att vänta med den typen av uppdelning.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Avstängd

1100? Nee, nope... nej. Har så mycket spel i min backlogg att jag har inga problem med att vänta ett år eller två på rea.

Medlem

Nej tack. Inte 1000kr för GTA.

Jag är dock beredd på att stödja Team Cherry om Silksong visar sig vara minst lika bra som Hollow Knight. Då kan jag tänka mig att ge 1000kr åt dem.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ThingKing42:

Ursäkta men måste fråga, 400kr för Bio? Du menar för 3 personer väl?

Spelvärldens framtid är på väg att normaliseras. Bubblan som byggts upp via miljardinvesteringar från från finansvärlden var tvungen att spricka någon gång. Det betyder dock inte domedagen.

Visst, är senaste decenniets uppblåsta öppen värld AAAA spelen det enda du spelar och "top off the line" grafik absolut nödvändigt så ser det kanske mörkt ut. Men mycket kommer gå tillbaka till AA titlar med AAA vara något exklusivt och kvalitet igen.

Sen vi som älskar indie kommer äta gott för att uttrycka det milt. Vilket vi redan gjort, men av alla dom som kommer behöva nya jobb finns det många som kommer stanna av passion. Mera indie alltså.

Medlem

För 1100kr, då väntar jag till rea-backen.
799kr och runt där i kring är vad jag max är beredd att betala för ett spel. Annars har jag inga problem med att vänta på att priserna ska sjunka. Finns ju rätt gott om spel att köra

Beredd och beredd , det är väl bara att punga upp stålarna. GTA 6 är ju dock ett undantag för jag skulle ju aldrig betala så mycket för vilket spel som helst.

Medlem

Jag minns, back in the olden days, om man la 1100:- på ett spel, då köpte man en fin collectors edition av spelet.
Minns att COD, Fallout även Splinter Cell hade fina utgåvor - Stora lådor man massa mercs och samlarsaker i.
Man kunde få night-vision googles, figurer osv.

Nu får man en skiva eller en digital kopia för samma peng.
Tråkig utveckling.

Så nej. Blir inget spel för de pengarna.

Medlem
Medlem
Skrivet av Xifarian:

Jag minns, back in the olden days, om man la 1100:- på ett spel, då köpte man en fin collectors edition av spelet.
Minns att COD, Fallout även Splinter Cell hade fina utgåvor - Stora lådor man massa mercs och samlarsaker i.
Man kunde få night-vision googles, figurer osv.

Nu får man en skiva eller en digital kopia för samma peng.
Tråkig utveckling.

Så nej. Blir inget spel för de pengarna.

Allt är dyrare nu. Köpte en gitarr för 2000 kr för 15 år sen. Nu kostar de över 6000 kr. Senaste jag köpte kostade 7500 kr (2018). Nu kostar de 10000:-
Ett paket kaffe kostade 15 kr på 70-talet. Nu kostar det 60 kr.

Det är miljövänligt att köpa standardutgåva. Vem behöver en massa krimskrams? Det är ju spelet som räknas. Tycker det är skönt att många spel släpps utan tjock manual, som det var förr.

Medlem
Skrivet av Intrigbagarn:

Ursäkta men måste fråga, 400kr för Bio? Du menar för 3 personer väl?

Nej, bara jag. Med kringkostnader.
Biljett 180-250 kr,beroende på tekniknivå
Resa t/r 86 kr
En läsk och godis eller popcorn, köpt på bion (förbjudet ta in ätbart som köpts någon annanstans) ~100 kr
Totalt ~370 kr, eller mer. För nöjet att se en film på bio, samt bidra till att några överbetalda skådisar får 50-100 miljoner var för sin medverkan i filmen. Hard pass.

Skrivet av Intrigbagarn:

Visst, är senaste decenniets uppblåsta öppen värld AAAA spelen det enda du spelar och "top off the line" grafik absolut nödvändigt så ser det kanske mörkt ut.

Precis, det är så det ser ut för mig. Det måste vara snygg grafik och bra gameplay för att vara intressant. Men det är mest sannolikt slut på sådana titlar hädanefter eftersom de inte går att räkna hem finansiellt längre. Man undrar varför. Det är tydligen för mkt begärt att önska sig ett färdigt, komplett och bra SP-spel för runt 700 kr som inte behöver kompletteras med ytterligare köp av det ena och det andra.

Får väl ge indie en chans till. Stray var riktigt bra. Fast det hade ju väldigt fin grafik, också.

Äh, jag känner inte så mycket varken för eller emot. Vi får den spelbransch vi förtjänar, helt enkelt. Om folk är beredda att slanta upp så blir det ju så. Storföretagen kommer undan med det de kommer undan med. Även om spelen blivit mycket dyrare så säljer ju AAA-spelen betydligt mer än förr i tiden också, eftersom antalet spelintresserade idag är så många fler än på 80-/90-talet. Spel är ju ibland galet billigt på rea så det finns ju lite extremer åt olika håll. Vem vet hur framtiden blir, spännande att följa...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vi får den spelbransch vi förtjänar, helt enkelt.

Nej, vi får den spelbransch som ultragiriga amerikanska businesstyper vill ha! Krama ut max profit ur allt och skapa högsta möjliga aktiekurs bara för att berika sig själva och andra aktieägare. Precis som resten av det amerikanska näringslivet.

Det är det enda som betyder något. Förr gjordes spel av spelälskare, passionerade entusiaster och original som levde och andades spel. Dessa är nu sedan länge utmanövrerade och ersatta av vidriga as som Breede, Zampella och en hord av likasinnade.

"Rizible beskriver EA:s toppskikt, där både Breede och Zampella ingår, som (ungefär) genomsyrade av jakten på pengar ("corpos through and through") och att de vill plocka maximal vinst ur spelarna och driva upp aktiekursen."

https://www.fz.se/nyhet/299601-nasta-battlefield-gors-av-en-h...

Ja, jag är bitter. Alla dessa avskyvärda gamar har (tillsammans med DEI) förstört vårt största intresse och nöje totalt.

Medlem
Skrivet av ThingKing42:

Nej, vi får den spelbransch som ultragiriga amerikanska businesstyper vill ha. Krama ut max profit ur allt och högsta möjliga aktiekurs bara för att berika sig själva och andra aktieägare.

Det är det enda som betyder något. Förr gjordes spel av spelälskare, passionerade entusiaster och original som levde och andades spel. Dessa är nu sedan länge utmanövrerade och ersatta av vidriga as som Breede, Zampella och en hord av likasinnade.

"Rizible beskriver EA:s toppskikt, där både Breede och Zampella ingår, som (ungefär) genomsyrade av jakten på pengar ("corpos through and through") och att de vill plocka maximal vinst ur spelarna och driva upp aktiekursen."

Musk har väl gett sig in i spelbranschen. Framtiden ser ljus ut.

Medlem
Skrivet av Kain:

Kostar inte nya spel runt 800 spänn iaf redan?

Hyllade Silent Hill 2-remaken kostar 750 kronor och många tycker att det är värt att spendera de pengarna på en remake på ett 23 år gammalt spel.

Skrivet av ThingKing42:

Nej, vi får den spelbransch som ultragiriga amerikanska businesstyper vill ha! Krama ut max profit ur allt och skapa högsta möjliga aktiekurs bara för att berika sig själva och andra aktieägare. Precis som resten av det amerikanska näringslivet.

Ja, jag är bitter. Alla dessa avskyvärda gamar har (tillsammans med DEI) förstört vårt största intresse och nöje totalt.

Mja, men det jag menar är att vi som konsumenter har i slutändan den yttersta makten... Vi kan rösta med plånboken, helt enkelt. Om en tillräckligt stor majoritet totalvägrar att pröjsa 1 000 spänn för ett nytt spel så ska du se att de nog kommer sänka prislappen illa kvickt.

Däremot tror jag ju inte att så är fallet, utan många kommer (motvilligt) knyta näven i fickan och betala de högre priserna. Det har man ju sett tidigare på hur folk vant sig vid att betala extra för DLC, säsongspass mm mm. Och då får vi ju faktiskt skylla oss själva... Så har svårt att bli upprörd över ett självförvållat problem. Spel är en lyxvara och ingen baskonsumtion. Det är ingen som egentligen måste köpa ett nytt spel för tusen spänn. Vi behöver faktiskt inte nya tv-spel alls, för att överleva.

Förövrigt tycker jag att DEI är det absolut bästa som hänt spelvärlden sedan Nintendo åttabitars. Ser goda möjligheter till mer SBI/DEI och mångfald i alla spel framöver och hoppas på att allt stötande material i alla spel snart är borta.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Hyllade Silent Hill 2-remaken kostar 750 kronor och många tycker att det är värt att spendera de pengarna på en remake på ett 23 år gammalt spel.

Något säger mig att du innerst inne avgudar Silent Hill 2 Remake , genom att du nämner spelet i var o varannan tråd. Eller hur, är det oså ditt GOTY 2024 ?

Medlem
Skrivet av submariner:

Något säger mig att du innerst inne avgudar Silent Hill 2 Remake , genom att du nämner spelet i var o varannan tråd. Eller hur, är det oså ditt GOTY 2024 ?

Jag har bara sett gameplay och gillade atmosfären och omgivningarna. Sen såg jag hur det blev när man möter fiender och då försvann intresset. Föredrar även kameravinklarna i originalet. Det är fjolårets mest onödiga spel.

Medlem

1000kr för Gta 6 ja! Men försöker andra studios att sälja sina spel för samma pris så tror jag de gräver sin egen grav

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av ThingKing42:

Nej, bara jag. Med kringkostnader.
Biljett 180-250 kr,beroende på tekniknivå
Resa t/r 86 kr
En läsk och godis eller popcorn, köpt på bion (förbjudet ta in ätbart som köpts någon annanstans) ~100 kr
Totalt ~370 kr, eller mer. För nöjet att se en film på bio, samt bidra till att några överbetalda skådisar får 50-100 miljoner var för sin medverkan i filmen. Hard pass.

Äter och dricker du något när du spelar spel? Isåfall räknar du inn allt det i spelpriset också?

Skrivet av ThingKing42:

Precis, det är så det ser ut för mig. Det måste vara snygg grafik och bra gameplay för att vara intressant. Men det är mest sannolikt slut på sådana titlar hädanefter eftersom de inte går att räkna hem finansiellt längre. Man undrar varför. Det är tydligen för mkt begärt att önska sig ett färdigt, komplett och bra SP-spel för runt 700 kr som inte behöver kompletteras med ytterligare köp av det ena och det andra.

Får väl ge indie en chans till. Stray var riktigt bra. Fast det hade ju väldigt fin grafik, också.

Tyvärr har din hobby då blivit "beroende" av en finansbubbla. För helt ärligt, alla med någorlunda finnansvett har förstått att investeringar på halva miljarder t.o.m mer i något så osäkert som spelförsäljning inte är hållbart i längden. Att vi ens har kommit så här långt (AAAA) är enbart på grund av 1/100000 chans spel som blir kassakor och investerare som kan 0 om spelmarknaden och tror att alla spel kan bli blixtkon från himmelen bara man pumpar tillräckligt mycket pengar i projektet.

Ett tips till dig är att separera realistiskt grafik med den ständiga pushen för att förbättra och det du faktiskt tycker är vackert och inlevelsefullt att titta/spela.

Skriv svar