Är du beredd att betala drygt tusen spänn för GTA VI?

Medlem

Jag köper verkligen inte argumentet om högre utvecklingskostnader. Med tanke på hur direkt sjuka mängder pengar som läggs på marknadsföringen av spel. Det kostar nog gradvis mer och mer att tillfredsställa aktieägarna däremot, sådant är nog oundvikligt.

Det jag definitivt köper är att aktieägarna lägger press på högre siffror, vilket leder till att de måste lägga ännu mer pengar på marknadsföringen. Spelindustrin kan gå och dö svåvitt det angår mig ifall vi ska fortsätta öka priserna för att utvecklarna konstant har behov av att expandera. Död åt alla Trippel-A utvecklare, länge leve indie.

Jag kommer aldrig att köpa ett GTAVI som kostar 1000kr, då får det fan vara någon next gen VR-version med alla high-tech features som inte finns ännu.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av SWEBarb:

lol men kom igen, vi pratar om ett satans spel....

Vad menar du nu? 1 000 spänn hade varit grisbilligt för ett paket lyxtacos. #tacogate

On topic: Jag köpte Xenogears för 999 kr för 25 år sen till PSX. Bra spel kan vara värt lite extra!

Medlem

Jag kanske tänker konstigt, men jag dividerar liksom mängden nöje/känslor/engagemang jag upplever för priset. Jag har ju tydligen inga större problem med att betala 160 kr för att gå på bio (då köper jag också popcorn mm, så det blir väl snarare 250 kr). Det är liksom 2 timmars nöje. Men ett AAA-spel har ofta en kampanj på allt från 15 till 30 timmar, ofta på en berättarmässig nivå som gör att jag är mer känslomässigt investerad än i en bra film. Så med tanke på den tid och det engagemang jag får från ett bra spel är mer värt per krona än många andra kulturformer jag kan komma på.

Medlem

Man kan inte jämföra gta VI och andra spel. Det spelet är väldigt eftertraktat och bara once i a life opportunity. Men jag tycker inte att man kan ta över 1000 lappen för det. Det är för mycket. Du säljer ju fler givetvis om prislappen är lägre, men å andra sidan har du råd att ibland gå över taket om det gäller ett brilljant spel.

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Om vi skall betala mer för att spelen är dyrare att "utveckla" så skall vi betala mindre för all effektivisering som sker iom assets/kod via AI.

...vilket inte kommer att hända. 1000 pix går fetbort.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag tror det som förbryllar mig mest med den här typen av snack är att ingen förmedlar varför det är dyrare. Jag ser gigantiska mängder med indieutvecklare komma fram med som är helt obscent snygga och mekaniskt kvalitativa, och jag ser verkligen inte en så pass stor skillnad i spelens kvalitet, från hur det brukade vara, att det kan ens komma i närheten av ett argument för att betala mer för spelen.

Exakt vilka spel som släppts inom de senaste 10 åren var värda den tidigare ökningen på 100 kr? Jag kan inte komma ihåg ett enda spel som varit så pass coolt eller bra att det kännts värt 100 kr extra. Faktum är att jag hittar mängder med indiespel som är så pass mycket bättre designade att de kostar typ 10% av kostnaden men erbjuder 200% mer innehåll.

Precis som MulleDeluxe påpekade:

Skrivet av MulletDeluxe:

Om vi skall betala mer för att spelen är dyrare att "utveckla" så skall vi betala mindre för all effektivisering som sker iom assets/kod via AI.

...vilket inte kommer att hända. 1000 pix går fetbort.

Förbättringar och optimeringar av utvecklingsprocessen sker konstant. AI som ska göra det enklare att utveckla, marknadsföra etc. vilket ju är en enorm kostnadsreduktion så länge som de lyckas hitta en implementering som fungerar med dagens bristande AI-teknik. Men även utanför det så ser vi konstant mängder med uppdateringar till program som Epics Unreal Engine, andra verktyg som Blender, musikprogram utvecklas även de konstant. Programmering är ju framförallt det som har tjänat på AI-tekniken, och mängder med programmerare använder idag detta för att snabba på deras kodskrivande.

Även Unreal Engine's Meta Humans, som ju verkligen är ett sätt att kunna dra ner på sina kostnader sett till modeller etc. Det händer ju hutlöst mycket för att optimera produktionspipelinen osv.

Drar mig till minnes denna artikeln: https://www.gamedeveloper.com/game-platforms/why-is-game-deve...-

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag har inga problem med om just det spelet kostar 1000kr. Men jag kommer att vänta på en Ps6 version. Men blir det en extra obligatorisk månadskostnad så kanske jag hoppar spelet helt.

Medlem

tyvärr spelar det ingen roll då folk kommer köpa spelet vad dom fan nästan än sätter för pris och dom kommer få det sålt. Det som är trista med det hela.

Medlem

räknar kallt på 1000-1500:- (gånger två, för grabben lär ju vilja lira också)

signatur

i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
Ryzen 5 5600|Asus X-470|32Gb DDR4|MSI 4070 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Jag gillar inte GTA så kommer inte spendera en krona på det men jag hoppas ändå att det inte kostar 1000kr för då kommer andra också känna sig bekväma med att ta det.

signatur

PS5, OLED 65"

Medlem
Kan ju köra FG

Ja om man vill lira spelet / testa innan köp. Kan man ju alltid ladda ner det gratis på FG eller nåt. Är det den breda, aaah då kan man ju tjacka det om man känner för det, eller fortsätta att lira det gratis. Ja man får ju inga updates, men kan man ta det. Så go for it 👍🏻

signatur

Niklas "Hellbound73" Rönning

Medlem

1000kr för ett spel. Hahaha glöm och dröm då blir det hoppa över eller när rea på steam, finns andra sätt annars med hint hint.

Medlem

Jo men GTA och riktig Rockstar-kvalité och Rockstar-detaljrikedom hade jag nog kunnat tänka mig pröjsa 1000 för. Men det är typ det enda.

Men hade aldrig gjort det med Ubisoft eller dylikt.

Medlem

Tar det på greymarket som ramlat av en lastbil någonstans senare när det släpps på PC

Medlem

Jag misstänker att dom som tycker att 1000 kronor är för högt säkert spelar på pc mest. För spelen kostar runt 1000kr redan. Och ska du ha en "bättre" version så kan det bli dyrare på PS5. Jag misstänker att dom släpper en version "normal" 800-999kr och sedan 2 versioner mellan 1000-1500kr på PS5.

Medlem

Jag kan eventuellt betala 1000kr för GTA6 förutsatt att det lever upp till förväntningarna. Jag känner dock inte att GTA kommer att påverka min villighet att betala mer för andra spel då Rockstar än så länge spelat i en helt egen klass och det är inget som smetar av sig på deras konkurrenter. Är priset för högt, enligt mig, så kommer jag bara vänta tills priserna går ner eller till mitt intresse svalat.

Medlem

Köper sen på Black Friday för 299kr som många andra spel.

Medlem

299? Då lär du få vänta några år.

Medlem
Skrivet av shelter:

299? Då lär du få vänta några år.

Har en backlog på över 500 spel så jag överlever, har betalat max 299kr för ett spel till hela min PS4 och PS5 collection så länge det inte varit typ Limited eller Collector's Edition men har aldrig köpt ett spel till fullpris och kommer aldrig att göra det.

Om inte hela single player delen finns på skiva så blir det nog inget köp öht.

Medlem

Men folk betalar villigt Blizzard för wow, både expansioner och per månad, det är ju ett rån om något.

signatur

i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
Ryzen 5 5600|Asus X-470|32Gb DDR4|MSI 4070 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Jag kommer aldrig att betala så mycket pengar för dagens halvfärdiga produkter, ytterst få större spel som är relativt buggfria. Nej tack, Blir inga flera grisar i säcken.

Saftig rea på kalaset så kanske jag kommer snegla åt detta spektakel.

Medlem

inget spel för mig lägger inte ens en tia på det :D!

Medlem

När jag var ung köpte jag Robocop vs Terminator till SEGA Megadrive 16-bit för 499:- på Barnvaruhuset - som det hette på den tiden.

1000:- är billigt tycker jag OM man får ett HELT spel utan mikrotransaktioner.

Medlem
Skrivet av Elakekocken:

När jag var ung köpte jag Robocop vs Terminator till SEGA Megadrive 16-bit för 499:- på Barnvaruhuset - som det hette på den tiden.

1000:- är billigt tycker jag OM man får ett HELT spel utan mikrotransaktioner.

Brorsan köpte GTA 3 för 639 kronor när det precis hade släppts. Så 1000 kronor för ett GTA 24 år senare känns helt ok.

Medlem

Trasiga Jedi Survivor 899 kronor på Store. Och folk gnäller om GTA 6 kostar 1000.

"What the hell's going on around here?"

Skrivet av scaryfoot:

Trasiga Jedi Survivor 899 kronor på Store. Och folk gnäller om GTA 6 kostar 1000.

"What the hell's going on around here?"

Skönt att den fantastiska SH2-remaken inte är så dyr, iaf

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Skönt att den fantastiska SH2-remaken inte är så dyr, iaf

Skriv svar