Tomb Raider: Anniversary

Tomb Raider: Anniversary är en återskapelse av det ursprungliga Tomb Raider, en nytolkning från seriens då nya författare, Crystal Dynamics efter att Core Design gått i graven. Det släpptes elva år efter sin förlaga från 1996, en hel era av spelutveckling senare, med trender som kommit och gått, när grafikens under tagit hästkliv och där Crystal Dynamics redan lyckats skapa en pånyttfödelse av Miss Croft med det utmärkta Tomb Raider: Legend året innan - men hur är det egentligen med Anniversary? Lyckas det ta vara på allt det där eller hade det varit bättre att ha låtit den kantiga polygon-Lara förbli i det sena 90-talet?
Om man tittar på spelets försäljningssiffror är svaret på det senare ja. Det är det sämst sålda spelet i hela serien. Till och med Chronicles och Angel of Darkness har bättre siffror, trots att Anniversary släpptes på hela 5 konsoler samt PC och Mac. Men det finns inte nödvändigtvis ett orsakssamband mellan hur bra ett spel säljer och hur bra det faktiskt är.
Som idé är Anniversary inte dålig alls. Det var mycket som hunnit hända i spelvärlden sedan Lara tog sina första steg ut i rampljuset som en av de tidiga 3d-spelens stora ikoner. Med PS3 relativt nysläppt fanns det gott om tekniska finnesser att leka med för att göra om spelet till något riktigt imponerande. Även om originalet i mångas ögon kanske inte kan överträffas kan det ändå vara en intressant att pröva det i moderna kläder, både till funktion och utseende.

Den här porten väcker minnen

Det gör det här också

Gyllene tider?
Och mycket har ändrats. Spelmotorn har uppdaterats till den i Tomb Raider: Legend. Lara klättrar på samma sätt, skjuter monster och djur med sina självsiktande dubbelpistoler, hagelgevär och uzis. Änterhaken är också tillbaka från Legend och är fortfarande ett roligt redskap att svinga sig över avgrunder, dra till sig objekt och slita bort hinder med. Banorna är i stort troget återskapade verk från originalet (vissa segment har tagits bort), men med uppdaterad grafik och till synes mindre blockiga ytor. Fördelarna med poleringen är att det blir lättare att kontrollera, du har inte längre "tank-kontroller" och kan lätt navigera med mus och tangentbord eller dubbla styrspakar på kontrollen samtidigt som Lara automatiskt greppar efter utstickande kanter medan hon hoppar i luften.
Nackdelarna är att spelet tappar en stor del av originalets charm och förutsägbarhet. Även om det var knepigt med många hopp i det ursprungliga Tomb Raider var det också en färdighet man kunde öva upp, med saker som att tajma hopp rätt, avgöra hur mycket avsats som behövdes för att klara ett hopp, och vilka hoppmanöver som var mest lägliga i specifika situationer, såsom sidovolter medan man pepprade med pistolerna mot allt levande. Mest av allt fungerade mekaniken konsekvent likadant spelet igenom vilket gjorde att man som spelare kunde känna att man började "kunna" det.

Alla platser jag besöker väcker min upptäckarlust
I de visserligen mer detaljerade och polerade miljöerna i Anniversary känns det ofta som att jag inte riktigt kan lita på Laras förmåga att greppa saker jag tänker att hon ska kunna, eller veta vilka avgrunder hon kan klara av att hoppa över. Jag blir osäker på om det är för att det är buggat eller om det är designat på det sättet. Ett sätt att garanterat få spelet buggat (på PC) är att inte låsa frameraten på 60 fps, så om du får för dig att spela, gå för guds skull in i inställningarna och lås fast den innan du börjar, annars kommer du helt enkelt inte kunna lösa vissa pussel då fysikmotorn går av rälsen.
Utvecklarna har följt manuset i ursprungsspelet noggrant, kanske lite väl noggrant, då de tagit bort Alistair och Zips snackande i ditt headset från Legend, vilket gör Anniversary till en mycket mer ensam upplevelse. Det är synd.
Om de ändå etablerat det här nya universumet för Lara bör de nyttja figuerna från det fullt ut. Bakgrundssnacket mellan Lara och hennes partners in crime skulle ha varit ett kul sätt att återbesöka gamla klassiska skådeplatser och få de att kännas ännu mer speciella. Istället har spelet ett "commentary mode" där utvecklarna själva kommenterar, men den känns tråkigt utförd och jag saknar Alistair och Zip.
Crystal Dynamics missade också chansen att göra något vettigt av sina racingsektioner från Legend. Det finns en filmsekvens från originalet där Lara jagar någon på sin motocykel, där hon åker med hojen på klippsidor och hoppar ner med den i havet. Det är scener som skulle varit nervkittlande att spela istället för att bara se på. Vilken bortkastad chans! På samma gång har utvecklarna lagt in filmsekveser där de inte hör hemma. Varje gång en ny fiendesort introduceras sker det i form av ett filmklipp, istället för att låta den introduceras i stunden, medan du spelar. Att statyer kommer till liv i en filmsnutt är inte alls lika panikartat som när de gör det medan du inte är beredd, så som i spelet från 1996.
Ett annat märkligt designval är hur de gjort om striderna. Det finns förbättringar, så som möjligheten att välja vilken fiende Lara ska sikta på, att du kan hela med ett enkelt knapptryck istället för att navigera menyer. Men Laras pistoler avfyras inte längre automatiskt genom att hålla en knapp nere utan behöver avfyras en och en med ett knapptryck i taget. Bossfajterna är spelets absoluta lågpunkt. Kommer du ihåg Uzipojken på sin skateboard eller T-Rexen i Peru?
Istället för att vara underhållande och överraskande (om än massiva bulletsponges) är de nu reducerade till olika former av "rage meters" för att få dem att göra utfall och "quick time events" för att besegra dem.

Lara gick i tankar om svunna tider, innan QTEs
Jag har nu varit negativ i flera paragrafer, men det finns också en hel del saker jag gillar och som visar att utvecklarna ändå försökte sitt bästa med det året de fick på sig att utveckla Anniversary. Precis som i Legend kan du låsa upp olika belöningar om du lyckas samla på dig olika gömda skatter. Medan vissa gömställen flyttat på sig, är många kvar precis där Core Design placerade dem på 90-talet. Du kan åter besöka Laras herrgård och nu även utforska dess trädgård för att hitta fler gömda skatter. Belöningarna består av concept art från nyproduktionen såväl som originalet, nya dräkter för Lara och figurbeskrivningar. Och så äran förstås.
Lara kan svandyka och ta sig upp för klippkanter på det mest onödigt akrobatiska sättet möjliga. Hon kan utföra flera olika skutt och hopp och avfärdar dina felaktiga val av nycklar till nyckelhål med ett bekant och förnämnt "No". Det är alltså både mycket nytt och gott såväl som saker som får mig att känna mig som hemma. Lara är fortfarande ett bad-ass och spelet känns fortfarande som ett riktigt Tomb Raider.

Wa! Hohoh! Yippie! Haha!
Att år 2025 recensera en nu redan antik remake (i år släpps Anniversary in på puben!), av ett ikoniskt spel från 3D-spelens forntid kanske är något av ett meningslöst åtagande, då jag oundvikligen ser spelet i nutida glasögon, samtidigt som det inte går att låta bli att märka vad som tappats från förlagan. Jag håller inte Anniversary lika högt som Legend - och inte heller originalet för den delen - men det är ändå ett värdigt inlägg i Tomb Raider-sagan, om inte annat så för att visar att det går att göra om en klassiker till något nytt, även om det kunde ha gjorts bättre.
Spelade precis om "Tomb Raider" (2013). Hade glömt hur bra det var. "TR: Anniversary" gillar jag . . . halvmycket.
Bra recension. Det jag tänkte på är kritiken med Alistair and Zip. Var inte det här spelet en ren remake av första spelet som inte hade och göra med Legend-tidslinjen? Så rent naturligt borde de två kanske inte vara med alls. Jag har sett Legend och Underworld som en duologi där Anniversary bara varit just det..en remake för det var spelets Aniversary.
"Writer and Fighter"
Bra recension. Det jag tänkte på är kritiken med Alistair and Zip. Var inte det här spelet en ren remake av första spelet som inte hade och göra med Legend-tidslinjen? Så rent naturligt borde de två kanske inte vara med alls. Jag har sett Legend och Underworld som en duologi där Anniversary bara varit just det..en remake för det var spelets Aniversary.
Jag skulle hålla med, om det inte var för att Natla dyker upp i Underworld, fängslad av Amanda från Legend!
Jag skulle hålla med, om det inte var för att Natla dyker upp i underworld, fängslad av Amanda från Legend!
Ja just det? Så de hänger alltså ihop då?
"Writer and Fighter"
Ja just det? Så de hänger alltså ihop då?
Ja fast om jag är ärlig förstår jag inte i vilken ordning... äger Anniversary rum innan Legend?
Förutom att Natla är i Underworld känns Anniversary inte som att det riktigt hör ihop med de andra två.
Ja fast om jag är ärlig förstår jag inte i vilken ordning... äger Anniversary rum innan Legend?
Förutom att Natla är i Underworld känns Anniversary inte som att det riktigt hör ihop med de andra två.
Kanske är mer av ett "eastern egg"?
Och nä jag förstår inte heller ordningen. För Lara i Legends känns mer seasoned än hon in Anniversary.
"Writer and Fighter"
Ok detta var ingen lätt historia. Det var tydligen en 10th Anniversary-version under utveckling, en remake. Den skulle vara närmare originalet, men den blev nedlagd. Samtidigt utvecklades tydligen Anniversary och där blev de tillsagda att spelet skulle in i Legends tidslinje. Därav de ändrat om delar i storyn så den "passar in". Spelet ska i alla fall utspela sig före Legends så det är första spelet även i den serien.
Vad som hände då med 10th Anniversary? De försökte reskinna spelet till ett Indiana Jones-spel och sedan ett spel baserat på National Tresure, men slutade med att det lades ned helt.
"Writer and Fighter"
Ok detta var ingen lätt historia. Det var tydligen en 10th Anniversary-version under utveckling, en remake. Den skulle vara närmare originalet, men den blev nedlagd. Samtidigt utvecklades tydligen Anniversary och där blev de tillsagda att spelet skulle in i Legends tidslinje. Därav de ändrat om delar i storyn så den "passar in". Spelet ska i alla fall utspela sig före Legends så det är första spelet även i den serien.
Vad som hände då med 10th Anniversary? De försökte reskinna spelet till ett Indiana Jones-spel och sedan ett spel baserat på National Tresure, men slutade med att det lades ned helt.
Tack för researchen.
Blev lite kaosigt där i slutet för Core. Eller hela tiden.
Intressant att den nya utvecklaren gjorde ett nytt spel varje år i den här mittenserien.
Kunde tro att utgivarna skulle ha lärt sig något från hur det gick med gamla serien.
Btw, går det att rikta ett @ till någon som har två ord i sitt användarnamn, som i ditt fall till exempel ?
Originalet är en tidlös klassiker där kontroll och nivådesign går hand i hand och stark estetik når fram genom den tekniskt rätt pissfula grafiken.
Anniversary känns som ett okej men rätt generiskt tredjepersonsactionspel som funkar bättre som fristående spel än som remake (för det känns som spelet helt missat originalets styrkor).
Skrev följande gällande kontrollen i min gamla recension:
”Hur stela originalets kontroller än kunde, och framförallt idag kan, upplevas är det en kontroll designad att samspela ypperligt med den fyrkantiga design spelets nivådesign vilade på.
Tomb Raider årgång 1996 är, dess yttre till trots, i mångt och mycket ett långsamt och strategiskt pusselspel med actionsinslag där varje hopp, varje fall och varje steg i någon riktning står i direkt relation till de fyrkanter man interagerar med.
I Tomb Raider Anniversary är all denna mentalitet som bortblåst, till förmån för ett klart mer analogt sätt att kontrollera Lara på.
Nog för att detta hade kunnat fungera rätt så smärtfritt, om det nu inte vore för att fyrkantigheten i nivådesignen fortfarande finns där att skönja.
I Legends fungerade det, rätt så, bra.
I Anniversary fungerar det, rätt så, illa.
Främst har det att göra med att man kontrollerar Laras riktning i förhållande till kameran, och inte som i originalet där det håll åt vilket Lara står vänd är det håll man i klart mer klassisk tank-kontroll förflyttar sig i relation till.
Mer eller mindre samtliga dödsfall, bortom de rätt frekventa där det är extremt otydligt varthän spelet vill att man skall orientera sig härnäst, kan jag tillskriva ett ofrivilligt trial and error-upplägg; Ett där jag får experimentera mig fram till åt vilket håll jag bör trycka för att få Lara att hoppa åt önskat håll utan att falla mot en säker död i de lite mer kniviga av situationer.
Det analoga i upplägget gör det dessutom svårt att göra avståndsbedömningar, se givna vägar vidare och dylikt.”
Tack för researchen.
Blev lite kaosigt där i slutet för Core. Eller hela tiden.
Intressant att den nya utvecklaren gjorde ett nytt spel varje år i den här mittenserien.
Kunde tro att utgivarna skulle ha lärt sig något från hur det gick med gamla serien.
Btw, går det att rikta ett @ till någon som har två ord i sitt användarnamn, som i ditt fall till exempel ?
Ja det var lagomt kaotiskt ja
Jo det går. Om vi tar mitt namn som exempel så sätter du bara allt inom haröronen "Johan Lorentzon" och detta direkt bakom @
"Writer and Fighter"
Skriver man så här @"Johan Lorentzon" så blir det @Johan Lorentzon
Använde ”noparse” för att skriva det första utan att tagga Johan, tänkte att det blev enklare exemplifierat, bara copy paste för vilket namn som helst. Finns en händig lite guide till BB-code glada gubbar någonstans i forumet
Har köpt på steam tidigare men tänkte klara ut Underworld först. Nu är det dock Tomb raider 2 som upptar min tid.
Underworld kan jag inte med. Wii-versionen är väl det närmaste jag kommer någon form av uppskattning men det känns buggigt och dant. Versionen till PS3/360/Windows känns som ett ofärdigt utkast. Blev rosenrasande över den låga kvalitén och slutade spela typ halvvägs genom spelet.
Originalet är en tidlös klassiker där kontroll och nivådesign går hand i hand och stark estetik når fram genom den tekniskt rätt pissfula grafiken.
Anniversary känns som ett okej men rätt generiskt tredjepersonsactionspel som funkar bättre som fristående spel än som remake (för det känns som spelet helt missat originalets styrkor).
Skrev följande gällande kontrollen i min gamla recension:
”Hur stela originalets kontroller än kunde, och framförallt idag kan, upplevas är det en kontroll designad att samspela ypperligt med den fyrkantiga design spelets nivådesign vilade på.
Tomb Raider årgång 1996 är, dess yttre till trots, i mångt och mycket ett långsamt och strategiskt pusselspel med actionsinslag där varje hopp, varje fall och varje steg i någon riktning står i direkt relation till de fyrkanter man interagerar med.
I Tomb Raider Anniversary är all denna mentalitet som bortblåst, till förmån för ett klart mer analogt sätt att kontrollera Lara på.
Nog för att detta hade kunnat fungera rätt så smärtfritt, om det nu inte vore för att fyrkantigheten i nivådesignen fortfarande finns där att skönja.
I Legends fungerade det, rätt så, bra.
I Anniversary fungerar det, rätt så, illa.
Främst har det att göra med att man kontrollerar Laras riktning i förhållande till kameran, och inte som i originalet där det håll åt vilket Lara står vänd är det håll man i klart mer klassisk tank-kontroll förflyttar sig i relation till.
Mer eller mindre samtliga dödsfall, bortom de rätt frekventa där det är extremt otydligt varthän spelet vill att man skall orientera sig härnäst, kan jag tillskriva ett ofrivilligt trial and error-upplägg; Ett där jag får experimentera mig fram till åt vilket håll jag bör trycka för att få Lara att hoppa åt önskat håll utan att falla mot en säker död i de lite mer kniviga av situationer.
Det analoga i upplägget gör det dessutom svårt att göra avståndsbedömningar, se givna vägar vidare och dylikt.”
Låter som att vi har ganska mycket samsyn! Det är lite bundet till sin förlaga, samtidigt som den mer fria röfelsen inte riktigt verkar greppa den blockiga designen som det är tänkt. Men jag gillar det ändå, just för att det av naturliga skäl likt 1:an är en samling tempel och pussel man får utforska.
Det här spelet på PS2 visade verkligen hur sjukt stort kliv den var från PS1.
På något sätt ser det värre ut än legends. Särskilt Natla ser ut stt vara tagen från ps2/1 även i steamversionen.
Ja det var lagomt kaotiskt ja
Jo det går. Om vi tar mitt namn som exempel så sätter du bara allt inom haröronen "Johan Lorentzon" och detta direkt bakom @
Tack! Ska pröva det nästa gång.
Skriver man så här @"Johan Lorentzon" så blir det @Johan Lorentzon
Använde ”noparse” för att skriva det första utan att tagga Johan, tänkte att det blev enklare exemplifierat, bara copy paste för vilket namn som helst. Finns en händig lite guide till BB-code glada gubbar någonstans i forumet
Tackar. Vet du förresten om det går att skriva typ inforutor med bb-code? Typ om man vill ha en ruta bredvid brödtext som i en tidning? ^^
Har köpt på steam tidigare men tänkte klara ut Underworld först. Nu är det dock Tomb raider 2 som upptar min tid.
Ska du köra allihop? Jag har fortfarande inte kört 3an till angel of Darkness. 2an är en riktig banger!
Ska du köra allihop? Jag har fortfarande inte kört 3an till angel of Darkness. 2an är en riktig banger!
Tomb raider Underworld är påbörjad, spelat 2 timmar men pause för annat...
Lirade ut tomb raider [2016] köpt alla nyare spelen men tar pause här.
Spelat ut Tomb raider 1 rematered, fantastiskt spel, Tomb raider 2 påbörjad... inte lika bra.
Har kvar Tombraider 3, Anniversary, Rise of the tomb raider och shadow of the tomb raider.
Tror inte jag orkar köra mer än dem här. Men jag lirar annat också så det får ta den tid det tar.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Underworld kan jag inte med. Wii-versionen är väl det närmaste jag kommer någon form av uppskattning men det känns buggigt och dant. Versionen till PS3/360/Windows känns som ett ofärdigt utkast. Blev rosenrasande över den låga kvalitén och slutade spela typ halvvägs genom spelet.
Har klarat ut det förr på ps3 när det var nytt. Då så tyckte jag det var riktigt bra faktiskt men inte lika hett idag konstigt nog. 😜
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag köpte "Tomb Raider Remastered I - III" igår, rekommenderas. Det är polerade upplevelser som lever upp till förväntan och dödar ingen nostalgi.
Tackar. Vet du förresten om det går att skriva typ inforutor med bb-code? Typ om man vill ha en ruta bredvid brödtext som i en tidning? ^^
Lite osäker på vad du menar. Men här är guiden till allmän BB-code i forumet, här är en länk till BB-code som just handlar om medlemsrecensioner och innehåller även en del matnittygt i kommentarerna. Men det jag tror du syftar på nämns här, och det går tyvärr inte. Men kolla gärna i fall jag missuppfattade vad du menade
Håller med om mycket. Minns att jag förväntade mig att blåsas av stolen av Anniversary, men kände... inte jättemycket? Nån charm som gått förlorad på något vis.
Jag köpte "Tomb Raider Remastered I - III" igår, rekommenderas. Det är polerade upplevelser som lever upp till förväntan och dödar ingen nostalgi.
Starkt medhåll. Har bara hunnit peta på samlingen men känner verkligen kärlek.
En Bamseponny av folket
Ja, ska definitivt testa. Inte kört Tomb Raider 3 ännu så kanske värt bara med det.
Lite osäker på vad du menar. Men här är guiden till allmän BB-code i forumet, här är en länk till BB-code som just handlar om medlemsrecensioner och innehåller även en del matnittygt i kommentarerna. Men det jag tror du syftar på nämns här, och det går tyvärr inte. Men kolla gärna i fall jag missuppfattade vad du menade
Tack för händiga tips!
Tänkte typ som en info ruta så som de som brukar dyka upp i ett magasin. Som går lite i marginalen. Men såklart, det kanske inte är så ett forum funkar: )
Håller med om mycket. Minns att jag förväntade mig att blåsas av stolen av Anniversary, men kände... inte jättemycket? Nån charm som gått förlorad på något vis.
Jag finner en del charm fortfarande, men just det där med avvägda hopp är lite det jag lockades av det jag gillar med de tidigare spelen nu.