Ras för fysiska spel – ner 50 % på tre år i USA
Vad går du över till då? Eller ger du upp helt på gaming? PC-spel har ju varit digital only i åratal nu, så det finns inte så mycket alternativ kvar när konsoler går samma väg.
Kör vidare enbart på PC då ja.
Kanske låter knäppt men jag drar gränsen för att äga konsol där.
Fysiskt, vill faktiskt äga mina spel.
Finns det inte fysiskt eller på GoG, så blankt vägrar jag att köpa, numera.
Bara för att det är fysiskt så äger du tyvärr inte spelet ändå. Spelet är ju fortfarande bundet till Steam, Ubisoft etc och kräver att deras servrar är online och levererar spelet för att du ska få spela. I många fall kommer de även med någon Steam-installer som kräver aktivering bara för att få installera spelet. I dessa fall handlar det fortfarande om att du har endast en licens för att köra spelen, en licens de kan ta tillbaka när de behagar oavsett anledning.
Gäller givetvis inte GoG som är det enda undantaget och faktiskt fungerar oavsett.
100% digitalt både pc och konsol. Jag tror det är betydligt större risk att en skiva slutar vara läsbar, repas, tappas bort eller går sönder än att exempelvis steam går offline utan förvarning och utan nedladdningsalternativ för de spel man har i biblioteket.
Dessutom måste ju de flesta fysiska spel patchas digitalt ändå för att vara spelbara, om man inte gillar buggiga spel utan day 1-patchen (om spelet ens är på skivan, ibland är det ju bara en nyckel där ändå).
Sen är det ju det här med bakåtkompatobilitet som är säkert och framtidssäkrat om man kör digitalt. Om en framtida konsol blir diskfri kan man ändå spela sina gamla digitala kopior men fysiska diton är rökta om man inte behåller den gamla konsolen i tvbänken.
Visst kan man spara några kronor om man köper fysiska spel och håller på med begagnat osv, men digitalt är så sjukt smidigt och tryggt att det är värt det enligt mig.
Jag har nära 2000 spel på Steam. Men knappt spelat några.
har du betalat för 2000 digitala spel utan att faktiskt spela dem så tror jag du har en aning större problem att ta itu med än att steam eventuellt skulle gå upp i rök en dag.
fysiskt för spelsamlande förstår jag - till viss del iaf. jag har själv en del snygga 90s big-box PC spel i fint skick, däremot förstår jag inte hur någon frivilligt kan vilja ha hyllmeter fyllda med generiska dvd / plastboxar på display i sitt hem.
i vilket fall är retrospel och samlande inte det första jag tänker på när vi pratar steambibliotek.
Bara för att det är fysiskt så äger du tyvärr inte spelet ändå. Spelet är ju fortfarande bundet till Steam, Ubisoft etc och kräver att deras servrar är online och levererar spelet för att du ska få spela. I många fall kommer de även med någon Steam-installer som kräver aktivering bara för att få installera spelet. I dessa fall handlar det fortfarande om att du har endast en licens för att köra spelen, en licens de kan ta tillbaka när de behagar oavsett anledning.
Gäller givetvis inte GoG som är det enda undantaget och faktiskt fungerar oavsett.
Beror helt på vad för typ av spel du köper. Nästan alla Switch-spel är dels lagrade på kasetten och går att köra offline.
Dagen då konsol går digital only är dagen då jag slutar köpa konsoler.
Tänker exakt samma. Då blir det mer eller mindre en PC med handkontroll som vinner matchen. Steam Deck och Steam med Big Picture-Mode är redan idag nära samms upplevelse som man får på en konsol, så fortsätter hellre på den vägen.
Digitalt på PC men fysiskt på PS5an.
Fick lära mig den hårda vägen att digitala spel inte går att flytta med (iallafall inte 2015) mellan länder så när jag flyttade till sverige från nya zeeland så förlorade jag alla spel jag köpt digitalt där, därefter svor jag på att aldrig köpa digitalt till playstation om man inte måste eller tills dom tillåter att man för över spelen mellan regioner.
har du betalat för 2000 digitala spel utan att faktiskt spela dem så tror jag du har en aning större problem att ta itu med än att steam eventuellt skulle gå upp i rök en dag.
fysiskt för spelsamlande förstår jag - till viss del iaf. jag har själv en del snygga 90s big-box PC spel i fint skick, däremot förstår jag inte hur någon frivilligt kan vilja ha hyllmeter fyllda med generiska dvd / plastboxar på display i sitt hem.
i vilket fall är retrospel och samlande inte det första jag tänker på när vi pratar steambibliotek.
De flesta av spelen är från humble bundle och andra Bundles. Köper väll ett fullpris spel på Steam en gång vartannat år.
Har haft mitt konto sedan 2004.
Vilket är varför jag inte köper sådana spel längre.
Fysiskt, vill faktiskt äga mina spel.
Finns det inte fysiskt eller på GoG, så blankt vägrar jag att köpa, numera.
Du äger inte spelen även om du har fysiska exemplar i de flesta fallen.
Digitalt på konsol är i dagsläget en otroligt dålig deal.
Varför ska man betala överpris?
Visst är det smidigare, men absolut inte värt det.
Det behövs konkurrens för att det skulle bli en fördel för oss konsumenter att köpa digitalt på konsol.
Hoppas på en utveckling på den fronten. Att man kan handla digitalt från fler än en butik från såväl konsol som från mobilmarknaden.
På PC så köper jag endast digitalt.
Där har vi en mer konsumentvänlig marknad.
Visst är Steam störst, men det finns alternativ.
De flesta spelen jag köper är digitalt numera då jag mest spelar på PC. Hade möjligheten funnits att köpa fysiskt till PC hade jag gjort det, men när det för det mesta inte går så tar jag det jag får.
Så mycket reor, nycklar och annat man får på PC så priserna där har inte skenat iväg allt för mycket. Visst, en del spel vid release nu kan kosta en hel del - men samtidigt kommer de ofta på rea allt från 6-12 månader senare.
Digitalt endast på konsol skulle bli jobbigt då det är mer slutet och de kan bestämma priserna själva.
Då jag har en Series S och använder Steam lutar det mer åt digitalt nuförtiden. På Switch blir det oftast fysiskt om det är ett stort Nintendo-spel, för att jag har så lite utrymme där.
Å ena sidan vill jag inte att fysiska spel ska upphöra att existera, men å andra sidan är jag mestadels likgiltig till vilket format jag köper spel, så jag tycker inte att det ska behöva vara min kamp, sattsäga.
"adventurers always go left"
Jo, jag gör det.
Där kan man se vilka spel som inte ens kräver uppdatering, fungerar direkt från skivan/kassett.
Försvinner fysiska spel så försvinner ditt ägande, detsamma med filmer och serier.
PS5 och Xbox SX kommer troligen bli den sista generationen av konsoller jag köper, bortsett från Nintendo ofc för dom kommer troligen aldrig gå ifrån fysiskt (Knock on wood)
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Börjar köpa digitalt på konsol först när de öppnar upp för konkurrens.
Kommer aldrig hända om inte EU kliver in och säger till
Sony:

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Alltid varit för fysiska spel men efter att nyligen ha flyttat och insett hur galet mycket man samlar på sig som ligger i lådor så börjar jag bli less på att äga plastprylar. I mitt fall är det en stor samling dvdskivor, cdskivor och retrospel. Retrospelen håller jag dock hårt om. Men jag börjar uppskatta digitalt
Jag spendera 3500kr på Steam förra året och då är det ju bara digitalt.
Tittar vi på fysiska spel som jag äger så har jag 25st Nintendo Switch spel men dessa har jag köpt under 8 år vilket blir ca 3 fysiska spel per år.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.