Ras för fysiska spel – ner 50 % på tre år i USA

Medlem
Skrivet av jeppe109:

I mitt fall är det enkelt. Jag struntar helt enkelt i konsol då och kör vidare på PC.
Jag har sedan länge investerat i top-end från Nintendo, Sony, Microsoft och PC.
Xbox series X var ett helt meninglöst köp, slösade pengar.
PS5 har iallafall fortfarande några exklusiva titlar även om det är väldigt få, börjar bli svårt att rättfärdiga.
Switch har varit den maskin jag köpt flest titlar till, Nintendo lär inte gå digital only på länge.

Köper ofta fysiskt till PS5 och digitalt till PC.

Jag är väl i minoritet men fysiska spel till konsol är viktigt för mig. Annars är jag inte intresserad av konsol.

Såklart helt okej att köra så, hänger dock inte riktigt med på resonemanget att det är okej att köra digitalt på PC men totalvägran på konsolerna?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

För egen del så är jag av samma åsikt och ståndpunkt som han.

Det finns 20-40 år av spel som jag kan blicka tillbaka över, upptäcka och njuta av och då äger jag inte ens av bråkdel av dem ännu. Men det finns helt garanterat tillräckligt med spel i omlopp nu, nu för att underhålla mig för resten av livet.

Så nej, för egen del kommer jag aldrig vika en tum på mitt krav av fysiskt eller DRM-fritt.

Själv är jag alldeles för intresserad av spel för att nöja med mig något sådant. Respekt för att du/ni är så principfasta i alla fall

Medlem
Skrivet av Paincakes:

Själv är jag alldeles för intresserad av spel för att nöja med mig något sådant. Respekt för att du/ni är så principfasta i alla fall

Samma här. Var emot att köpa spel med Denuvo förr men så många spel som kör det nuförtiden så fick ge efter.

Medlem
Skrivet av Paincakes:

Såklart helt okej att köra så, hänger dock inte riktigt med på resonemanget att det är okej att köra digitalt på PC men totalvägran på konsolerna?

Alla spel samlas ju på pc, som man får med sig så länge Steam finns. En del av det speciella med konsol är ju att känna köpa och sälja sina spel.

Blir alla konsolspel digitala så lär jag iallafall minska mina spelköp med 95%

Förutom Humble bundle har jag inte köpt spel till PC på flera år. Och på konsol snittade jag typ 12 spel i månaden förra året, enbart fysiska

Medlem
Skrivet av Paincakes:

Principsak. PC är en öppen plattform.

Medlem
Skrivet av RaymonD:

Samlat spel i över 30 år mest nintendo och där har fasiken inte priserna sjunkit. Galna priser på nes/snes jämfört med förr. Tråkig tröskel för nya att komma in nu, finns inget på loppis längre heller..

Raset kanske kommer där med en dag när den generationen samlare inte finns.

Jag är också samlare sedan 20 år, och visst är NES och SNES dyrt i många fall men de har ju liksom inte blivit nyare heller. Vi som växte upp med dessa konsoler har ju också blivit äldre.

Den som börjar samla nu gör troligen bäst i att börja med en senare generation. Vill man komma undan relativt billigt så samla PS3 eller 360. De fyller snart 20 år och man kan hitta gott om inplastade spel för små pengar. När jag började samla var det NES som var ca 20 år gammal. Nu är det Xbox 360... så det blir intressant att se vad som eventuellt händer med de priserna när de som var barn under den generationen blir äldre.

Sista meningen håller jag med om. Det finns bredare efterfrågan på en pryl så länge någon lever som har en relation till prylen i form av kära minnen, ja nostalgi.

Medlem

Jag skulle inte upphöra med spelandet som intresse om fysiska spel upphör, men liksom idag när jag bläddrar i Xbox Store kommer jag i princip bara handla när det är 75% rea eller mer på en titel. Mer än så är jag i regel inte villig att betala för att långtidshyra ett spel.

Jag vet inte om de flesta idag har mer pengar än förstånd, aldrig haft det kärvt ekonomiskt eller liknande, men det fanns alltid en trygghet förr i att om man hade byggt upp en spelsamling och ville byta upp sig till nästa, eller om man hamnade i plötsligt behov av pengar, så var samlingen värd något i andra hand. Med lite tur har något eller några av spelen blivit samlarobjekt så ibland kan man sälja av gamla grejer för mer än nominalvärdet.

Mina hundratals digitala spel däremot är inte värda ett jota utöver upplevelsen jag en gång hade med dem. Finns ingenting för barnen att ärva där när jag går bort heller och jag tycker det är trist eftersom det riskerar göra dem historielösa på sätt och vis.

Nu låter det som att jag är helt anti digitalt men så är inte fallet. Jag är heller inte alltför oroad över fysiska spels existens; det kommer alltid finnas en efterfrågan och marknad för oss fysiska spelare, även om den inte kommer vara lika allomfattande som den en gång var.

Däremot kan utgivarna glömma att jag betalar 1000-1500 kr för någon digital deluxe-utgåva, då ligger jag hellre i branschens kölvatten och nappar på ett par år gamla spel när de reas ut för en bråkdel av priset.

Skriv svar