Blir Switch 2 Nintendos första fantasilösa konsol?
Så tröttsam och meningslös take många tycks göra. Det är uppenbart att Nintendo spelar det "lite safe" efter den katastrofala Wii U-floppen som de helst inte vill riskera hamna i igen. Men vi får inte glömma att de ska hålla en presentation den andra april som kan avtäcka sådant vi ännu inte vet om konsolen (även om det lutar mot att nya gimmicken blir mus-läget på joy-consen) så det känns fel att räkna ut konsolen redan nu. Men som flera redan sagt, Snes och Gamecube var ju också rätt raka uppföljare och de var ju historiskt bra konsoler för det. Och ingen klagade väl när Sony följde upp Playstation med Playstation 2 eller Xbox med Xbox 360. Så tröttsamt att ge Nintendo skit för samma sak. Vi behöver inte återuppfinnandet av hjulet varje gång. En förädling och perfektion av Switch räcker gott och väl! Och det tycks göra att tredjepartsutvecklare flockas till konsolen och kan ge fullskaliga spelupplevelser på den så jag kan verkligen inte klaga.
Jag tycker det klagas väldigt lite. Både i krönikan och i tråden.
Ber om ursäkt att jag inte varit mer närvarande, ska bli bättring.
AVGÅ ALLA.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Varför är det ingen som nämner att joyconsen nu kan användas som möss? Det är väl ändå en rätt så stor grej inför framtida strategispel och annat? Lägg till Nintendos innovativa tänk så har dem säkert någon spännande idé till det hela.
Annars känner jag väl att Switch 2 känns som den absolut rätta vägen men förstår såklart artikelns poäng. Men som sagt, lite nytt finns det där ändå.
Jag känner likadant. Wii U var en ful ankunge, men Nintendo försökte åtminstone göra något annorlunda. De senaste generationerna har sett ut så. Å andra sidan är Gamecube min favoritkonsol bland Nintendos maskiner, och den var ju väldigt traditionell, och som påpekat av flera i kommentarsfältet har Nintendo inte alltid återuppfunnit hjulet.
Jag tror att det kommer fungera att gå den säkra vägen, men jag är inte övertygad om att Switch 2 blir en lika monumental succé som Switch. Men någon flopp ser jag inte framför mig. Varumärket är betydligt starkare än vad Wii var 2011 när Wii U visades upp och hybridmodellen är utan tvekan en framgångsfaktor. Den japanska marknaden äger de redan, och för alla som vill fortsätta köpa spel fysiskt finns det väl snart inga alternativ till Nintendo.
Switch 2 är alltså inte alls särskilt spännande. Men den behöver nog inte heller vara det för att lyckas.
Låter som att krönikören hoppade på konsoltåget bara någon generation tillbaks. Bara märkligt att lägga fram någon form av kritik mot Nintendo för Switch 2 när man medvetet vägrat läsa på om deras konsolhistoria.
Haha burn.
Men jag antar att han spelat mer än bara en generation tillbaka.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag tycker det klagas väldigt lite. Både i krönikan och i tråden.
Det får du tycka. Men jag håller inte med dig.
Switch är den första maskinen jag har velat ha från Nintendo på länge. Mycket smart lösning men den usla prestandan gjorde att jag höll mig undan. Jag hoppas att Switch 2 ska ge mig 60 fps. Annars blir det inget.
Väldigt många av Nintendos spel till Switch rullar i 60 fps, undantagen är dock Zelda spelen och det blir det nog ändring på till Switch 2.
Första fantasilösa känns märkligt att säga. SNES? Gamecube? Finns fler exempel när konsolen i sig inte gör mycket nytt, annat än att den är mer kraftfull denna gång.
Håller inte riktigt med. Bytet till 16-bit innebar inte bara högre upplösning utan mer färger, mycket bättre ljud, ny teknik som Mode7 osv, nya handkontroller mm. Switch 2 lär ju ha bättre upplösning delvis pga DLSS och bättre skärm/handkontroller men resten ser ju relativt likadant ut? Måste dock inte vara något dåligt denna generation och är säker på att Super Switch kommer att sälja bra, frågan är om den säljer lika bra som vanliga Switch.
Så tröttsam och meningslös take många tycks göra. Det är uppenbart att Nintendo spelar det "lite safe" efter den katastrofala Wii U-floppen som de helst inte vill riskera hamna i igen. Men vi får inte glömma att de ska hålla en presentation den andra april som kan avtäcka sådant vi ännu inte vet om konsolen (även om det lutar mot att nya gimmicken blir mus-läget på joy-consen) så det känns fel att räkna ut konsolen redan nu. Men som flera redan sagt, Snes och Gamecube var ju också rätt raka uppföljare och de var ju historiskt bra konsoler för det. Och ingen klagade väl när Sony följde upp Playstation med Playstation 2 eller Xbox med Xbox 360. Så tröttsamt att ge Nintendo skit för samma sak. Vi behöver inte återuppfinnandet av hjulet varje gång. En förädling och perfektion av Switch räcker gott och väl! Och det tycks göra att tredjepartsutvecklare flockas till konsolen och kan ge fullskaliga spelupplevelser på den så jag kan verkligen inte klaga.
Varför är det ingen som nämner att joyconsen nu kan användas som möss? Det är väl ändå en rätt så stor grej inför framtida strategispel och annat? Lägg till Nintendos innovativa tänk så har dem säkert någon spännande idé till det hela.
Annars känner jag väl att Switch 2 känns som den absolut rätta vägen men förstår såklart artikelns poäng. Men som sagt, lite nytt finns det där ändå.
Jag gjorde det ett par inlägg upp från ditt bara Lär bli riktigt bra i både rts och fps!
Jag håller 110% med krönikören (väl och kärnfullt formulerat).
Hade hoppats på NÅGON intressant innovation. Vi har redan konsoltillverkare som gör mer av samma sak. Nintendo känns som de enda som vågar göra nybrytande högrisksatsningar på hårdvarufronten.
...blir lite glad i magen att det finns fler som håller wii u-konsolen varmt om hjärtat 😍
Blir det inte lite märkligt att totalt döma ut en konsol som vi endast sett en bild på? Vi vet ju fortfarande ingenting om prestanda, funktioner och liknande. Historiskt sett så har ju inte Nintendo heller varit så stora innovatörer som krönikören vill påskina. Det är väl endast Wii och Switch som gjort något som inte konkurrenterna gör? Som redan nämnts i flera inlägg så har ju de flesta konsoler som bolaget släppt endast varit prestandamässiga uppgraderingar. Som sig bör kan jag tycka. Det går ju inte att återuppfinna hjulet varje gång en ny konsolgeneration stör för dörren.
Blir det inte lite märkligt att totalt döma ut en konsol som vi endast sett en bild på? Vi vet ju fortfarande ingenting om prestanda, funktioner och liknande. Historiskt sett så har ju inte Nintendo heller varit så stora innovatörer som krönikören vill påskina. Det är väl endast Wii och Switch som gjort något som inte konkurrenterna gör? Som redan nämnts i flera inlägg så har ju de flesta konsoler som bolaget släppt endast varit prestandamässiga uppgraderingar. Som sig bör kan jag tycka. Det går ju inte att återuppfinna hjulet varje gång en ny konsolgeneration stör för dörren.
Precis, och både gångarna har de kommit från försäljningsmässiga floppar - Gamecube var stark men sålde dåligt, vilket fick dem att omvärdera och istället gav oss Revolution (Wii) och efter Wii U fick vi NX (Nintendo Switch) så då var de mer i behov av innovation och lekfulla utvävningar. Nu blev Switch en dunderhit och comeback så de behöver inte flumma runt i onödan och riskera ytterligare en Wii U så bara logiskt att de bygger vidare på sin framgång utan något alltför galet. Men som du säger, och jag redan sagt, så är ju konsolen bara vagt utannonserad och det är först i april vi får se vad den i helhet bjuder på. Efter det kan en ju göra utspel som detta, men då lär det framstå som ännu meningslösare poäng.
Historiskt sett så har ju inte Nintendo heller varit så stora innovatörer som krönikören vill påskina.
Nintendo har gått i bräschen för så mycket nytänk och smarta lösningar som sedan blivit standard, både för hårdvara och mjukvara ända sedan 80-talet... Om inte Nintendo är stora innovatörer, vilka förtjänar då att kallas det?
Historiskt sett så har ju inte Nintendo heller varit så stora innovatörer som krönikören vill påskina.
Haha what? Du måste trolla.
Nintendo har gått i bräschen för så mycket nytänk och smarta lösningar som sedan blivit standard, både för hårdvara och mjukvara ända sedan 80-talet... Om inte Nintendo är stora innovatörer, vilka förtjänar då att kallas det?
Microsoft är en kandidat. Sony också. De har visioner. Playstation, Playstation 2, Playstation 3, Playstation 4. Deras senaste kallar de Playstation 5. Den är vit till skillnad mot svart som på PS3 och PS4. Man får med en handkontroll. Man kan spela spel på skiva.
Sällan man ser nåt såhär kreativt.
Nintendo kallar sin nya för Switch 2. Så fantasilöst.
Och de borde ha uppfunnit nåt helt nytt. Att ha spelet lagrat på en kassett gjorde de redan på 80-talet. Kanske att spelet kunde finnas på en liten kula man lägger i ett hål på ovansidan, sen när man spelat klart så ploppar den ut där bak.
Handkontroll är utdaterat. Nintendo borde hitta på andra lösningar. Varför måste man spela spel på samma trötta sätt som man gjort i 50 år?
Microsoft är helt vilda när de namnger sina konsoler. Efter Xbox kom Xbox 360.
Xbox One X och Xbox Series X låter inte alls ganska lika varandra.
Designen är också spännande. Series X är färgstark och vågad. Handkontroll medföljer. Man kan t o m stoppa in en skiva i den. Spelet finns på den skivan.
Stora innovatörer. De riktigt sprudlar av fantasi. Det är rena gejsern.
Josef Fares: – Det är ett jävla förvirrande namn. Vad i helvete är det som händer med Microsoft? De håller på att tappa det. Som Series S, X, Mex, Next. Vem fattar det här? Kom igen. Galenskap. Kalla den Microsoft Box bara. Det är en fullständig jävla röra. Tro mig, till och med de själva är förvirrade på sina kontor, säger han.
Som de flesta redan nämnt NES till SNES, N64 till Gamecube.
Game Boy till Game Boy POCKET, Color och Micro etc etc
Så direkt svar nej.
Gör om, gör rätt Herr. Krönikör!
Tror det är lätt att vara något förblindad av vad innovation verkligen är.
Definition är ganska tydlig : "teknisk nyhet, vanligen betraktad som ett framsteg".
Mode är ett bra exempel på en bransch som anses drivas av "innovation", men vad är det de egentligen gör? Mestadels byxor och jackor i olika, nya färger...
Både NES<SNES och N64<GameCube hade bättre och konkurrenskraftig grafik jämfört med tidigare.
Pocket och Color var också innovativa framsteg vad gäller form bl.a.
Nyheterna är kanske inte lika extrema idag som när wii slog ned, men nog är Nintendo visst innovativa.
Sen ryktas det även om att Joy-con kan användas som mus, så kanske tidigt att säga för mycket om saken
Det viktigaste med Switch 2 är att man kan ta med sig den till sängen. Och att man kan använda samma spel kassetter. Resten är bara extra. Själv så gillar jag inte att spela med en mus. För jag använder handlederna rätt mycket i jobbet. Och jag föredrar att ha Switch 1 kontrollera fast på Switch skärmen. Eller spelar jag på tvn så blir det en pro handkontroll. Allt för att få slippa att röra runt på handlederna var för sig. Så förutom mus grejen är jag väldigt positiv till Switch 2 och har redan bokat. Är hypad över att få spela ett nytt Mario Kart och kanske något annat! Plus nu måste jag ju pröva alla dom gamla spelen igen på bättre hårdvara!
Jag är nyfiken om de implementerat den magnetiska funktionen i joycons som de tog patent för. Vi vet ju inte allt om den nya switchen än. Vi ser de följer switch concept. Jag tyckte den var genialisk och glad de följer de fotspåret. Sen son andra redan skrivit ang gamecube och snes så det är inte första gången.
Dom har väl aldrig visat några initiativ till innovation överhuvudtaget? Knappast någon som förväntar sig det från dom, till skillnad mot Nintendo som faktiskt har innoverat från och till.
Nja. Första Xbox hade enorma många innovationer, inbyggt ethernet samt Xbox Live för smidig online multi-player, hårddisk för i praktiken oändliga sparfiler, rippa dina egna CD-skivor för att ha som soundtrack i spel, i princip en konsoliserad PC (vilket är så konsoler byggs nu), första konsolen att erbjuda patchar för konsolspel.
Xbox 360 var i praktiken en förfinad Xbox som gjorde förbättringar på allt detta, med trådlöst internet, synkningar av sparfiler över internet, trådlös handkontroll som standard, men även där släpptes innovativa prylar som Kinect. Kinect har inte blivit branschstandard precis, men man kan inte snacka bort att de försökte vara innovativa. (Edit: 360 var första konsolen med Achievements, nånting alla konsoler samt Steam har nu för tiden.)
PS3 minns jag också som enormt innovativ, det var en konsol som hade allt man kunde önska som Blu-rayspelare och HDMI även på lanseringen, möjlighet att installera Linux...
Som de flesta redan nämnt NES till SNES, N64 till Gamecube.
Game Boy till Game Boy POCKET, Color och Micro etc etc
Så direkt svar nej.
Gör om, gör rätt Herr. Krönikör!
SNES och GBC ger jag dig, det var rätt försiktiga uppgraderingar. Bättre hårdvara men i övrigt samma upplägg. Men de testade massa kul tillbehör till dessa konsoler, som Satellaview till Super Famicom där man kunde få spel via satellit, man kunde "hyra" spel via skrivbara kassetter i speciella kiosker (det kunde man iofs till Famicom Disk System också, men det var disketter), Super Game Boy, osv.
Men N64 och GameCube är stor skillnad, där gjorde de ju om handkontrollen helt, första Nintendo-konsolen med inbyggd meny för att hantera minneskort (något som inte behövts på tidigare konsoler eftersom de var kassett-baserade), du kunde även koppla till modem för onlinestöd och Game Boy Player för att spela Game Boy Advance på TV:n, mini-DVD vilket iofs var en feg variant av DVD för att spelen inte skulle piratkopieras, Wavebird som var en trådlös handkontroll.
Game Boy Pocket respektive Micro borde dock inte räknas som nya konsoler, de är snarare "slim"-varianter som kommer till de flesta konsolerna, inga spel gjordes ju exklusivt till dem. Ingen räknar väl PS4 Slim som en ny konsol.
Sega.
Personligen har jag svårt att komma på någon branschstandard som Nintendo varit absolut först med. Analog styrspak brukar en del nämna, men det hade Sega till Mega Drive redan 1989. Men de var först med att ha det som standard, iofs, även om upplägget med en tre-delad kontroll med bara en analog styrspak inte spridit sig.
Med det sagt har de absolut testat nya grejer, och lyckas skapa spelglädje.
Jag ser väldigt många svar såsom "Gamecube och SNES var ju inte heller innovativa" eller "Gamecube/SNES/Game Boy Color var ju också bara raka uppföljare" men jag tror ni missar lite poängen som André försöker få fram.
Rätta mig om jag har fel nu men tittar man på det vi vet om Switch 2 så ÖVERRASKAR den inte särskilt mycket. Den gör i princip det som Swtich 1 gör fast i lite större formfaktor och med lite bättre internals. Den gör dessutom detta i ett skal som liknar många av konkurrenterna på den handhållna scenen just nu.
Detta skiljer sig från Gamecube / SNES / GBC i att alla dessa maskiner införde nya koncept som inte funnits i Nintendos tidigare konsoler.
Exempel:
Gamecube: TVÅ joysticks på kontrollen istället för bara en + skivbaserade spel
SNES: 4 nya knappar på kontrollen
GBC: Färgskärm och IR-sensor för multiplayer
Alla dessa var ju försök att leverera någonting nytt (inom Nintendos värld åtminstone).
Vad blir motsvarande överraskning för Switch 2 menar ni?
Som flera andra redan påpekat tycker jag också att det inte blir deras första konsol som förfinar snarare än revolutionerar.
Men man ska nog inte ropa hej än, för det kan bli väldigt spännande att se hur man implementerar den optiska musfunktionen i joycons. Smidigare kan det nog inte bli att t. ex. hoppa mellan traditionell kontroll och mus.
Väldigt många av Nintendos spel till Switch rullar i 60 fps, undantagen är dock Zelda spelen och det blir det nog ändring på till Switch 2.
Det trodde jag faktiskt inte. Jag måste kolla upp detta. Zelda vill jag så klart ha 60 fps på så jag hoppas på det till tvåan.
SNES och GBC ger jag dig, det var rätt försiktiga uppgraderingar. Bättre hårdvara men i övrigt samma upplägg. Men de testade massa kul tillbehör till dessa konsoler, som Satellaview till Super Famicom där man kunde få spel via satellit, man kunde "hyra" spel via skrivbara kassetter i speciella kiosker (det kunde man iofs till Famicom Disk System också, men det var disketter), Super Game Boy, osv.
Men N64 och GameCube är stor skillnad, där gjorde de ju om handkontrollen helt, första Nintendo-konsolen med inbyggd meny för att hantera minneskort (något som inte behövts på tidigare konsoler eftersom de var kassett-baserade), du kunde även koppla till modem för onlinestöd och Game Boy Player för att spela Game Boy Advance på TV:n, mini-DVD vilket iofs var en feg variant av DVD för att spelen inte skulle piratkopieras, Wavebird som var en trådlös handkontroll.
Game Boy Pocket respektive Micro borde dock inte räknas som nya konsoler, de är snarare "slim"-varianter som kommer till de flesta konsolerna, inga spel gjordes ju exklusivt till dem. Ingen räknar väl PS4 Slim som en ny konsol.
Spelar man spel på något annorlunda sätt menar du på ett Gamecube kontra 64? Förutom bättre grafik vad mer nytt innovativ, gameplay fick man menar du? Att man kan spara på minneskort,
Wavebird etc etc är ju noll innotivt då PSX hade minnes kort och trådlösa handkontroller fanns innan.
Shit alltså!
Nintendo visar upp en konsol i några sekunder och alla bölar NOLL INNOVATIV och samtidigt jämför vad SNES och andra konsoler hade för tillbehör haha!
Satellit grejen, hyra spel genom att skriva över data på befintlig kassett, var endast tillgängligt i Japan också. Så mycket för denna innovativa Nintendo för oss i NTSC och Pal 😉
Joy-Consen i sig är tillräckligt innovativa för att kunna vidareutveckla dess koncept, vilket dom också har nu gjort samt att Nintendo sitter på mer nyheter för konsolen samt tillbehör. Du kommer få din trådlösa kontroll även till Switch 2
SNES: 4 nya knappar på kontrollen
Vad blir motsvarande överraskning för Switch 2 menar ni?
Enligt din logik så räcker det väl med faktumet att Switch 2 nya kontroll har 1 ny knapp på kontrollen!
Att återinföra en roligare hem-meny och inte bara statisk som det är på Switch är väl då innovativt också eftersom dom gjorde det under Gamecube tiden (något dom inte var först med, alltså ej innovativt) 😉
Sega.
Personligen har jag svårt att komma på någon branschstandard som Nintendo varit absolut först med. Analog styrspak brukar en del nämna, men det hade Sega till Mega Drive redan 1989. Men de var först med att ha det som standard, iofs, även om upplägget med en tre-delad kontroll med bara en analog styrspak inte spridit sig.
Med det sagt har de absolut testat nya grejer, och lyckas skapa spelglädje.
Det handlar inte alltid om att vara först utan också hur man kan sätta en ny högsta standard!
Det har Nintendo gång på gång gjort med spel som Super Mario Bros, hur ett 2D plattform spel skall spelas.
Dom satte styrkorset som standard.
Dom satte axelknapparna som standard.
Dom gjorde analog spak och rumble till standard, vilket Sony har gjort till perfektion.
Det har dom gjorde med första 3D Mario, hur ett 3D spel skall styras. Jämför Marios styrning med vilket som helst 3D spel innan det från den tiden. Home-run första försöket.
Dom satte direkt standard för hur ett äventyrs/plattform 3D spel skall styras och LOCK ON systemet är deras grej.
Dom gjorde touch kontroller till Nintendo DS till en ny högsta standard, Apple har gjort det till perfektion etc etc.
Dom visade oss alla hur rörelse-kontroller skall göras som Sony och Microsoft apade efter och misslyckades totalt med.
Deras första 3D open world (BOTW) gjorde dom direkt en home-run där alla andra open world spel fick ställa sig i skamvrån.
Nu med Switch och Switch 2 så har dom skrivit om reglerna för konsolvärlden då Microsoft kommer med all säkerhet apa efter med en hybrid-konsol med ett PC-4K-120fps-monster till dock. Spar på krafterna när den är handhållen (likt Nintendos Switch) men när man dockar den så motsvarar det en Xbox One X 720 Series Best eller vad den nu kommer att heta.
Samma sak med Sony i framtiden.
Nej, Nintendo sätter ingen branschstandard, nej då 😅😘