Blir Switch 2 Nintendos första fantasilösa konsol?

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Spelar man spel på något annorlunda sätt menar du på ett Gamecube kontra 64? Förutom bättre grafik vad mer nytt innovativ, gameplay fick man menar du? Att man kan spara på minneskort,
Wavebird etc etc är ju noll innotivt då PSX hade minnes kort och trådlösa handkontroller fanns innan.

Ja, det finns helt klart skillnad i hur man spelar spel på N64 kontra Gamecube, dubbla analoga spakar, online, möjlighet till trådlös kontroll. Att den var innovativ jämfört med konkurrenterna har jag aldrig sagt, allt jag skrev var att Gamecube inte var samma-samma som N64 utan det är två helt olika upplevelser. Och då har vi inte ens nämnt Panasonic Q.

Skrivet av JokerM6:

Satellit grejen, hyra spel genom att skriva över data på befintlig kassett, var endast tillgängligt i Japan också. Så mycket för denna innovativa Nintendo för oss i NTSC och Pal 😉

Och samma sak där. Jag håller ju med om att SNES inte var innovativ. Förstod du inte det?

"SNES och GBC ger jag dig, det var rätt försiktiga uppgraderingar."

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Det handlar inte alltid om att vara först utan också hur man kan sätta en ny högsta standard!
Det har Nintendo gång på gång gjort med spel som Super Mario Bros, hur ett 2D plattform spel skall spelas.

Att de har gjort polerade produkter har jag aldrig sagt något om. Men de är sällan, eller aldrig vad jag komma på, först med något. Med det sagt så är NES och N64 två av mina tre favoritkonsoler, så något rätt gör de ju.

Skrivet av JokerM6:

Dom satte styrkorset som standard.
Dom satte axelknapparna som standard.
Dom gjorde analog spak och rumble till standard, vilket Sony har gjort till perfektion.

De var inte först med styrkorset. Axelknappar, kanske. De var inte först med analog spak, och de var inte först med rumble som standard (rumble var ett tillbehör till N64).

Skrivet av JokerM6:

Det har dom gjorde med första 3D Mario, hur ett 3D spel skall styras. Jämför Marios styrning med vilket som helst 3D spel innan det från den tiden. Home-run första försöket.
Dom satte direkt standard för hur ett äventyrs/plattform 3D spel skall styras och LOCK ON systemet är deras grej.
Dom gjorde touch kontroller till Nintendo DS till en ny högsta standard, Apple har gjort det till perfektion etc etc.
Dom visade oss alla hur rörelse-kontroller skall göras som Sony och Microsoft apade efter och misslyckades totalt med.
Deras första 3D open world (BOTW) gjorde dom direkt en home-run där alla andra open world spel fick ställa sig i skamvrån.

Det här är subjektiva åsikter, men i grunden handlar det ju om att de gör polerade produkter. Däremot så är de bra på att åt sig äran. Wii kopierade en konsol som hette Xavixport som släpptes två år innan Wii. Touch till DS är en högsta standard, nja... Att BotW får alla andra open world-spel att ställa sig i skamvrån är ju en åsikt, personligen spelar jag hellre Skyrim för tionde gången än BotW en andra gång.

Skrivet av JokerM6:

Nu med Switch och Switch 2 så har dom skrivit om reglerna för konsolvärlden då Microsoft kommer med all säkerhet apa efter med en hybrid-konsol med ett PC-4K-120fps-monster till dock. Spar på krafterna när den är handhållen (likt Nintendos Switch) men när man dockar den så motsvarar det en Xbox One X 720 Series Best eller vad den nu kommer att heta.
Samma sak med Sony i framtiden.

Ja det återstår ju att se, det är inget varken du eller jag vet i dagsläget.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Microsoft är en kandidat. Sony också. De har visioner. Playstation, sen Playstation 2, och så vidare. De gjorde PS5 vit till skillnad mot svart som de senaste varit. Sällan man ser nåt såhär kreativt.

Nintendo kallar sin nya för Switch 2. Så fantasilöst.
Och de borde ha uppfunnit nåt helt nytt. Kanske att spelet kunde finnas på en liten kula man lägger i ett hål på ovansidan, sen när man spelat klart så ploppar den ut där bak. Här skulle man kunna ha lite roliga pruttljud.
Handkontroll är utdaterat. Där tycker man att Nintendo borde hitta andra lösningar. Varför måste man spela spel på samma trötta sätt som man gjort i 50 år?

Microsoft är helt vilda när de namnger sina konsoler. Efter Xbox kom Xbox 360. What?
Xbox One X och Xbox Series X låter inte alls ganska lika varandra.
Designen är också spännande. Series X är färgstark och vågad.
Stora innovatörer. De riktigt sprudlar av fantasi. Det är rena gejsern.

Josef Fares: – Det är ett jävla förvirrande namn. Vad i helvete är det som händer med Microsoft? De håller på att tappa det. Som Series S, X, Mex, Next. Vem fattar det här? Kom igen. Galenskap. Kalla den Microsoft Box bara. Det är en fullständig jävla röra. Tro mig, till och med de själva är förvirrade på sina kontor, säger han.

Helt rätt, otroliga innovationer av Microsoft. Men glöm heller inte att de också var först med att introducera reklam i konsolens operativsystem, vem vill liksom inte ha mer reklam i sitt liv?

Medlem

Skulle inte säga att det är Nintendo's första fantasilösa konsol. Dom har en hel game boy och DS familj av konsoler som inte direkt gjorde mycket nytt.

Dessutom så verkar ju nya joycon's extraknäcka som möss vilket är ett tillräckligt stort spektakel i sig för att konsolen inte ska kunna kallas fantasilös.

Skrivet av Arcadia:

Sega.

Personligen har jag svårt att komma på någon branschstandard som Nintendo varit absolut först med. Analog styrspak brukar en del nämna, men det hade Sega till Mega Drive redan 1989. Men de var först med att ha det som standard, iofs, även om upplägget med en tre-delad kontroll med bara en analog styrspak inte spridit sig.

Med det sagt har de absolut testat nya grejer, och lyckas skapa spelglädje.

Ja, Sega var också en av spelbranschens stora innovatörer under 80- och 90-talet. De gjorde ju också mycket spännande grejer inom arkad. Ser dock ingen större mening att ställa dem mot varandra, båda har varit oerhört viktiga. Min poäng var mest att det är helt befängt att säga att Nintendo inte varit en viktig innovatör inom branschen.

Medlem

Jag hör bara folk säga ofta att Switch är bra men lite gammal... usel prestanda.
Sen så finns det ju saker som bör fixas med, som drifting o så men..

Nintendo verkar förvänta sig en succe och har kommer sälja för dyrare än det förmodligen är värt

Medlem

Tja... jag vet inte.

SNES kändes inte speciellt innovativ om man redan bekantat sig en massa med Mega Drive. Dessutom var Neo Geo en mycker mer kraftfull maskin i detta skede.

GameCube kändes som tio steg bakåt efter Dreamcast, en "klassisk" konsol som krigade direkt med PlayStation 2 och Xbox utan att ha någon "egen" grej som gjorde att den stack ut... förutom de små skivorna som rymde mindre än konkurrenternas alternativ vilket ledde till problematik med mer skrymmande multiplattformsspel som inte släpptes till GameCube alternativt fick trimmas ned en aning.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Att de har gjort polerade produkter har jag aldrig sagt något om. Men de är sällan, eller aldrig vad jag komma på, först med något. Med det sagt så är NES och N64 två av mina tre favoritkonsoler, så något rätt gör de ju.

De var inte först med styrkorset. Axelknappar, kanske. De var inte först med analog spak, och de var inte först med rumble som standard (rumble var ett tillbehör till N64).

Det här är subjektiva åsikter, men i grunden handlar det ju om att de gör polerade produkter. Däremot så är de bra på att åt sig äran. Wii kopierade en konsol som hette Xavixport som släpptes två år innan Wii. Touch till DS är en högsta standard, nja... Att BotW får alla andra open world-spel att ställa sig i skamvrån är ju en åsikt, personligen spelar jag hellre Skyrim för tionde gången än BotW en andra gång.

Ja det återstår ju att se, det är inget varken du eller jag vet i dagsläget.

Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg: det handlar inte om att vara först utan att kunna sätta en direkt ny hög standard.
Vilket Nintendo gjort med de exemplen jag räknade upp! SAMT, Styrkorset, D-paden är deras uppfinning, patent och allt!
"D-paden" innan det såg ut såhär:

Talang att skriva titeln upp&ner på konsolen haha

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg: det handlar inte om att vara först utan att kunna sätta en direkt ny hög standard.
Vilket Nintendo gjort med de exemplen jag räknade upp! SAMT, Styrkorset, D-paden är deras uppfinning, patent och allt!
"D-paden" innan det såg ut såhär:
<Uppladdad bildlänk>

Talang att skriva titeln upp&ner på konsolen haha

Titeln står ju rätt?
Man ska inte hålla i den som en switch. Man ska spela 2st och stå mitt emot varandra. Hade soccer stått som du vill hade det blivit upp och ner för dom som spelar

Medlem
Skrivet av Kindra:

Titeln står ju rätt?
Man ska inte hålla i den som en switch. Man ska spela 2st och stå mitt emot varandra. Hade soccer stått som du vill hade det blivit upp och ner för dom som spelar

Aha smart 😉

Medlem
Skrivet av Bennii:

"Första fantasilösa konsol" vet jag inte. Var inte Gamecube också ganska fantasilös? Jag skulle nog påstå att Gamecube var mer fantasilös. Den generationen var ju Nintendo bara en i mängden bland konkurrenterna. En "lagom prestanda, optisk media, dual joystick controller"-konsol som alla andra.

Och den bästa konsolen de gjort. Skulle till och med kalla den världens bästa konsol 😁

Medlem

Dom behöver inte hitta på nått nytt varje gång, helt okej att köra på med samma och förbättra det dom har redan.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ser hellre att de kör tråkigt normalt än Wii. Många av spelen Nintendo släppte mellan 2007 och 13 är ospelbara för mig eftersom jag inte står ut med viftpinnen.

Skrivet av LevandeBöckerGOTY:

Spontant skulle jag säga att Game Boy Color är deras mest fantasilösa konsol. I princip en Game Boy Pocket med färgskärm, teknik som då knappast var ny.

Gbc hade bättre specifikationer än vanliga Gb så det var mer än bara ny skärm. Typ dubbelt så snabb och mer ram .

Medlem

Det känns som en Switch Pro men det gör inget, dom måste ju hänga med i hårdvaran.

Det är inte jättestor skillnad mellan mellan PS4 och PS5 heller eller senaste Xbox och föregående.

Medlem

Samma som alla andra konsoler, xbox är en fortsättning på förra xboxen och likadant med Playstation 4 > 5 annat utseende mer prestanda men inget nytt. Så lika fantasilöst i alla läger. Konstig krönika kan man tycka!

Medlem
Skrivet av aldorgan:

Samma som alla andra konsoler, xbox är en fortsättning på förra xboxen och likadant med Playstation 4 > 5 annat utseende mer prestanda men inget nytt. Så lika fantasilöst i alla läger. Konstig krönika kan man tycka!

Kan ju vara att Nintendo brukar förnya sig, de andra gjorde aldrig det.

Men jag gillar inte förnyelse i konsolvärlden. Hade jag fått bestämma hade alla konsoler kört kassett och inga installationer.

Medlem

Det är farligt att hänga ut en tillverkare av konsoler. Men också smart om man ser hur det skapar kommentarer. Jag förstår i alla fall vad du menar. Nintendo förväntas hela tiden komma med nya innovationer som gör att dom sticker ut från konkurrenterna. Jag känner mig inte heller kränkt eller ledsen att du tycker så här eftersom att jag är vuxen och förstår att man tycker olika.

123
Skriv svar