Krav på Xbox Series S-stöd kommer inte försvinna

Robot
Krav på Xbox Series S-stöd kommer inte försvinna

Phil Spencer säger nej.

Medlem

Iom att spelutveckling till konsol mer börjar likna det till pc, så är kanske "begränsningen" inte lika jobbig som folk vill tro.
Nuförtiden har man ju fler inställningar beroende om man vill ha grafik, upplösning eller fps. Och det lär fortsätta.

Medlem

Tycker det här kravet är galet om dom är nu så himla fria med vad utvecklarens vision ska uppnå kan dom inte tävla en forza (series x) med en rulator (series S) många som köper Series S har säkert blivit grundlurade för att de tror de betalar för en prestanda utan skivläsare. Så nej det här har blivit en lose lose situation och gett pc världen en onödig försprång

Medlem

Series S är en gamepass-maskin och framför allt xcloud då. Inget mer inget mindre. Vill man ha kräm och mycket fps så väljer man något annat.

Medlem

Problemet är ju att spelutvecklarna inte optimerar sina spel längre p.g.a. att de antingen saknar kunskapen eller eftersom de är lata.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Egentligen är konceptet med Series S riktigt bra! Utvecklarna lär ju inte behöva bråka så mycket med den heller om de bara släpper på PC samtidigt, för så begränsande kan den inte vara. Funkar spel på Steam Deck lär det ju funka på Series S liksom.

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av Flamso:

Egentligen är konceptet med Series S riktigt bra! Utvecklarna lär ju inte behöva bråka så mycket med den heller om de bara släpper på PC samtidigt, för så begränsande kan den inte vara. Funkar spel på Steam Deck lär det ju funka på Series S liksom.

Series S är anledningen till varför Baldurs Gate 3 inte kom till konsolen så rätt så begränsande verkar den ändå vara.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Problemet är ju att spelutvecklarna inte optimerar sina spel längre p.g.a. att de antingen saknar kunskapen eller eftersom de är lata.

Läste något om att man förlitar sig alltför mycket på ai-uppskalning med DLSS och andra metoder än att optimera sina spel på riktigt.

Så det finns både för och nackdelar med Series S. Priset är en fördel, att fler har råd med en ny konsol och att det tvingar utvecklare att optimera sina spel bättre om de vill släppa sina spel på Xbox. Det kan ju i sin tur även ge bättre prestanda för PC som det visade sig i Baldurs Gate fallet där Series S optimeringen gjorde att dem hittade en rejäl minnesläcka om jag inte minns helt fel (pun intended).

Det negativa är ju som många andra säger att den är lite av en flaskhals när det gäller den grafiska utvecklingen. Men det kan ju även tas som något positivt så inte användningen av AI uppskalning springer iväg för snabbt.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Series S är anledningen till varför Baldurs Gate 3 inte kom till konsolen så rätt så begränsande verkar den ändå vara.

Fast jo, allt finns det till Series S. De strök väl co-op? Sådana anpassningar kan jag tycka är fine om det i övrigt fungerar bra.

Medlem

Utvecklarna måste tänka på hur många olika PC hårdvara det finns. Många PC anv har en PC som är likvärdig eller sämre än XBOX Series S

signatur

PEACE✌️

Medlem

Series S har ju sålt mycket men än X så att de skulle ta bort kravet är nog bara glömma.

Medlem
Skrivet av Runarsson:

Fast jo, allt finns det till Series S. De strök väl co-op? Sådana anpassningar kan jag tycka är fine om det i övrigt fungerar bra.

Det har du rätt i. Jag satt uppenbarligen på gammal information.

Medlem

Varför tror folk att det bara är grafik som blir drabbat? Är ju mer än så som blir drabbat, t ex världsbyggandet i spel. Series s och om nya spel ska släppas till Switch 2 som ryktas vara lika stark som en ps4 så kommer det förstöra att spel förs framåt.

Medlem

Ingen är förvånad att konsoler generellt hämnar utveckling, både tekniskt men också begränsat vad som är möjligt i spel. Rent utav lurendrejeri med konsoler som inte tillför någon nytta överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av noreason:

Ingen är förvånad att konsoler generellt hämnar utveckling, både tekniskt men också begränsat vad som är möjligt i spel. Rent utav lurendrejeri med konsoler som inte tillför någon nytta överhuvudtaget.

Visst är det så att konsoler hämnar utvecklingen och sätter enorma gränser på vad som är möjligt i spel. Men att säga att de inte tillför någon nytta är direkt fel. Konsoler är billiga instegsmodeller till spelvärlden för de som annars inte hade haft råd eller kunskapen att kliva in via PC-byggandet. T.ex. såldes PS5 för $375 i USA under Black Friday och julen och för de pengarna kan du inte bygga en dator som ger likvärdig spelupplevelse, inte ens nära.

Medlem

Ja iom S så kanske spelen startar på Switch 2 i 20fps...nice!

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Hoppas de har lärt sig till nästa generation då

Medlem

Låter väl rimligt, de har ju lovat det till alla som köpte en S. Och ny generation är nära så känns rimligt att hålla i det men lära sig till nästa vända.

Medlem

Varför vill han vara kvar i last gen.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

Xbox har knappt någon relevans längre. De enda den skitkonsollen gör tillsammans med andra konsoler är stt sätta käppar i hjulet för utvecklingen. För alla konsoler var veka även när de kom och S var ett patetiskt val att släppa.

Medlem

I teorin så är Series S egentligen inte ett problem då behovet av TFLOPS och mängden minne generellt skalar bra med upplösningen av spelet och dess texturer.
Däremot så är en av de vanligaste flaskhalsarna när det kommer till prestanda idagsläget minnesbandbredden dvs. hur snabbt man kan förse processorn och grafikkortet med data.
Där gjorde Microsoft i min bok ett misstag med Series S då dess minnesbanbredd är avsevärt mycket sämre än Series X och det anser jag ställer till problem för utvecklare.

Ambassadör
Xbox

Jag förmodar att Series S kommer att vara target spec för den beryktade handhållna Xbox-konsolen och att utvecklare är vana vid att jobba mot det kommer att underlätta enormt.

signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Runarsson:

Till och med det lyckas de lösa till slut. I patch 8 som testas nu så ingår Series S split-screen co-op.

"Xbox Series S Split-Screen Co-Op

Wanting to play multiplayer a little closer to home? Patch 8 will also bring split-screen to Xbox Series S consoles! If you’re joining the stress test from an Xbox, you’ll be able to try this out early."

Källa

signatur

Jump in.

Medlem

Microsoft ska släppa spel på Switch 2 (när den väl kommer). Andra utvecklare också. Då kan andra släppa också på Series S.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Till och med det lyckas de lösa till slut. I patch 8 som testas nu så ingår Series S split-screen co-op.

"Xbox Series S Split-Screen Co-Op

Wanting to play multiplayer a little closer to home? Patch 8 will also bring split-screen to Xbox Series S consoles! If you’re joining the stress test from an Xbox, you’ll be able to try this out early."

Källa

Wow inte illa. Snyggt av Larian!

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad är det som hämmas? Det är väl bara att skippa konsolerna och släppa enbart på PC om man nu vill ha mer kraft att jobba med som utvecklare. Jag tycker mycket av utvecklingen kommit just från utvecklare på konsolsidan.

Skrivet av erson:

Xbox har knappt någon relevans längre. De enda den skitkonsollen gör tillsammans med andra konsoler är stt sätta käppar i hjulet för utvecklingen. För alla konsoler var veka även när de kom och S var ett patetiskt val att släppa.

Tycker att Series S känns som en ok konsol men kravet att allt även ska funka på den är ju absurt.
Ändå, tycker jag, att de mestadels får till det rätt så jäkla bra på övriga konsoler, trots att de minsann är potatisar enligt PC-folk.

Medlem

Är riktigt nöjd med min Xbox Series S, märker absolut ingen större skillnad mellan Xbox Series X.
Lagringsutrymmet var snålt dock men fixade sig med ett storage expansion

signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

S är riktigt fin maskin som följt med mig på flera resor utomlands. Men den skulle kunna slimmas aningens mer och bli bärbar på riktigt!

Medlem
Skrivet av noreason:

Förr var konsoler så mycket bättre än pc när det gäller användarvänlighet. Nu är konsolerna alldeles för lika PC. Något som fortfarande är mycket bättre på konsol är att man kan sälja sina spel. Spelen går oftast att hitta billigare på skiva, på konsol redan på release än vad det kostar på PC, som går att sälja sen, vilket inte går på PC.

Det är skönt att slippa hålla på att köpa ram minnen, grafikkort, processorer, installera program och drivrutiner. På konsol är det bara att köra, alla spel som släpps till konsolen kommer funka, de kommer du kan likadant på alla konsoler. Inte långt ifrån alla PC spel funkar på alla PCs, där är miljontals inställningar och spelen funkar olika på alla datorer.

12
Skriv svar