Snabbkollen – Vilket Doom är bäst?
Blir väl hängd nu här men älskade Doom 3! Uppskattade skräcken i det och det mörka krypande nästan som FEAR. Var ett väldigt bra spel
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Blir väl hängd nu här men älskade Doom 3! Uppskattade skräcken i det och det mörka krypande nästan som FEAR. Var ett väldigt bra spel
Tänkte exakt samma. Älskade Doom 3. Annars är det första Doom.
Jag är kluven i såna här situationer. Första doom är en nostalgi-grej. Men jag var ett barn på den tiden. Alla spel var ju roliga då. Spelar jag dem 2025 så har jag inte så kul med första spelet.
Jag tycker Eternal är bättre än 2016, men 2016 var mer banbrytande. Så vilket blir det bättre spelet då liksom?
Har samma problem Far Cry 3 och 4. Tycker 4 gjorde det bättre än 3, men det var 3 som var grunden till det hela (dvs om 4 kommit först så hade 3 varit en besvikelse)
När gameplay loopen i Eternal "klickade" blev det roligt så in i helvete. Spelade inte D1/D2 när dom var aktuella men har full förståelse i att många tycker att Eternal inte kändes som ett "riktigt Doom".
Håller med. Det tog emot i början med Eternal. Men när det väl släppte så...
Varje doom har väl sin charm. 3an började riktigt bra men det är ju ett spel som hade mått bra av en remake.
Annars röstade jag på doom 2016. Eternal var ju väldigt upphaussad med sin plattforms och vertikala banor men jag tyckte tempot var betydligt lägre i det spelet. Förhoppningsvis blir det mer röj i uppföljaren.
Röstade Doom 2 men föredrar banorna i första Doom men ja.. den dubbla hagelbössan vann över mig
Röstade Doom 1 för vad det gjort för genren.
Jag lirade mycket C64 och Amiga med en kompis som barn. Han testade Doom när det var nytt och försökte förklara fps-genren för mig: "Det ser ut som Eagle's Nest fast man ser sina händer" sa han, och jag fattade ingenting innan jag själv kunde testa det. Och det är en sån där grej man minns, lite som att man kommer ihåg Palmemordet och Patrik Sjöbergs 2,42.
Doom 2016 utan tvekan. Känns som en perfekt evolution från originalet.
Efter det så är det ettan som är favoriten. Tvåan har jag aldrig uppskattat då jag tycker kartorna är lite för snurriga för mig.
Doom före Doom 2?
Lite chockad
Doom före Doom 2?
Lite chockad
Tvåan har coolare vapen men sämre kartor.
1. Doom 64
2. Doom 2
3. Doom
Doom 3 är avföring i digital form. Ett av de absolut sämst designade fps jag spelat. När det väl kickar igång efter introt består resten av spelet av att ta ett steg framåt, tvingas vända sig om och skjuta de fiender som dykt upp bakom en, vända sig om och skjuta de framför, ta ett steg framåt, tvingas vända sig om och skjuta de fiender som dykt upp bakom en... och så vidare.
Några gånger här och där kan det väl funka som jumpscare, men att bygga ett helt soel kring det upplägget... lol?
Tänkte att det kanske var en tillfällig grej, men, nej... det bara fortsatte och fortsatte och fortsatte. Innan jag ens var klar med spelet lade ned jag ned det.