Spelförsäljning till Playstation omsatte mest på Xbox-plattformen i december
"Playstation-spel omsatte mest pengar på Xbox-plattformen i december"
Syftningsfel? Det här läser jag som att ett spel från Playstation omsatte mest pengar på Xbox. I texten framgår det att en stor del av omsättningen för Xbox var genom Xbox-spel som släpptes på Playstations plattform (Call of Duty: Black Ops 6).
COD är en lönsam affär för Xbox, så även deras nya strategi, så även för spelarna oavsett konsol.
Syftningsfel? Det här läser jag som att ett spel från Playstation omsatte mest pengar på Xbox. I texten framgår det att en stor del av omsättningen för Xbox var genom Xbox-spel som släpptes på Playstations plattform (Call of Duty: Black Ops 6).
COD är en lönsam affär för Xbox, så även deras nya strategi, så även för spelarna oavsett konsol.
Håller med, missvisande rubrik
"Playstation-försäljning omsatte mest pengar för Xbox" kanske hade fungerat bättre?
"Xbox-spel omsatte mest pengar på Playstation för Microsoft"
En intressant fråga är: Vilket spel som hade störst omsättning på Playstation 5 år 2024?
Astrobot och COD: BO6 ligger troligtvis högt upp, trots relativt sena släppdatum.
Om BO6 omsatte mest pengar på Playstation 5 av alla spel till PS5 2024, så går rubriken att sätta till:
”Xbox-spel omsatte mest pengar av alla spel till Playstation 5 år 2024.”
Vore såklart sensationellt, om det nu är så?
Sony får typ 30% av dom där 5 miljarderna?
Nej 64% var ju på Sony. Så dom får en del av de pengarna.
Men jag har svårt att tro att dom får 30% av MS. Dom större utgivarna har nog en bättre deal.
Men en rejäl peng får dom iaf.
Ouch, det missade jag. Tack alla som sagt till, har ändrat.
Sony får typ 30% av dom där 5 miljarderna?
Jag har för mig att det skrevs en uppmärksammad artikel (eller tweet?) på gamesindustry.biz där det spekulerades i att Sony kanske kunde tjäna mer pengar på det senaste CoD än MS.
Sony får 30 % (eller aningen lägre) som nästan är ren vinst medan MS ska betala utvecklingskostnader, marknadsföring och ta minskade intäkter på grund av Game Pass. Om man dessutom räknar av kostnaden av köpet av Activision under ganska många år är det nog inget tvivel.
Jag är fortfarande förvirrad...
Vi behöver inte undra varför Xbox går ifrån exklusiviteter.

Det händer den bäste av oss.
Xbox-spel var det mest sålda spelet till Playstation 5 år 2025
Microsoft lär känna sig nöjda, så även många spelare. Antalet Game Pass prenumeranter växte med 30 procent förra kvartalet och Indiana Jones spelades av fyra miljoner spelare. Avkastningen steg med 2 procentenheter.
På vilket sätt går den interna diskussionen hos Sony och SIE om att det bäst säljande spelet 2024 till Playstation 5 kom från Xbox och Microsoft, utöver att de fick intäkter såklart?
Season 2 av det bäst säljande spelet Black Ops 6 till Playstation 5 och till Xbox Series X har precis släppts med nya fantastiska banor och materiel. Omsättningen lär öka ännu mer.
Happy Gaming!