Testpilot
Nightmare Kart

För ungefär tio år sedan släpptes ett spel som fångade många spelares hjärtan. Än i dag är det väldigt många som vill se mer från den spelvärlden och trots ideliga rykten har det inte skett något nytt på den fronten, fram till nu. Nightmare Kart hade från början ett annat namn nämligen Bloodborne Kart.

Av diverse juridiska anledningar var man dock tvungna att byta namn till det lite mer generella Nightmare Kart men att spelet i princip är en hyllning till Bloodborne går inte att ta miste på. Det är heller inte bara Bloodborne som har stått som inspiration utan det här är spelet påminner även om Mario Kart i att du åker runt och tävlar i just kartracing.

Det är inte helt enkelt att få ihop vad Bloodborne och Mario Kart har med varandra att göra men utvecklarna har lyckats med att hitta en rolig tonalitet mellan det mörka och det ljusa. Det slutar heller inte med inspiration där, för grafiken har dessutom genomgått en regression och vi är tillbaka i Playstation 1 estetik något som bara förstärker den drömska känslan som spelet har. Det är 4:3 format och suddiga skanlinjer, vilket ger spelvärlden en kantig charmighet.

Hur är då spelet att spela? Det är inget spel som återvinner hjulet på nytt men det är ett väldigt knasigt fanspel där du åker i klassiska race mot andra och du har även klassiska bossar som du behöver besegra precis som i Bloodborne. Till din hjälp har du otaliga vapen och föremål, en del som känns igen men även en del "nya". Berättelsen presenteras i textsekvenser där det dyker upp välkända karaktärer (under andra namn). Vissa bossar kan vara lite väl irriterande även om de håller sig troget hur de presenterades i Bloodborne, men jag föredrar nog de klassiska race-banorna före bossfighter.

Kontrollen kan vara lite knasig ibland med hur kameran fungerar men mestadels fungerar det rätt okej. Det är en specifik bana där jag svor ganska mycket åt just kameran men det var nog den enda gången.

Det är inte ett långt spel, jag spelade ungefär två timmar och sedan var jag klar. Men som sagt finns det gott om extragrejer i spelet som gör att omspelsvärdet är relativt högt. Det som jag saknar är någon form av multiplayer läge det hade nog gjort att spelet kunde fått större genomslag. Det är nämligen så att spelet är helt gratis och det finns att ladda ned på Steam för den som önskar. Kikar jag i achievement-listan finns det även gott om hemligheter att utforska och olika slut att uppnå.

I väntan på både Bloodborne och inte minst ett nytt Mario Kart kanske det här spelet kan stilla sinnet, för kan du klara dig igenom den här mardrömmen eller kommer du att för evigt förlora dig i varv efter varv?

Nightmare Kart
4
Mycket bra
+
Charmig PS1-grafik
+
Troget originalet med en rolig twist
+
Mycket innehåll
-
Ingen multiplayer
-
Vissa bossar är lite jobbiga
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag har inte kört Bloodbourne, men gillar temat.
Kul att de "demastrat" det på sätt och vis.

Är spelet fyllt med molltonarter?

Testpilot
Skrivet av AdamMK:

Jag har inte kört Bloodbourne, men gillar temat.
Kul att de "demastrat" det på sätt och vis.

Är spelet fyllt med molltonarter?

Finns kanske viss risk att bli lite spoilad om man ej har spelat "originalet" även om det är två helt olika spel.

Jag är inte så bra på musik så vet knappt vad en molltonart är men jag skulle kanske nämnt något om musiken också. Soundtracket är väldigt poppigt så mer likt Mario Kart.

Här är soundtracket:

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag är inte så bra på musik så vet knappt vad en molltonart är

Är det inte typ där TinTin bor?

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Finns kanske viss risk att bli lite spoilad om man ej har spelat "originalet" även om det är två helt olika spel.

Jag är inte så bra på musik så vet knappt vad en molltonart är men jag skulle kanske nämnt något om musiken också. Soundtracket är väldigt poppigt så mer likt Mario Kart.

Här är soundtracket: https://www.youtube.com/watch?v=HfOd2IOSFek&list=PLmYW4kFMItw...

Tack.

Jag tänkte alla låtar i souls är typ i moll, alltså ledsna : )
Den här var lite peppigare

Testpilot
Skrivet av The_Holo:

Mycket möjligt

Skrivet av AdamMK:

Tack.

Jag tänkte alla låtar i souls är typ i moll, alltså ledsna : )
Den här var lite peppigare

Ah så var det ja. Ja, det är lite peppigare ton här

Skribent

Värt och nämna är att det är samma person som gjort detta som gjorde Bloodborne PSX som Sony just gav sig på. Detta verkar de dock låta vara.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Värt och nämna är att det är samma person som gjort detta som gjorde Bloodborne PSX som Sony just gav sig på. Detta verkar de dock låta vara.

De bytte ju namn så upphovsrättssadvokaterna hittade det inte på första sidan när de googlade, så spelet fick vara kvar
Namnbyte och ändringar som gör det mer unikt gjorde nog mycket för att det får vara kvar, ska man börja stämma allt med samma stil får man ge sig på allt från Remnant 2 till tre av metal bandet Orden Ogans album från 2008, 2010, och 2015. Men man ska inte underskatta de juridiska avdelningarna och konsulterna på företag som Sony…

Skribent
Skrivet av Atilaa:

De bytte ju namn så upphovsrättssadvokaterna hittade det inte på första sidan när de googlade, så spelet fick vara kvar
Namnbyte och ändringar som gör det mer unikt gjorde nog mycket för att det får vara kvar, ska man börja stämma allt med samma stil får man ge sig på allt från Remnant 2 till tre av metal bandet Orden Ogans album från 2008, 2010, och 2015. Men man ska inte underskatta de juridiska avdelningarna och konsulterna på företag som Sony…

Ge dem inga idéer nu!!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av The_Holo:

I see what you did there! Sen är det väl våran välartikulerade kapten som äger stället om jag inte missminner mig

Medlem

Ge dem inga idéer nu!!

Jo, jag tar procent på lyckade DMCA

Testpilot

Ah det var kanske inte helt otippat. Svårt det där, bara hoppas att Sony ser att intresset för IPt är oerhört starkt och att de själva kan göra något utav det.

Medlem

Kul recension. Jag testade men tyckte inte var något vidare alls. Har inte koll på vad bloodborne är. Ett spel till playstation 1, med samma karaktärer, om jag skall gissa. Man kanske bör ha spelat det för att kunna gilla det här?

Testpilot
Skrivet av kalleball3:

Kul recension. Jag testade men tyckte inte var något vidare alls. Har inte koll på vad bloodborne är. Ett spel till playstation 1, med samma karaktärer, om jag skall gissa. Man kanske bör ha spelat det för att kunna gilla det här?

Ja, jag skulle nog säga att det nästan är nödvändigt att ha spelat (och gillat) Bloodborne för att uppskatta detta. Annars förloras nog för mycket. Det är trots allt ett fanspel.

Bloodborne är ett souls RPG som kom till PS4 för ungefär tio år sedan men många fans suktar efter mer och det här spelet är ett uttryck för det

1
Skriv svar