Forza Horizon 5 släpps till PS5 i vår
Microsoft har gett upp....
Precis som Sony.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ja det blir ju bara mer pengar till Microsoft, så varför inte.
Deras satsning är Game Pass, inte xbox-konsoler. Så Game Pass på PS6?
Det hade nog Microsoft velat, inte likabra för Sony dock, om Game Pass kommit till PlayStation.
Men kanske blir konsolerna lite som med Steamdeck, det finns konkurrenter som gör olika hårdvara, men förlitar sig på samma mjukvara eller leverantör av spel.
Jobbigt att ha två olika system att utveckla till, när man hade kunnat utveckla till ett, sen kan hårdvaran sätta gränserna på vilka grafikinställningar som är möjliga.
Enorma intäkter för Microsoft.
Jag tror inte Sony överlever med exklusivitet länge till. Spel är för dyra idag, de behöver sälja mer.
Även för Sony och Nintendo, slipper utvecklingskostnad utan cashar bara in på varje sålt spel som MS säljer på deras maskin. Nintendo tror jag tar 30% har jag för mig. Detta är den vägen Microsoft måste ta och det gynnar alla.
Enorma intäkter för Microsoft.
Jag tror inte Sony överlever med exklusivitet länge till. Spel är för dyra idag, de behöver sälja mer.
Nintendo säljer ju mer spel än någonsin. Tror det är ett tjugotal spel nu som sålt över 10 miljoner ex varder på Switch, , och ett gäng till på 15-45 miljoner exemplar, varav de flesta inte ens kostat en bråkdel av vad de stora AAA-titlarna gör. Det vore total idioti för Nintendo att ha nån motsvarighet till Gamepass. Problemet för Sony är ju att det knappt finns några hellexklusiva spel som tilltalar den breda massan. Wikipedia-sidan för PS5 only games har 33 spel just nu, jag kollade lite fler sidor också, och det visade sig stämma ganska bra, Switch har över 270. . Sonys strategi känns otydlig just nu. Nintendo och Microsoft är väldigt tydliga, även om jag själv inte tror på Microsofts väg att gå. Men Sony går nån sorts mellanväg och jag tycker det är konstigt när man trots allt har närmare 70 miljoner konsoler ute. Nu senast så släpps ju det största PS5 spelet hittil, (Spider man 2) också på PC.
Forza Horizon 5 på PlayStation 5.
Forza Horizon 6 till Xbox Series. Det var nu 4 år sedan. Vad tror ni de har jobbat på?
Fable.
Det ska bli intressant att se hur mycket support för saker som PS5 Pro och DualSense portningar som denna kommer att få.
Jag antar att det kan vara lite känsligt att ge PS5-versioner av Xbox-klassiker funktioner som gör att de kan upplevas som bättre.
Jag tror de får full support där det är rimligt. Finns ingen anledning att inte göra det bästa möjliga så länge det är smidigt, de vill ju sälja spel.
-----
Forza Horizon är jäkligt kul, så ni som har missat det har något att se fram emot!
Jump in.
Ja det blir ju bara mer pengar till Microsoft, så varför inte.
Deras satsning är Game Pass, inte xbox-konsoler. Så Game Pass på PS6?
Om gamepass görs så det blir som EA play så kan det säkert gå.
Microsoft har gett upp....
Eller så vill dom bara maximera vinsten för spel ifrån deras studios. Att låsa spel till en plattform är något som börjar kännas förlegat.
Det hade nog Microsoft velat, inte likabra för Sony dock, om Game Pass kommit till PlayStation.
Men kanske blir konsolerna lite som med Steamdeck, det finns konkurrenter som gör olika hårdvara, men förlitar sig på samma mjukvara eller leverantör av spel.
Jobbigt att ha två olika system att utveckla till, när man hade kunnat utveckla till ett, sen kan hårdvaran sätta gränserna på vilka grafikinställningar som är möjliga.
Det finns något för de som vill ha det så, det kallas PC.
Det har alltid funnits flera olika system att utveckla till. Ett tag var det Nintendo, sega, Atari, Sony och 3do.
Det är roligt med helt olika konsoler.
Annars blir det lika opersonligt som streamingtjänster. Steam känns också väldigt opersonligt.
Det är kul med variation
Eller så vill dom bara maximera vinsten för spel ifrån deras studios. Att låsa spel till en plattform är något som börjar kännas förlegat.
Det går bra för Sony, och de släpper inte sina spel till Xbox. Att ge bort sina egna spel till konkurrenterna utan att få något är lite att spotta alla som köpt en Xbox i ansiktet.
Xbox framtid sitter i Game Pass Ultimate.
Microsoft försöker bli Netflix av gaming världen. Skapa världens största streaming tjänst för gaming.
Det viskas om att nästa Xbox kommer bli en hybrid mellan PC/Konsol, och kan du få Game pass + Steam.
Låter lite för bra att hoppas på men kommer bli mycket fram till dess att Microsoft annonserar sin nästa konsol.
Microsoft försöker bli Netflix av gaming världen. Skapa världens största streaming tjänst för gaming.
Det viskas om att nästa Xbox kommer bli en hybrid mellan PC/Konsol, och kan du få Game pass + Steam.
Låter lite för bra att hoppas på men kommer bli mycket fram till dess att Microsoft annonserar sin nästa konsol.
Streaming funkar fruktansvärt, i mitt sovrum blir det 3 sekunders fördröjning, helt ospelbart.
Får nog ta rykten med en nypa salt vid det här laget, den ska ju också bli bärbar,.. så en bärbar hybrid mellan pc/konsoll
Det går bra för Sony, och de släpper inte sina spel till Xbox. Att ge bort sina egna spel till konkurrenterna utan att få något är lite att spotta alla som köpt en Xbox i ansiktet.
Eller så innebär det jävligt bra reklam för xbox...
Dessutom ger ingen bort spel, dom får väl ändå betalt för det dom säljer
Får nog ta rykten med en nypa salt vid det här laget, den ska ju också bli bärbar,.. så en bärbar hybrid mellan pc/konsoll
Dom kommer göra en stationär konsol + en bärbar. Nya stationära kommer annonseras först och bärbara kommer senare.
Återigen, detta är information jag har fått flera olika Xbox podcaster där man har "insider information", så nypa salt.
Även för Sony och Nintendo, slipper utvecklingskostnad utan cashar bara in på varje sålt spel som MS säljer på deras maskin. Nintendo tror jag tar 30% har jag för mig. Detta är den vägen Microsoft måste ta och det gynnar alla.
Dom har väl utgifter också så det är inte bara ren vinst för Sony,.
Men tycker det är konstigt att man hakar upp sig på att dom tar % av spelen som säljs.. är det ngn större skillnad mot att sälja spel i en vanlig butik? Jag menar butiker tar väl också betalt? Dessutom finns det ju inga avgifter för tillverkning av ngt fysiskt spel eller fraktkostnader när man släpper digitalt
Eller så innebär det jävligt bra reklam för xbox...
Dessutom ger ingen bort spel, dom får väl ändå betalt för det dom säljer
Bra reklam för Xbox? Men Xbox säljer sämre och sämre, och Gamepass prenumeranterna ökar knappt.
De som har PS5 som köper Xbox spel till ps5, varför skulle de byta till Xbox?