Utvecklingen av första Path of Exile ligger på is

Robot
Utvecklingen av första Path of Exile ligger på is
Medlem

Jag såg videon. Gillar deras transparens i detta ovanliga dilemma.

Jag blir glad att dom jobbar vidare på POE2. Känns som endgamet behöver en del uppmärksamhet.

Medlem

Släpp en ny säsong i PoE, dra sedan av plåstret och lägg ner spelet när PoE2 lämnat early access.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Jag blir glad att dom jobbar vidare på POE2. Känns som endgamet behöver en del uppmärksamhet.

Helt klart.
Att bara vara ärlig och prata som vanlig människa kommer man långt med.
PR-floskler gör ingen glad.

Medlem

Min take på det hela, lägg ner poe1 och satsa 100% på poe2 haha. Älskar tvåan, men kan inte spela ettan igen efter att ha spelat tvåan, trots att min favorit delve inte är med ännu. Och då har jag ändå 1000 timmar poe1 på steam så jo, jag har spelat det men vill ändå bara ha 2an.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Jag som fått för mig att PoE 2 bara skulle vara en 2.0 uppdatering till PoE 1? Vände dom på den punkten?

Medlem
Skrivet av RaXha:

Jag som fått för mig att PoE 2 bara skulle vara en 2.0 uppdatering till PoE 1? Vände dom på den punkten?

Ja, jag tror det var förra året så gick de ut och ändrade det beslutet, att PoE 2 ska vara ett självständigt spel. I början var det tänkt att kampanjen skulle splittas till två och senare sammanfogas till Endgame. Men spelet blev alldeles för omfattande och annorlunda på flera spelmekaniska fronter så det blev enklast att splitta spelen helt.

För övrigt så är det stor meltdown på reddit-forumet r/pathofexile. Det är helt sjukt hur folk är så kränkta. Jag tänker bara, gå ut och vidrör lite gräs, snälla... Såklart kan jag förstå de som inte tyckte om PoE 2 alls och sponsrat med dyra MTX i hopp om att få en ny liga i januari, men att kasta något slags "temper tantrum" där man vänt på steken och tycker Jonathan är en "piece of shit" eller "fuck them!" är lite väl hårt.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Så var tanken väldigt länge i utvecklingen men man ändrade sig 2023 och tvåan blev ett fristående spel. Mycket microtransactions ska dock vara tillgängliga i båda spelen.

Medlem

Sjukt dåligt, detta är inte transparens, det är att alldeles försent säga att man inte jobbat alls med det man lovade skulle komma ut nu.

Communityn har högt förtroende och är förlåtande men det börjar bli för mycket av detta nu och som nämnt är denna senaste katastrof.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Transparens? Att ljuga in i det sista om att POE1 skulle inte påverkas av poe2 och dessutom inte ens ha PÅBÖRJAT nästa patch på ett helt år. Dom råljög rakt igenom fansens öron för att driva på försäljningen snordyra mikrotransaktioner. Tänk dig en live service spel utan uppdateringen för ett helt år skulle kallas dött vid det här laget.

Det är inte transparens, det är dölja sanningen med glasyr

Medlem
Skrivet av cryxis:

Ja, jag tror det var förra året så gick de ut och ändrade det beslutet, att PoE 2 ska vara ett självständigt spel. I början var det tänkt att kampanjen skulle splittas till två och senare sammanfogas till Endgame. Men spelet blev alldeles för omfattande och annorlunda på flera spelmekaniska fronter så det blev enklast att splitta spelen helt.

För övrigt så är det stor meltdown på reddit-forumet r/pathofexile. Det är helt sjukt hur folk är så kränkta. Jag tänker bara, gå ut och vidrör lite gräs, snälla... Såklart kan jag förstå de som inte tyckte om PoE 2 alls och sponsrat med dyra MTX i hopp om att få en ny liga i januari, men att kasta något slags "temper tantrum" där man vänt på steken och tycker Jonathan är en "piece of shit" eller "fuck them!" är lite väl hårt.

Skrivet av rosski:

Så var tanken väldigt länge i utvecklingen men man ändrade sig 2023 och tvåan blev ett fristående spel. Mycket microtransactions ska dock vara tillgängliga i båda spelen.

Tack! Då va jag inte helt förvirrad för en gångs skull!

Medlem
Skrivet av Keima:

Transparens? Att ljuga in i det sista om att POE1 skulle inte påverkas av poe2 och dessutom inte ens ha PÅBÖRJAT nästa patch på ett helt år. Dom råljög rakt igenom fansens öron för att driva på försäljningen snordyra mikrotransaktioner. Tänk dig en live service spel utan uppdateringen för ett helt år skulle kallas dött vid det här laget.

Fast spelar det någon roll? Känns som gnäll bara, är väl mycket viktigare att lägga krutet på PoE 2 som är OÄNDLIGT mycket bättre än poe 1 som är utdaterad sörja.

Medlem

Visst hade GGG kunnat gå ut med denna information avsevärt mycket tidigare men jag fattar inte varför (en del av*) PoE1-communityn är chockerade över att det blev som det blev.

Edit*.

Medlem
Skrivet av Keima:

GGG har aldrig sagt att poe2 utveckling inte kommer påverka poe1 utvecklingen

Skrivet av Edd1e:

Visst hade GGG kunnat gå ut med denna information avsevärt mycket tidigare men jag fattar inte varför (en del av*) PoE1-communityn är chockerade över att det blev som det blev.

Edit*.

oktober 2024 sa dom
"We’re looking to announce this new league in early 2025 (think late January) however we have to remain flexible with this window as releasing an entirely new project can come with challenges that we cannot predict."

Medlem
Skrivet av noreason:

GGG har aldrig sagt att poe2 utveckling inte kommer påverka poe1 utvecklingen

Hur kan du säga det här så självsäkert när du har helt uppenbart fel? Här är en av många intervjuer där de sa detta i sin PoE2-marknadsföring (timestampad till relevant fråga): https://www.youtube.com/watch?v=sVaPTwfr1Zw&t=73s

Medlem

Undrar varför man lägger mer tid och energi på tvåan som har över 100 000 spelare istället för ettan som snittar typ 10 000.

Spelar ingen roll hur dom gör på det stora hela för det kommer gnällas oavsett. Hade dom lagt mer resurser på ettan hade folk gnällt över att tvåan inte prioriteras.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast spelar det någon roll? Känns som gnäll bara, är väl mycket viktigare att lägga krutet på PoE 2 som är OÄNDLIGT mycket bättre än poe 1 som är utdaterad sörja.

Tycker DU ja..
Personligen tycker jag PoE 1 är skit, rent ut sagt. Poe 2 däremot har grym potential!

Men det finns inte på kartan att de inte såg detta komma.. 😂 Det blev nog uppenbart för länge sedan, för Jonathan och company, att det aldrig skulle gå. Det handlar ju om löften åt folk som slängt pengar och tid på ett spel. Visst, han pudlar nu, sen hur ärlig den pudeln är vet jag inte. Men jag kan förstå folk också (till en viss grad). Det har varit en hel del grade A Bullshit från utvecklar-håll.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Undrar varför man lägger mer tid och energi på tvåan som har över 100 000 spelare istället för ettan som snittar typ 10 000.

Spelar ingen roll hur dom gör på det stora hela för det kommer gnällas oavsett. Hade dom lagt mer resurser på ettan hade folk gnällt över att tvåan inte prioriteras.

Det är enkelt. Det handlar om grandiosa löften och planer till spelarna om PoE 1. Detta ligger helt på studion och dess management. Därav ”gnället”.

Medlem

Varför säger fanboys alltid "jag älskar deras transparens?" Dem har ljugit som tusan in i det sista, kommer nu typ efter folk har väntat ett halvår och säger "Nä vi skiter faktiskt i PoE 1 lol xD", något dem hade kunnat säga för månader och månader sedan men som dem inte gjorde för att tjäna pengar på MTX... och folk tycker dem är transparenta?

Kan någon förklara detta för mig? Tror inte det finns några fanboys som är så kultistiska som GGG(Tencent) fanboys.

Medlem

Helt väntat att de skulle komma med denna förklarningen för de släppte Necro Settlers som antyd åt mig att de hadde ingenting annat på gång. Lite företag som de är. Förstår att de inte hunnit meddela tidigare då det har varit folk på ledigt och PoE 2 har inte helt smärttfrit landat heller. Folk gnäller så mycket nuförtiden Necro Settlers har varit ut hur många månader?

Medlem
Skrivet av iGMAS:

Lite företag som de är.

Dem är ägda av Tencent...

Medlem
Skrivet av noreason:

oktober 2024 sa dom
"We’re looking to announce this new league in early 2025 (think late January) however we have to remain flexible with this window as releasing an entirely new project can come with challenges that we cannot predict."

Citerade du rätt person?

Jag har läst så gott som allt gällande PoE sedan 2013. Fullt medveten om detta och inte det minsta förvånad/upprörd över att det gick som det gick.

GGG hade dock, någon gång under dom senaste två månaderna. kunnat göra ett uttalande som förtydligar PoE 1 problematiken för att undvika nuvarande shit storm.

Medlem
Skrivet av kayl:

Hur kan du säga det här så självsäkert när du har helt uppenbart fel? Här är en av många intervjuer där de sa detta i sin PoE2-marknadsföring (timestampad till relevant fråga): https://www.youtube.com/watch?v=sVaPTwfr1Zw&t=73s

Skrivet av mobmoben:

Varför säger fanboys alltid "jag älskar deras transparens?" Dem har ljugit som tusan in i det sista, kommer nu typ efter folk har väntat ett halvår och säger "Nä vi skiter faktiskt i PoE 1 lol xD", något dem hade kunnat säga för månader och månader sedan men som dem inte gjorde för att tjäna pengar på MTX... och folk tycker dem är transparenta?

Kan någon förklara detta för mig? Tror inte det finns några fanboys som är så kultistiska som GGG(Tencent) fanboys.

Så du menar att pga det citatet, där han säger

"We don't need to allow PoE 2's ongoing development to affect Path of Exile 1's necessarily. We can make sure that Path of Exile 1 can continue to evolve in its own direction."

Har du tolkat som ett LÖFTE och en garanti att poe1 utvecklingen, inte alls kommer påverkas av utvecklingen av poe2?

Du menar att alla som gråter i denna tråd om att GGG ljuger, har sett denna intervju, och tolkat det exakt likadant?

Medlem
Skrivet av noreason:

Så du menar att pga det citatet, där han säger

"We don't need to allow PoE 2's ongoing development to affect Path of Exile 1's necessarily. We can make sure that Path of Exile 1 can continue to evolve in its own direction."

Har du tolkat som ett LÖFTE och en garanti att poe1 utvecklingen, inte alls kommer påverkas av utvecklingen av poe2?

Du menar att alla som gråter i denna tråd om att GGG ljuger, har sett denna intervju, och tolkat det exakt likadant?

Här är en annan, lite äldre intervju där de säger i princip samma sak: https://youtu.be/K29Ge1roeto?t=2310

Som sagt, det finns fler exempel och är inget som är hastigt urslängt i en random intervju med nån tysk youtuber.

Det är inte så svart och vitt som du försöker få det att verka. Den här (paraphrased) quoten att "PoE 2 development won't affect PoE 1" har blivit lite tröttkörd och memad sedan dess, alla visste redan att det inte var helt sant och att PoE1 skulle få lida lite av PoE2-utvecklingen, men att få höra nu att PoE1 är helt på is och inte kommer få ett skit på ytterligare minst ett par månader är lite som ett svek och förbrukning av förtroendekapital. Framförallt när man dels är lite bortskämd med att ha nya leagues var trettonde vecka, och dels kanske tycker att PoE2 är ett steg tillbaka på precis alla sätt utom det ytliga.

Det är väl inte så konstigt att tycka så?

Medlem
Skrivet av kayl:

Här är en annan, lite äldre intervju där de säger i princip samma sak: https://youtu.be/K29Ge1roeto?t=2310

Som sagt, det finns fler exempel och är inget som är hastigt urslängt i en random intervju med nån tysk youtuber.

Det är inte så svart och vitt som du försöker få det att verka. Den här (paraphrased) quoten att "PoE 2 development won't affect PoE 1" har blivit lite tröttkörd och memad sedan dess, alla visste redan att det inte var helt sant och att PoE1 skulle få lida lite av PoE2-utvecklingen, men att få höra nu att PoE1 är helt på is och inte kommer få ett skit på ytterligare minst ett par månader är lite som ett svek och förbrukning av förtroendekapital. Framförallt när man dels är lite bortskämd med att ha nya leagues var trettonde vecka, och dels kanske tycker att PoE2 är ett steg tillbaka på precis alla sätt utom det ytliga.

Det är väl inte så konstigt att tycka så?

Nej det är det inte men folk är grälsjuka och älskar att tjafsa.

Du kan nog räkna med att GGG kommer se till att nästa liga blir något speciellt i PoE 1. Alternativt att de släpper någon större update för 2:an. För de har fått väldigt mycket kritik nu.

Sen undrar ju jag varför Jonathan/Chris och den sista grundaren valde att sälja allt till slut. Ett av deras argument var ju inledningsvis att de skulle behålla så de fortfarande hade "voting power".

Medlem

Dom tog nog vatten över huvudet om dom trodde att dom kunde supporta båda spelen.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

10 000? Det är klart ingen spelar PoE1 nu när det inte finns ny content.

Så här ser det ut när det kommer nya ligor.
Det är självklart att dom har mer fokus på PoE2 men om dom har sagt att båda spelen ska få support så är ju detta ett jättestort svek mot PoE1 fans.

Medlem
Skrivet av tjorb:

<Uppladdad bildlänk>
Det är självklart att dom har mer fokus på PoE2 men om dom har sagt att båda spelen ska få support så är ju detta ett jättestort svek mot PoE1 fans.

Ja du har såklart rätt i att siffrorna ökar enormt vid en ny liga. Dålig jämförelse av mig.

Medlem

Idag/inatt gick de ut med detta meddelande: https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3716196

Så, det finns hopp trots allt. Men en ny liga lär nog dröja.

Medlem
Skrivet av tjorb:

<Uppladdad bildlänk>

Ganska intressant att crucible är en hatad liga om man kolla reddit och twitch. Men ser man på spelar antalet så va det en av den mest populära.

Börja spela själv på nytt vid slutet av sanctum, Gilla inte ligan, Ligorna jag gilla mest av dessa efter åt va affliction och settlers.

1
Skriv svar