Fragzone-fredag – Ras för fysisk spelförsäljning
I USA kanske det är det. Jag bor i Sverige så jag fortsätter köpa fysiska spel så länge de finns här. Om det bara blir digitalt sen så är det ok. Känner inte samma passion för spel längre, tycker branschen börjar stinka.
Jag har redan flera favoriter som jag kan spela om. Lär inte komma spel som är bättre än dom.
Jag har redan flera favoriter som jag kan spela om. Lär inte komma spel som är bättre än dom.
Vilka är favoriterna?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Vilka är favoriterna?
Resident Evil, Resident Evil 2, Silent Hill, Silent Hill 2, Tomb Raider, Quake, Toejam & Earl, Shenmue, Tombi, Ape Escape, GTA Vice City, GTA San Andreas, GTA 4, GTA 5, Mario Kart Wii, Mario Kart 8, Super Mario Odyssey, Super Mario RPG, Cyberpunk, Stray, Spyro the Dragon, The Last of Us, Worms Armageddon, Breath of the Wild, Ico, Batman Arkham Asylum, Shadow of the Colossus, Lika a Dragon, Tears of the Kingdom, Like a Dragon Infinite Wealth, Metal Gear Solid, Canis Canem Edit, Dead Rising, The Nomad Soul, Alan Wake, Control, Halo, Luigi's Mansion 3, Oddworld, Broken Sword, Dishonored 2, Prey, Persona 4, Spider-Man, Tomb Raider 2, Resident Evil 4, Red Dead Redemption, Detroit Become Human, Red Dead Redemption 2, Gears of War, God of War, Ni No Kuni, Psychonauts, Psychonauts 2, Shin Megami Tensei 3 Nocturne, Dragon Quest 8, Ocarina of Time, Link's Awakening, FEAR, Half Life, Half Life 2, The Pathless, Limbo, Journey, Abzu, Untitled Goose Game
Resident Evil, Resident Evil 2, Silent Hill, Silent Hill 2, Tomb Raider, Quake, Toejam & Earl, Shenmue, Tombi, Ape Escape, GTA Vice City, GTA San Andreas, GTA 4, GTA 5, Mario Kart Wii, Mario Kart 8, Super Mario Odyssey, Super Mario RPG, Cyberpunk, Stray, Spyro the Dragon, The Last of Us, Worms Armageddon, Breath of the Wild, Tears of the Kingdom, Like a Dragon Infinite Wealth, Metal Gear Solid, The Nomad Soul, Alan Wake, Control, Dishonored 2, Prey, Persona 4, Shin Megami Tensei 3 Nocturne, Dragon Quest 8, Ocarina of Time, Link's Awakening, FEAR, Half Life, Half Life 2 m.fl.
40 favoritspel! Wow!
Utifrån listan verkar personen ha en bred smak, men några tydliga trender framträder:
1. Starkt japanskt inflytande (50%)
Personen har en nästan jämn fördelning mellan japanska och västerländska spel, men många av de japanska spelen är stora klassiker från Nintendo, Capcom, Konami och Atlus. Det tyder på en uppskattning för både survival horror (Resident Evil, Silent Hill, SMT Nocturne), JRPGs (Persona 4, Dragon Quest 8, Super Mario RPG), action-äventyr (Zelda-serien, Metal Gear Solid) och plattformsspel (Mario, Ape Escape, Tombi).
2. Mycket starkt fokus på singleplayer
Nästan alla spel i listan är singleplayer-upplevelser, med få undantag som Mario Kart och GTA Online-delen av GTA 5. Det tyder på en preferens för djupgående narrativ, utforskning och enspelarfokuserad spelmekanik snarare än multiplayer och tävlingsinriktade spel.
3. Gillar öppna världar och frihet i spel
Flera av titlarna erbjuder stora, öppna världar där spelaren har frihet att utforska:
• GTA-spelen (Vice City, San Andreas, 4, 5)
• Cyberpunk 2077
• Breath of the Wild & Tears of the Kingdom
• Like a Dragon: Infinite Wealth
• Shenmue
Det tyder på att personen gillar utforskning och en levande värld snarare än linjära spel.
4. Horror och mörka teman återkommer
Flera av spelen har skräck- eller psykologiska inslag:
• Resident Evil & Silent Hill-serierna (klassiska survival horror)
• FEAR & Half-Life-serien (skräck- och sci-fi-thrillers)
• The Last of Us (dystopiskt överlevnadsspel)
• Control & Alan Wake (övernaturlig skräck och thriller)
Det visar en tydlig dragning mot mörkare teman och atmosfärisk storytelling.
5. Älskar klassiska spel och retro-serier
Många av spelen är klassiska titlar från 90-talet och tidiga 2000-talet, t.ex.
Zelda: Ocarina of Time, Link’s Awakening, Resident Evil, Silent Hill, Metal Gear Solid, Tombi, Spyro the Dragon, Ape Escape, Tomb Raider, Quake, Worms Armageddon
Det tyder på en viss nostalgi för den eran och en uppskattning av ikoniska spel som satte standarden för sina genrer.
6. En blandning av västerländska och japanska berättarstilar
Personen verkar uppskatta både filmiska berättelser och mer gameplay-drivna upplevelser:
• Västerländska storydrivna spel: The Last of Us, Control, Alan Wake, Cyberpunk 2077
• Japanska storydrivna spel: Metal Gear Solid, Like a Dragon, Persona 4, Shenmue
Det visar att personen inte föredrar en specifik stil, utan uppskattar bra berättelser oavsett ursprung.
Sammanfattning av personens spelsmak
• Älskar singleplayer-spel
• Dras till öppna världar och utforskning
• Gillar skräck, sci-fi och mörka teman
• Har en nostalgisk dragning till 90-/00-talets klassiker
• Blandar japanska och västerländska favoriter
• Gillar både gameplay-fokus och stark storytelling
Personen verkar ha en bred men tydlig smak, med en kärlek för både klassiska och moderna titlar, särskilt inom action, äventyr och skräckgenrer.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Känns som nästa konsolgeneration är 50/50 om den blir digital endast eller möjlighet till fysiska spel. Switch 2 håller väl liv i det ett tag till.
Tråkigt, jag köper endast fysiska spel om möjligt. Gillar att ha samlingen i hyllan och skulle jag vilja bli av med något går det att sälja.
Känns ju inte heller helt hundra om ex Sony kommer ha monopol på spelförsäljning via deras digitala butik.
Senaste fysiska PC-spelet jag köpte var Doom Eternal. Kände jag ville ha det fysiskt, så vandrade till Webhallen och plockade upp det. När jag kommer hem så märker jag att det inte ens är en skiva i fodralet, utan bara en pappbit. Koden i fråga går sedan till Besthesdas launcher och inte Steam, vilket också var en besvikelse.
2 år senare lade den launchern ner så jag fick det på steam ändå till slut, men då surnade jag för att köpa PC-titlar. För Konsoll köper jag fortfarande fysiskt dock!
Videomupp
Senaste fysiska spel jag köpt är Diablo IV till Xbox för 149:-. Dock smått värdelös utgåva, då det endast är basversionen (lägre än "Standard", så senare skaffade jag "Digital Deluxe" på nätet.
Gillar att kunna spela fysiska spel, men har insett att det nära nog är smått omöjligt att "äga" någonting idag. Än svårare att hitta någon fysisk butik i Sverige med större spelutbud.
Tidigare har Nintendo Switch varit en frizon, där jag kunnat spela nära nog alla spel offline samt utan uppdateringar. Men givetvis är även Diablo II Resurrected ett undantag där, då det vägrar starta utan att ringa hem till Blizzard först.
Bra lista över vad som går att köra helt offline utan nedladdningar:
https://www.doesitplay.org
Har för övrigt fler fysiska spel till Nintendo Switch än vad valfri elkedja har i sitt sortiment.
Det är en tråkig utveckling, särskilt för oss som samlar. Men skivläsaren är snart historia, och många kommer inte bry sig. Men jag tror att många kommer se tillbaka på tiden när man kunde gå in i en butik och köpa ett fysiskt spel med värme.
Det är en tråkig utveckling, särskilt för oss som samlar. Men skivläsaren är snart historia, och många kommer inte bry sig. Men jag tror att många kommer se tillbaka på tiden när man kunde gå in i en butik och köpa ett fysiskt spel med värme.
Många kommer nöja sig med streaming, vilket vore fruktansvärt.
Jag köper allt som går fysiskt. Har säkert haft 200 olika kassetter till Switch, säkert 100 till Series X och säkert 50 till PS5. Till One säkert 200, och typ 50 till PS4.
Jag köper allt som går fysiskt. Har säkert haft 200 olika kassetter till Switch, säkert 100 till Series X och säkert 50 till PS5. Till One säkert 200, och typ 50 till PS4.
Så ska det vara. Vi är fysiska varelser så vi behöver känna att nåt finns där.
Ja, om branschen blir en streamingbransch i slutändan loggar jag ur och spelar retro. 100 procent. Nu tror jag inte det, även om tekniken blir betydligt vassare i framtiden tror jag att det kommer finnas ett fortsatt intresse för att köpa spel. Här har vi en avgörande skillnad mellan film- och spelbranscherna. Men en digital framtid räknar jag med. Till stort förtret.
Jag tror det sista fysiska spelet jag köpte var Witcher 3 men kommer banne mig inte ihåg.
Apropå fysiska spel så finns det en sajt med inscannade spelboxar.
Gamebox Museum
Tråkigt för dom som samlar. För egen del har jag inte köpt något fysiskt på massor av år. Köper typ bara spel som är ordentligt reade, antingen via reor på steam eller via sidor som Kinguin där man kan hitta tokbilliga fynd. Ger sällan mer än 150 spänn.
Branschen utvecklas och jag kommer nog aldrig sluta spela nya spel oavsett vilken väg den tar. Är för nyfiken på nya grejer.
Det är en mycket tråkig utveckling, och en som lett till att jag mer eller mindre slutat köpa nya spel på PC. Numera köper jag inte nya spel alls om de inte ligger på GOG eller är på annat sätt DRM-fria.
Vill äga och styra fullt över mina spel.
Senaste fysiska PC-spelet jag köpte var Doom Eternal. Kände jag ville ha det fysiskt, så vandrade till Webhallen och plockade upp det. När jag kommer hem så märker jag att det inte ens är en skiva i fodralet, utan bara en pappbit. Koden i fråga går sedan till Besthesdas launcher och inte Steam, vilket också var en besvikelse.
2 år senare lade den launchern ner så jag fick det på steam ändå till slut, men då surnade jag för att köpa PC-titlar. För Konsoll köper jag fortfarande fysiskt dock!
För mig var det Cyberpunk 2077, hade enbart en soundtrack-CD med. Men åtminstone så gick det i alla fall till GOG, så att det går att ladda ner installationsfilerna.
En naturlig utveckling som är meningslös att försöka stoppa. Ungefär som kontanter.
Kontanthantering är dock fortfarande norm i många västländer. Det är Sverige och ett fåtal andra som sticker ut här än så länge.
Bryr mig inte om någon sorts samlande längre. Men är det ekonomiska som får mig att köpa fysiskt till PS5an. Guld värt när man köper spel man är lite osäker på för att kunna sälja vidare direkt när man konstaterat att det inte var för mig. Oftast så kostar spelen bara en hundring eller så om man säljer vidare såfort man spelat klart dom. Givetvis spel som jag vet att jag aldrig kommer spela om då.
För mig har det nyligen fått en renässans med fysiska spel, eller det var två år sedan jag köpte min första konsol, Nintendo Switch. Men lite jobbigt är det att gå fram och byta kassett efter att sonen har spelat. Eller åt honom när han ska byta spel.
Tänk hur det var förr när man var tvungen att resa sig upp för att byta kanal på TV:n, då man inte hade fjärrkontroll.
Eller när man hyrde film i videobutiken och var tvungen att lämna tillbaka dagen därpå. Minns när vi inte hade video, och hyrde Moviebox man fick kånka på. Som också skulle lämnas tillbaka dagen efter.
Kanske inte så dumt ändå, många behöver röra på sig mer.
Tråkigt för dom som samlar. För egen del har jag inte köpt något fysiskt på massor av år. Köper typ bara spel som är ordentligt reade, antingen via reor på steam eller via sidor som Kinguin där man kan hitta tokbilliga fynd. Ger sällan mer än 150 spänn.
Branschen utvecklas och jag kommer nog aldrig sluta spela nya spel oavsett vilken väg den tar. Är för nyfiken på nya grejer.
Du verkar spela pc spel, fysiska pc spel har aldrig haft något nytta, konsolspel har varit något helt annat. Då de haft högre andrahandsvärde och under lång tid slapp man installera dom.
Tänk hur det var förr när man var tvungen att resa sig upp för att byta kanal på TV:n, då man inte hade fjärrkontroll.
Eller när man hyrde film i videobutiken och var tvungen att lämna tillbaka dagen därpå. Minns när vi inte hade video, och hyrde Moviebox man fick kånka på. Som också skulle lämnas tillbaka dagen efter.
Kanske inte så dumt ändå, många behöver röra på sig mer.
Haha ja hyrfilmer minns jag väl men jag kan inte komma ihåg tiden då det inte fanns video hemma. Det var snart 20 år sedan det började finnas tredjepartstitlar på Steam. Det är ju nästan lika länge sedan som hyrfilmerna så klart man har vant sig.