Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition (A-Z)

Redaktör
Ponny
Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition (A-Z)

När en simpel remaster gör det omöjliga.

Man får ta det goda med det onda när man spelar Beyond Good & Evil. På flera vis märks det att det är ett drygt tjugo år gammalt spel vi har att göra med. Kontrollerna är lite klumpiga, striderna i det tunnaste laget och trots ett visst grafiskt lyft känns det som om tiden sprungit ifrån spelet. Det är bra på mycket men inte bäst på något. Men en sak gör jubiluemsutgåvan. Något jag trodde var omöjligt.

Den får mig att längta efter Beyond Good & Evil 2.

Nej, jag ljuger inte. Jag svär. Till 97 procent är upplevelsen densamma som 2003. Hillys är en smäcker värld där jag, i rollen som fotojournalisten Jade, avtäcker en stor konspiration. Det är pärlsamlande, en grismorbror och äventyr som tar oss till månen och tillbaka. Genrer mixas friskt: stealth och racing. Man kan lita på att det oväntade ska ske. Föredömligt kort är det också. 10 timmar tog det mig, och det kändes här och nu alldeles tillräckligt – och lämpligt för A-Z-resan.

Men. Djupt inne i spelet upptäcker jag en en ny väg, en som leder mig tillbaka till flera av spelets områden. Skivor med korta och enkla men naggande goda mellansekvenser spelas upp. Om Jades förflutna. Om dem som en gång var hela hennes liv. Som skulle spela nyckelroller i prequel-spelet som är tvåan – det som aldrig kommer släppas. Väl?

Nu inser jag att det vore ett kardinalfel att inte släppa det. Det finns så mycket här. Jag vill ju leva i fablernas värld med de här rymdpiraterna ombord stjärnkryssaren Gada. Jag har så många obesvarade frågor. Det bästa sparar man till sist och jag kan inte låta bli att göra något som förmodligen bara kommer leda till hjärtesorg: jag drömmer om Beyond Good and Evil 2.

Fotnot: Recensionen avser PS5-versionen. Är släppt till "allt".

Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition
3
Bra
+
Världsbygget är vackert eget
+
Lätt att tycka om
+
Bryggan det är till tvåan
-
Lite klumpigt och tafatt
-
Striderna är simpla
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Åh.
Det här är ytterligare ett spel jag har i backloggen som det hunnits släppas remakes på innan jag ens spelat klart!
Av det lilla jag faktsikt spelat och sett har jag alltid tyckt Jade och grisen känns som en vinnande kombo. De, känns trots fantasin i fråga, lite som riktiga människor som typ, hjälper varandra och är schyssta.

Sen om gamla tider.
Jag tycker det var en bra tid i tiden, runt 2003 sisådär. All speldesign funkade inte så bra, men det kom mycket nytt och kul. Med mycket blandat gameplay i spelen.
Om jag kollar på annat "rymdspel" kom ju både Jedi Knight 2 och Kotor ut runt där, med både rymdslagsmål och pod racing.

Redaktör
Ponny
Skrivet av AdamMK:

Åh.
Det här är ytterligare ett spel jag har i backloggen som det hunnits släppas remakes på innan jag ens spelat klart!
Av det lilla jag faktsikt spelat och sett har jag alltid tyckt Jade och grisen känns som en vinnande kombo. De, känns trots fantasin i fråga, lite som riktiga människor som typ, hjälper varandra och är schyssta.

Sen om gamla tider.
Jag tycker det var en bra tid i tiden, runt 2003 sisådär. All speldesign funkade inte så bra, men det kom mycket nytt och kul. Med mycket blandat gameplay i spelen.
Om jag kollar på annat "rymdspel" kom ju både Jedi Knight 2 och Kotor ut runt där, med både rymdslagsmål och pod racing.

Ja, men verkligen! De är liksom "på riktigt" fast allt är synnerligen overkligt.

Och agree: det experimenterades på ett riktigt kul sätt. Blev inte alltid perfekt, men gillade nybyggarandan. Shenmue är nog mitt mest personliga exempel. Det hade "allt".

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Försökte mig på detta för några månader sedan då jag ej spelade det när det begav sig. Jag kan säga att jag avinstallerade det efter ca 1 timmes spelande. Gammalt & fult... Pallade inte...

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Verkligen ett trevligt spel! Körde det 2017, blev HD remaken som kom på Xbox 360 som jag körde. Minns att jag blev väldigt positivt överraskad att det ändå kändes så bra och modernt, om än med smått obekväma kontroller till och från. De lyckades verkligen göra en värld man ville få veta mer om.

Komiska i det hela är att min bror har köpt spelet tre gånger men aldrig ens startat det, men hade det inte varit för hans alla köp hade jag aldrig prövat det.

Medlem

Körde det här före nyår och jag formligen hatar när de hämmar ens progress i mainstory med skräp som inte är roligt.

Samla pärlor!

Annars var det ett ok spel, tror dock att man hade uppskattat det mer om man hade spelat det då det släpptes.

signatur

gorm streamar ibland!

Redaktör
Ponny
Skrivet av gorm:

Körde det här före nyår och jag formligen hatar när de hämmar ens progress i mainstory med skräp som inte är roligt.

Samla pärlor!

Annars var det ett ok spel, tror dock att man hade uppskattat det mer om man hade spelat det då det släpptes.

Det ligger nog mycket i det, att man tjänar på att ha spelat originalet. Och ja, det har en del "tidsstämplar".

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag har aldrig önskat mig en tvåa och ettan var ok men det var länge sedan jag gick vidare om jag ens stannade upp. Nu är det Little Devil inside och Monster Hunter Wilds jag vill ha i år. Och framåt hösten så vill jag ha nästa Ghost of Yūtei spel!

Medlem

Försökte mig på det till GameCube. Störde mig ofantligt mycket på att det inte gick att köra i 60 Hz. Valde att vänta tills jag kunde köra det som jag ville.

Försökte mig på det igen på Xbox häromåret. Det kördes även där i 50 Hz. Hade inte moddat konsolen, annars hade det gått att lösa. Oavsett var det något med spelet som inte alls kändes… rätt.

Prövade HD-versionen, körde demon på Xbox 360. Blev aldrig mer än så.

Något i spelet krockar med min spelglädje, vet faktiskt inte alls vad det är. Brukar kunna formulera mitt ogillande, men inte här.

Tror jag skulle behöva bruteforca mig en bit in i upplevelsen för att verkligen vara säker på vad jag känner och varför… men då kan det lika gärna bli så att jag börjar älska det istället. Slutar aldrig förvånas över hur olika tillfällen jag försöker mig på ett spel genererar helt olika resultat upplevelsemässigt.

Mysigt spel! Verkligen sinnebilden av ett äventyr som är "bra, men inte fantastiskt", men som ändå lyfts till något utöver det vanliga tack vare välskrivna karaktärer och världsbygge. Vet inte om jag tror att en eventuell tvåa ens kan fånga och förkroppsliga det som gjorde ettan så minnesvärt, känns som alldeles för lång tid har gått och antar att de som gjorde ettan för länge sedan gått vidare till annat.

Blev aldrig av att spela igenom spelet på Gamecube när det begav sig, kom väl halvvägs. Minns inte direkt varför då jag tyckte det var ganska bra och mysigt. Kanske blir ett köp av den här versionen senare men det är många spel som står före i kön.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Ett spel jag lirade igenom för sisådär 10 år sedan. Tror jag tog ner det på gog på en rea. Hade hört om det men gick in i det utan några förväntningar. Fyfan vad bra det var kommer jag ihåg. Inte gameplayet eller grafiken men världsbygget. Vill minnas att jag blev helt hänförd av storyn och när de utannonserade 2an, typ precis efter jag spelade ut det blev jag superhype. Men nu sitter jag fortfarande och väntar och hypen har helt försvunnit.

Medlem

Älskade Beyond Good And Evil, men har noll sug på uppföjaren(?). Det jag sett på trailers känner jag har noll koppling till orginalet. Allt det mysiga verkar borta. Hoppas dock jag har fel och det har samma mysiga känsla.

Medlem

Här är en lång artikel om Beyond Good & Evil 2 - Sagan om världens mest försenade spel:

https://techsajten.se/2025/02/beyond-good-evil-2-sagan-om-varldens-mest-forsenade-spel/

signatur

Kunskapsförmedlare.

JRA
Medlem

Det har gått för lång tid för en uppföljare nu. De missade chansen på PS3-tiden och PS4-tiden det verkar ju inte bli något av på PS5 heller. Bättre att bara låta det vila nu.

Medlem

Jag har alltid tyckt att musiken i detta spel är fantastiskt. Speciellt när det bara är lite sorgsna toner från ett piano som ackompanjerar den ofta dystra stämningen på planeten.

signatur

PSN: OAKTHYR

1
Skriv svar