Har FZ blivit för PK?

Medlem

Tycker ändå det råder ganska god nivå från modereringen.

Stör mig bara ibland när hätska reaktioner plockas bort, men det provokativa inläggen som utlöste dem, får ligga kvar.

Skrivet av bluebird:

Det stora flertalet besökare på denna sajt är ju här för att läsa om spel, inte politik. Och det tycker jag att folk måste ta till sig av, oavsett vilken politisk åskådning man har. För det är inte kul när en tråd som hade kunnat handla om ett spel snabbt spårar ur till politisk pajkastning som nästan helt saknar läsvärde för andra än de få som är sugna på att debattera.

Jag tycker att FZ tidigare har varit för mjuka och oförberedda i sin moderering, men att det blivit bättre.

Samtidigt är vi många som behöver se oss själva i spegeln och förstå att allt vi tycker inte alltid behöver skrivas just här.

Fast när vissa spel används som plattformar för att sprida sociopolitiska budskap, så blir politiska diskussioner tyvärr oundvikliga.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loxus:

Hehe!

Syftade på deras regel: "Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande."

Trodde ni hade nåt liknande, men jag hade fel.

Inte på regelsidan, nej, men i praktiken tänker vi och jobbar mot något liknande.

Kanske kan vara något vi kan lägga till.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker ändå det råder ganska god nivå från modereringen.

Stör mig bara ibland när hätska reaktioner plockas bort, men det provokativa inläggen som utlöste dem, får ligga kvar.

Fast när vissa spel används som plattformar för att sprida sociopolitiska budskap, så blir politiska diskussioner tyvärr oundvikliga.

Eller säg att det börjas mer med strafftullar av en viss politiker på andra sidan Atlanten..

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

.... när vissa spel används som plattformar för att sprida sociopolitiska budskap, så blir politiska diskussioner tyvärr oundvikliga.

Är inte många spel med någon form av utvecklad story politiska? Det vill säga i betydelsen att de är värdeladdade med vem som har rätt och fel eller i vissa fall till och med utformade till att väcka frågan vad som är rätt eller fel?

Medlem

Nu när usa har bytt president är anti-woke det nya pk där nu?

Medlem

Jag uppfattar inte FZ som PK. Du får tycka och skriva vad du vill, så länge du är respektfull mot andra och inte bäddar för konflikt. Men som nämns ovanför finns det många spel där politiken sätts i centrum och då kan det vara svårt att inte påpeka det.

De är väl främst vi i väst som har svårt att göra rena fantasyspel numera. I synnerhet våra största spelföretag i väst. De är experter på att försöka få med något ställningstagande i politiskt samtidspolitik för att påminna spelarna om den riktiga världens politik även i spel som Dragon Age.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tycker att modereringen håller en bättre nivå på FZ än många andra ställen. Därutöver anser jag, som traditionellt sett röstar höger, att den högra/konservativa sidan håller en betydligt tråkigare ton i de flesta politiska diskussioner när det kommer till spel och underhållning i övrigt.

Som jag nämnt i en annan tråd har jag alltid YouTube igång, ofta 5-6 timmar per dag när jag sitter och arbetar, det mesta spelrelaterat så det blir en hel del från alla vinklar mellan himmel och jord. Lyssnar man på konservativa YouTubers är det väldigt mycket "woke freaks", "DEI activists", "liberal morons" o.s.v. även bland de större medan jag uppfattar det som att det är mer vanligt förekommande med ett betydligt mer respektfullt tonläge från vänstervridna och inklusivitetsfrämjande personer. Samma mönster upprepar sig sen ofta i kommentarsfält samt på forum likt detta och då tycker jag inte att det är speciellt märkligt att den ena sidan modereras mer frekvent även om samma regler tillämpas på båda. Moderering handlar sällan om vad man säger lika mycket som det gör om hur man säger det.

Kanske har andra en annan erfarenhet men detta är åtminstone min bild av hur "diskussionen" ofta går - vilket är synd, de flesta människor har mycket intressant att lära från andra med en annan livserfarenhet eller -åskådning. Synd bara att vi är så otroligt dåliga på att verkligen lyssna och vara genuint nyfikna på dem av annan åsikt än oss själva.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Frågan är ju också om någon felat här. Jag har sett den där diskussion här och på andra ställen och 99% av fallen menar folk på kvinnor inte kan bli så stark under en zombieapokalys och inte se ut så. Också att man då inte ifrågasätter männen som kan se likadan ut.

I en sådan situation upplever jag det som tydligt vad problemet egentligen är.

Ja det var du som tog bort kommentaren tror jag.

Situationen var inte sådan i detta fallet även om du väldigt gärna ville tro det då. Det var en rak fråga om storyn utan antydan till kvinnohat eller något sådant.
Fick höra att ditt försvar var att du var uppe i varv efter att ha rensat mycket skitkommentarer eller något sådant. Rimligt ändå tycker jag. Kan helt klart förstå att det blir svårt att separera seriösa frågor och trollfrågor, särskilt i en sån kaostråd som TLoU2-tråden var, så det är ju inte det. Man blir ju kommentarsblind till slut. Och vi är alla människor som sagt.

Polarn lämnade dock forumet efter det. Det hade tydligen hänt liknande saker flera gånger innan. Inte bara för honom, utan även andra användare han är bekant med om jag förstod rätt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Frågan är ju också om någon felat här. Jag har sett den där diskussion här och på andra ställen och 99% av fallen menar folk på kvinnor inte kan bli så stark under en zombieapokalys och inte se ut så. Också att man då inte ifrågasätter männen som kan se likadan ut.

I en sådan situation upplever jag det som tydligt vad problemet egentligen är.

Ja, det är ju förstås Fz som sätter spelreglerna, och det har jag egentligen inga som helst problem med. Jag har ju fått mig en släng med sleven då och då jag med, även då jag haft uppfattningen att jag använt helt normala avslagna mellanmjölk-formuleringar, som t.ex. när jag beskrev ett fackförbund som negativt utifrån att det är främst kvinnoförbund (de förhandlar inte lika hårdfört som de mansominerade förbunden). Hade jag nog ärligt talat aldrig kunnat tänka mig på förhand att den kommentaren kunde tolkas som hatisk eller nedvärderande, men man lär sig.

Och visst, ibland kan jag tycka, som med exemplet i citeerade texten, att man nästan får hålla en mjukare ton här än när man pratar med barnen på dagis, också kan jag personligen tycka att det blir inkonsekvent att t.ex. Enders ganska hårda kommentarer med antydningar om att folk var rasister etc. fick stå kvar, men de kanske helt enkelt inte blev rapporterade bara, och det var ju många kommentarer så kan ju hända de inte blev lästa.

Men men, som sagt så kan man ju inte alltid få som man vill och administrationen här är ju trevlig när de delar ut varningarna, så tycker det är helt ok ändå.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Är inte många spel med någon form av utvecklad story politiska? Det vill säga i betydelsen att de är värdeladdade med vem som har rätt och fel eller i vissa fall till och med utformade till att väcka frågan vad som är rätt eller fel?

Ja, har jag sagt något annat?

Medlem
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Är det verkligen oundvikligt? Man kan anlägga andra polititiska perspektiv också om man vill. Det skulle inte vara svårt alls om man är sugen på det. Kärnfrågan blir huruvida det ger något att ta upp en politisk vinkel gång efter gång, när det helt uppenbart blockerar andra potentiellt intressanta (helt opolititiska) diskussioner om ett spel.

Personligen så hade jag föredragit en enda stor politiktråd. Då kan de som är sugna på att uttrycka politiska åsikter och debattera göra det där, men man håller övriga trådar fria.

Avstängd

Ironin i att ingen vågar skriva att det har blivit för PK i rädsla att få sin kommentar bortplockad eller bli bannad.

Jag tycker modereringen på FZ är hur bra som helst och att FZ inte är PK, så det inte blir nåt missförstånd här.

Medlem
Skrivet av Coveman:

Ironin i att ingen vågar skriva att det har blivit för PK i rädsla att få sin kommentar bortplockad eller bli bannad.

Ironin i att ett troll kommer med en sån kommentar. 😏

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, har jag sagt något annat?

Inte vad jag sett nej. Jag kan ha misstolkat dig.
När jag läser "Fast när vissa spel används som plattformar för att sprida sociopolitiska budskap, så blir politiska diskussioner tyvärr oundvikliga" har jag blivit van att följdkommentaren är att politiska budskap inte hör hemma i spel, men jag menar att många spel har poltiska budskap, oavsett om de är kommer från ett politiskt håll eller annat.

Sen om man tycker budskapet är fel får man väl tycka det, i recensioner också.
Spelet i sig kan vara kul ändå.

Medlem

Jag tycker FZ har en bra nivå, lite mer tillåtande än andra men ändå tydliga med var gränsen går. Allt handlar ju egentligen om två saker: respekt och konstruktivitet.

Skrivet av Coveman:

Hur vet man att det är så eller om det helt enkelt inte stämmer?

Hur som helst så är jag inte lika aktiv längre i forumet, men tycker det oftast är bra ton i kommentarerna till nyheter och recensioner. Det är bara ibland som man tycker en del hellre bara skulle gått vidare när de läst något dom inte tycker om istället för att vara så skitnödig att känna sig manade att skriva hur jäkla kass något är. (Konstruktiv kritik och välformulerade förbättringsförslag är såklart alltid Ok.)

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Passar inte inläggen så passar inte inläggen och då tas de bort. Det är ju inte så mycket att gnälla om, det sker mig lite ibland, men whatever, det finns ju inget värde i att ens ta upp en sådan sak då det mesta man skriver ändå är onödigt.

Edit: Jag kan förstå att vissa känner sig personligt påhoppade av sådant där iofs, forum som dessa kanske inte är det bästa stället att saluföra sina slumpmässiga idéer på då.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vafalls, har du inte memorerat reglerna!?

Politik är alltid minerat, men vi har inget uttryckligt förbud. Politik finns ju typ överallt, så det är hopplöst att skriva strikta regler. Dessutom är vi inte jurister. Nåväl, här är iaf reglerna.

En sidofråga, varför tog ni bort nyheten om att en bild från nya Battlefield var ett krigsfoto från Gaza ?
Pratade med en kompis häromdagen och skulle skicka länken, men nyheten var borta.
Fick ni hotmail från EA/Dice ?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Inte vad jag sett nej. Jag kan ha misstolkat dig.
När jag läser "Fast när vissa spel används som plattformar för att sprida sociopolitiska budskap, så blir politiska diskussioner tyvärr oundvikliga" har jag blivit van att följdkommentaren är att politiska budskap inte hör hemma i spel, men jag menar att många spel har poltiska budskap, oavsett om de är kommer från ett politiskt håll eller annat.

Sen om man tycker budskapet är fel får man väl tycka det, i recensioner också.
Spelet i sig kan vara kul ändå.

Min kommentar syftade bara på att om ett spel har starkt politiserat innehåll, så ska man inte gnälla över att diskussionerna runtomkring spelet också glider in på "politik". 😉

Sedan så tycker jag personligen att det är stor skillnad på ett spel som skapats med syftet att sprida ett visst politiskt budskap eller ideologi, och ett spel som är politiskt eller har en politisk förankring.

Däremot anser jag att renodlad propaganda, inte alls hör hemma i spel och underhållning. Den gränsdragningen kan dock vara lite luddig och subjektiv och hänger mycket på syftet och processen bakom skapandet av verket.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Oftast är det åt det här hållet:
<Uppladdad bildlänk>

Om en anser att trivselregler är "PK" så kanske en bör rannsaka sig själv istället.

Om man skriver "en" istället för "man", kanske man också bör rannsaka sig själv...

Medlem
Skrivet av Danster:

Om man skriver "en" istället för "man", kanske man också bör rannsaka sig själv...

Det är grammatiskt korrekt sedan 1800-talet så ser inte riktigt vad som bör rannsakas.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är grammatiskt korrekt sedan 1800-talet så ser inte riktigt vad som bör rannsakas.

Eller också ä' en helt enkelt väschötte. 😁 (Översättning: eller också är man helt enkelt västgöte.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Man måste dock skilja mellan vad som är fiktion och verklighet. I fiktion så kommer det spelas på de flesta teman, även de som kan anses vara tabu av vissa. Men det betyder inte att fiktionen i sig är ett verktyg för att påverka verkligheten. Det är snarare ett exempel på en populär konspirationsteori.

Jag tror inte att folk som spelar spel blir mer trans av att en världshusvärd i Hogwarts Legacy är det till exempel.

Det kommer finnas de som inte gillar fiktion där en sådan livsföring finns. Men då får man rösta med plånboken och helt enkelt inte köpa mediet i fråga. Jag köper inte BoysLove böcker till exempel för det är inte min grej. Men jag predikar inte på forum eller startar kampanjer för att förbjuda det scenariot för andra som kanske inte delar mina preferenser. Allt annat vore trångsynt.

Så jag stödjer fullt ut modereringen på FZ. Allt man tycker behöver inte skrivas överallt.

Medlem

Inte pk. Sjukt bra modererat. Enda forumet jag orkar vara aktiv på pga hur det sköts.
Sabba inte.

Tycker modereringen sköts mycket bra. Det är inget lätt jobb och antar att ni inte är så många som moddar heller, för den delen.

Medlem

Tycker det funkar superbra, skönt att slippa hatiska kommentarer.

Medlem

Finns det en perfekt värld? Tycker fz gör ett bra jobb!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ironin i att ett troll kommer med en sån kommentar. 😏

Var hittade du trolleriet?

Medlem

Tycker FZ gör ett bra jobb. Hat, diskriminering och kränkningar kan förstöra liv i värsta fall. Vi behöver verkligen vara mer schyssta mot varandra, IRL och online. Vi ska göra världen bättre inte sämre!

Medlem

Jag tycker att det funkar bra. En del verkar ju så illa tvungna att blanda in identitetspolitik i varje ögonblick av sina liv och sånt får gärna försvinna så jag slipper se skiten.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skriv svar