Har FZ blivit för PK?

Skrivet av majskorv:

Min huvudsakliga ståndpunkt kvarstår dock om att FZ är PK. Finns många sajter som har bättre diskussioner. Men nyhetsdelen är bra. Man plockar russinen ur kakan.

Känns som att för att det här ska bli något meningsfullt att diskutera så måste "vi" först enas om någon slags generell definition av vad "PK" innebär. Annars blir det att folk från olika läger börjar lägga in sina egna värderingar och sen är pajkastningen igång.

Ibland känns det som att man är PK för att man gillar grundläggande mänskliga rättigheter, liksom, och ibland innebär PK att man är mer vänster än bolsjevikerna. Är det en anklagelse att FZ är PK, eller är det något eftersträvansvärt? Spelar det här ens nån roll? Allt beror ju på vad man läser in i de två bokstäverna och det kan te sig radikalt olika från en postare till nästa... Vilket gör det som upplagt för fyrverkerier och pannkaka i den extrempolariserade debatten som genomsyrar livet och levernet. Oouf, det får bli en kopp te på det.

Medlem

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Samtidigt tycker jag det är bra att man sätter ned foten. Ska man kritisera oss så bör det göras sakligt och med information som stämmer, och bara inte hitta på och anta saker utifrån det lila man själv sett.

Det man kan göra (som många redan gjort) är att dela med sig av sin upplevelse av sajten från sitt perspektiv och inte anklaga oss för saker man inte ens vet stämmer.

Sätta ner foten kan man göra, men det är bara småsint att försöka ge tillbaka med spydiga svar.
Men men, helt upp till dig hur du vill bli sedd.

Dödgrävaren
Skrivet av majskorv:

Svaret på frågan är ett starkt JA, FZ är riktigt PK. Det var en jättebra konversation i tråden som helt togs bort där man verkligen var på väg att komma till pudelns kärna, men så fort "fel" sida lägger fram sina argument så blir de attackerade med personangrepp. Istället för att straffa de som bryter mot god debattsed så väljer man att riva ner hela diskussionen. Det är att kasta ut barnet med badvattnet som man brukar säga. Förstår att det är svårt att vara mod, men det där var inte alls bra hanterat.

Tycker ändå att trådarna behöver derailas rätt rejält innan modsen på FZ går in å gör något, så håller inte alls med om denna åsikten.

Sen är det svårt att moderera ett community så alla är nöjda, det är väldigt många människor där ute som helt saknar självinsikt och tycker att de blir särbehandlade å skriker som små barn över oförätter som när man tittar på det som sagts visar sig helt enkelt vara individen som är helt dum i huvudet, men det kan man ju inte som moderator säga rakt ut.

All moderering är ju inte pga PK, ibland är det bara så att vissa ämnen inte hör hemma i vissa trådar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Känns som att för att det här ska bli något meningsfullt att diskutera så måste "vi" först enas om någon slags generell definition av vad "PK" innebär. Annars blir det att folk från olika läger börjar lägga in sina egna värderingar och sen är pajkastningen igång.

Det där är en diskussion som jag gärna hade tagit. Problemet är att det är omöjligt att ha den diskussionen utan att den leder till fler frågor, och sedan blir det moderering eftersom man "glidit ifrån ämnet". Som exempel i den här tråden så upplevde jag att vissa inte förstod definitionen av "x" som är tätt sammankopplat med begreppen "y" och "z", eller medvetet låtsades inte förstå. Jag gjorde en lite längre historisk utläggning om "x", "y" och "z" som ett underlag för diskussionen. Detta tolkades dock som att man gick ifrån ämnet antar jag, eftersom det nu är borttaget. Ja, det hade en liten politisk slagsida, det erkänner jag. Men det har alla människor. Men jag höll en god ton och jag uppmanar alla att göra det samma. Det kostar inget att vara hövlig. Ett alternativ till att moderera bort inläggen kanske skulle vara att göra en ny tråd dit man flyttar det som man anser glider ifrån ämnet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av majskorv:

Ett alternativ till att moderera bort inläggen kanske skulle vara att göra en ny tråd dit man flyttar det som man anser glider ifrån ämnet.

Det alternativet har man själv också. Märker man att det börjar gå åt fel håll, och om ämnet passar för sajten, kan man såklart skapa en ny tråd.

Vi har inte tid att ständigt skapa nya trådar och flytta runt inlägg för att de ska passa bättre. Vi modererar för att hålla trådarna till ämnet och hänvisar ibland till att den som vill diskutera något annat kan starta en egen tråd.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nej, FZ är inte för ”PK”.

signatur

Konsolgubbe

Medlem

Det alternativet har man själv också. Märker man att det börjar gå åt fel håll, och om ämnet passar för sajten, kan man såklart skapa en ny tråd.

Vi har inte tid att ständigt skapa nya trådar och flytta runt inlägg för att de ska passa bättre. Vi modererar för att hålla trådarna till ämnet och hänvisar ibland till att den som vill diskutera något annat kan starta en egen tråd.

En funktion för att hjälpa till med det hade varit coolt. Om det ens går. Men typ markera x antal inlägg och klicka på "Skapa ny tråd". Så får alla vars inlägg är markerade en notis om den nyskapade tråden och så kan diskussionen fortsätta i där.

Typ.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av majskorv:

Det där är en diskussion som jag gärna hade tagit. Problemet är att det är omöjligt att ha den diskussionen utan att den leder till fler frågor, och sedan blir det moderering eftersom man "glidit ifrån ämnet". Som exempel i den här tråden så upplevde jag att vissa inte förstod definitionen av "x" som är tätt sammankopplat med begreppen "y" och "z", eller medvetet låtsades inte förstå. Jag gjorde en lite längre historisk utläggning om "x", "y" och "z" som ett underlag för diskussionen. Detta tolkades dock som att man gick ifrån ämnet antar jag, eftersom det nu är borttaget. Ja, det hade en liten politisk slagsida, det erkänner jag. Men det har alla människor. Men jag höll en god ton och jag uppmanar alla att göra det samma. Det kostar inget att vara hövlig. Ett alternativ till att moderera bort inläggen kanske skulle vara att göra en ny tråd dit man flyttar det som man anser glider ifrån ämnet.

Fast det är ett omöjligt jobb för de som modererar att göra nya trådar av off-topic-inlägg. Kan ju vara allt möjligt som går off-topic och försöka sortera och göra lämpliga trådar skulle vara ett heltidsjobb. Däremot kan du som användare skapa egna trådar med ämnet om du så vill.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det refereras här till andra sidor som har bättre diskussioner men jag har inte sett dessa eller exempel på var det skulle vara, snarare tvärtom att det fylls på med troll som blir bannade inom ett par veckor för hur de beter sig i övrigt.

Nej, det bannas och rensas nog tillräckligt här. Knappast för mycket.

Medlem

"Din mamma bor inte här"

Om användare inte klarar av att inte starta sidospårsdiskussioner som inte har med en tråd att göra så är det inte moderatorernas jobb att fixa så att de hamnar i en egen tråd.

Bara för de användarna att växa upp och lära sig att lägga sina leksaker på rätt plats istället för att gnälla över att de har försvunnit.

Skrivet av Kleptoman:

Jag har märkt på sistone hur modereringen här på FZ fungerar, och det känns som att vissa typer av kommentarer försvinner medan andra – ofta från motsatt perspektiv – får stå kvar.
Det är speciellt tydligt när det handlar om identitetspolitik. Om man ifrågasätter det så raderas kommentaren snabbt, medan den andra sidans kommentarer, även när de är lika konfrontativa, ofta får vara kvar. Eller om man drar skämt så är det okej att göra det om vissa grupper men inte andra.

Det ger intrycket av att FZ styr samtalet i en viss riktning istället för att bara se till att diskussionen hålls respektfull. Har någon annan märkt samma sak?

Håller med. Tycker "åsiktskorridoren" här blivit allt trängre och dessvärre med viss bias för vissa åsikter (identitetspolitik....).
Antingen har man yttrandefrihet och då tillåts alla komma till tals, även de man nödvändelsevis inte håller med. Eller så har man det inte, och då är det cencur.

Medlem
Skrivet av oldschoolgamer:

Håller med. Tycker "åsiktskorridoren" här blivit allt trängre och dessvärre med viss bias för vissa åsikter (identitetspolitik....).
Antingen har man yttrandefrihet och då tillåts alla komma till tals, även de man nödvändelsevis inte håller med. Eller så har man det inte, och då är det cencur.

Nej, det är inte censur:

Skrivet av Sarato:

Klart det är.

Jag tycker personligen FZ borde anamma samma policy som SweC - ingen politik öht! Ibland går det inte att komma ifrån om det t.ex diskuteras rörande DEI och varför ubisoft har en kvinnlig sumobrottare i nya assassins creed vilket naturligtvis borde vara nått som ska kunna diskuteras på en spelsite.

Medlem
Skrivet av filbunke:

"Din mamma bor inte här"

Om användare inte klarar av att inte starta sidospårsdiskussioner som inte har med en tråd att göra så är det inte moderatorernas jobb att fixa så att de hamnar i en egen tråd.

Bara för de användarna att växa upp och lära sig att lägga sina leksaker på rätt plats istället för att gnälla över att de har försvunnit.

Jag lyfte det bara som förslag att man kan knoppa av tråden, sedan är det upp till mods att bestämma huruvida det blir för mycket jobb eller ej, och jag fick svar på den frågan. Det är ingen exakt vetenskap när en tråd glider ifrån ämnet, det är en bedömningsfråga. Folk kan ha olika uppfattning om när gränsen är passerad, och man får såklart finna sig i att det är modsen som avgör det även om man inte håller med. Just därför haltar din liknelse som är väldigt förenklad där du i princip liknar dina meningsmotståndare med någon som precis passerat blöjåldern. Den typen av beteende är ju precis det som bjuder in till konfikter och i förlängningen att man börjar glida ifrån ämnet.

Medlem

Klart det är.

Jag tycker personligen FZ borde anamma samma policy som SweC - ingen politik öht! Ibland går det inte att komma ifrån om det t.ex diskuteras en DEI och varför ubisoft har en kvinnlig sumobrottare i nya assassins creed vilket naturligtvis borde vara nått som ska kunna diskuteras på en spelsite.

Varför? Om trivselreglerna säger att de inte accepterar sån diskussion så har det med deras regler att göra och är inte censur utan trivselregler.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Nej, det är inte censur:
BILD

Satan vilken kvalitets-comic.
Kunde lika väl skippat att rita nåt alls och bara kört text.😂

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Satan vilken kvalitets-comic.
Kunde lika väl skippat att rita nåt alls och bara kört text.😂

Du har uppenbarligen inte koll på XKCD.

Skrivet av Sarato:

Varför? Om trivselreglerna säger att de inte accepterar sån diskussion så har det med deras regler att göra och är inte censur utan trivselregler.

Ja fast det var ju inte det som diskuterades. Samma regler bör gälla alla - samtliga inlägg bör modereras med samma måttstock - om "ena sidan" och vissa åsikter regleras hårdare så är det censur.

Medlem

Ja fast det var ju inte det som diskuterades. Samma regler bör gälla alla - samtliga inlägg bör modereras med samma måttstock - om "ena sidan" och vissa åsikter regleras hårdare så är det censur.

Och vilka åsikter exakt är det som "censureras" som inte bryter emot trivselreglerna?

Skrivet av Sarato:

Och vilka åsikter exakt är det som "censureras" som inte bryter emot trivselreglerna?

Det framgår både i trådstarten samt i mitt inlägg, din fråga är alltså besvarad redan.

Medlem
Skrivet av majskorv:

Jag lyfte det bara som förslag att man kan knoppa av tråden, sedan är det upp till mods att bestämma huruvida det blir för mycket jobb eller ej, och jag fick svar på den frågan. Det är ingen exakt vetenskap när en tråd glider ifrån ämnet, det är en bedömningsfråga. Folk kan ha olika uppfattning om när gränsen är passerad, och man får såklart finna sig i att det är modsen som avgör det även om man inte håller med. Just därför haltar din liknelse som är väldigt förenklad där du i princip liknar dina meningsmotståndare med någon som precis passerat blöjåldern. Den typen av beteende är ju precis det som bjuder in till konfikter och i förlängningen att man börjar glida ifrån ämnet.

Jag har inte liknat mina meningsmotståndare med något, det är en generell kommentar. Att du, av någon anledning, verkar känna dig träffad eller anser att jag riktar den mot "mina meningsmotståndare", är inte mitt problem.

Medlem

Jag tycker modereringen på FZ funkar bra. Jag har inte riktigt koll på vad det faktiskt är som raderas eftersom jag inte följer det, men uppfattar det som ett trevligt forum där folk kan ha åsikter om det ena och det andra utan att det spårar. Uppskattar det då nätet i för stor grad framhäver ytterligheter, konflikter och negativitet. Det vore fint med fler nyanser och mer optimism och reflektion.

Det man skriver till någon anonymt på nätet borde man klara av att säga ansikte mot ansikte. Kan man inte det kanske man ska ta sig en funderare på vad det är man söker utlopp för.

Det är också tydligt att FZ's redaktionella innehåll inte är politiskt motiverat, utan det är spelen som är i fokus.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag har inte liknat mina meningsmotståndare med något, det är en generell kommentar. Att du, av någon anledning, verkar känna dig träffad eller anser att jag riktar den mot någon specifik grupp är inte mitt problem.

Jag var den person i tråden som lyfte förslaget att man kunde splitta på en tråd, så vem är det du egentligen pratar om? Du vill framföra en ganska "kantig" åsikt där du i princip omyndigförklarar en grupp människor som är av en viss uppfattning genom att jämföra dom med barn, och sedan vill du ducka ansvaret? Stå på dig istället om du verkligen tycker det. Men för att hålla konversationen konstruktiv, du tycker alltså inte det finns någon poäng alls i att övergången från när en tråd går från on-topic till off-topic inte är helt självklar? För sättet du uttrycker det på låter det som att det är lika självklart som en matematisk sanning. Vore det så enkelt hade moderatorerna kunnat lösa detta problemet med ett skript.

Medlem
Skrivet av majskorv:

Jag var den person i tråden som lyfte förslaget att man kunde splitta på en tråd, så vem är det du egentligen pratar om? Du vill framföra en ganska "kantig" åsikt där du i princip omyndigförklarar en grupp människor som är av en viss uppfattning genom att jämföra dom med barn, och sedan vill du ducka ansvaret? Stå på dig istället om du verkligen tycker det. Men för att hålla konversationen konstruktiv, du tycker alltså inte det finns någon poäng alls i att övergången från när en tråd går från on-topic till off-topic inte är helt självklar? För sättet du uttrycker det på låter det som att det är lika självklart som en matematisk sanning. Vore det så enkelt hade moderatorerna kunnat lösa detta problemet med ett skript.

Det gäller för alla som gnäller över att deras inlägg tas bort och inte sammanfogas till någon annan tråd.

Är det svårt att förstå?

Det är inte moderatorernas jobb.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Det gäller för alla som gnäller över att deras inlägg tas bort och inte sammanfogas till någon annan tråd.

Är det svårt att förstå?

Det är inte moderatorernas jobb.

Du svarar ju inte ens på frågan. Du har fabricerat en förenklad liknelse eller halmgubbe som du angriper, kallar det sedan för att folk "gnäller", samtidigt som du tar noll ansvar för din hånfulla ton och bortförklarar det som en "generell" kommentar. Men jag förstår nu att du inte är ute efter en diskussion.

Medlem
Skrivet av otapamo:

Asså, PK har väl ändå att göra med vad som anses acceptabelt med grund i den förhärskande politiska ideologin, vilket ju då är ytterhöger till höger/mittenhöger. Globalt. Så ja, forum och kommentarsfält svämmar över av konservativa värderingar.

Se bara på den heilande techmiljardären, är inte det en bekräftelse på vilken ideologi som härskar?

Nu handlar ju dock tråden om FZ i stort och vad vi gör bra och dåligt. Det här är inte en tråd för att skriva av sig sina åsikter om politik, eller vad man tycker om DEI, "Woke" och massvis med annat.

Jag låter den ligga här bara.

signatur

I drank what?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mirage:

Jag låter den ligga här bara.

Som sagt flera gånger, här är det högt i tak. Det som togs bort var alldeles för off-topic och hörde därför inte hemma här. Till viss del tillåter vi off-topic-inlägg, så länge det inte spårar ur.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast egentligen är det väl det. Det din seriestrip bevisar är väl att åsikter är välkomna om man tycker rätt. Eller misstolkar jag den totalt?

Att utesluta någon för vad de tycker eller säger är väl inte helt rätt (om det som sägs/skrivs är lagligt).
Det är helt klart en form av censur om man tar bort sånt man själv inte gillar eller håller med om eller tycker är obekvämt.

Däremot skriver seriestripen att det inte är ett brott mot yttrandefriheten att bete sig så och så kanske det är. Men det är fortfarande censur.

Medlem

Som sagt flera gånger, här är det högt i tak. Det som togs bort var alldeles för off-topic och hörde därför inte hemma här. Till viss del tillåter vi off-topic-inlägg, så länge det inte spårar ur.

I en tråd om FZ och PK, börja prata om Elon Musk och vad personen tycker om global PK (som inte finns) är inte för off topic? Var går gränsen då? Vad Ulf Kristersson gör? Vad Xi Jinping gör?

Jag tycker ju att snacka globalt och specifika personer som inte är relaterade till FZ alls är ordentligt off topic.

signatur

I drank what?

Skriv svar