Omröstning: DEI i spel
Vad tycker ni om DEI (Diversitet, Jämställdhet och Inkludering) i spel?
DEI i spel har blivit ett allt större ämne de senaste åren, och jag tänkte att det vore intressant att höra era tankar om detta.
Vad tycker ni?
Har DEI hjälpt till att förbättra era spelupplevelser, eller tvärtom?
Förtydligande:
Jag såg att någon nämnde tillgänglighet/accessibility.
I den här omröstningen syftar vi på DEI i relation till spelets narrativ, snarare än tillgänglighet för funktionsnedsättningar som påverkar syn, hörsel och rörelse.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
@Devan Du kanske är mer neutralt inställd då?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
100% försämrat mina spelupplevelser. När spelet (speciellt story drivna) gör mig medveten om dess DEI inklusivitet före dess handling/karaktärs utveckling etc. har spelet enl. mig helt tappat sin betydelse. Jag menar liksom inte typ att en karaktär är svart, eller att nån är gay. Jag menar när hela spelet bara öser på med DEI skit. Bra exempel är Last of Us 2. Ni vet scenen när Abby har sin första showdown med Ellie:
En fight mellan en vit lesbisk tjej, hennes judiska bisexuella flickvän. Emot en butch brud och hennes transexuella sidekick.
Alltså den scenen var så fruktansvärt välgjord (animationer, ljudsättning etc) men blev tyvärr för mig helt överskuggad över det absurdum jag nyss beskrev.
Sorry, då missförstod jag.
Jag visste inte att ni kunde se tråden före pollen var färdig. :S
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
DEI förstör spel till 100%, fokus är nu på vad som räknas som ”PK” och ”progressivt” och inte på att göra bra historier eller spel. Förr kunde man få med diverse budskap eller liknande utan att det blev forcerat för berättelsen stod i fokus och inte massa annat tjafs. Undviker aktivt sådana spel, de ska inte ha mina pengar.
Måste säga att det är lite udda formulerade alternativ. ”Jag tycker att DEI går för långt ibland” kan ju egentligen kombineras med alla övriga svar. Det är ju också, hittills, det överlägset mest valda alternativet med ca. 40% av rösterna. Själv gillar jag DEI om det känns naturligt - men jag tycker att det går för långt ibland… med ett sådant alternativ skulle jag nästan vilja ha möjligheten att välja flera
100% förbättrat mina spelupplevelser, om spel inte tar hänsyn till min hörselskada och erbjuder någon textning så spelar jag det inte. Inkludering så att så många som möjligt kan spela spelet är en bra grej.
Intressant!
När många hör termen DEI (Diversitet, Jämställdhet och Inkludering) i spel tänker de kanske på ökad representation och inkludering av karaktärer för att bryta mot den traditionella narrativet där den “vita heterosexuella mannen räddar världen”. Målet är att ge mindre traditionella grupper mer uppmärksamhet och representation i spelens berättelser.
I din tolkning av DEI handlar kanske “inkludering” mer om tillgänglighet (accessibility) och anpassningar för spelare med olika funktionsnedsättningar, snarare än om narrativ representation.
Jag säger inte att du tolkar fel. Utan det var mer att det var intressant att tillgänglighet i spel var din första tanke när du tänkte på DEI.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Yes, ser att flera anmärkt på att frågan är nog lite för bred.
Måste säga att det är lite udda formulerade alternativ. ”Jag tycker att DEI går för långt ibland” kan ju egentligen kombineras med alla övriga svar. Det är ju också, hittills, det överlägset mest valda alternativet med ca. 40% av rösterna. Själv gillar jag DEI om det känns naturligt - men jag tycker att det går för långt ibland… med ett sådant alternativ skulle jag nästan vilja ha möjligheten att välja flera
Sant. Det kan va som du säger att två alternativ kan stämma in. Eller att svaret beror på fall till fall?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
100% förbättrat mina spelupplevelser. När spelen (speciellt de story-drivna) gör mig medveten om dess DEI-inklusivitet före dess handling eller karaktärsutveckling så har spelet redan fångat mitt stora intresse. Jag menar liksom typ när hela spelet bara öser på med DEI-godis, ouhhfh! Bra exempel är Last of Us 2. T ex scenen när Abby har sin första showdown med Ellie, wow!
Andra spel jag gillar för dess starka DEI-fokus är t ex Tetris (block i alla olika färger och former) samt Stardew Valley (bonda med vem du vill, så länge hen är singel).
[…] När spelen (speciellt de story-drivna) gör mig medveten om dess DEI-inklusivitet före dess handling eller karaktärsutveckling så har spelet redan fångat mitt stora intresse. […]
Jag tror du, mitt i din sarkarsm, slog hammarn på spiken!
Den där skaran spel som själva använder DEI som deras marknadsföring eller främsta HOOK till spelet, (eller att ryktet förbigår spelets egna marknadsföring).
Resultatet blir att långt innan du ens fått se vilka karaktärerna blir eller vad spelet ska handlar om… så du vet du om att utvecklarna minsann jobbat stenhårt på att det här spelet ska bli väldigt DEI kanske till och med en ny guldstandard inom LQTBIA+ gaming!? Förvänta dej representation deluxe! LETS GO!
Pluspoäng om det är en bästsäljande spelserie (Dragon Age, Mass Effect) som byggde på traditionella protagonister (vita män/kvinnor) men nu ska förbättras med hjälp av lite DEI-krydda.
Jag tror det är där skon klämmer för mig när det kommer till DEI. När det finns ett traditionell narrativ i alla tidigare spel och man helt plötsligt tänker att näe, det här funkar inte idag. En modern publik vill ha DEI så vi behöver fixa den här spelserien.
Assassins Creed Shadows går på en väldigt spännande väg just nu. Först spelets karaktär Yasuke och sen dess historiskt omöjliga omgivning har ju visat sig retat upp Japaner (och många andra). Nu pratas det även om en kvinnlig sumobrottarkaraktär, vilket är ännu mer otänkbart.
Jag ligger ganska mycket emot DEI i spel, särskilt spel där man verkligen krystar in det i något historiskt kopplat spel. Om det är ett spel som utspelar sig i samtiden spel är jag mer neutral.
Likadant är jag tvärtemot DEI om det används som argument för att ”väldigt vackra fantasikaraktärer 10/10” ska tas bort till fördel för hur ”vanliga människor, 5/10” brukar se ut. Jag föredrar överdrivet vackra karaktärer i mina fantasispel.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Tycker inte alls att frågan är bred. Konceptet är enkelt och företag gör det ofta ännu lättare för sig när det kommer till implementering. DEI har uteslutande varit negativt för spel och det märks tydligt hur såväl mediokra författare som artister lyfts fram för att fasa ut "fel" personal och hur produktioner gått från vision till plattform för budskap. Listorna med boxar att ticka i är väldigt synliga när man spelar västerländska spel idag.
Vad lustigt att du startade en tråd om DEI. Hade själv de tankarna i veckan att skapa en tråd + en poll i denna fråga. Personligen spyr jag på denna utveckling som jag sett spel och filmbranschen tagit. Inkludering i varje projekt så de skriker om det. Assassins Creed Valhalla hade UBIsoft gjort vikingarna, 50% som var kvinnor o stormade byar med manliga vikingar männen . De sabbade även Watcch Dogs: Legion där UBIsoft drog in 50% kvinnor, fotomodeller som gick omkring med hagelbrakare i de kriminella gängen. Så jävla larvig utveckling. Watch Dogs 1 och 2 hade totalt tvärtom, med realism som jag saknade i 3an.
Nu får jag säkert massa hat mot mig i tråden.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Röstar Nej, det är bara distraherande och sänker spelglädjen i botten. Sen om man vill berätta en story om en homosexuell eller trans-sex karaktär, alltså att spelets underhållningsvärde bygger på en sådan berättelse, så är det naturligtvis helt i sin ordning. Det jag vänder mig emot är när man har nån knäpp checklista på saker man vill inkludera i spelet som ett samhällspolitiskt ställningstagande. Ett bra exempel är ju t.ex. När Lammen tystnar, då bidrog ju transkaraktären(male-to-female) till filmens underhållningsvärde på ett utmärkt vis, gjorde filmen riktigt läbbig så man satt på helspänn.
Öppnar family-size-glasspaket för tråden.
Inte GB väl? det är bara massa soja, ingen glass.
100% förbättrat mina spelupplevelser. När spelen (speciellt de story-drivna) gör mig medveten om dess DEI-inklusivitet före dess handling eller karaktärsutveckling så har spelet redan fångat mitt stora intresse. Jag menar liksom typ när hela spelet bara öser på med DEI-godis, ouhhfh! Bra exempel är Last of Us 2. T ex scenen när Abby har sin första showdown med Ellie, wow!
Andra spel jag gillar för dess starka DEI-fokus är t ex Tetris (block i alla olika färger och former) samt Stardew Valley (bonda med vem du vill, så länge hen är singel).
Ang. Tetris så förutsätter jag att du ber om samtycke innan du parar ihop det inträngande blocket med det omfamnande.
Tråd rensad på flera off topic-grejer. Som Hanzo skrev: detta handlar om DEI i spel. Respektera att ni tycker olika om detta, och dra inte in världspolitik o.s.v. i detta. Jag och ni vet det: detta leder aldrig till "gött snack". Nu gör vi ett försök till rimligheter.
Mina fem cent: allt är inte svart och vitt. Allt måste inte vara polarisering. Inte vi mot dom. Det finns spel för alla. Det finns Doom, GTA, To the Moon, Life is Strange etc. Om ett spel inte är för mig, ja, då undviker jag att spela det. Personligen ger det mig mer att omfamna spelen jag gillar än att lägga ner massa (dålig) energi på spelen som inte är för mig.
En Bamseponny av folket
Jag bryr mig verkligen inte. Du kan ha vilken sexuell läggning eller se ut hur du vill. Det bryr jag mig inte om. Om storyn är bra så är den bra, om den är dålig så är den dålig.
Att det ska spela roll om någon är trans istället för hetero är enligt mig bara löjligt. Människor är människor oavsett och kan fortfarande ha intressanta historier och upplevelser att berätta.
Jag bryr mig verkligen inte. Du kan ha vilken sexuell läggning eller se ut hur du vill. Det bryr jag mig inte om. Om storyn är bra så är den bra, om den är dålig så är den dålig.
Att det ska spela roll om någon är trans istället för hetero är enligt mig bara löjligt. Människor är människor oavsett och kan fortfarande ha intressanta historier och upplevelser att berätta.
Ett problem är ju att DEI orsakar en massa ovidkommande tjat om karaktärernas sexuella läggning i spel, vilket förtar inlevelsen då monologer om sexläggning känns som en reklampaus för dagspolitisk kommentar. Kan inte komma på några "hetero-cis-man" karaktärer som tjatar om sina sex- och köns-preferenser i spelen.
Ett problem är ju att DEI orsakar en massa ovidkommande tjat om karaktärernas sexuella läggning i spel, vilket förtar inlevelsen då monologer om sexläggning känns som en reklampaus för dagspolitisk kommentar. Kan inte komma på några "hetero-cis-man" karaktärer som tjatar om sina sex- och köns-preferenser i spelen.
Du har uppenbarligen inte spelat Lost Odyssey:
Jag står fast vid att den stora massan inte har något emot DEI i sig.
Det finns en hel del exempel där man gjort det snyggt och naturligt.
När det däremot kommer till dåligt skrivet spel så är det en annan sak, men i grunden handlar det inte om DEI i sig utan hur dåligt materialet är skrivet.
Jag bryr mig inte om om en karaktär är gay, bi, trans, svart, vit, man eller kvinna.
Är det ett bra skrivet spel så kommer jag att spela och njuta av det
Edit: självklart kommer där alltid finnas en högljudd minoritet som är väldigt rädda för allt som inte är exakt som de själva
Starkt emot - det finns något som heter efterfrågan.
Vad efterfrågar fansen
Hur gör vi ett bra spel till fansen
Vad är det fansen vill ha i ett spel
Det som vi vill ha kanske är ett bra striddsystem, en bra story, bra ljud, en dynamisk värld med intressanta miljöer, karaktärsutveckling, intressanta uppdrag etc, möjlighet att bygga bra baser, karaktärer etc.
Vad vi inte vill ha: Karaktärer som är en förlängd arm för ett företag att förmedla politiska budskap, DEI hires som skriver karaktärer som handlar mer om dom själva än att det ska passa in i spelet, cringe:iga dialoger, cringe:iga karaktärer, reklampelare för HBTQI+, lektioner inom moral och att man är en dålig människa om man inte håller med "agendan".
Vi vill inte ha ett spel där man medvetet gör dålig story för att DEI ska vara huvudfokus samt dåliga bortförklaringar när spelet säljer dåligt som att det handlar om något annat än woke och att man ska fixa problem som inte existerar.
Jag har svårt att se att ex gays och transpersoner uppskattar att bli marknadsförda på detta sätt. Tycker det är en väldigt märklig grej att man gör dom så cringe som möjligt i spel och sen tror att folk ska uppskatta det. Hade jag vart gay eller trans eller någon annan minoritetsgrupp hade jag vart skitsur på att man tror i företagskretsar att det är så här man vill bli marknadsförd. Visst finns det en minoritet inom en minoritet som är cringe. Men 95% av HBQTI personer som är helt normala efterfrågar absolut inte bli målad på detta sätt i spel/film/media etc.
Med tanke på hur brett spel är så finns det numera spel för nästan alla.
Vill du ha ett spel där du bara går runt och mördar folk?
Varsågod
Vill du ha ett spel som handlar om att dejta pappor av diverse utseenden och personligheter?
Varsågod
Vill du ha ett spel som diskuterar mänskligt lidande och krigets hemskheter?
Finns sånt med
Inkludering i spel gör bara spel bättre. Däremot så kan ett spel alltid bli dåligt oavsett om det är en man, kvinna, japan, amerikan eller svensk som skapat det.
Att man under spelutveckling har representation från olika slags bakgrunder ser jag bara som är positivt.
Tänk bara på under 90-talet eller 00-talet när en homosexuell person representerades så var det alltid i form av "fjollbögen" då det oftast var straighta personer som försökte lista ut hur man skrev homosexuella karaktärer.
Det finns såklart vissa undantag på bra (eller bättre åtminstone) skrivna homosexuella personer som vännen till huvudpersonen i Den Längsta resan eller Trevor i Phantasmagoria 2:
Att gameplay eller manus är dåligt skrivet beror på andra orsaker, oftast av alldeles för mycket toppstyre.
Jag står fast vid att den stora massan inte har något emot DEI i sig.
Det finns en hel del exempel där man gjort det snyggt och naturligt.
När det däremot kommer till dåligt skrivet spel så är det en annan sak, men i grunden handlar det inte om DEI i sig utan hur dåligt materialet är skrivet.
Jag bryr mig inte om om en karaktär är gay, bi, trans, svart, vit, man eller kvinna.
Är det ett bra skrivet spel så kommer jag att spela och njuta av det
Edit: självklart kommer där alltid finnas en högljudd minoritet som är väldigt rädda för allt som inte är exakt som de själva
Märkte att du skrev ungefär samma sak som jag. Jag skulle säga att dåligt manus är det som absolut får saker att kännas extremt onaturliga i spel som gör att man hakar upp sig på saker.
Sen att det finns en högljudd minoritet som blir kränkta över att Dead Space-remaken hade könsneutrala toaletter är bara skrattretande.
En fight mellan en vit lesbisk tjej, hennes judiska bisexuella flickvän. Emot en butch brud och hennes transexuella sidekick.
Alltså den scenen var så fruktansvärt välgjord (animationer, ljudsättning etc) men blev tyvärr för mig helt överskuggad över det absurdum jag nyss beskrev.
Medan en fajt mellan en person/gud med mammaproblem, en edgelord med minnesförlust, en brinnande hund, en svart man med maskingevärsarm och en levande docka är tydligen något man kan acceptera så länge ingen är gay eller trans antar jag:
