Omröstning: DEI i spel

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte alls, det finns massor av bra spel med DEI i. Förutom exemplens du redan fått slänger jag in hades/hades 2, life is strange, cyberpunk 2077, god of war ragnarök, spiderman 2 m.fl.

Du listade just massa dåligt skrivna spel.

Medlem
Skrivet av Constantine:

100% försämrat mina spelupplevelser. När spelet (speciellt story drivna) gör mig medveten om dess DEI inklusivitet före dess handling/karaktärs utveckling etc. har spelet enl. mig helt tappat sin betydelse. Jag menar liksom inte typ att en karaktär är svart, eller att nån är gay. Jag menar när hela spelet bara öser på med DEI skit. Bra exempel är Last of Us 2. Ni vet scenen när Abby har sin första showdown med Ellie:

En fight mellan en vit lesbisk tjej, hennes judiska bisexuella flickvän. Emot en butch brud och hennes transexuella sidekick.
Alltså den scenen var så fruktansvärt välgjord (animationer, ljudsättning etc) men blev tyvärr för mig helt överskuggad över det absurdum jag nyss beskrev.

Men samtidigt är det ju lite illa om man säger "Allt hade varit bra om det bara var vita heterosexuella personer med, men deras blotta existens förstörde spelet". Vad hade varit bättre om det hade varit "normala" människor med (bortsett från faktumet att utvecklarna tog ett beslut att välja just dessa karaktärer)?

Medlem

I princip har jag inget emot diversitet och inkludering i spel.
Till en ganska hög grad kan det vara positivt i spel med mycket story. Har skaparna inklusion/diversitet i bakhuvudet så är det en mycket större chans att få en intressant och varierad besättning av karaktärer.

Problemet kommer när spel (och annan media, speciellt tvserier) tvingar in en stor variation av etniciteter/könstillhörigheter och dylikt i narrativet på ett konstlat och onaturligt sätt. Det kan lätt skapa irritation och få en att tappa "suspension of disbelief" när det lätt blir uppenbart att karaktärerna tvingats in i mallar och scener har skapats enbart för att kunna bocka av en checklista för att tillfredsställa utgivarens styrelse eller någon lobbygrupp.

Det värsta problemet är dock när casting av skådisar (röst och full-liknelse) blir bundet av förbestämmda köns-roller och etnicitetsroller. Å ena sidan är det väldigt bra med en viss grad av variation, men när castingen från början har bestämt något i stil med att "vi behövet 5 skådisar för protagonisterna, en måste vara från europa, en från afrika, en från asien, en latina och en indier. Dessutom skall åtminstone en av dem vara homosexuell, en bi, en trans och en androgyn."
Sådana krav blir vanligare och vanligare i media vad jag förstår, även i AAAspel som använder riktiga skådisar. Problemet är ju attt med sådana rigida krav blir det ju ofta svårt att hitta riktigt bra skådisar som passar i varje mall, och det märks. I media med mycket inklusion/diversitet så brukar kvaliteten på skådisar nästan alltid lida, åtminstone lite men ofta mycket...

Värst är det när utgivarna/lobbyisterna kräver att roller i spel måste göras av någon med samma IRL-läggning. Inte länge sedan hörde jag en röstskådespelerska på en podcast som hade blivit tillsagd att hon skulld få ett jobb hon testat för, bara hon kunde gå ut och nämna att hon var bi på sociala medier först (vilket hon inte är), för att karaktären hon skulle spela in rösten för skulle vara lesbisk... Då har inklusion/diversitet gått på tok för långt...

Avstängd

Rent generellt är det bra med representation. Men när det är så forcerat som i Spider Man 2, som jag försöker ta mig igenom nu, blir det så distraherande att man sitter och cringear i varje cutscene. I det spelet har det gått alldeles för långt och förstör upplevelsen.

Generellt i Sony studios spel har det spårat ur.

Spel måste heller inte innehålla mångfald om tidsepoken och historien inte kräver det. Att t ex spela som en svart kung i medeltida Sverige blir bara fånigt och immerionsdödande.

Kul och välbehövlig tråd!

Geeks Gaming
Skrivet av pazu:

Du listade just massa dåligt skrivna spel.

Du är rolig du.

Hades har vunnit/blivit nominerad för flera goty och priser för best writing och best narrative

Life is strange liknande situation, bland annat för bästa berättande

Cp2077 var bland annat nominerad för en bafta för best narrative

GoW Ragnarök goty samt bästa berättande bland andra

Spiderman 2 en massa priser för goty osv

Kom igen liksom, du kan ju argumentera mer än någon enstaka oneliner

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du är rolig du.

Hades har vunnit/blivit nominerad för flera goty och priser för best writing och best narrative

Jag kan faktiskt inte det. Mina kommentarer tas bort när jag går på djupet med problematiken med DEI.

Geeks Gaming
Skrivet av pazu:

Jag kan faktiskt inte det. Mina kommentarer tas bort när jag går på djupet med problematiken med DEI.

Inte alls, dina kommentarer tas bort när du bryter mot forumets regler

Medlem
Skrivet av pazu:

Du listade just massa spel som jag tycker är dåligt skrivna.

There, fixed it for you. Du får så klart tycka vad du vill, men flera av spelen som listades har vunnit priser och blivit hyllade tämligen brett, bland annat på grund av deras narrativ. Att du inte håller med är helt okej, det betyder inte att du har rätt. Och det är när den premissen (att du otvetydigt har rätt) börjar blandas in som det närmar sig regelbrott - det blir liksom omöjligt att diskutera om utgångsfallet från motparten är "jag vet sanningen, så enkelt är det".

Precis som jag har nämnt förut i den här typen av diskussion är det inte helt olikt religion. På många sätt. Det kan porträtteras i spel, vid påsk får vi får klassiker, exempelvis! Men det kan också liknas vid hur en del ser på "DEI"* - en del ser det som en frälsning, och andra ser det som världens ondska. Utan att nödvändigtvis ha "rätt" eller "fel". Och om man därifrån börjar koppla ihop det med allsköns katastrofer eller mirakel (eller mästerverk eller misslyckanden i fall med spel)... ja, då börjar det spåra ur kraftigt.

Korrelation är (som vi alla borde ha lärt oss vid det här laget) inte detsamma som kausalitet. Här finns fantastiska exempel (numera med AI-generade "förklaringar", en del blir rejält urflippade) på det.

*hur en del vill tillämpa termen skiljer sig dessutom - återigen kan vi dra paralleller till religion. På pappret är det tre bokstäver, men i verkligheten... där verkar det som väldigt många har sin egen övertygelse om vad det innebär.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har aldrig någonsin vart med om att ett spel som annars skulle vart bra har förstörts av krystad inklusivitet. Sen finns det spel som är otroligt dåliga som har massa otroligt krystad inklusivitet, men dom skulle nog inte vart bättre om dom inte haft det.

Skrivet av Constantine:

En fight mellan en vit lesbisk tjej, hennes judiska bisexuella flickvän. Emot en butch brud och hennes transexuella sidekick.
Alltså den scenen var så fruktansvärt välgjord (animationer, ljudsättning etc) men blev tyvärr för mig helt överskuggad över det absurdum jag nyss beskrev.

Att man väljer att lägga vikt i att en karaktär är lesbisk, en är bisexuell jude, en är butch och en trans tror jag är problemet. Jag har verkligen inte förrän nu ens reflekterat över det för att karaktärerna är så mycket mer än deras adjektiv, då dom är så otroligt välskrivna, precis som resten av det spelet.

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Du är rolig du.

Spelnomineringar och spelgalor är till och med mer politiska än spelen själva. Speljournalister är ju de mest högljudda DEI-aktivisterna.

Du snarare bevisar hans poäng med de där nomineringarna.

Medlem

Att ni orkar ta den här debatten en gång till...

Medlem
Skrivet av Coveman:

Spelpriser och spelgalor är till och med mer politiska än spelen själva. Speljournalister är ju de mest högljudda DEI-aktivisterna.

Du snarare bevisar hans poäng med de där nomineringarna.

Användarbetygen och försäljningssiffrorna då - hur "ursäktar" du dem? Är de också politiska? Inte direkt som att Life is Strange eller Baldur's Gate 3 fått särskilt dåliga sådana.

signatur

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Användarbetygen och försäljningssiffrorna då - hur "ursäktar" du dem? Är de också politiska? Inte direkt som att Life is Strange eller Baldur's Gate 3 fått särskilt dåliga sådana.

Baldurs gate nämnde han väl inte? Det spelet är ju riktigt bra skrivet.

Jag fastnade mest vid Spider man 2, Life is strange och Gow. Det förstnämnda framförallt är ett horribelt skrivet tv-spel. Sämre än Speljournalisternas gullegris DA: Veilguard till och med.

Medlem
Skrivet av Coveman:

Baldurs gate nämnde han väl inte? Det spelet är ju riktigt bra skrivet.

@NordhNet bygger vidaredet här inlägget, där BG3 är med. CP2077 nämns också uttryckligen i NordhNets inlägg. Det är också tämligen hyllat, däribland för sin story.

signatur

Medlem

Nintendo släppte en uppdatering till Animal Crossing: New Horizons för några år sen som inkluderade svarta frisyrer. Jag hade själv aldrig tänkt på det där men det var många som blev väldigt glada. Det är uppenbart att människor överlag blir glada över att vara inkluderade, att kunna spela en karaktär som påminner om en själv, som man kan relatera till. Det driver även försäljning är jag säker på.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

@NordhNet bygger vidaredet här inlägget, där BG3 är med. CP2077 nämns också uttryckligen i NordhNets inlägg. Det är också tämligen hyllat, däribland för sin story.

Och skribenten som svarade skrev ”massa” och inte ”alla”.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Nintendo släppte en uppdatering till Animal Crossing: New Horizons för några år sen som inkluderade svarta frisyrer. Jag hade själv aldrig tänkt på det där men det var många som blev väldigt glada. Det är uppenbart att människor överlag blir glada över att vara inkluderade, att kunna spela en karaktär som påminner om en själv, som man kan relatera till. Det driver även försäljning är jag säker på.

<Uppladdad bildlänk>

Precis. Ett jättebra exempel på vad DEI gör för nytta i spel.

Avstängd
Skrivet av Casimir2323:

<Uppladdad bildlänk>

Tror inte just inkludering av hårfärger är vad folk har problem med.

Inkludering där det inte passar skrämmer bort fler köpare än vad det tilltalar. Det behöver jag väl knappast påpeka egentligen med tanke på de senaste årens spelfloppar. T ex ärr efter bröstborttagning i ett fantasyspel skrämmer garanterat bort potentiella köpare.

Ingen nämnd, ingen glömd.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.huffpost.com/entry/dear-khloe-cultural-appropriat...

Skrivet av NordhNet:

Inte alls, det finns massor av bra spel med DEI i. Förutom exemplens du redan fått slänger jag in hades/hades 2, life is strange, cyberpunk 2077, god of war ragnarök, spiderman 2 m.fl.

Du får gärna förklara vad det är för DEI i hades/hades 2, CP2077 eller GoW, har spelat dem alla och tycker samtliga spel är grymma (förutom CP2077 möjligtvis som jag spelade när det kom och hade grava kvalitetsproblem). Märkte inte någon woke trams öht i något av dem.

Medlem
Skrivet av Coveman:

T ex ärr efter bröstborttagning i ett fantasyspel skrämmer garanterat bort potentiella köpare.

Ingen nämnd, ingen glömd.

Du menar ett spel som Baldurs Gate 3 och Cyperpunk 2077 som trots DEI sålt i miljoner exemplar?
Uppenbarligen skrämmer det inte bort folk. Folk som retar sig på sånt behöver ju inte använda det och den stora massan bryr sig inte heller då de inte är insatta med vad som sker bakom kulisserna i spel.

De flesta hör att ett spel är bra och köper det. Vi är trots allt en extremt liten procent insatta gamers.

Medlem
Skrivet av oldschoolgamer:

Du får gärna förklara vad det är för DEI i hades/hades 2, CP2077 eller GoW, har spelat dem alla och tycker samtliga spel är grymma (förutom CP2077 möjligtvis som jag spelade när det kom och hade grava kvalitetsproblem). Märkte inte någon woke trams öht i något av dem.

Hades 2 har en gud som sitter i rullstol, i Cyberpunk kan du använda dig av feminina pronomen men samtidigt ha snopp och i GOW tror jag att folk hakade upp sig på att en jätte var svart.

Tror snarare att du ser bortom de sakerna för att du hade kul med spelet och inte sökte efter saker du skulle bli upprörd på.

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Du menar ett spel som Baldurs Gate 3 och Cyperpunk 2077?
Uppenbarligen skrämmer det inte bort folk. Folk som retar sig på sånt behöver ju inte använda det och den stora massan bryr sig inte heller då de inte är insatta med vad som sker bakom kulisserna i spel.

De flesta hör att ett spel är bra och köper det. Vi är trots allt en extremt liten procent insatta gamers.

Varken BG3 eller CP2077 hade top surgery scars vid release. Det sistnämnda är väl heller inte ett fantasyspel.

Det är otvivelaktigt att spel som får wokestämpeln på sig är negativt för försäljningen. De som gillar DEI är en kraftig minoritet i världen.

Medlem
Skrivet av Coveman:

Varken BG3 eller CP2077 hade top surgery scars vid release. Det sistnämnda är väl heller inte ett fantasyspel.

Spelar det någon roll om det patchades in då det ändå var ett Early Access-spel? Tror extremt få är så lättkränkta att en valbar konfiguration gör att folk inte vill spela ett spel.
Blev spelet automatiskt dåligt för det?
Men du har rätt. CP2077 är inte ett fantasyspel.

Nu länkade du till en artikel skriven av någon om svarta hårstilar i samband med kulturell appropriering. Jag läste den och den var intressant, men vad menar du att den tillför till diskussionen? Att bara skicka ut en länk utan kontext gör att man får försöka gissa sig till vad du menar... ?

Medlem
Skrivet av oldschoolgamer:

I Hades och Hades 2 är det sexuellt blandat.
Hefaistos har en rullstol.. eller kärra. I mytologin hade han också det iofs)
Cyberpunk ej kört så vet ej.
GoW har en nordisk gud/jätte mörk hudfärg (inte kört Ragnarök heller)

Att du inte märkt av det säger väl om något att det inte är ett problem?

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Spelar det någon roll om det patchades in då det ändå var ett Early Access-spel? Tror extremt få är så lättkränkta att en valbar konfiguration gör att folk inte vill spela ett spel.
Blev spelet automatiskt dåligt för det?
Men du har rätt. CP2077 är inte ett fantasyspel.

Fast du har fel om BG3. Det existerar inte top surgery scar i spelet, utan du får modda in det själv.

Medlem
Skrivet av Coveman:

Fast du har fel om BG3. Det existerar inte i spelet vad jag kan se, utan du får modda in det själv.

Där ser man. Då hade jag läst fel.

Medlem
Skrivet av Coveman:

Det är otvivelaktigt att spel som får wokestämpeln på sig är negativt för försäljningen. De som gillar DEI är en kraftig minoritet i världen.

Finns mängder av spel som räknas som woke men fortfarande säljer storkovan så att det skulle vara negativt för försäljning tror jag inte på.
Stardew Valley räknas som "woke" men säljer otroligt bra fortfarande t.ex.

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Finns mängder av spel som räknas som woke men fortfarande säljer storkovan så att det skulle vara negativt för försäljning tror jag inte på.
Stardew Valley räknas som "woke" men säljer otroligt bra fortfarande t.ex.

Hur är Stardew Valley woke?

Skriv svar