Vad betyder "snygg grafik" i spel för dig?

Medlem
Vad betyder "snygg grafik" i spel för dig?

Det har varit diskussioner på det här forumet tidigare där man pratat om att man helst vill spela spel med "snygg grafik" och därför struntar i vissa spel som ibland använder sig av 8-bitars- eller 16-bitarsgrafikstil.

Själv så tycker jag att det kan vara en stil som är extremt stilistisk och enligt mig är riktigt snyggt.
Sedan finns det folk som anser att "snygg grafik" bara handlar om grafiska effekter, raytracing och högupplösta texturer.

Därför vänder jag frågan till er och frågar er: Vad gör ett spel snyggt?

Personligen så kommer jag alltid tycka att Okami är ett av de snyggaste spelen som finns även om det har en föråldrad grafik men samtidigt ser så bra ut tack vare dess stil och art direction:

Jag tycker själv att en bra art direction slår högupplösta texturer och raytracing alla dagar i veckan.

Även nya spel som använder sig av PS1-liknande grafik är riktigt vackert:

KoP
Medlem

När grafiken tilltalat mig rent estetiskt, då tycker jag att det är snygg grafik.

Upplösning, raytracing och div. lull-lull betyder inte att jag automatiskt tycker att ett spel är snyggt.

Medlem

Många nyare spel har fått mig att utbrista "shit va snyggt".
Men viktigast är känslan och om jag gillar atmosfären. Jag tycker fortfarande gamla spel som Silent Hill, Quake, Resident Evil och Tomb Raider är bland det bästa jag spelat och jag gillar fortfarande hur de ser ut.
När jag spelade Halo så växlade jag mellan nya grafiken och original. Jag föredrar helt klart originalet. Nya grafiken är snygg, men alldeles för plottrig och med grälla färger. Mer atmosfär med originalgrafiken.
Red Dead 2, Breath of the Wild, Stray och Cyberpunk är spel som fick mig att känna nåt och det mesta beror på atmosfären och känslan i spelen.
Första minuterna i Stray är bland det bästa jag sett i ett spel.

Medlem

Jag tycker att Jusant är vansinnigt snyggt.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

jag tycker som dig, där grafiken går i linje med art direction så är det "snygg grafik". Octopath Traveler 2 tycker jag exempelvis har otroligt snygg grafik som är en fröjd för ögat, känns mysig på alla de rätt vis. Häromdagen flög jag från Tanaris till Theramore i WoW och vid rätt tillfälle på denna flightpath så var det en solnedgång som helt plötsligt fick spelet att se riktigt modernt ut grafiskt (vilket man inte direkt kan säga om det mesta, om något i ett 20 år gammalt spel).

Medlem

Att den grafiska stilen som är vald är välgjord och genomtänkt, det betyder ”snygg grafik” för mig. Jag måste inte gilla den personligen man jag kan ändå uppskatta att det är välgjord, eller ”snygg.”
Stardew Valley, Cyberpunk 2077, och Prince of Persia: Sands of Time (körde det igen nyligen) har alla vad jag tycker är snygg grafik för att den passas och känns genomtänkt och välgjord.

Sen känns det tyvärr som att ”snygg grafik” ofta rent praktiskt brukar betyda att spelet är resurskrävande.

Medlem

Det är onödigt att skriva att Sc2k och homm2 är två av de snyggaste spelen som gjorts, såg jättebra ut då, ser jättebra ut nu.

Men en sak jag alltid gillat (nästan uteslutande i FPS och då gamla spel eller möjligen vissa indiespel nuförtiden) det är stora öppna ytor, där man som i en bok tänker på vad som finns längre bort, exempel här är tågbanan i Blood, alla banor i Links Pro, flygvyn i Zelda 3 och Final Fantasy till Snes, nästan alla utomhusbanor i Might and Magic 6/7/8, Sydamerika i Delta Force 1 och 2, för att nämna några.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Snyggaste spelet igenom tiderna är Donkey Kong Country på SNES.

Medlem

Estetik/design/ljussättning > tekniska detaljer.

Har man allt i ett paket, prima. Men ett tekniskt snyggt spel kan fortfarande enligt mig se otroligt livlöst och tråkigt ut. Medans ett spel med tilltalande estetik/art design fortfarande ser läckert ut utan dom tekniska detaljerna. Användandet av ljus är också viktigt.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Valheim är ju väldigt snyggt trots pixligt.
Viktigaste är att få till ljuset osv till texturerna.
RT och annat lull-lull gör inte något snyggt per automatik

Medlem

Tycker art direction är prio 1 sen att det flyter bra gör mycket för hur det ser ut i rörelse så det blir prio 2 och prio 3 blir att bilden ser klar och fin ut.

Sen ifall det även har massa tekniskt godis skadar ju inte, men det behöver inte betyda att det ser bra ut för det.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Skribent
Skrivet av Fezk:

Estetik/design/ljussättning > tekniska detaljer.

Har man allt i ett paket, prima. Men ett tekniskt snyggt spel kan fortfarande enligt mig se otroligt livlöst och tråkigt ut. Medans ett spel med tilltalande estetik/art design fortfarande ser läckert ut utan dom tekniska detaljerna. Användandet av ljus är också viktigt.

Håller helt med i detta. Visst kan spel vara otroligt imponerande när de försöker efterlikna "verkligheten". Detta var ju något även jag önskade mig när jag satt och spelade NES som yngling. Men nu när jag är vuxen så är art direction mycket viktigare, att det som finns en själ i spelet.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tyckte Ghost of Tsushima var väldigt snyggt trotts att det saknade Ray Tracing mm.

Föredrar alla gånger när det är snygg Art Design före massa speglingar och neonljus, typ Hogwarts utan Ray Tracing är hundra gånger snyggare än Cyberpunk med maxade inställningar.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Jag tycker snyggt är när det är stämningsfullt.
Ljussättningen är viktig. Men även andra sinnesstimulanser som musiken och ljudet kan förstärka hur mycket man förundras över det grafiska.

Körde just lite Witcher 3, ljuset i början (och många andra gånger) i soluppgången och skymningen är smått fantastiskt.

Om jag tar lite äldre spel:
DKC, Yoshis Island och Super Metroid är några galet snygga klassiker, med helt olika stil.

I alla fall bidrar musiken enormt

Jag är mer intresserad av "atmosfär".

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Design är allt! Sid Meier's Pirates (2004) håller måttet än idag!

Medlem

Ett spel med snygg grafik. Animal Well.

Ett spel jag tycker är riktigt fult är Gucamelee.. har inte spelat det pga grafiken.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tänker främst på spel som är tekniskt i framkant. Finns gott om spel med tilltalande estetik men det är knappast sådana jag drar mig till om jag vill pressa ny hårdvara och se hur snyggt någonting kan vara idag.

Medlem

Jag tycker Project zomboid och the sims 1 är super snygga.

Medlem

Samma sak som god mat och bra väder.

Medlem

Kan tycka många nya spel är snygga pga just RT, högupplösa texturer osv likaväl som jag fortfarande tycker WoW är sjukt snyggt pga de hållt sig till sin grafiska stil som är tidlös och som håller lika bra då som nu.

Medlem

Som många varit inne på så är art direction / design väldans viktigt. Förmodligen viktigast. Kommer ihåg hur jag diggade grafiken för Super Mario Galaxy. Och jämför man Wii med t.ex. PS3 spelen så var de mil av tekniska framsteg efter.
Gamla spel med pixelperfektion ser fortfarande fina ut.

Sen kan tekniskt bra grafik lyfta ett spel.

CP2077 hade mycket snygg design.
Men också den (då) tekniskt mest framstående tekniken jag spelat. Och ljudet var också riktigt designat/mixat.
Helheten blev att Night City verkligen kändes som en riktigt plats. Hade det på ett tekniskt plan sett ut som ett PS2 spel så hade det inte lyft på samma sätt.

Sen är det ingen som frågat men jag verkar immun mot hela FPS-hetsen.
60 eller 30? Jag har aldrig märkt av det.
Zelda BotW har enorma framerate dips? Inte märkt något efter 30+ timmar i spelet.
*stirrar stint på skärmen, snurrar kraftigt på kameran och FPSn dyker som en sten*
"Jaha. Tydligen" ....och sen spelar jag glatt vidare 30+ timmar till.

Medlem

Jag har aldrig varit en som har strävat efter högsta fps, mest pixlar, alla olika förkortningar av olika slag som jag inte ens vet vad de betyder och raytracing. Uppskattar jag det? Såklart, kan tycka det är fint.

Men grafiken är inte allt utan det måste läggas ihop i en helhet tillsammans med spelskaparens vision/grafiska stil tillsammans med musik kan göra det hela perfekt. Någon ovan skrev atmosfär. Ett av de spelen som jag kan spela helt vanilla och fortfarande tycka är det snyggaste som finns är TES: Oblivion.

Kan man lägga till olika moddar som gör det lite snyggare? Javisst, men det fungerar helt och hållet originalutförandet.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Upplösningen i min trädgård är enorm och jag kan interagera med precis allting där. På sommaren kan jag till och med på kolla i gräsmatan efter insekter så små att de knappt syns med bara ögat! Under vintern kan jag se varenda iskristall och med särskilt loot kan jag locka dit en uppsjö fåglar - supersnygga in i minsta fjäder och de rör helt naturligt.

Spelvärdet däremot är mer begränsat. Gräsklippningssimulationen är supersnygg -men blir snabbt tråkig och repetitiv och lite samma känns det med snöskottningen. Därför loggar jag ofta ut ur trädgården och spelar spel med betydligt sämre grafik på min PS5.

Med det sagt. Spelvärde före grafik alla dagar i veckan. Vill jag ha naturupplevelser, hög upplösning och perfekthet - så finns det väldigt mycket bättre alternativ så snart jag loggat ut.

Medlem

3D-spel fram till tidigt 00-tal är snyggast i mina ögon. Jag älskar den grovhuggna, charmiga stilen dessa har.

Jag har inget behov av fotorealism. Spel behöver inte se ut som verkliga livet.
Med det sagt är jag givetvis inte emot hur nyare spel ser ut.

Medlem
Skrivet av returpack:

3D-spel fram till tidigt 00-tal är snyggast i mina ögon. Jag älskar den grovhuggna, charmiga stilen dessa har.

Jag har inget behov av fotorealism. Spel behöver inte se ut som verkliga livet.
Med det sagt är jag givetvis inte emot hur nyare spel ser ut.

Jag fullkomligt älskar Resident Evil, Spyro the Dragon, Tomb Raider, Silent Hill, Quake, Vice City, Ape Escape, San Andreas.

Kan tipsa om Fear the Spotlight om du inte spelat det.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kan tipsa om Fear the Spotlight om du inte spelat det.

Tror inte jag hört talas om det.
Ska kolla upp det!

Medlem
Skrivet av returpack:

Tror inte jag hört talas om det.
Ska kolla upp det!

Kan även rekommendera Crow Country som var ett av förra årets bästa spel.

Medlem

Snygg grafik är objektivt. Sen om man tycker grafikstilen är snygg är en annan femma.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Snygg grafik är objektivt. Sen om man tycker grafikstilen är snygg är en annan femma.

Är det verkligen så enkelt?
Skulle säga att båda delarna ligger hos betraktaren.
Tekniskt imponerande behöver inte per automatik betyda snygg grafik.

123
Skriv svar