Vad betyder "snygg grafik" i spel för dig?
Snygg grafik är objektivt. Sen om man tycker grafikstilen är snygg är en annan femma.
Nej, det är det verkligen inte.
Bara för att man slänger på mer polygoner, shaders och högre texturupplösningar, gör det inte grafiken per automatik snyggare.
https://youtu.be/UtTOK15RBrk?si=bCgkPBXLE8crTdjI
https://66.media.tumblr.com/67d9377f9f1136bcd2e607297c63263d/...
https://www.youtube.com/watch?v=lk5Ap7FpUgg
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/687153139796642756...
https://66.media.tumblr.com/cc9aeee2c65b4734b4e718c61ba3f27a/...
https://i.imgur.com/z8t5vmE.gif
Dungeon staden är riktig nostalgi! Tidlös design.
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Finns snygg grafik som artstyle, vilket brukar åldras bra. Sen finns det snygg grafik som försöker vara verklighetstroget, som inte åldras lika bra då det är lättare att jämföra med något nytt och snyggare
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Vadå det är ju enkelt du gör en subjektiv bedömning om det är snyggt eller ej. Jaggies har jag dock aldrig sett som snyggt. Sen brutalt stela animationer är fult.
Realism kan va hänförande. Finns ju inget i spelvärld som slår moder natur ännu men det är få lir som eftersträvar realism. Kcd för att vara ett så gammalt spel ska inte vara så snyggt. Morrowind jag kör nu är fult dock även via openmw.
När det första jag möter i tråden är en bild på Okami, ja, då känns det bra. Känslan när man får en död zon att leva igen känns verkligen i hela kroppen. Kan känna igen den lite i Zelda: The Wind Waker. Också det använder sig av cel-shading med fantastiskt resultat. Varje soluppgång är magisk.

Snygga spel för mig är "snygghet" som känns. Det kan vara tekniska under men också tekniskt tappat. Det är vad man gör med grafiken som spelar någon roll. Om man har något att säga. The Banner Saga tycker jag också är vackert. Finns ett vemod jag tycker mycket om.

En Bamseponny av folket
Upplösningen i min trädgård är enorm och jag kan interagera med precis allting där. På sommaren kan jag till och med på kolla i gräsmatan efter insekter så små att de knappt syns med bara ögat! Under vintern kan jag se varenda iskristall och med särskilt loot kan jag locka dit en uppsjö fåglar - supersnygga in i minsta fjäder och de rör helt naturligt.
Spelvärdet däremot är mer begränsat. Gräsklippningssimulationen är supersnygg -men blir snabbt tråkig och repetitiv och lite samma känns det med snöskottningen. Därför loggar jag ofta ut ur trädgården och spelar spel med betydligt sämre grafik på min PS5.
Med det sagt. Spelvärde före grafik alla dagar i veckan. Vill jag ha naturupplevelser, hög upplösning och perfekthet - så finns det väldigt mycket bättre alternativ så snart jag loggat ut.
Missade du vad tråden handlade om?
En grej jag börjat att märka nu på senare tid.. Jag spelar många äldre spel som typ Quake Arcane Dimensions. Kör man med HDR på så blir det ett sådant nytt djup i spelen och det känns helt otroligt när det är korrekt konfiguerat. Sen är det naturligtvis ett stort plus med högre upplösning och att spel flyter jämt. Det tillsammans för mig ger en bra grafikupplevelse.
När jag spelar på min Steam Deck Oled i jämförelse med tidigare LCD skärm så känns det även där snyggare på Oled.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Snygg grafik är objektivt. Sen om man tycker grafikstilen är snygg är en annan femma.
Vem bestämmer då, nVidia?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Cyberpunk är väl snyggt i sig, på många ställen är det både snyggt och tilltalande. Typ nån bar. Men på många andra ställen är den stel istället, främst när det kommer till karaktärerna. Helheten är inte så fantastiskt bra faktiskt. GTA däremot, har överlag alltid levererat en bättre helhet.
Typ 4:19. Är det där verkligen snyggt?
Har ändrats genom åren.
I tonår/early-20s tyckte jag typ alla spel äldre än ett par år såg skräp ut. La LOTRO på hyllan ett tag för att grafiken var 'såg jättegammal ut'.
Idag tycker jag LOTRO har väldigt fin grafik, och kanske snarare att spel idag som försöker vara fotorealistiska ser, hmm... själlösa ut?

BOTW fick mig också att inse hur viktig stilen är. Det kommer aldrig att se gammalt ut, det gör sin egen grej. Samtidigt med det sagt är inte alla spel som är "stylized" automatiskt snygga, kan se lite lamt ut när indiespel försöker kopiera BOTW-looken, Sims-looken, eller annan still. Man måste få till känslan rätt.
<Uppladdad bildlänk>
Valheim är ju väldigt snyggt trots pixligt.
Viktigaste är att få till ljuset osv till texturerna.
RT och annat lull-lull gör inte något snyggt per automatik
Det är lustig hur "pixligheten" inte stör mig det minsta. Realism i ett spel har snarare en tendens att förstärka de små detaljerna där man ser igenom den, som ljuset i en karaktärs mun, håret eller rörelserna. Vissa gör det där mycket bättre än andra, men småsaker lyfts fram på ett annat sätt. I Valheim så köper man gladeligen pixlar, lite styltiga rörelser och andra saker just för att de inte avviker.
För att toppa det hela så är även ljus, ljud, natur och atmosfär heeeelt fantastiska och allt samverkar på ett så galet lyckat sätt. Har man inte upplevt Valheim har man helt klart missat något.
Ju äldre jag blir ju mer störd blir jag på alla post-processing grejjer, DLSS osv har gjort det ännu värre. Jag tycker att på många sett så ser HL2 betydligt bättre ut än många nya spel, primärt bara för att bilden framför mig är tydlig och crisp, Texturer är högupplösta och det är inga post-processing filter över allting.
Jag är ett massivt fan av monster hunter men måste säga att efter jag testade MH:wilds så vart jag otroligt besviken på vilken grafisk sörja det var. Allting har ett vaselin filter på sig och assets verkar vara en halv sekund ifrån att bli sörja.

allting ser ut som kattspya, jag vill gå tillbaka i tiden tack.
Så måste säga att snygg grafik för mig är grafik som inte går sönder i rörelse, vilket mycket gör nu.
Om bilden är tydlig så har spelet nått punkten då jag är nöjd med grafiken, allting beyond that är smaksak.
För mig är "artstyle" allt, Valheim tycker jag är utmärkt exempel på där texturer och grafisk artistisk håller hög kvalitet även om det kan se ut i vissa lägen som en shitfest av vad jag kan bara beskriva som pixlar eller vad det är
Tycker spel som t,ex bodycam är sjukt coolt och se livsliknande ut så bra man kanske kan få just nu för få det att se ut så verkligt som möjligt men det dör snabbt ut mot för något där färger och fantasi istället kan göra världar där vi aldrig skulle uppleva förutom I spel är mycket bättre i längden.
Ju äldre jag blir ju mer störd blir jag på alla post-processing grejjer, DLSS osv har gjort det ännu värre. Jag tycker att på många sett så ser HL2 betydligt bättre ut än många nya spel, primärt bara för att bilden framför mig är tydlig och crisp, Texturer är högupplösta och det är inga post-processing filter över allting.
Jag är ett massivt fan av monster hunter men måste säga att efter jag testade MH:wilds så vart jag otroligt besviken på vilken grafisk sörja det var. Allting har ett vaselin filter på sig och assets verkar vara en halv sekund ifrån att bli sörja.
https://i.imgur.com/FZUgwSU.png
allting ser ut som kattspya, jag vill gå tillbaka i tiden tack.
Så måste säga att snygg grafik för mig är grafik som inte går sönder i rörelse, vilket mycket gör nu.
Om bilden är tydlig så har spelet nått punkten då jag är nöjd med grafiken, allting beyond that är smaksak.
Jag har aldrig hållit med någon lika mkt som nu! MH är ett bra exempel! Jag tycker MH Rise är en bättre väg att gå än MH Word och framförallt soppan som heter MH Wilds :S
Grafiken har aldrig tilltalat mej utan spelet kan vara fult som stryk men game play är fantastiskt och är det som räknas för min del glädjen när man spelar. Sen att man stött på spel genom åren som varikt riktigt bra med bra gfx ser jag som ett plus bara.
Så kort sagt gfx kan inte ersätta spelglädjen. Tror ända gången jag WOW var när jag gick från 3d till 3dfx.
Det finns väl lite olika sätt att förhålla sig till grafikfrågan.
Det blir ju ofta mycket fokus på rena siffror, vilket jag kan tycka är ganska ointressant, men tyvärr har det väl blivit så att just siffror och prestanda blivit benchmarken och drivande.
För egen del är det mycket viktigare att den grafiska stilen förmedlar rätt information på ett sammanhållet sätt och sätter rätt ton.
Tidigare generationer t ex led ju mycket av att man försökte bygga "realistiska" städer men sedan kunde man inte befolka dem så det var stora lådor som var helt tomma. Då tycker jag det är bättre att skita i realismen och bygga miljöer som går att befolka och rendera på ett rimligt sätt. Tycker olika Zelda spel gör det både bra och dåligt.
Switch versionen av Links Awakening, och framför allt Echoes of Wisdom är exempel på när man skapat en stil som beviseligen är för krävande för konsollen (misstänker att vattensimuleringarna och genomskinligheten som drar mycket processorkraft.)
Breath of the Wild å andra sidan skapar väldigt mycket med enkla medel.
Heja Blåvitt
Med hundratals stilar man skapar en grafisk bild med, så gäller det att välja den som är bäst estetiskt lämpad för det man vill skapa. Ska jag titta på en dokumentär så vill jag inte att den är gjord i stilen japansk animé t.ex. Rätt färgval och saturering är också viktigt. Men i slutändan är det faktiskt storyn som jag är mest intresserad av och kan göra avkall på det grafiska om historien i spelet är tillräckligt tilltalande.
Vem bestämmer då, nVidia?
Haha skitkul(not) 🙄🙄
Lorem ipsum dolor sit amet
För min del landar det mest i estetik, och jag brukar föredra mindre realistisk grafik.
Det tekniskt snyggaste spelet jag kan minnas att jag spelat är nog Red Dead Redemption 2, men jag tycker ändå att betydligt tekniskt simplare Zelda: Breath of the Wild är mycket snyggare, det skulle rentav vara ett av de snyggaste spelen jag kört de senaste tio åren, det är något med designen av både grafiken och musiken i det spelet som verkligen tilltalar mig.
Andra vrålsnygga spel jag kört på senare tid är Tails of Iron och Eastward. Heller inte särskilt avancerade spel rent tekniskt. Och definitivt inte realistisk grafik i dem heller...
Du menar att tekniskt avancerad grafik är objektivt. Sen om man tycker grafiken är snygg är en annan femma.