Kingdom Come: Deliverance 2
Låter intressant, men dåliga strider i ett sådant här spel gör mig tveksam till köp samt max betyg.
Combat är lite trixigt men jag gillar att det är lite ansträngande så man får en utmaning. Medeltida närstrid lär ha upplevts rätt jobbigt i verkligheten.
Hur som helst, allt det andra är närmast perfektion (nu pratar jag om ettan) så det överväger.
Jag köpte Gold edition. Sjukt med 920 kr för ett spel egentligen, men extremt värt det med tanke på att jag kommer spela hundratals timmar.
Men inte bara många timmar utan vilka timmar sedan! Känner mig lite löjlig nu, men jag är tacksam för att jag lever och får uppleva ett sånt här spel. Är euforisk för att FZ gett en 5:a och för att så många FZ:are under åren uttryckt hur speciellt just Kingdom Come varit för dem. Vi får uppleva något stort tillsammans.
Memento Mori
"Striderna, exempelvis, är precis som tidigare ganska långsamma affärer och de främjar tålamod och timing. I början är de heller inte särskilt roliga, men allt eftersom jag lär mig fler tekniker (oftast via diverse skickliga krigare runtom i världen som ger mig lektioner) så blir även striderna mer intressanta. Inte minst eftersom också motståndare börjar använda dessa tekniker. Det är inte bara att blocka eller ducka som gäller, utan det finns riposter, kontringar och diverse andra knep att ta till. Jag har kul, men kan likväl tycka att striderna inte heller denna gång är något som direkt lyfter spelet. Framför allt inte när man tvingas fajtas mot mer än ett par stycken fiender. Stridssystemet är helt enkelt inte byggt för det, och jag slåss minst lika mycket mot target lock-systemet som mot kanaljerna som försöker avliva mig. Det där jäkla systemet är inte en medarbetare, det är en motarbetare."
Låter inte som ett "Mästerverk" direkt.
Tack o lov.
Runt 2018 efter hur första spelet togs emot av många trodde jag det var stor chans vi aldrig skulle få se något mer från Warhorse Studios överhuvudtaget.
Kul att se att de trots allt kunde fortsätta utveckla nästa spel och att det nu ser ut att vara minst lika bra som första spelet.
"Striderna, exempelvis, är precis som tidigare ganska långsamma affärer och de främjar tålamod och timing. I början är de heller inte särskilt roliga, men allt eftersom jag lär mig fler tekniker (oftast via diverse skickliga krigare runtom i världen som ger mig lektioner) så blir även striderna mer intressanta. Inte minst eftersom också motståndare börjar använda dessa tekniker. Det är inte bara att blocka eller ducka som gäller, utan det finns riposter, kontringar och diverse andra knep att ta till. Jag har kul, men kan likväl tycka att striderna inte heller denna gång är något som direkt lyfter spelet. Framför allt inte när man tvingas fajtas mot mer än ett par stycken fiender. Stridssystemet är helt enkelt inte byggt för det, och jag slåss minst lika mycket mot target lock-systemet som mot kanaljerna som försöker avliva mig. Det där jäkla systemet är inte en medarbetare, det är en motarbetare."
Låter inte som ett "Mästerverk" direkt.
Beror på hur man läser bibeln. För mig säger det mesta att det inte är ren arkad och att de satsar mer på immersion och rollspelning än att du är batman
Alltså är liret sant sina rötter och försöker gå sin egen väg istället för att arkadifiera och försöka bredda målgruppen på bekostnad av karaktären du spelar.
Låter intressant, men dåliga strider i ett sådant här spel gör mig tveksam till köp samt max betyg.
Det har inte dåliga strider (enligt mig), men kameralåsningen när man möter flertalet fiender funkar inget vidare.
Med det sagt är inte dåliga strider något som i sig hindrar ett högt betyg. Allt beror ju på hur upplevelsen som helhet är. Nu har jag aldrig recenserat Planescape: Torment, Arcanum eller Vampire: Bloodlines, men skulle jag göra det idag hade de alla fått 5/5 trots att jag inte gillar striderna i något av dem. I Planescape är de rakt av dassiga.
Men vi har alla vår smak och vad vi värderar högst. Är det prio för någon att strider hör till de främsta styrkorna oavsett spel så kommer man se annorlunda på dessa titlar.
Min Henry i ettan var ju en jäkel på att slåss.
"Börjar man om" nu i tvåan då alltså? Har jag tappat alla mina skills ifrån ettan?
Ingen stor grej men en känns lite konstigt story-mässigt.
Citerar mig själv från förhandstitten;
Saker går dock åt pipsvängen per omgående. Efter att ha hamnat i ett bakhåll blir gruppen massakrerad av okända lakejer. Henry och Hans lyckas komma undan, men inte utan allvarliga skador och de tas sedan om hand av en gammal kvinna ute i skogen medan de repar sig.
Warhorse har även nyttjat detta för att lösa faktumet att Henry ju är en betydligt mer kapabel krigare än han var när ettan började, och hans utstyrsel är därefter. Han och Hans låg nämligen i plurret när attacken skedde, och till följd av det har Henry ingenting när han väl är frisk nog att lämna skogen. Dessutom har han efter sina skador tappat ett gäng levlar, och till råga på allt nekas både Hans och Henry att komma in i Trosky när de väl repat sig.
Men man kan givetvis hantera ett svärd redan från början i tvåan och behöver inga grundläggande lektioner på så sätt.
Tack för en bra recension Mikael!
KCD 2 verkar vara polerat och relativt buggfritt så blir nog ett köp ikväll
Lirade första i ca 100 timmar och vilket äventyr och vilken inlevelse! One of a kind. Var häftigt att mycket skedde i realtid så t.ex uppdrag inte alltid blev som planerat och tog andra vändningar.
Ville klara spelet en andra gång några år senare men tröttnade då jag kommer ihåg allt så väl. Ville bara ha uppföljaren och nu är tiden här Enda jag är orolig över är om min dator pallar trycket.
Combat är lite trixigt men jag gillar att det är lite ansträngande så man får en utmaning. Medeltida närstrid lär ha upplevts rätt jobbigt i verkligheten.
Det är ju vad deras nörderi lyckas rätt bra med. Vid större strider så är allt jobbigt, du har ingen som helst kontroll på läget och det är jävligt svårt att se vem som är vän/fiende när alla har typ likadana kläder på sig.
Vinnaren är också den som kan återvända till slagfältet och plocka på sig rikedomar från de stupade.
Viam inveniam aut faciam
Det är ju vad deras nörderi lyckas rätt bra med. Vid större strider så är allt jobbigt, du har ingen som helst kontroll på läget och det är jävligt svårt att se vem som är vän/fiende när alla har typ likadana kläder på sig.
Just den aspekten gillar jag starkt. Det kan vara lite janky men, det är väldigt indragande och kul.
Det har inte dåliga strider (enligt mig), men kameralåsningen när man möter flertalet fiender funkar inget vidare.
Med det sagt är inte dåliga strider något som i sig hindrar ett högt betyg. Allt beror ju på hur upplevelsen som helhet är. Nu har jag aldrig recenserat Planescape: Torment, Arcanum eller Vampire: Bloodlines, men skulle jag göra det idag hade de alla fått 5/5 trots att jag inte gillar striderna i något av dem. I Planescape är de rakt av dassiga.
Men vi har alla vår smak och vad vi värderar högst. Är det prio för någon att strider hör till de främsta styrkorna oavsett spel så kommer man se annorlunda på dessa titlar.
Citerar mig själv från förhandstitten;
Men man kan givetvis hantera ett svärd redan från början i tvåan och behöver inga grundläggande lektioner på så sätt.
Åh sry, var inte menat som kritik mot betyget, även om de självklart lätt så. Menade att sådant för mig drar ner betyget, kunde inte lira klart 1an för samma typ av problem som det här verkar ha.
Gillade recensionen starkt, precis som många andra recensioner på fz gav den tillräckligt för att man kan göra en första bedömning, själva siffran är alltid väldigt subjektiv:)
Kingdom Come och Eve Online är extremt olika men en sak de båda två har gemensamt är att det är spel som jag verkligen önskar att jag hade gillat, men som jag inser att jag inte kommer ha tiden eller tålamodet för att lära mig. Historierna kring dem, hur man lever sig in är fantastiskt, men samtidigt är tröskeln såpass hög att jag nog aldrig kommer ta mig över den. Kanske för en 20 år sedan, men inte nu.
Men men, kul att de verkligen fortsätter att satsa på sin inslagna väg även om den inte är för alla, det är imo beundransvärt och ska applåderas.
Åh sry, var inte menat som kritik mot betyget, även om de självklart lätt så. Menade att sådant för mig drar ner betyget, kunde inte lira klart 1an för samma typ av problem som det här verkar ha.
Gillade recensionen starkt, precis som många andra recensioner på fz gav den tillräckligt för att man kan göra en första bedömning, själva siffran är alltid väldigt subjektiv:)
Det är lugnt, tog det inte som kritik direkt utan ville tydliggöra hur jag resonerar när det gäller betygsättning bara. ☺️
Och tack!
Fantastisk recension som gjorde den redan enorma hypen ännu större
Tack igen! Man får hoppas att du gillar det du med.
Kingdom Come och Eve Online är extremt olika men en sak de båda två har gemensamt är att det är spel som jag verkligen önskar att jag hade gillat, men som jag inser att jag inte kommer ha tiden eller tålamodet för att lära mig. Historierna kring dem, hur man lever sig in är fantastiskt, men samtidigt är tröskeln såpass hög att jag nog aldrig kommer ta mig över den. Kanske för en 20 år sedan, men inte nu.
Men men, kul att de verkligen fortsätter att satsa på sin inslagna väg även om den inte är för alla, det är imo beundransvärt och ska applåderas.
Gud ja, fullt förståeligt. Känner precis likadant kring Eve. Häftigt och på flera sätt beundransvärt, men inte för mig. KCD 2 är även det något av en nischad upplevelse, men passar mig själv desto bättre.
Tack för en bra recension Mikael!
KCD 2 verkar vara polerat och relativt buggfritt så blir nog ett köp ikväll
Lirade första i ca 100 timmar och vilket äventyr och vilken inlevelse! One of a kind. Var häftigt att mycket skedde i realtid så t.ex uppdrag inte alltid blev som planerat och tog andra vändningar.
Ville klara spelet en andra gång några år senare men tröttnade då jag kommer ihåg allt så väl. Ville bara ha uppföljaren och nu är tiden här Enda jag är orolig över är om min dator pallar trycket.
Tack själv för läsningen! Buggfritt är.det inte, men det är milsvida skillnad mot originalet vid släpp som var i det närmaste trasigt, i alla fall för mig.
Även uppföljaren har dessa "realtidsaspekter". Immersive sim-bitarna är väldigt tydliga.
Aldrig kört första spelet mycket men köpte det nu på ps4/5 och måste säga att det är nog det sämsta segaste spel jag nånsin kört. Fy fan vad striderna suger röv (ursäkta språket) men ärligt talat hur är detta kul för 5 öre? Fast travel ska man stirra på en karta i flera minuter innan man kommer fram och samma med när man ska sova. Och inte tala om "survival" aspekterna av spelet som bara är tråkiga och irriterande, hatar spel där man måste äta och sova.
Om 2:an är lika dant är det verkligen inget jag nånsin kommer köpa. Tur att 1:an bara kostade mig 80kr. Vilket var för mycket för denna sirap till spel.
Edit: Första gången jag spela kom jag aldrig förbi första stan. Nu la jag 5 timmar in och kom till där man blir räddad av Theresa. Skulle träna med nån snubbe och direkt efter där la jag ner. Blev bara tråkigt då striderna vad så extremt sega och dåliga och att man var tvungen att äta och sova. Inget spel för mig.
Den som vet vet.
Aldrig kört första spelet mycket men köpte det nu på ps4/5 och måste säga att det är nog det sämsta segaste spel jag nånsin kört. Fy fan vad striderna suger röv (ursäkta språket) men ärligt talat hur är detta kul för 5 öre? Fast travel ska man stirra på en karta i flera minuter innan man kommer fram och samma med när man ska sova. Och inte tala om "survival" aspekterna av spelet som bara är tråkiga och irriterande, hatar spel där man måste äta och sova.
Om 2:an är lika dant är det verkligen inget jag nånsin kommer köpa. Tur att 1:an bara kostade mig 80kr. Vilket var för mycket för denna sirap till spel.
Edit: Första gången jag spela kom jag aldrig förbi första stan. Nu la jag 5 timmar in och kom till där man blir räddad av Theresa. Skulle träna med nån snubbe och direkt efter där la jag ner. Blev bara tråkigt då striderna vad så extremt sega och dåliga och att man var tvungen att äta och sova. Inget spel för mig.
Smaken är som baken. Är helt övertygad att det finns folk som avskyr just dina favoritspel också;)
När kommer detta på game pass ?
Nej
Min Henry i ettan var ju en jäkel på att slåss.
"Börjar man om" nu i tvåan då alltså? Har jag tappat alla mina skills ifrån ettan?
Ingen stor grej men en känns lite konstigt story-mässigt.
Så är det väl i princip alla uppföljare?
Striderna ska suga röv i början för att man är Henry som aldrig stridit. De blir jävligt mycket bättre när man tränat och lärt sig lite. Hatade det första gången jag testade. Andra gången gick jag in med inställningen "Henry är en kass bortskämd pojkvasker som suger på allt i början" och älskade det. Det är ju "verkligt" på det sättet och när man väl levlat lite i strider och lärt sig lite moves (både i spelet men också som spelare) så tyckte iaf jag striderna var roliga och belönande, även om striderna inte var det primära i spelet.
Orkade inte spela igenom första eftersom det är så otroligt dålig fps kontroll i det. Känns som man spelar ett spel från medeltiden.
Tja, det är ju trots allt ett spel som utspelas i medeltiden så då kan man verkligen säga att de har lyckats.
Nej
Måste ha drömt om att dom annonserade detta då.
https://x.com/Xbox/status/1885402705377583282?t=5xOhQ__ejSHV1...
Fin nyhet, det trodde jag aldrig skulle ske faktiskt 😊
Det där innebär att du kommer att kunna streama spelet från molnet om du har köpt det och har Xbox Game Pass Ultimate. Inte att det inkluderas i Game Pass-prenumerationen.
Inte Gamepass.
Fin nyhet, det trodde jag aldrig skulle ske faktiskt 😊
Det där innebär att du kommer att kunna streama spelet från molnet om du har köpt det och har Xbox Game Pass Ultimate. Inte att det inkluderas i Game Pass-prenumerationen.
Precis, du kan ”xclouda” (nytt ord) spelet om du äger det. Så du slipper streama från din egna maskin till surfplattan på jobbet
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”