Winwing, min upplevelse av köp och transport.
Har precis fått hem min Winwing Orion2 HOTAS Metal Warthog, säg det namnet snabbt tre gånger. Då den fortfarande är iskall sedan den legat i en kall postnord bil i flera timmar med -5 ute, så tänkte jag dela med mig av hur jag tycker att köpet gick till. När jag är klar kanske den är varm nog att monteras.
Köpet
Hade bara minnen om winwing och att deras priser svider. Jag siktade lågt, hade satt min gräns på ungefär vad en Thrustmaster Warthog gick på, lite under 6000Kr. Ärligt talat så innan jag gick in på winwing's hemsida så tänkte jag mer bara fönstershoppa och drömma. Jag har en Logitech/Saitek X52 Pro just nu och det lutade åt att jag skulle köpa en X56 alternativt en Thrustmaster Warthog. Men deras priser var faktiskt ok. NICE! Blir en Winwing!
Vad ville jag ha? De har ett brett sortiment, med ganska lite inne på vad som fanns i EU-lagret. Jag ville ha split throttle (två axis, en för vänster och en för höger motor) och ett antal knappar på reglage'n.
Billigast var Metal Warthog versionen. 383,85EUR. De hade bara NavyAce gasreglagen inne, så hade inget annat att välja på om jag inte ville vänta i över 45 dagar, eller beställa från globala sidan och betala tull.
Enkelt val.
Skillnaden mellan MAX och Warthog är två saker. MAX kommer med Shaker Kit på joystick. Typ ett rumble-pack a'la handkontroll som kan vibrera vid vissa situationer samt några fler knappar. Gasen kommer med så kallade finger-lifts, Kan användas för att man inte ska dra gasen bak helt och stänga av motorerna, samt att man kan föra fram till en punkt innan efterbrännare. Då kan man lyfta på en spärr med fingrar så kan man komma på efterbrännare. Priset för dessa två extra sakerna lyfter priset till 499,91EUR.
Winwing är dock så nice att det är modulära. Jag kan köpa de sakerna separat i framtiden. Det blir dock dyrare än att köpa paketet. Men bara ca 20EUR dyrare (med frakt) än om jag köpte MAX versionen på en gång (med de gasreglage jag valde).
Min hotas är i korgen, dags att betala. Kan inte... Måste först skapa ett konto, lägga till en adress, email och telefon.
Add Adress.. Country, lätt. Sweden. Recipient, lätt [REDACTED]. Telefon, enkelt [REDACTED]. Detailed Address, [REDACTED].
Den lägger till District, Province/State/Region automatiskt för mig. Ser weird ut.. Umeå står två gånger och västerbotten, Det ser weird ut.
Kastar adressen som skapades och lägger till den så jag tycker att det är ok. Får en varning.
"
1.The following warnings can be ignored if the address is correct.
2.SuiteNotValidated:Suite information was not provided as input or reference data is available to validate the suite information.
3.BuildingValidated:The building was not validated against reference data.
"
Kan inte se adressen i sin helhet någonstans. Postkoden är på ett ställe, Adressen på en annan i o-ordning.
Adressen borde vara korrekt så jag kan beställa och betala. De accepterar endast paypal. slutpriset med frakt blev 425,05EUR. (skrivande stund enligt google 4838SEK). Mycket billigare än en Thrustmaster Warthog.
Gjorde beställningen på en söndag.
Frakt och leverans
Innan jag beställde så kollade jag upp leveranstider och sådant som andra har stött på. Leveransen verkar vara ungefär en vecka efter beställning.
Kollar på info på winwings hemsida, står om fedex. Fedex exklusivt. Finns fedex i Umeå? Vi har säkert ett åkeri eller två som kör ut. Om du nu kommer ihåg början så skrev jag att den har legat i en kall postnord bil...
Beställer som sagt på en Söndag, bortskämd som jag är från svenska företag så antar jag att den kommer hanteras och skickas på Måndagen. På Måndag eftermiddag ändrades min order till packing. Tänkte "Yes, den hinner med på måndagen borde nå mig innan helgen! Borde gå snabbt med flyg.". Nix. Tisdag kommer, packing. Onsdag, packing. Sent på onsdagskvällen får jag mail om att den är skickad. Följer länken där jag kan spåra paketet. DHL... VADÅ DHL?! All information på sidan stod om fedex! Fedex this, fedex that! Sidan, även om du är på EU delen. Är copy and paste från "global shipping" sidan som ligger i Kina, de kör endast med fedex. Men informationen att EU delen kör DHL fanns ingenstans!
DHL, de kör i stan (Umeå). har ulämningställe ganska nära också. Klockrent egentligen, men infon vore nice att ha när man beställer.
Torsdag, paketet ligger i Neumark, Tyskland. Och nu ser jag att det är DHL till Sverige och Postnord resten. [BLEEEP] postnord! Jag kommer behöva hämta det på utlämningställe en dag senare. De kör aldrig hem saker åt mig. "Vi försökte (men egentligen inte) leverera, men Ingen var hemma. HÄMTA PAKETET SJÄLV!" Aja, rätt nära. Samma ställe som DHL för mig.
Paketet når Malmö på fredag eftermiddag. Crap... Paket från Stockholm brukar ta 2-3 dagar att nå mig. Säkert en eller två dagar extra från Malmö och de ligger still under hela helgen. Så Torsdag, Fredag veckan efter? Paketet rör sig från Malmö på Måndag, når Umeå på Måndag. Flygplan! YES! "Försök" av utkörning på Tisdag, gå och hämta på Onsdag. En vecka från shipping till att ha det i handen. Helt okej. Men Nasder, detta skrivs på en Tisdag. Jepp! Postnord gjorde sitt jobb med hemkörning denna gång.
Vad tycker jag om de hela. TLDR;
Priset var mycket bättre än förväntat.
Wingwings hemsida lämnar en liten sur eftersmak, tror det kan ha att göra med att sidan är lite copy-paste från global shipping sidan. Felaktig information angående frakt, onödigt omständig att skriva och fylla i adress med den automation som hände för mig.
Skillnaden mellan olika grepp kunde vara bättre skriven och utformad, var tvungen att läsa mer noggrant än vad jag tycker är nödvändigt. Speciellt mellan ViperAce EX (None shaker-kit) och ViperAce Ex (with shaker-kit).
Frakten även om jag är bortskämd med frakt inom sverige och hade hoppats på leverans innan helgen (31/1). Så kan jag inte klaga på att det kom fram på Tisdagen (4/2).
Kommer inte göra en recension av hur den är att skruva ihop och att använda. Finns gott om sådana redan på Youtube. Check 'em out.
EDIT - Ville påpeka att den var dryg att montera. Manual för throttle greppen stämde inte, utan de som fanns var av en tidigare modell som är annorlunda. Slutade med att jag var tvungen att titta i manualen för en annan produkt som jag inte köpt för att hitta hur de skulle monteras. Bortsett från det, helt ok!