Snabbkollen – Blir Switch världens bäst säljande konsol?

Robot
Snabbkollen – Blir Switch världens bäst säljande konsol?

På väg ikapp och förbi PS2 – eller?

#nintendo, #playstation-2, #switch

Releasehästryttare

Lätt!

Den kommer säkert sälja 20m till innan Nintendo tar bort den från försäljning!

Medlem

Även om den skulle göra så är det ju inte alls samma bedrift för sin tid?
Eller äh, jag vet inte riktigt vilka parametrar man ska räkna in.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Ps2 hade väl inte ngn riktig konkurrens imo,...

Har switchen varit ute i 8 år?, isf så har den sålt bättre än ps2 vid samma tid

Medlem
Skrivet av roftg:

Ps2 hade väl inte ngn riktig konkurrens imo,...

Har switchen varit ute i 8 år?, isf så har den sålt bättre än ps2 vid samma tid

Näe det var konkurrensen jag också tänkte på, men också hur många fler som spelar idag jämfört med början av 2000talet(?)

signatur

🎮 PS5 || LG 55" CX

Redaktör
Ponny

PS2:an, tänker jag, sålde väl en del för att den dubbeljobbade som DVD-spelare. Där och då var det rätt magiskt, tyckte jag.

Men ser gärna att Switchen kliver förbi. Rekord är till för att slås.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av dTexN:

Är det inte?
Hur många gånger har Nintendo sänkt priset på Switch kontra vad Sony gjorde med PS2, som LÄNGE kostade 999 kr i butik?!
Detta är en otrolig bedrift av Nintendo...

Medlem

Man kan förstås vägra in olika parametrar kring vad som var mest imponerande. För egen del trodde jag aldrig att nån skulle komma riktigt nära PS2 igen. Tajmingen då var oerhört lyckosam. Nintendo var i en svag period, Sega var påväg bort och Microsoft var nya. Därtill så var PS2 för många en anledning att köpa en billigare DVD-spelare, ett format i sig som snart skulle bli gigantiskt stort.
På den tiden fanns heller ingen konkurens från smartphones och som nån annan redan påtalade. Ps2 guck efter bara några år ner till 999, och efter 8 år såldes den för 600 kronor, och hämgde kvar i årstal som budgetalternativ när PS3 släpptes rekorddyrt.
Switch har haft en mycket större konkurens, på många fler plan.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Switch har haft en mycket större konkurens, på många fler plan.

Switch har dock fördelen att man riktar sig både till de som vill ha en hemmakonsol och till de som vill ha bärbart.

Jag tror det kan hänga lite på om Nintendo fortsätter att tillverka Switch när Switch 2 kommer eller om man ser tvåan som en ren ersättare.

Om man fortsätter med Switch 1 och det är en rejäl prisskillnad jämfört med Switch 2 kommer den nog segla förbi PS2 ganska lätt.

Inaktiv

Gissar på att det blir som med Wii U varför ska man betala för en Switch 2 när dom flesta redan har en fullt fungerande Switch hemma Nintendo begraver Switch 2 och kommer ut med en ny maskin -samma hårdvara, men ny design och nytt namn 2028. Den kommer däremot att sälja som smör.

It's not a lake, it's an ocean

Det beror förstås på om den får ett liv efter Switch 2 eller om den tvärdör inom ett år. Men det är egentligen meningslösa siffror. Switch har redan dragit in betydligt mer pengar än vad PS2 gjorde under sin livstid - om jag har fått rätt siffror t.o.m. mer än vad alla PlayStation-konsoler (åtminstone fram till PS5) gjort tillsammans.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känns som det helt ligger i Nintendos händer. Vill de stoltsera med att ha den bäst säljande konsolen någonsin (i antal sålda exemplar) kommer de få leverera argument till den potentiella skaran konsumenter.

Säg… ett till två storspel ytterligare, ett markant lägre pris än Switch 2 och ett understryka de av att man INTE ger upp konsolen bara för att Switch 2 släpps.

Men Nintendo är verkligen experter på att släppa sina projekt vind för våg och skita helhjärtat i att hålla igång momentet… något som var frustrerande påtagligt under Wii-eran (Wii Shop Channel, Virtual Console och ett någorlunda jämnt släpptempo på de egna titlarna framåt slutet… det bara rasade samman totalt).

Avstängd

Jag tror faktiskt att Switch 2 kommer överträffa allt vad konsolförsäljning heter och bli världens bäst säljande konsol genom tiderna med stor marginal. Den är väldigt mycket starkare än första vilket innebär att den är tillräckligt stark för att spelen inte ska behöva kompromissa och ingen bryr sig längre om super avancerad grafik utan numera är det spelupplevelse och pris som är i fokus. Och trots att de flesta ser Switch som en "dålig" konsol så köper folk den (uppenbarligen) till slut medans Switch 2 är många som idag "missade" första som känner "Denna runda ska jag inte missa!". Nintendo har ljus tid framför sig. Om något så borde MS och Sony vara oroliga (trodde aldrig att jag skulle säga detta. Eloge till Nintendo).

Medlem

Switch 2 kommer sälja som smör!

signatur

Meep!

Medlem

Nintendo är ju ganska snabba på att överge gamla generationer så helt säkert är det inte.

Medlem
Skrivet av pazu:

Jag tror faktiskt att Switch 2 kommer överträffa allt vad konsolförsäljning heter och bli världens bäst säljande konsol genom tiderna med stor marginal. Den är väldigt mycket starkare än första vilket innebär att den är tillräckligt stark för att spelen inte ska behöva kompromissa och ingen bryr sig längre om super avancerad grafik utan numera är det spelupplevelse och pris som är i fokus. Och trots att de flesta ser Switch som en "dålig" konsol så köper folk den (uppenbarligen) till slut medans Switch 2 är många som idag "missade" första som känner "Denna runda ska jag inte missa!". Nintendo har ljus tid framför sig. Om något så borde MS och Sony vara oroliga (trodde aldrig att jag skulle säga detta. Eloge till Nintendo).

Jag håller med dig till punkt och pricka och hadde fortsatt med det om det inte vore för dom nya rykten som jag hört om att Valve ska satsa på en konsol . Nu är jag övertygad om att dom kommer kamma hem detta racet.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det beror förstås på om den får ett liv efter Switch 2 eller om den tvärdör inom ett år. Men det är egentligen meningslösa siffror. Switch har redan dragit in betydligt mer pengar än vad PS2 gjorde under sin livstid - om jag har fått rätt siffror t.o.m. mer än vad alla PlayStation-konsoler (åtminstone fram till PS5) gjort tillsammans.

Nintendo har under Switch perioden dragit in mer pengar totalt under hela NES till Wii U perioden!
DET, är helt BISARRT!

Så jo, dom har dragit in mer pengar än Sony då Nintendo också säljer sina konsoler i ren vinst.

Skrivet av JokerM6:

Nintendo har under Switch perioden dragit in mer pengar total under hela NES till Wii U perioden!
DET, är helt BISARRT!

Så jo, dom har dragit in mer pengar än Sony då Nintendo också säljer sina konsoler i ren vinst.

Ja, en helt galen framgång. Och då spelar antalet enheter jämfört med PS2 i slutändan inte så stor roll.

signatur

Medlem

Nej. Tror den kommer ligga precis under PS2.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Avstängd
Skrivet av Saurfange:

Jag håller med dig till punkt och pricka och hadde fortsatt med det om det inte vore för dom nya rykten som jag hört om att Valve ska satsa på en konsol . Nu är jag övertygad om att dom kommer kamma hem detta racet.

Personligen så gillar jag inte idéen med Valve Steam Deck då den ska spela spel som inte alla är gjorda för plattformen. Det känns alltid som en kompromiss någonstans. Men mycket rätt gör Valve så även med Steam Deck så absolut kan du ha rätt men det är inte lika uppenbart för mig personligen. Kan du se barnfamiljer köpa Valve Steam Deck 2 t.ex.?

Avstängd
Skrivet av Phobo:

Switch 2 kommer sälja som smör!

Utan tvekan!

Varje gång som dom kommer nära lyckas ju Sony hitta några miljoner sålda PS2 konsoler till så haha.

Skrivet av MiffedStingray0:

Varje gång som dom kommer nära lyckas ju Sony hitta några miljoner sålda PS2 konsoler till så haha.

Denna bild är lite svår att snacka sig ur.

signatur

Medlem
Skrivet av pazu:

Personligen så gillar jag inte idéen med Valve Steam Deck då den ska spela spel som inte alla är gjorda för plattformen. Det känns alltid som en kompromiss någonstans. Men mycket rätt gör Valve så även med Steam Deck så absolut kan du ha rätt men det är inte lika uppenbart för mig personligen. Kan du se barnfamiljer köpa Valve Steam Deck 2 t.ex.?

Nej förvisso Nintendo kommer dom nog inte att slå kanske men jag tänker Sony och Xbox kommer få sig en ordentlig omgång med Vakves en ännu ej anonserade stationära konsoll. Så jag pratar inte om steam deck nu.

Medlem

Imponerande försäljning av båda konsolerna.

PS2 hade diverse problem med laser, läsare och hårdvaran, något som säkerligen hjälpte försäljningssiffrorna back in the day utöver en massa bra spel. Själv köpte jag tre stycken på grund av dessa problem, Nintendo har sällan disfunktionell hårdvara. Inget klår dock Xbox 360 och RLOD.

Min gissning är att Switch kommer sälja tio till.

Medlem

Switch hade förvisso mer eller mindre fri marknad inom handheld(?) första åren, samt en pandemi att dra nytta ifrån. Nu när steamdeck och liknande finns, samt rykten om playstations. Undra hur mycket det kommer konkurrera med switch 2 eller om det är helt olika populationer.

signatur

🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Denna bild är lite svår att snacka sig ur.

https://i.imgur.com/3IvFoCb.jpeg

Du vet väl om det är skillnad på produced och sold?
Microsoft, t.ex. brukar ge oss siffror i form av SKEPPADE konsoler, det är EJ SAMMA som SÅLDA!

Som tidigare sagt, Switchen har snart sålt mer än PS2 och det UTAN prissänkning medans PS2 reades ut...

Skrivet av AELDSTAR:

Imponerande försäljning av båda konsolerna.

PS2 hade diverse problem med laser, läsare och hårdvaran, något som säkerligen hjälpte försäljningssiffrorna back in the day utöver en massa bra spel. Själv köpte jag tre stycken på grund av dessa problem, Nintendo har sällan disfunktionell hårdvara. Inget klår dock Xbox 360 och RLOD.

54.2% av alla 360´s hade detta, av 84 miljoner sålda 😂
Shit vad värdelösa Microsoft är på göra hårdvara alltså
Likt en Windows- PC som håller sig fräsch i ett år för att sen bli slö som sirap 😉

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Du vet väl om det är skillnad på produced och sold?
Microsoft, t.ex. brukar ge oss siffror i form av SKEPPADE konsoler, det är EJ SAMMA som SÅLDA!

Som tidigare sagt, Switchen har snart sålt mer än PS2 och det UTAN prissänkning medans PS2 reades ut...

54.2% av alla 360´s hade detta, av 84 miljoner sålda 😂
Shit vad värdelösa Microsoft är på göra hårdvara alltså
Likt en Windows- PC som håller sig fräsch i ett år för att sen bli slö som sirap 😉

Något gick väldigt fel i design och tillverkningsprocessen, det är säkert.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Jag tänker på kostnaderna för Microsoft 😉
Konsolerna, för dem, säljs redan till förlust, sen att man måste ersätta varannan såld. SHIT vad dom blödde pengar på den alltså.
Xbox-divisionen ligger rätt risigt till idag, blir intressant o följa dess utveckling

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Det var nog mest att man hade bråttom att komma ut så långt före PS3 som möjligt som gjorde att man skippade/slarvade med mycket av tillförlitlighetstesterna.

Om man gjort riktiga tester hade man aldrig kunnat missa dessa problem.

12
Skriv svar