Sid Meier's Civilization VII släpps till VR

Robot
Sid Meier's Civilization VII släpps till VR

Härska över den virtuella världen.

#Civilization-7, #Meta-Quest-3

Medlem

Såg det imorse och blev skitglad...tills jag insåg att det var till MQ3 som jag inte har. Dock är detta tillräckligt för att jag ska överväga skaffa en MQ3 med. Har massa andra VR set och jag tror AR kommer falla mig i smaken. Skitcoolt!

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vore bättre om dom släppt ett bra spel istället. Humankind 2 var inte vad jag ville - och inte heller vad någon annan ville ha heller. Knappa 50% positiva på STEAM är rätt illa.

Medlem

5 aktiva spelare, om det funkar på PSVR så blir det 8 aktiva spelare.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Låter som en utomordentligt märklig idé... Men ja, kul, I guess?! 😅🤔

Personligen håller jag mig till Civ IV, klassiska Civ ska det va!

Skribent
Skrivet av Hipshot:

5 aktiva spelare, om det funkar på PSVR så blir det 8 aktiva spelare.

Hade det funkat på Quest 2 hade det varit 6 aktiva spelare för jag hade spelat

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Låter som en utomordentligt märklig idé... Men ja, kul, I guess?! 😅🤔

Personligen håller jag mig till Civ IV, klassiska Civ ska det va!

Jag har testat strategi i vr...det är riktigt coolt tyvärr finns det inte så många bra, men den jag testade var ett RTS där man spelade på ett bord

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Ankh:

Jag har testat strategi i vr...det är riktigt coolt tyvärr finns det inte så många bra, men den jag testade var ett RTS där man spelade på ett bord

Jag har länge tänkt att Starcraft typ skulle vara intressant att spela på det viset. Typ stå på en Command Bridge i en Battlecruiser med ett wartable och peta runt sina Space Marines.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag förstår mig inte på det här. Vem vill spela Civ i VR?

Jag har PSVR2 och det är rätt coolt i vissa spel där man spelar ur förstapersonsperspektiv eller när ens gubbe eller bil är precis framför en, men i spel där man tittar från himlen ned på en bana eller scen känns det lite poänglöst.

Eller lyckas Civ 7 simulera det som att man är i ett rum med ett fysiskt brädspel på ett bord framför sig och man upplever att man handgripligen flyttar spelpjäser?

signatur

Memento Mori

Skrivet av Ankh:

Huh, visste inte att det var en grej. Skulle nog behöva testa själv för att fatta, det låter helknäppt (men säkert kul då, om det funkar bra)

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Jag har PSVR2 och det är rätt coolt i vissa spel där man spelar ur förstapersonsperspektiv eller när ens gubbe eller bil är precis framför en, men i spel där man tittar från himlen ned på en bana eller scen känns det lite poänglöst.

Eller lyckas Civ 7 simulera det som att man är i ett rum med ett fysiskt brädspel på ett bord framför sig och man upplever att man handgripligen flyttar spelpjäser?

Det är i ett bord i ett rum och spelet är som ett 3d hologram på bordet. Sen spelas det med att man pekar med händerna och flyttar enheterna. Bordet går också att gå runt i realtid för att få bättre överblick. Inte riktigt brädspel, men tänkt dig alla fancy hologram i scififilmer där man planerar sina strider. Dina rådgivare står även bredvid dig vid bordet och kan ge tips.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag gillar både VR och Civ, men detta...

Som att ha chilibearnaise på jordgubbsglass.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Vore bättre om dom släppt ett bra spel istället. Humankind 2 var inte vad jag ville - och inte heller vad någon annan ville ha heller. Knappa 50% positiva på STEAM är rätt illa.

Det är rätt illa ja, sjukt osugen på köp av detta haha.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Fungerar ju alldeles utmärkt i spel som Moss t.ex

Huh, visste inte att det var en grej. Skulle nog behöva testa själv för att fatta, det låter helknäppt (men säkert kul då, om det funkar bra)

Den svenska utvecklaren Resolution games har släppte strategibrädspelet Demeo för några år sen. Det blev en succe och släpptes på samtliga format även PC för icke VR användare.
Det har kommit ett antal uppdateringat och DLC med nya äventyr till det spelet.

Man har ett 3d bräde som man fritt kan zooma in att ha på ett bord eller själv nere i brädets golvnivå, man kastar tärning och flyttar pjäser.
Kan på Quest 3 även köras i MR så du kan ha brädet på ditt vardagsrumsbord eller som flytande hologram i luften.

Resolution Games har nyligen fått license att göra ett Demeo baserat på D&D så det ska bli intressant och se hur det blir.

Medlem

Jag tyckte det såg coolt ut, det enda som jag tänkte dock var att Civ-spelen är inte kända för att vara pick-up-and-play, ska man stå upp i ett par timmar är det tänkt?

signatur

Snart 50, still a gamer ...
https://www.youtube.com/@seventy5plays
Gilla, prenumerera och dela - om du vill

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Där av augmented reality. Du ser ditt hem runt dig fast har spelplanet framför dig. Det är faktiskt riktigt häftigt

signatur

Medlem
Skrivet av VirtualGameCat:

Den svenska utvecklaren Resolution games har släppte strategibrädspelet Demeo för några år sen. Det blev en succe och släpptes på samtliga format även PC för icke VR användare.
Det har kommit ett antal uppdateringat och DLC med nya äventyr till det spelet.

Man har ett 3d bräde som man fritt kan zooma in att ha på ett bord eller själv nere i brädets golvnivå, man kastar tärning och flyttar pjäser.
Kan på Quest 3 även köras i MR så du kan ha brädet på ditt vardagsrumsbord eller som flytande hologram i luften.

Resolution Games har nyligen fått license att göra ett Demeo baserat på D&D så det ska bli intressant och se hur det blir.

Det spelet är skitkul hade gärna haft X-com eller något sånt med i vr. Rondbaserade spel funkar utmärkt (BG3 kanske? JA3?)

signatur

Medlem

Tror det är det här spelet:
https://store.steampowered.com/app/342190/Skyworld/

Väldigt billigt just nu.

Jag gillade spelet.

Medlem

Det är nog en grym VR-upplevelse, men personligen hade jag nog inte pallat "one more turn" i VR 😅

Medlem

Jag skulle vilja ha CIV V i webformat “utan grafik”. Typ som det ser ut i grid-läget/strategy view.

1
Skriv svar