Brukar du köpa samma spel?

Medlem
Brukar du köpa samma spel?

Brukar du köpa samma spel flera gånger?

Om du har köpt ett spel du gillar och byter plattform, köper du det igen?

Eller om spelet får en remaster eller remake, är du villig att spendera mer pengar på samma spel ännu en gång?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Absolut, jag har nog varvat alla mina favoriter 4-5 gånger. Låter man det gå lagom lång tid mellan gångerna får man en skön mix av nostalgi och överraskningar av sådant man glömt/missat.

Ska sägas att jag gör samma sak med alla medier; böcker, filmer, tv-serier m.m. Upplever hellre något riktigt bra flera gånger än något halvdant för första gången

Det händer att jag betalar för en remaster/remake, men då ska det vara en märkbar uppgradering. T.ex. nya WarCraft 2 eller Mass Effect LE. Men det är nog vanligare att jag avfärdar remasters som onödiga.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Herregud ja. Har köpt Skyrim 4 ggr och nms och gta5 3 ggr. Sen är det nog ett dussintal spel jag har köpt 2 gånger. Rimligen borde jag hålla mig till en konsol ocj spara 1000-lappar. Kanske ska prova det.

Backloggens befriare

Det hör inte till vanligheterna, men ja, en del spel har fått den behandlingen.

signatur

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det har förstås hänt. Rayman Legends har jag köpt minst fem gånger. Men oftast dubbeldippar jag när jag vill ha en inplastad kopia till samlingen eller bara vill stötta utvecklaren lite extra.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har hänt med det är väldigt ovanligt i mitt fall.

Medlem

Ibland köper jag samma spel på både PC och Playstation. Everspace II, Dishonored I och II, med flera.

Dels för att visa min uppskattning för en bra produkt, dels för att ibland är det skönare att kunna sitta i soffan och spela, och dels för att ha som backup om den ena maskinen eller den andra skulle gå sönder.

(Ja jag vet att det går att koppla in en PC till en TV. Det här är min lösning.)

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Definitivt. Jag köpte Skyrim till både Switch och PC. Kommer troligen köpa Dead space remake till Switch 2 (om det släppts dit) som jag gjort till pc. Blev även Turok till pc och Switch 1.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Diablo 3 har gått från PC till PS3 till PS4. Darksiders 1&2 på PS3 har fått nytt liv på PS4. Något Assassin's Creed också.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Generellt sett är svaret nej. Jag dubbelköper inte spel. Men jag kör också på en och samma plattform hela tiden, så behovet av att köpa fler kopior är ju minimalt.

Och jag spelar väldigt sällan om ett spel om det är storydrivet. Så därför är jag inte så intresserad av att ge mig på remakes och remasters. Det enda undantaget jag kan komma på är Diablo 2 Resurrected som jag faktist köpte. Men Diablo handlar ju inte om story på det sättet.

Medlem

Det har hänt.

Lite tidigare dagar

1. PC-spel släpps på skiva, köper det (vill ju spela!)

2. PC-spel släpps senare på Steam, köper det (digitalt är ju smidigt)

3. PC-spel släpps senare på GOG, köper det (DRM-fritt ska det ju vara)

På senare år

1. Köper coop-spel till PS4

2. Köper det senare igen till Switch så man kan spela tillsammans när man inte är hemma, på hotellrummet osv

Skulle tro Batman: Arkham Asylum är det spel som jag köpt flest gånger, har det till alla möjliga plattformar.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det har hänt.

Lite tidigare dagar

1. PC-spel släpps på skiva, köper det (vill ju spela!)

2. PC-spel släpps senare på Steam, köper det (digitalt är ju smidigt)

3. PC-spel släpps senare på GOG, köper det (DRM-fritt ska det ju vara)

På senare år

1. Köper spel till PS4

2. Köper det senare igen till Switch så man kan spela när man reser osv

Skulle tro Batman: Arkham Asylum är det spel som jag köpt flest gånger, har det till alla möjliga plattformar.

I det här fallet, om det vore samma spel och det fungerar på Steam deck så hade du haft det där som bärbart och stationärt på PC.

Skulle ni föredra att ett spel är "play anywhere" som microsoft börjat med?

signatur

Medlem

Japp, flera gånger. Först till 360, sen till Xbox One/Series och då sålt 360-versionen. Efter ett par år ångrat mig och inser att 360-versionen vore kul att ha igen, köper det till 360 igen. Köper sen en Switch och inser att flera av dessa spel även finns dit, så...tredje/fjärde gången gilt för typ dessa spel:

Metro 2033 + Last Light
Skyrim
Darksiders
Alien Isolation
Bioshock (the collection)
Och igen om fler kommer till Switch 2. Hoppas innerligt på Dead Space-trilogin dit 😄

Medlem

Snarare att jag börjat köpa fysiska ursprungsutgåvor av äldre spel som jag redan har digitalt på Steam. 😆

Edit: Kom faktiskt på att jag ganska nyligen köpte arkham spelen igen på GOG, enbart för att ha dem DRM fria.

Medlem

Absolut. Var överlycklig när Quake äntligen kom till nyare konsoler.
Tomb Raider Remastered var en välsignelse. Dead Rising också.
Vice City till PS2 och senare digitalt till PS4. San Andreas (PS2), sen PS3-versionen.
Resident Evil köpte jag tre gånger till Playstation. Sen digitalt till PS3 (tror jag) och PS4 eller PS5.
Resident Evil 2, sen remaken.
Resident Evil 4 köpte jag när det var nytt, sen köpte jag remastern. Och remaken.
Ico och Shadow of the Colossus köpte jag när de släpptes, senare HD Collection.
Shenmue 1 o 2 (Dreamcast), sen remastered (PS4).
Osv.

Medlem

Är spelet bra så har det hänt.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är spelet bra så har det hänt.

Ja, sen så finns det spel man gillar som senare fått totalt ointressanta remakes. Och dom vill man inte köpa.

Medlem

Det har hänt några gånger, framförallt när gamla spel släpps på nytt. Exempelvis PS1-spel som blivit tillgängliga på PSN. För modernare spel så tror jag nog det senaste var Diablo 4. Tycker det är ett riktigt skitspel men likt förbaskat fick jag en jäkla lust att lira det vid release på ps5, och senare när jag köpte en ny dator fick jag lust att prova det igen. Bägge gångerna spelade jag max en vecka och ångrar djupt att jag köpte det.

Medlem

Aldrig, vill inte slänga pengar i sjön.
Enda gångerna det blivit dubbelt är om spelet är gratis på till exempel epic och jag redan har det på steam.

Medlem

Kanske tre World of Warcraft-konton.
Annars vinner RDR2 utan problem. PS4, PC, XSX.

Medlem

Nej, det har hänt ytterst sällan. Remaken på Shadow of the Colossus köpte jag, även om jag hade originalet på PS2. Det ska vara den typen av remake för att det ska vara något jag är sugen på att köpa igen.

Medlem

Har hänt ett antal gånger genom åren (har säkert missat/glömt något/några spel).

Super Mario Bros 1,2,3, (NES) / Super Mario All Stars, (SNES)
-
Beyond Good and Evil, (Gamecube / PSN)
Resident Evil 4, (Gamecube / Wii / PSN)
Okami, (Wii / PSN)
Twilight Princess / TP:HD, (Wii / Wii U)
Wind Waker / WW:HD, (Gamecube / Wii U)
-
Tomb Raider Anniversary, (Wii / PS3)
Tomb Raider Underworld, (Wii / PS3)
Tomb Raider Trilogy, (PS3) / Tomb Raider Anniversary, Tomb Raider Legend, Tomb Raider Underworld, (PC)
-
Tomb Raider (2013), (PS4 / PC)
Rise of the Tomb Raider, (PS4 / PC)
Shadow of the Tomb Raider, (PS4 / PC)
-
Horizon Zero Dawn Complete Edition, (PS4 / PC) / Horizon Zero Dawn Remastered, (PC)
-
Alice: Madness Returns, (PS3 / PC)
Assassins Creed 3, (PC / Wii U)
Batman: Arkham Asylum, (PS3 / PC)
Batman: Arkham City, (PS3 / PC)
Bioshock, (PS3 / PC)
Bioshock 2, (PS3 / PC)
Crysis 2, (PS3 / PC)
Dead Space, (PS3 / PC)
Dead Space 2, (PS3 / PC)
Dreamfall Chapters, (PS4 / PC)
Enslaved: Odyssey to the West, (PS3 / PC)
Hellblade: Senua's Sacrifice, (PS4 / PC)
Mirror's Edge, (PS3 / PC)
Mass Effect 2, (PS3) ** (Mass Effect Legendary Edition, (PS4 / PC))
Mass Effect 3, / ME3:SE, (PS3 / Wii U) ** (Mass Effect Legendary Edition, (PS4 / PC))
Nier: Automata, (PS4) / Nier: Automata: Game of the Yorha Edition, (PC)
Resident Evil 5 / RE5:Gold Edition, (PS3 / PC)
Shantae: Half-Genie Hero + Ult. Edition, (PS4 / PC)
The Saboteur, (PS3 / PC)

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Slutade spela på konsol och gick över till PC. Då köptes en del spel som jag redan ägde till ps4an. Men det är få spel.

Medlem

Samma spel? Skulle inte falla mig in!
Remake/Remaster? Ja om priset var lagom lågt för det (Fullpris för ett spel där :
Storyn redan är utlagd, Musiken komponerad och Röstinsatser redan är skrivna - Aldrig)

Medlem

Ja, det har hänt.

Dave the Diver

- Min PC
- Stora grabbens PC (köpte före family sharing)
- Lilla grabbens Switch

The Messenger

- Min PC
- Lilla grabbens PS4

Ace Combat 7

- Min PC
- PS4

Metal Gear Solid

Hat några dubbletter vad gäller fysiskt och digitalt samt Japanskt och engelskt.

Virtua Fighter 5

- Xbox 360
- PS3
- PS4

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Halo är nog de enda spelen jag har köpt två gånger. (Master Chief collection)

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Samma spel? Skulle inte falla mig in!

Jag köpte Star Wars Jedi Knight Dark Forces II förra året för några kronor på Steam. Spelade det när jag var yngre.

Råkade hitta cd-skivan här hemma för någon vecka sedan.
Kanske blir att jag säljer skivan.

signatur

KoP
Medlem

Har bara gjort det en gång i mitt liv med GTA 5. Först köpte man det till XB360 och senare till Xbone.

Skribent

Väldigt sällan, med några få undantag. Final Fantasy IX och VII har jag köpt kanske tre gånger vardera på olika plattformar. Sen köper man så klart remasters av spel man redan äger, men det är ju inte riktigt samma sak.

Medlem

Köpte nyligen Railway empire 2 för andra gången. I min dumhet trodde jag att jag hade spelat mig less på första spelet och ville testa uppföljaren. Nu visade det sig att det hela tiden var 2’an jag hade spelat. Surt med 300 spänn i soptunnan.

12
Skriv svar