Diablo-skaparen: "För många ARPG:n handlar bara om att döda skärmar fulla av fiender"

Robot
Diablo-skaparen: "För många ARPG:n handlar bara om att döda skärmar fulla av fiender"

Snabba framsteg och omedelbar tillfredsställelse ger en "billigare" upplevelse.

#David-brevik

Medlem

Ja, för mycket skit på skärmen.
Face rolla över en massa monster är hjärndött.
1-4 mobs där taktik och planering spelar roll, är ljusår mer tillfredsställande än att smeta AOE och smälta allt.

Medlem

Håller helt med tröttnar extremt fort när jag bara sitter och klickar på skärmen fullt av färgexplosioner hela tiden. Lite lugnare tempo som det var i flera spel på 90 talet är mer mitt stuk.

Moderator | Testpilot

Håller med. Det roligaste med den här typen av spel har historiskt sett varit att ta sig igenom kampanjen. Precis som i vilket annat spel som helst kan man behöva anpassa sig beroende på område och boss, men det är något som tyvärr känns bortblåst i mer moderna spel genren.

Förut fanns det inget endgame, utan man spelade om spelet på en svårare svårighetsgrad. Ska sägas att jag inte är något fan av det heller, då jag ibland upplevde det som en ursäkt för att göra spelet kortare och sedan lätt kunna spä ut innehållet typ.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kan inte hålla med honom mer ...

Medlem

Han satte lite fingret på det jag själv inte kunnat verbalisera kring det hela. Diablo I och II hade helt klart något som försvann med trean och som andra liknande inte uppnått.

Hade trevligt med Grim Dawn iofs, men det kanske berodde mer på att jag lyssnade igenom alla gamla P3-spel samtidigt som jag slöspelade igenom kampanjen 😅

Medlem

Det är därför Poe2 gick tillbaka och segade ner allting igen, med bossar man måste akta sig för och lite såna saker. Riiiiiiiiiktigt njutbart! Sen i slutet i endgame så är det ju självklart att om man spenderar mycket tid och gearar upp sin gubbe för dyra valörer(Divine i det fallet) så vill man se resultat. Gubben bör bli starkare och rensa skärmen fortare om man gearar upp, inte sant?

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Hoppas på att Titan Quest 2 är mer likt TQ1/D2/GD, långsammare tempo helt enkelt.
D4 har blivit alldeles för snabbt i alla fall i S7.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

NEJ! MER ADHD Stress-explosioner och effekter. Siffror och stats och mer siffror och builds och mer stats är vad som gör ett spel bra!

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det är därför Poe2 gick tillbaka och segade ner allting igen, med bossar man måste akta sig för och lite såna saker. Riiiiiiiiiktigt njutbart! Sen i slutet i endgame så är det ju självklart att om man spenderar mycket tid och gearar upp sin gubbe för dyra valörer(Divine i det fallet) så vill man se resultat. Gubben bör bli starkare och rensa skärmen fortare om man gearar upp, inte sant?

Det David menar är att det går att göra "gubben" starkare och mäktigare utan att den zoomar runt på skärmen.

PoE 2 gick ju inte tillbaka, tyvärr. Bara på bossar och bara i kampanjen. Det är i princip samma som PoE 1 Ruthless, Chris lilla bebis.

Medlem

Så har det alltid varit i arpg endgame?
Så var det med alla diablo spel...
Man mördar runt i d1 och d2 också

Medlem

En utmanande men belönande kampanj behöver väl inte utesluta ett end-game som blir lättare att farma med bättre gear/build?

"Omedelbar tillfredsställande" är det väl inte många som vill ha men lägger jag ner ~tvåhundra timmar på en karaktär utan "tillfredsställande" förbättringar skulle jag nog lägga spelet på hyllan rätt "omedelbarT". Måste absolut finnas en balans där dock.

Ett spel som fungerar både med långsammare och snabbare spelstilar är att föredra men "Jag gillar att spela på X sätt så du måste också göra det" är bara löjligt.

Medlem

Håller med, blir ganska meningslöst med en variation av fiender när allt ändå blir detsamma. Vad bryr jag mig om de skjuter pilar eller kastar eldbollar, när de ändå dör inom en bråkdel av en sekund?

Medlem

Håller inte alls med. Sjukt tråkigt när monster är s.k. "bullet sponges".

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Håller verkligen med. Spelade igenom Diablo 3 för första gången här om året. Vilken dynga! Det var bara att välja den fetaste AoE-spellen och köra den från början till slut. Vari låg utmaningen?

Ska också sägas att jag bara spelar aRPG för kampanjen, sedan är de enligt mig slut. Endgame som bara går ut på att leta gear är ungefär lika tillfredsställande som frivillig övertid på jobbet.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag gillar både och, men jag håller med honom att det är en brist på långsammare ARPGs.

Medlem

Och sen har vi Diablo 4 som har skit loot av rang och klagar på andra spel som är 10x bättre....

signatur

Spela spel är kul ibland.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är väl inget fel med att avliva skärmar med fiender, uppenbarligen är det väldigt många som gillar det. Personligen hade jag dock gärna sett ett ARPG som gick åt helt motsatt håll. Nästan lite som Elden Ring vad gäller tempo och encounters, men med (mer) fokus på builds och klasser precis som vanliga ARPG:n.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Det är väl inget fel med att avliva skärmar med fiender, uppenbarligen är det väldigt många som gillar det. Personligen hade jag dock gärna sett ett ARPG som gick åt helt motsatt håll. Nästan lite som Elden Ring vad gäller tempo och encounters, men med (mer) fokus på builds och klasser precis som vanliga ARPG:n.

Låter som du vill spela No Rest for the Wicked. Passar ju väldigt bra på den beskrivningen.

Testpilot

Jag kan inte alls hålla med om detta uttalande.

Personligen finns det få saker inom spelvärlden som känns segare än ett ARPG som försöker maskera sig som ett taktiskt spel. Strategin ligger i valet av talanger och utrustning, men när det väl är dags att dräpa monster finns det inget som dödar engagemanget mer än långsamma rörelser eller att fastna i animationer.

Att ett spel är snabbt betyder inte att det är hjärndött. Ett praktiskt exempel är Lost Ark, som är allt annat än ett knappspammande spel under bossfighter. Samtidigt upplever jag att LA har det högsta tempot och klart tuffaste svårighetsgraden inom ARPG-genren. Path of Exile II har tydligt försökt emulera detta, med blandat resultat enligt min mening.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem

haha var det som fick mig att skipa att prova diablo4 även fast det finns på gamepass, varenda gameplay klipp man såg var bara nån galen aoe fest, aldrig varit bra på den här typen av spel så kändes inte som något för mig

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Lite så. Det är ju väldigt få genres som det är fel på i sig, Det är ju mest att trenderna är så starka att ett lyckat koncept sveper med sig så många utvecklare att det blir urvattnat och tråkigt samtidig som det är brist på alternativ för den som söker annat.

Medlem

Det är väl rätt så enkelt att göra ett ARPG till ett mer långsamt spel med mer fokus på story och annan typ av tyngd i combat, när den väl infinner sig.

Skrota "A" i ARPG och gör ett top-down rpg bara, problem solved.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Låter som du vill spela No Rest for the Wicked. Passar ju väldigt bra på den beskrivningen.

Precis vad jag tänkte föreslå också. Ni som vill ha lite långsammare tempo och mer planering bör ge No Rest For The Wicked ett försök - eller åtminstone hålla ett öga på det tills det kommer ur Early Access.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Precis vad jag tänkte föreslå också. Ni som vill ha lite långsammare tempo och mer planering bör ge No Rest For The Wicked ett försök - eller åtminstone hålla ett öga på det tills det kommer ur Early Access.

Det får ju en content uppdatering snart också. Blir nice!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fletchett:

Tänkte på det medan jag skrev inlägget. Ser fram emot att testa det när det nått 1.0, Early Access skaffar jag i regel inte.

Medlem

Jag vet inte vad det var för version av Diablo 2 han spelade, de kanske hade en intern version?
I den versionen jag spelade så fungerade det så här:
1. spamma teleport tills du är hos Baal
2. saker fyller hela skärmen
3. nuka sakerna
4. repetera steg 2-3 tills sakerna slutar fylla skärmen
5. döda baal
6. (ingen) loot

jag älskade det.

Medlem

Skystone är väl bara en utgivare och hjälper andra studios, medans hans andra lilla indie bolag Graybeard Games utvecklar spel.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av theBoosing:

PoE 2 känns som ett sämre Dark Souls med annan kameravinkel.
Riktigt tråkigt IMO.

Medlem

Önskar mig ett spel som är mer som Dibbe1. Mörkt och gotiskt. Tungt och långsamt. Fiender som dör snabbt men gör mycket skada, precis som hjälten. Inga fyrverkerier och blixtar från varenda attack, utan en mer skitig och realistisk approach.
Detta vore drömmen för mig.

1
Skriv svar