Diablo-skaparen: "För många ARPG:n handlar bara om att döda skärmar fulla av fiender"
Snabba framsteg och omedelbar tillfredsställelse ger en "billigare" upplevelse.
Håller med. Det roligaste med den här typen av spel har historiskt sett varit att ta sig igenom kampanjen. Precis som i vilket annat spel som helst kan man behöva anpassa sig beroende på område och boss, men det är något som tyvärr känns bortblåst i mer moderna spel genren.
Förut fanns det inget endgame, utan man spelade om spelet på en svårare svårighetsgrad. Ska sägas att jag inte är något fan av det heller, då jag ibland upplevde det som en ursäkt för att göra spelet kortare och sedan lätt kunna spä ut innehållet typ.
Han satte lite fingret på det jag själv inte kunnat verbalisera kring det hela. Diablo I och II hade helt klart något som försvann med trean och som andra liknande inte uppnått.
Hade trevligt med Grim Dawn iofs, men det kanske berodde mer på att jag lyssnade igenom alla gamla P3-spel samtidigt som jag slöspelade igenom kampanjen 😅
Det är därför Poe2 gick tillbaka och segade ner allting igen, med bossar man måste akta sig för och lite såna saker. Riiiiiiiiiktigt njutbart! Sen i slutet i endgame så är det ju självklart att om man spenderar mycket tid och gearar upp sin gubbe för dyra valörer(Divine i det fallet) så vill man se resultat. Gubben bör bli starkare och rensa skärmen fortare om man gearar upp, inte sant?
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Det är därför Poe2 gick tillbaka och segade ner allting igen, med bossar man måste akta sig för och lite såna saker. Riiiiiiiiiktigt njutbart! Sen i slutet i endgame så är det ju självklart att om man spenderar mycket tid och gearar upp sin gubbe för dyra valörer(Divine i det fallet) så vill man se resultat. Gubben bör bli starkare och rensa skärmen fortare om man gearar upp, inte sant?
Det David menar är att det går att göra "gubben" starkare och mäktigare utan att den zoomar runt på skärmen.
PoE 2 gick ju inte tillbaka, tyvärr. Bara på bossar och bara i kampanjen. Det är i princip samma som PoE 1 Ruthless, Chris lilla bebis.
En utmanande men belönande kampanj behöver väl inte utesluta ett end-game som blir lättare att farma med bättre gear/build?
"Omedelbar tillfredsställande" är det väl inte många som vill ha men lägger jag ner ~tvåhundra timmar på en karaktär utan "tillfredsställande" förbättringar skulle jag nog lägga spelet på hyllan rätt "omedelbarT". Måste absolut finnas en balans där dock.
Ett spel som fungerar både med långsammare och snabbare spelstilar är att föredra men "Jag gillar att spela på X sätt så du måste också göra det" är bara löjligt.
Håller verkligen med. Spelade igenom Diablo 3 för första gången här om året. Vilken dynga! Det var bara att välja den fetaste AoE-spellen och köra den från början till slut. Vari låg utmaningen?
Ska också sägas att jag bara spelar aRPG för kampanjen, sedan är de enligt mig slut. Endgame som bara går ut på att leta gear är ungefär lika tillfredsställande som frivillig övertid på jobbet.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Det är väl inget fel med att avliva skärmar med fiender, uppenbarligen är det väldigt många som gillar det. Personligen hade jag dock gärna sett ett ARPG som gick åt helt motsatt håll. Nästan lite som Elden Ring vad gäller tempo och encounters, men med (mer) fokus på builds och klasser precis som vanliga ARPG:n.
Det är väl inget fel med att avliva skärmar med fiender, uppenbarligen är det väldigt många som gillar det. Personligen hade jag dock gärna sett ett ARPG som gick åt helt motsatt håll. Nästan lite som Elden Ring vad gäller tempo och encounters, men med (mer) fokus på builds och klasser precis som vanliga ARPG:n.
Låter som du vill spela No Rest for the Wicked. Passar ju väldigt bra på den beskrivningen.
Jag kan inte alls hålla med om detta uttalande.
Personligen finns det få saker inom spelvärlden som känns segare än ett ARPG som försöker maskera sig som ett taktiskt spel. Strategin ligger i valet av talanger och utrustning, men när det väl är dags att dräpa monster finns det inget som dödar engagemanget mer än långsamma rörelser eller att fastna i animationer.
Att ett spel är snabbt betyder inte att det är hjärndött. Ett praktiskt exempel är Lost Ark, som är allt annat än ett knappspammande spel under bossfighter. Samtidigt upplever jag att LA har det högsta tempot och klart tuffaste svårighetsgraden inom ARPG-genren. Path of Exile II har tydligt försökt emulera detta, med blandat resultat enligt min mening.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >
Det är väl inget fel med att avliva skärmar med fiender, uppenbarligen är det väldigt många som gillar det. Personligen hade jag dock gärna sett ett ARPG som gick åt helt motsatt håll. Nästan lite som Elden Ring vad gäller tempo och encounters, men med (mer) fokus på builds och klasser precis som vanliga ARPG:n.
Lite så. Det är ju väldigt få genres som det är fel på i sig, Det är ju mest att trenderna är så starka att ett lyckat koncept sveper med sig så många utvecklare att det blir urvattnat och tråkigt samtidig som det är brist på alternativ för den som söker annat.
Låter som du vill spela No Rest for the Wicked. Passar ju väldigt bra på den beskrivningen.
Precis vad jag tänkte föreslå också. Ni som vill ha lite långsammare tempo och mer planering bör ge No Rest For The Wicked ett försök - eller åtminstone hålla ett öga på det tills det kommer ur Early Access.
Precis vad jag tänkte föreslå också. Ni som vill ha lite långsammare tempo och mer planering bör ge No Rest For The Wicked ett försök - eller åtminstone hålla ett öga på det tills det kommer ur Early Access.
Det får ju en content uppdatering snart också. Blir nice!
Låter som du vill spela No Rest for the Wicked. Passar ju väldigt bra på den beskrivningen.
Tänkte på det medan jag skrev inlägget. Ser fram emot att testa det när det nått 1.0, Early Access skaffar jag i regel inte.
Jag vet inte vad det var för version av Diablo 2 han spelade, de kanske hade en intern version?
I den versionen jag spelade så fungerade det så här:
1. spamma teleport tills du är hos Baal
2. saker fyller hela skärmen
3. nuka sakerna
4. repetera steg 2-3 tills sakerna slutar fylla skärmen
5. döda baal
6. (ingen) loot
jag älskade det.
Det är därför Poe2 gick tillbaka och segade ner allting igen, med bossar man måste akta sig för och lite såna saker. Riiiiiiiiiktigt njutbart! Sen i slutet i endgame så är det ju självklart att om man spenderar mycket tid och gearar upp sin gubbe för dyra valörer(Divine i det fallet) så vill man se resultat. Gubben bör bli starkare och rensa skärmen fortare om man gearar upp, inte sant?
PoE 2 känns som ett sämre Dark Souls med annan kameravinkel.
Riktigt tråkigt IMO.