Förr i tiden så funkade det att åka buss utan internet

Medlem
Förr i tiden så funkade det att åka buss utan internet

Ett nationellt IT-problem påverkar Värmlandstrafik under måndagsmorgonen. Kommunikationen mellan busschaufför och trafikledningen i Karlstad ligger för närvarande nere.

Cirka 150 avgångar påverkas.

Medlem

Vad hände med den där radion de har för att prata med varandra? Känns ibland en aning bisarrt hur handikappat samhället blir utan internet.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Vad hände med den där radion de har för att prata med varandra? Känns ibland en aning bisarrt hur handikappat samhället blir utan internet.

"Sluta vara så gammalmodig" Valfri lokaltrafik.

Medlem

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

"Sluta vara så gammalmodig" Valfri lokaltrafik.

Förlåt. Ska vara mer positiv till alla nya servrar placerade i Kina, Indien, eller USA som är direkt nödvändiga för att man ska kunna åka buss. Och även vara mer positiv till hur alla data lagras i molnet med extremt lite säkerhet. För det är tufft och modernt!

Medlem

Blir gött sedan när vi blir beroende av AI för att tänka

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Förlåt. Ska vara mer positiv till alla nya servrar placerade i Kina, Indien, eller USA som är direkt nödvändiga för att man ska kunna åka buss. Och även vara mer positiv till hur alla data lagras i molnet med extremt lite säkerhet. För det är tufft och modernt!

Ja om du inte aktar dig riskerar du att kallas för luddit, och vem vill väl det?

Medlem

Skönt för mig att ha semester från bussjobbet när shit hits the fan

Som jag fattat det som är det framförallt skyltningen med dess system som visar var bussarna är på GPS m.m som krånglat, iallafall för oss i Skaraborg. Gissar att betalningssystemen kan ha legat nere pga det också då men är osäker.

Vi kan skylta manuellt och vi har, åtminstone på min depå, turerna utskrivna och laminerade så att man kan följa dessa också. Varför vissa ställen delvis eller helt har ställt in turerna vet jag ej men antar att de inte kunnat lösa det manuellt av någon oklar anledning.

RAKEL (radiosystemt vi använder) har inte varit påverkat då den är separat från skyltningen.

signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Förr i tiden så tankade man bussen och chauffören åkte vidare, enligt sin rutt. Nu krävs det en app (som uppdateras varje dag) för att bensinen ska funka.
Det moderna samhället är bekvämt och den moderna tekniken har gjort det enklare att resa.

"Snart är tiden inne"
Mvh, Skynet

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Det är fortfarande få som använder public cloud i Sverige, knappt noll myndigheter. Det finns datahallar som ligger inom Sveriges gränser, som ägs av Microsoft. Om du tror att det per automatik är ”extremt lite säkerhet” så har du aldrig designat en cloud-plattform.

Nu förmodar jag att du menar att det är sårbarheten som är problemet, sårbarheten av att resurser kräver internetuppkoppling. Detta kan dock hända även om Nobina haft egna datahallar.

Medlem

Förr i tiden ja.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bussovic:

Skönt för mig att ha semester från bussjobbet när shit hits the fan

Som jag fattat det som är det framförallt skyltningen med dess system som visar var bussarna är på GPS m.m som krånglat, iallafall för oss i Skaraborg. Gissar att betalningssystemen kan ha legat nere pga det också då men är osäker.

Vi kan skylta manuellt och vi har, åtminstone på min depå, turerna utskrivna och laminerade så att man kan följa dessa också. Varför vissa ställen delvis eller helt har ställt in turerna vet jag ej men antar att de inte kunnat lösa det manuellt av någon oklar anledning.

RAKEL (radiosystemt vi använder) har inte varit påverkat då den är separat från skyltningen.

Ditt användarnamn blev plötsligt väldigt självklart. ^^ Kul att få en inblick.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ditt användarnamn blev plötsligt väldigt självklart. ^^ Kul att få en inblick.

Haha

Ska snart bli trafiklärare igen så får se om jag rattar buss vid sidan av eller ej 😉

signatur

Halo kompis!

Medlem

Det kallas väl utveckling genom att krångla till saker och göra det sämre.

Medlem

Fattar inte varför folk här uttalar sig när ni inte vet något om hur busstrafik fungerar.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Förr i tiden ja.

Ja. Då.

Det var bättre förr.

Medlem

När jag läste rubriken trodde jag det skulle handla om någon som inte haft mobiltäckning på bussresan och var tvungen att titta ut genom rutan eller se på andra människor, och fann det så hemskt att man behövde skriva av sig.

På sätt och vis är jag glad att så inte var fallet... Tråkigt bara att det handlade om ett faktiskt problem.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja. Då.

Det var bättre förr.

Ja, mycket bättre till och med.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

JRA
Medlem

Det var bättre förr, ja.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja. Då.

Det var bättre förr.

Nja, men ju förr dess bättre.

Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte varför folk här uttalar sig när ni inte vet något om hur busstrafik fungerar.

Det är väl standard på internet? Att uttala sig om saker där det finns en bristande kunskap, alltså.
Även sådana som inte har koll på grejer behöver väl ventilera sina tankar/känslor/åsikter.

signatur

Fragtjuv
Skrivet av Bussovic:

Haha

Ska snart bli trafiklärare igen så får se om jag rattar buss vid sidan av eller ej 😉

Trafiklärovic

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ett nationellt IT-problem påverkar Värmlandstrafik under måndagsmorgonen. Kommunikationen mellan busschaufför och trafikledningen i Karlstad ligger för närvarande nere.

Cirka 150 avgångar påverkas.

Jävla Bloober Team...

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det är väl standard på internet? Att uttala sig om saker där det finns en bristande kunskap, alltså.
Även sådana som inte har koll på grejer behöver väl ventilera sina tankar/känslor/åsikter.

Åsikter är som rö....

Jag vet inte allt om bussar och it. Men jag vet att förr så kunde man åka med bussen utan att de behövde vara uppkopplade.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jävla Bloober Team...

Jag visste att de skulle ställa till mer sattyg. Den där remaken var bara uppvärmning.

Man hade kanske trott att regionerna sett till att ha ett alldeles eget nät för bussarnas ledningssystem och inte köra över fula farliga internet.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Trafiklärovic

Trafikovic är nog smidigare då

signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Man behöver ingen förkunskap, alla vet vi ju hur bräckligt alltid blivit iom den överdrivna digitaliseringen, och det gäller även busstrafiken.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Man behöver ingen förkunskap, alla vet vi ju hur bräckligt alltid blivit iom den överdrivna digitaliseringen, och det gäller även busstrafiken.

I vissa avseenden, visst. Sen är det "lite" mer komplext bakom kulisserna än de flesta inser. Var går gränsen för "överdriven" digitalisering egentligen?

Vi kan tillämpa samma logik på allt som använder elektricitet - det är något som måste genereras och dessutom omvandlas till något användbart, tänk vad mindre sårbart det hade varit om vi inte hade "behövt" krångla med det? ¯\_(ツ)_/¯

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

I vissa avseenden, visst. Sen är det "lite" mer komplext bakom kulisserna än de flesta inser. Var går gränsen för "överdriven" digitalisering egentligen?

Vi kan tillämpa samma logik på allt som använder elektricitet - det är något som måste genereras och dessutom omvandlas till något användbart, tänk vad mindre sårbart det hade varit om vi inte hade "behövt" krångla med det? ¯\_(ツ)_/¯

Nä, det är inte speciellt komplext, det är bara ursäkter för att legitimera ett bräckligt system. Visst är det smidigt för Nobina med förare som loggar in i ett anslutet system och loggar in i sina bussar, men finns inget som skulle hindra en vanlig icke-ansluten instämplingsklocka.
Nu är ju inte allt svart o vitt, att digitaliseringen till stora delar år negativ betyder inte att elektricitet är negativt, även fast elsystemet i Sverige också är överdrivet sårbart.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, det är inte speciellt komplext, det är bara ursäkter för att legitimera ett bräckligt system. Visst är det smidigt för Nobina med förare som loggar in i ett anslutet system och loggar in i sina bussar, men finns inget som skulle hindra en vanlig icke-ansluten instämplingsklocka.
Nu är ju inte allt svart o vitt, att digitaliseringen till stora delar år negativ betyder inte att elektricitet är negativt, även fast elsystemet i Sverige också är överdrivet sårbart.

Är ju helt okej att tro och tycka precis vad som helst. Så som att digitalisering, elektrifiering eller vad det nu må vara är positiv eller negativ (some pun intended) - men i verkligheten är det faktiskt lite mer komplext.

Det finns så många olika system för "digitalisering", som skiljer sig åt i en lång rad avseenden (omfattning, komplexitet, driftssäkerhet/redundans, datalagring/-hantering, användarvänlighet och -interaktion, hårdvaru-/mjukvarudesign (vilket innefattar utveckling, ägande, drift, vidareutveckling/förändringar/uppdateringar etc.), interaktion med (och beroende av) andra system, o.s.v. o.s.v. o.s.v.), vilket gör att det blir nästintill löjligt förenklat att försöka definiera det som något positivt eller negativt.

Men visst får man försöka, och tycka precis vad man vill.

signatur

12
Skriv svar