Förr i tiden så funkade det att åka buss utan internet

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Är ju helt okej att tro och tycka precis vad som helst. Så som att digitalisering, elektrifiering eller vad det nu må vara är positiv eller negativ (some pun intended) - men i verkligheten är det faktiskt lite mer komplext.

Det finns så många olika system för "digitalisering", som skiljer sig åt i en lång rad avseenden (omfattning, komplexitet, driftssäkerhet/redundans, datalagring/-hantering, användarvänlighet och -interaktion, hårdvaru-/mjukvarudesign (vilket innefattar utveckling, ägande, drift, vidareutveckling/förändringar/uppdateringar etc.), interaktion med (och beroende av) andra system, o.s.v. o.s.v. o.s.v.), vilket gör att det blir nästintill löjligt förenklat att försöka definiera det som något positivt eller negativt.

Men visst får man försöka, och tycka precis vad man vill.

Att stoppa all busstrafik för att ett IT-system ligger nere... känns det ju faktiskt som en sån sak som alla borde kunna instämma i att det är totalt vansinnigt hur det kan bli så bräckligt. Lika vansinnigt som att bilar kan få defekta bromssystem pga. en bugg i mjukvaran. Finns tyvärr mycket skit som följer med överdriven digitalisering. Det enkla svaret är ju att själva grundproblemet är ju att saker alltså är komplexa utan att behöva vara det.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Att stoppa all busstrafik för att ett IT-system ligger nere... känns det ju faktiskt som en sån sak som alla borde kunna instämma i att det är totalt vansinnigt hur det kan bli så bräckligt. Lika vansinnigt som att bilar kan få defekta bromssystem pga. en bugg i mjukvaran. Finns tyvärr mycket skit som följer med överdriven digitalisering.

Visst, *effekten* (resultatet) är kass - men jag tror inte jag kan säga det här tillräckligt många gånger: korrelation och kausalitet är inte samma sak. Att göra det så enkelt för sig att bara säga "digitaliseringens fel" är att göra det väääldigt enkelt för sig. Då skulle vi lika gärna kunna säga att det är motorfordonens fel, hästar går ju av sig själva.

Det blir liksom någonstans en självuppfyllande profetia att lägga all skuld på ett någorlunda abstrakt/komplext koncept, när hur många tusentals bussturer som helst går per dag med en lång rad varianter av digitaliserade system integrerade. Sen ska själva resultatet i det här fallet inte ursäktas eller bagatelliseras. Men att tro att lösningen på problemet är mindre digitalisering... heh, ja, det får man ju som sagt göra om man vill. Då gör man det återigen väldigt enkelt för sig.

Ah, tänk om det hade varit så enkelt att enkelhet = bättre slutresultat. (Oaktat om man ser till driftssäkerhet eller någon annan verksamhetsaspekt.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Digitaliseringen uppgift säg i trafiken har till stor del att göra med att mindre människor ska behövas.
Resenärer sköter sina resor själv.
Kollar tider på hemsidor appar osv och ser dom live på digitala skärmar.
Det behövdes en drös med människor för att sköta om detta tidigare som stämplade in på mekaniska stämpelklockor som sen andra människor samlade in, osv osv.

Ett helt icke digitalt system kanske inte heller fungerat bra idag för det finns inte folk för att utföra alla jobb.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Vad hände med den där radion de har för att prata med varandra? Känns ibland en aning bisarrt hur handikappat samhället blir utan internet.

Var väl mer taxiförare som brukade ha?

Medlem

Det är väl inte så att digitalisering och annan teknikutveckling enbart är av ondo men det måste finnas en backup. Att folk kan betala i kassan utan att använda sedlar och mynt är positivt men det måste samtidigt finnas möjlighet att betala med kontanter ifall systemen strular eller om krisen kommer.

Skrivet av Sigurd:

Det är väl inte så att digitalisering och annan teknikutveckling enbart är av ondo men det måste finnas en backup. Att folk kan betala i kassan utan att använda sedlar och mynt är positivt men det måste samtidigt finnas möjlighet att betala med kontanter ifall systemen strular eller om krisen kommer.

Det borde vara så att de:
1) Har ett eget nät för lednings(stöd)systemet.
2) Om eget nät är nere kan åka snålskjuts på 5G-nät (el. dyl).

För deras system innehåller förstås rätt bra verktyg för att samordna bussarna. Så att ingen bussjävel står 5 mil bort från depå med en förare som inte längre får köra bussen p.g.a. kör/vilotider.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar