Taktiskt brädspel med XCOM-influens
Vill bara tipsa om ett brädspel som släpptes på kickstarter idag. Jag har kört det en hel del på Tabletop Simulator (demo) och tycker det är riktigt trevligt. Om nedan låter lockande så kan det vara något för dig:
Co-op Sci fi
AI-drivna fiender (mha kortlek)
Taktisk cover shooting
Uppgradera karaktärer
Köpa vapen/utrustning
Story-drivet med scenario (ex. boss fighter) och planetsystem att utforska
Inga tärningar! Istället en smart och tematisk mekanik med "ammo deck" för olika vapen
Genomspelning:
Terminus Frontier youtube 1
Terminus Frontier youtube 2
Vill ni testa officiellt demo på TTS så finns det här:
Terminus Frontier demo
Kickstarter:
Terminus Frontier Kickstarter
BlackBozze - the man, the myth, the concept
Såg lite intressant ut. Blir dyrt att gå in, allt under Frontier Pledge känns ju meningslöst. I den här typen av spel är ju minatyrerna det man vill åt.
Jo, det är kanske sant. Jag har inte bestämt mig om miniatyrerna än, men kanske lite tråkigt utan.
Och dyrt, ja. Men det är ett ganska omfattande spel med över 50 scenarion mm så det finns nog mycket speltid för pengarna i alla fall.
Ser ju rätt bra ut, lite sugen är jag allt på att backa kickstartern. Men samtidigt så känns det som om mitt 6 år gamla Nemesis är tillräckligt likt och räcker för min del.
Nu har jag ju tyvärr inte spelat Nemesis, men det jag sett på gameplay och hört från de som testat båda, så är det ganska olika spel.
De som är gemensamma nämnare är väl scifi, hand management och att man skjuter saker.
Jag tror att där Nemesis verkar fokusera mycket på långsammare utforskning, förberedelse och mindre frekventa strider med få fiender, så är Terminus mer ett "FPS" med mycket action och fokus på strid. Så det handlar väl lite om personlig preferens vad man gillar i ett brädspel.
Jag lägger även till en länk i originalposten på en genomspelning som kan vara intressant.
Jo, det är kanske sant. Jag har inte bestämt mig om miniatyrerna än, men kanske lite tråkigt utan.
Och dyrt, ja. Men det är ett ganska omfattande spel med över 50 scenarion mm så det finns nog mycket speltid för pengarna i alla fall.
Ja, det ser ut som man får mycket för pengarna. Om man ska investera i sådana här projekt så tycker jag man ska göra det "på riktigt" så att säga, med en av de bättre utgåvorna - och inte "snåla" (förutsatt att man har råd såklart).
Eller som Edward Blom säger "När man festar, festar man, då festar man rejält".
Ja, det ser ut som man får mycket för pengarna. Om man ska investera i sådana här projekt så tycker jag man ska göra det "på riktigt" så att säga, med en av de bättre utgåvorna - och inte "snåla" (förutsatt att man har råd såklart).
Eller som Edward Blom säger "När man festar, festar man, då festar man rejält".
Ja han har nog rätt 😄
Det började med den billigaste versionen, sedan några add-ons, och nu är jag all-in med hela klabbet 😂