Ready at Dawn-chef: "Sony nappade inte på vår The Order: 1886-uppföljare"
Och berättar varför det första spelet blev som det blev.
#Ready-at-dawn, #The-order-1886, #nyhetstips
Alltså det var kanske inte ett jätteroligt spel rent gameplay-mässigt men det såg fantastiskt bra ut på PS4an. Köpte det själv några år efter release när det var patchat och nedsatt i pris (tror jag gav typ 50 kr) och var lätt värt det. Hade varit kul att se teamet göra något på konceptet med bättre gameplay för PS5, hade säkert kunnat bli kanon.
Sjukt tråkigt, jag läste om alla negativa aspekter kring The Order när det väl begav sig, men jag körde det ändå med förhoppningarna i botten, och jag tyckte det var riktigt bra. Visst, det var lite stelt och enformigt kanske, men miljöerna var väldigt tilltalande, det fanns en nice grund för lore, och combat tyckte jag var helt fine. Blev förvånad när det tog slut så snabbt som det gjorde. Men överlag var jag positivt överraskad och har hoppats länge på en uppföljare
Jag hade gärna sett fler spel i den världen. Känns ju bara som att dom skrapade på ytan av vad dom skulle kunna åstadkomma storymässigt med hela intrigen med varulvar och vampyrer.
Själv tycker jag att gameplay var ganska bra. Det var inte nyskapande men det var stabilt och innehöll en bra arsenal av vapen.
PSN: OAKTHYR
Gameplay var undermåligt, men jag hade trots det gärna sett en uppföljare då världen var fantastiskt atmosfärisk.
Man tycker lite synd om Ready at Dawn, ingen av deras ägare verkade tro på dom.
Ready at dawn skapade nämligen sedan 2 riktigt bra VR-spel Lone Echo 1 & 2 som verkligen hade story och atmosfär.
Online-spelet EchoVR (som var ett multiplayer-läge i första Lone Echo och senare ett eget spel på Quest) fick en stor fanbase där spelet tom blev en gren inom e-sport.
Sen stängde Meta EchoVR servrarna och så lade man ner studion. Samtidigt läser man detta inlägget på X
https://x.com/vrgamesshowcase/status/1889359639482925444
The Order: 1886 fick oförtjänt mycket naggande kritik. Spelet var välpolerat när det kom. Visst, QTE var verkligen inte inne då och actionupplevelsen kunde inte spelmekaniskt tävla mot tyngden i Gears of War eller några andra av de bästa spelen i tredjepersonsgenren. Spelmekaniken var och är dock välfungerande. Jag är inte förvånad över att de ville göra mer spelmekaniskt, i stället fick vi ett välpolerat spel. Speluniversumet Ready at Dawn skapat var minst sagt lovande och stundtals briljant.
För att parafrasera Prins Daniel:
"Jädra Sony!"
"Jädra Sony!"
"Jädra Sony!"
Tyckte om spelet väldigt mycket när det begav sig, grymt världsbygge, bra karaktärer och story och ett gameplay som fungerade bra men inte gjorde så mycket nytt kanske. Hade blivit väldigt glad om det fick en uppföljare.
Kommer ihåg när spelet var på gång och dom tre spel som Sony visade upp under en period var detta, Bloodborne och Until Dawn, tre nya ip:n samtidigt! Vad hände med Sony egentligen…
Atmosfären var top notch, sedan fanns det element man kunde jobbat med, men, för att ha sådan tidspress gjorde de ändå bra ifrån sig.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Kommer ihåg när spelet var på gång och dom tre spel som Sony visade upp under en period var detta, Bloodborne och Until Dawn, tre nya ip:n samtidigt! Vad hände med Sony egentligen…
Jim Ryan hände...
"Studio blev sedermera uppköpt av Meta, där de bland annat utvecklade Lone Echo, innan den stängdes i augusti förra året."
Alltså Lone Echo är ju ett av de bästa spelen som finns. Sjukt att det inte fått mer uppmärksamhet.
Man tycker lite synd om Ready at Dawn, ingen av deras ägare verkade tro på dom.
Ready at dawn skapade nämligen sedan 2 riktigt bra VR-spel Lone Echo 1 & 2 som verkligen hade story och atmosfär.
Online-spelet EchoVR (som var ett multiplayer-läge i första Lone Echo och senare ett eget spel på Quest) fick en stor fanbase där spelet tom blev en gren inom e-sport.
Sen stängde Meta EchoVR servrarna och så lade man ner studion. Samtidigt läser man detta inlägget på X
https://x.com/vrgamesshowcase/status/1889359639482925444
<Uppladdad bildlänk>
Men NEEJ! Synd att de inte kunde vara på Steam i stället. :/
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
"Studio blev sedermera uppköpt av Meta, där de bland annat utvecklade Lone Echo, innan den stängdes i augusti förra året."
Alltså Lone Echo är ju ett av de bästa spelen som finns. Sjukt att det inte fått mer uppmärksamhet.
Men NEEJ! Synd att de inte kunde vara på Steam i stället. :/
Dom köptes upp av Meta.
Hade inte Meta köpt upp dom så hade dom inte funnits att göra Lone Echo ens.
Har inget att göra med Steam, hade behövts finansiering oavsett.