Alan Wake 2 har till slut börjat gå med vinst

Robot
Alan Wake 2 har till slut börjat gå med vinst

Och har sålts i över två miljoner exemplar.

#Alan-wake-2, #Remedy

Medlem

Tja, det finns kanske "några" baksidor med att aktivt göra valet att inte släppa det på en plattform som har ~85% marknadsandel. Men visst, i AW2s specifika fall kanske det inte fanns så många alternativ i praktiken, om pengarna inte fanns där.

Och innan någon försöker försvara Epic med att repetera herr Sweeneys "konkurrens är bra"-smörja: exakt, det är därför det är en fördel att släppa på fler plattformar, inte färre. Oavsett vilken det skulle vara. Hoppas Epic/EGS tar stryk så länge de förespråkar och/eller köper sig exklusivitet. En kortare tidsexklusivitet (3-6mån) kanske jag som kund hade kunnat acceptera, men Alan Wake 2 är snart 1½ år gammalt och lyser med sin frånvaro på alla andra PC-distributionsplattformar än EGS. Nej tack.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Silent Hill 2" drog in 2 miljoner på kortare tid än Alan Wake 2, som hade ett års försprång.
Ur led är tiden.
De har inte något emot att jobba med Silent Hill igen. Det tror jag det. Här kan man se att man inte behöver vara kreativ och skapa något eget. Man bara tar nåt som andra gjort för längesen och förbättrar det.

På ett sätt är det positivt. När idéerna tagit slut hos spelutvecklare så har man en rik källa av gamla spel att återuppliva och förbättra.

Det var då för väl.

It's not a lake, it's an ocean

Skönt. Remedys spel brukar ha "långa ben", så det finns väl hygglig chans att spelet passerar tre miljoner sålda ex vad det lider.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Inte mer än 2M? Spelet verkar så unisont hyllat att jag förutsatte att det sålt mer än det dubbla.

Ska se till att dra mitt strå till stacken, kanske redan till helgen.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nu inser jag att jag är minoritet här men för mig handlar det om att det inte släpptes fysiskt. Jag köper, spelar och säljer spelen. Väldigt sällan jag köper ett AAA spel digitalt för fullpris. Det ska ner rejält i pris innan det blir ett digitalt köp för mig.
Den dag spel bara säljs digitalt kommer det att bli väldigt mycket mindre spel för mig.
Det är inget ideologiskt, det handlar bara om min ekonomi.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tja, det finns kanske "några" baksidor med att aktivt göra valet att inte släppa det på en plattform som har ~85% marknadsandel. Men visst, i AW2s specifika fall kanske det inte fanns så många alternativ i praktiken, om pengarna inte fanns där.

Och innan någon försöker försvara Epic med att repetera herr Sweeneys "konkurrens är bra"-smörja: exakt, det är därför det är en fördel att släppa på fler plattformar, inte färre. Oavsett vilken det skulle vara. Hoppas Epic/EGS tar stryk så länge de förespråkar och/eller köper sig exklusivitet. En kortare tidsexklusivitet (3-6mån) kanske jag som kund hade kunnat acceptera, men Alan Wake 2 är snart 1½ år gammalt och lyser med sin frånvaro på alla andra PC-distributionsplattformar än EGS. Nej tack.

Vägrar du också handla ICAs ost om den inte säljs på Coop?

Medlem
Skrivet av kashchei:

Nu inser jag att jag är minoritet här men för mig handlar det om att det inte släpptes fysiskt. Jag köper, spelar och säljer spelen. Väldigt sällan jag köper ett AAA spel digitalt för fullpris. Det ska ner rejält i pris innan det blir ett digitalt köp för mig.
Den dag spel bara säljs digitalt kommer det att bli väldigt mycket mindre spel för mig.

Jag inväntade också den fysiska versionen, förhandsbokade sedan så fort den utannonserades.

KoP
Medlem

Trist, men AW är ett spel som är lite för nischat för att passa den breda publiken. Själv tyckte jag om både AW 1 och 2 och rent generellt alla spel ifrån Remedy då alla deras spel utspelar sig i samma värld och är gränsöverskridande vilket jag finner ganska intressant.

Medlem
Skrivet av snubben:

Vägrar du också handla ICAs ost om den inte säljs på Coop?

Väntade på den äpplen- och päron-jämförelsen (some pun intended), det är "lite" skillnad på betydande kulturella verk (där produkter i samma kategori inte på samma sätt kan anses likvärdiga som "konkurrenters") och... ost.

Och jag hade inte haft problem på samma sätt om vi pratar en i sammanhanget mindre studio som är helägd av distributionsbolaget (så som i din jämförelse). Precis som jag, om vi vänder på det, hade klagat rätt rejält om Lidl hade köpt sig exklusivitet på Arlas produkter.

signatur

Alan Wake-serien är lite intressant, på så sätt. Väldigt uppmärksammade och ofta hyllade spel i mer dedikerade gamer-kretsar, men serien verkar som sagt en aning för nischad/smal för att få det där rejäla break out-ögonblicket. Inte för att två miljoner är något att fnysa åt, så klart, men det är definitivt ett IP som får mer medial uppmärksamhet än många andra som säljer likvärdigt.

Medlem
Skrivet av kashchei:

Medhåll på detta.

Jag tyckte faktiskt inte att spelet va så bra om jag ska vara ärlig. Ettan skulle jag gärna spela om igen men i tvåan kände jag flera gånger "men herregud tar det aldrig slut någon gång"

Medlem
Skrivet av MiffedStingray0:

Jag tyckte faktiskt inte att spelet va så bra om jag ska vara ärlig. Ettan skulle jag gärna spela om igen men i tvåan kände jag flera gånger "men herregud tar det aldrig slut någon gång"

Kände också så, men gillade spelet. "Silent Hill 2" är tydligen också utdraget och tar aldrig sluuut. Skillnaden är att Alan Wake gjorde nåt nytt. Men det sålde långsammare. Så de flesta vill hellre ha gammalt i ny skrud, än nåt som är originellt.

Medlem

Så glad för Remedy och Alan Wake 2 att det ändå gått såhär pass bra. Hade ju kunnat vara en total flopp med tanke på tiden som gått mellan ettan och tvåan och hur nischat spelet är jämfört med både ettan och vad som är vanligt för storspel nuförtiden.

Ärligt talat så gillade jag varken första Alan Wake eller American Nightmare när de släpptes och inte heller när jag försökte spela igenom de senare. Så var tveksamt inställd till tvåan.

Av någon anledning fick jag för mig att köpa det ändå. Oerhört glad att jag gjorde det, är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna.

Gillar riktningen Remedy är på väg i. Älskade Control också, hoppas de kan fortsätta göra liknande spel i många år till!

Skrivet av scaryfoot:

Kände också så, men gillade spelet. "Silent Hill 2" är tydligen också utdraget och tar aldrig sluuut. Skillnaden är att Alan Wake gjorde nåt nytt. Men det sålde långsammare. Så de flesta vill hellre ha gammalt i ny skrud, än nåt som är originellt.

Jo jag gillade det också till en viss del , dansnumret fick mig att le så jävla mycket haha. Lätt ett av spelets höjdpunkter.

Silent hill 2 kände jag att jag klarade av bättre men kunde också ha varit lite kortare.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

de flesta vill se om klassiska spel som släpptes under ps1 och ps2 tiden i ny tapp då tekniken inte var tillräcklig vilket den är nu under ps4 och ps5. Släpptes ju 4 gånger fler spel 1995-2005 än vad det gör nu. Bara att plocka några 100 tals göra om. Min 11åriga dotter vill spela Resident evil 1 som sin pappa gjorde 1997 men i ny version för den gamla håller inte kvalite längre

Medlem
Skrivet av submariner:

de flesta vill se om klassiska spel som släpptes under ps1 och ps2 tiden i ny tapp då tekniken inte var tillräcklig vilket den är nu under ps4 och ps5. Släpptes ju 4 gånger fler spel 1995-2005 än vad det gör nu. Bara att plocka några 100 tals göra om. Min 11åriga dotter vill spela Resident evil 1 som sin pappa gjorde 1997 men i ny version för den gamla håller inte kvalite längre

Det går utmärkt att spela Resident Evil från 1996 och Silent Hill från 1999. Sett yngre streamare göra det. De tyckte att spelen var spännande och läskiga. De tyckte det var kul att äntligen få spela originalen som släpptes när de var barn. En såg när hennes pappa spelade Tomb Raider (1996) när hon var liten och nu som vuxen spelade hon det själv.
Jag tycker Resident Evil (1996) spöar remaken rakt upp och ner. Remaken var bara löjlig med det nya innehållet, pajade allt.
Men det är ju smaksak förstås. Vill man endast spela nyare spel med modernare grafik då är det bra att man kan välja dom istället.
Orkar hon vänta tills hon är 17?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det går utmärkt att spela Resident Evil från 1996 och Silent Hill från 1999. Sett flera yngre streamare göra det. De tyckte att spelen var spännande och läskiga. De tyckte det var kul att äntligen få spela originalen som släpptes när de var barn. En såg när hennes pappa spelade Tomb Raider (1996) när hon var liten och nu som vuxen spelade hon det själv.
Men det är ju smaksak förstås. Vill man endast spela nyare spel med modernare grafik då är det bra att man kan välja dom istället.

Vi testa först Resident Evil 2 från 1998 och sen remake från 2019 på ps 5an. Hon tyckte skillnaden va natt o dag. Hon föredrog ny versionen. Även Silent hill 2 vs den nya o samma här. Sen testa vi lite Mario spel från 90-talet o de älska hon. Det är just action/skräck spel från 90-talet som inte håller kvalite mässigt medan Barn spel från 80-90 talet håller än idag som de gjorde 30år sen.

Medlem
Skrivet av submariner:

Vi testa först Resident Evil 2 från 1998 och sen remake från 2019 på ps 5an. Hon tyckte skillnaden va natt o dag. Hon föredrog ny versionen. Även Silent hill 2 vs den nya o samma här. Sen testa vi lite Mario spel från 90-talet o de älska hon. Det är just action/skräck spel från 90-talet som inte håller kvalite mässigt medan Barn spel från 80-90 talet håller än idag som de gjorde 30år sen.

Ja, det är stor skillnad på Resident Evil 2 och remaken. Jag gillar båda, men originalet är min favorit.
Intressant, där kanske det är tvärtom att hon föredrar gamla Mario före nyare
Odyssey är ett av de bästa jag spelat.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Epic är utgivare för Alan Wake 2 så det är väl helt rimligt att det inte släpps på distributionsplatformar än EGS?

Medlem

Skaplig releaselista och tidsspann:

2025: FBC: Firebreak
2026: Max Payne Remake(som tydligen är båda spelen i ett)
2027: Control 2
2029: "Alan Wake 3"
2030: "Control 3"

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tänk om de bara hade kunnat släppt spelet på Steam med

signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Tänk om de bara hade kunnat släppt spelet på Steam med

Ja då hade det säkert varit sålt i mer än det dubbla.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Thane:

Epic är utgivare för Alan Wake 2 så det är väl helt rimligt att det inte släpps på distributionsplatformar än EGS?

Nej. EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft har alla fått krypa till korset och släppa sina produkter (även sådana där de i praktiken ägt utvecklarstudion/-rna) på fler plattformar än sin egenutvecklade smörja och jag hoppas innerligt Epic kommer till den punkten också. Det finns undantag, inte minst när det kommer till online- och/eller live service-spel, men AW2 är inte ett sådant.

signatur

Medlem

Släpp på steam så köper jag med.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej. EA, ActivisionBlizzard och Ubisoft har alla fått krypa till korset och släppa sina produkter (även sådana där de i praktiken ägt utvecklarstudion/-rna) på fler plattformar än sin egenutvecklade smörja och jag hoppas innerligt Epic kommer till den punkten också. Det finns undantag, inte minst när det kommer till online- och/eller live service-spel, men AW2 är inte ett sådant.

Antar att samma gäller Valves egenutvecklade spel också då.

Medlem
Skrivet av Thane:

Antar att samma gäller Valves egenutvecklade spel också då.

Den otroligt stora mängd de släpper? 😏 Visst.

Jag räknar i praktiken inte Valve som spelutvecklare/-utgivare längre. Då jag inte har VR (Alyx är i sammanhanget en nischprodukt med tanke på hur litet marknadsgenomslag VR-headset fortfarande har) har det liksom inte varit aktuellt att köpa något som de haft kontroll över sedan Portal 2, och det är snart 15 år sedan.

CS2 är jag personligen inte intresserad av för fem öre, och det faller under online-/live service, och det kritiserar jag inte i lika stor grad (precis som jag nämnde i mitt förra inlägg), då det krävs en betydande backend (och således löpande kostnad) för att drifta produkterna.

Jag klagar inte i samma utsträckning på ex. Fortnite eller WoW heller.

signatur

Medlem

Steam tar 30% av utvecklare Men Epic tar bara 10% Så vill du stötta utvecklare ska du köpa spelen på Epic. Tycker det är dåligt att man inte kan köpa Half Life Alyx på Epic.... Jävla Steam!!!!!

12
Skriv svar