Är Live Service Games på väg att försvinna?
Är live service games på väg att försvinna, eller åtminstone slutet på när företagen ska gå all in på Live Service i alla spel i alla lägen? Lite som när hela branschen skulle ha ett zombieläge i varje spel, som senare blev ett obligatoriskt Battle Royal-läge o.s.v.
Trenden (som jag uppfattar det) är spelarantalet sjunker och folk börjar tycka det är rätt trist och jobbigt att ha dagliga uppdrag, behöva köpa saker varje månad och se hela sin progress raderas med jämna mellanrum. Ständigt matas med FOMO och spela spel som egentligen endast finns till för att maximera vinster och ta din uppmärksamhet så länge som möjligt istället för att ge en bra upplevelse.
EA Sports FC med ny utgåva varje år där alla pengar du lagt på Ultimate Team blir meningslöst. Samma med Call of Duty där det släpps nytt Warzone varje år. Ingen har väl undgått Suicide Squad, Concord, Marvels Avengers, Hyper Scape, Evolve med flera som lagts ner p.g.a. bristande spelarantal och inkomster.
Sony som ryktas ha lagt ner en hel del av deras Live Service projekt. Personligen tror jag inte de ansåg det rimligt att ha 10-12 Live Service igång samtidigt utan hoppades att två-tre skulle överleva och dra in pengar för de andra som förmodligen skulle faila.
Jag kan inte säga det lika bra som "Legendary Drops" så jag länkar in videon som fick mig att skapa den här tråden. 30 minuter lång, men helt klart sevärd och "känns inte som 30 minuter". Rekommenderas.
Tror inte det, det blir nog mer uppblandat med annat, inte det som måste göras HELA TIDEN av alla stora företag.
Live service går nog in mer i Single Player framöver, inte bara pve eller pvp eller pvpve, fan allt heter.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Kolla på Destiny 2, upp som en raket . . .
Lol varför skulle dom försvinna? Inget av värde finns i denna tråd
Inte mycket värde i den här kommentaren heller.
Tror definitivt på ett paradigmskifte. Lyckade liveservice håvar säkert in mest pengar.
Men ett spel med liveservice =/= lyckat spel. Tror det finns begränsat utrymme med hur många av dessa spel kan vara aktuella och aktiva, så det fungerar inte att pumpa ut nya bara för att.
Spelarbasen vill väl inte heller bli för splittrat, många vill nog hålla sig till samma för gemenskapen och den commit de gjort för ett spel
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Jag har spelat väldigt mycket Fallout 76, GTA Online & RDR2 Online. Skulle inte vilja att denna typen av spel försvann helt för ibland är det skönt att hoppa in i ett spel och bara grinda lite. Och så är det ju ganska trevligt när det kommer nytt innehåll till spel man gillar.
Men jag vill inte att alla spel ska satsa på den modellen. Tänker på Suicide Squad, Gotham Knights eller Avengers som säkert hade kunnat bli bra om man hade fokuserat på story och gameplay framför grind och loot.
PSN: OAKTHYR
Inte mycket värde i den här kommentaren heller.
Duktigt av dig
Definiera live service är.
måste det ha en massa erbjudanden och "season pass" osv eller räknas ett rent singleplayer/multiplayer som får uppdateringar med jämna mellanrum som bla även innebär mer eller mindre nytt innehåll ?
Så fall, nej inte på långa vägar att försvinna. Det är snarare nått som blir vanligare.
Vet inte om de försvinner, är väl bra om några finns iaf, hade jäkligt kul med Helldivers 2.
Samtidigt vill jag väl inte att allt ska va live service spel.
Lite det som är min poäng, hade. För att det ska fungera måste det vara en ständig inkommande ström av pengar, inte att personer spelar det ett tag och sedan går vidare. En fallande spelarbas kommer döda spelen. Endast räknat på PC så har Helldivers fortfarande en bra spelabas att stå på, men är enligt Steamcharts ner ca 85 % från toppen. De tog ju även betalt för sitt spel, vilket inte är vanligt gällande Live Service generellt - så de ligger bra plus än så länge skulle jag tro.
Jag tycker jag ger ett par exempel i tråden och länkar till ett Youtube-klipp som går in i det mer i detalj. Jag förstår att folk tycker annorlunda, därav att jag skapade den här tråden - så utveckla gärna ditt resonemang så kan det bli en bra diskussion.
Tror definitivt på ett paradigmskifte. Lyckade liveservice håvar säkert in mest pengar.
Men ett spel med liveservice =/= lyckat spel. Tror det finns begränsat utrymme med hur många av dessa spel kan vara aktuella och aktiva, så det fungerar inte att pumpa ut nya bara för att.
Spelarbasen vill väl inte heller bli för splittrat, många vill nog hålla sig till samma för gemenskapen och den commit de gjort för ett spel
Ja, precis. Det finns en begränsad mängd människor som spelar och ju fler spel som tävlar om din konstanta uppmärksamhet för att spela desto färre spelare per spel.
Jag har spelat väldigt mycket Fallout 76, GTA Online & RDR2 Online. Skulle inte vilja att denna typen av spel försvann helt för ibland är det skönt att hoppa in i ett spel och bara grinda lite. Och så är det ju ganska trevligt när det kommer nytt innehåll till spel man gillar.
Men jag vill inte att alla spel ska satsa på den modellen. Tänker på Suicide Squad, Gotham Knights eller Avengers som säkert hade kunnat bli bra om man hade fokuserat på story och gameplay framför grind och loot.
För att de spelen ska finnas kvar måste det finnas en hardcore-grupp spelare. Modellen fungerar inte om alla skulle göra som dig, och det är där problemet ligger. Monetariseringen är uppbyggd på konstant uppmärksamhet och investering av både tid och pengar från spelarna. Inte tillfälliga inhopp.
Frågan är hur länge hardcore-spelarna grindar samma spel hela tiden för att det ska vara värt det.
Definiera live service är.
måste det ha en massa erbjudanden och "season pass" osv eller räknas ett rent singleplayer/multiplayer som får uppdateringar med jämna mellanrum som bla även innebär mer eller mindre nytt innehåll ?
Så fall, nej inte på långa vägar att försvinna. Det är snarare nått som blir vanligare.
Det du pratar om ser jag väl mer som expansioner. Ett live service är ett spel som bygger på att ha din konstanta uppmärksamhet och uppmanar dig att investera pengar varje månad med t.ex. battle pass eller har en in-game affär med skins att köpa o.s.v. Tävlingsinriktat med ranker, levlar och ev leaderboards.
Sen får vi se om det blir vanligare eller inte. Jag tror företagen kommer försöka göra det vanligare, vilket helt riktigt är något vi ser med många spel, men vet ej hur lyckat det är. Om vi ser till ett single-player spel så är det ju inte det lättaste att få tillbaka spelare när de avslutat spelet och gått vidare till nya upplevelser, och dessutom få dem att betala mer pengar för att spela vidare. Samma med multiplayer.
Det du pratar om ser jag väl mer som expansioner. Ett live service är ett spel som bygger på att ha din konstanta uppmärksamhet och uppmanar dig att investera pengar varje månad med t.ex. battle pass eller har en in-game affär med skins att köpa o.s.v. Tävlingsinriktat med ranker, levlar och ev leaderboards.
Sen får vi se om det blir vanligare eller inte. Jag tror företagen kommer försöka göra det vanligare, vilket helt riktigt är något vi ser med många spel, men vet ej hur lyckat det är. Om vi ser till ett single-player spel så är det ju inte det lättaste att få tillbaka spelare när de avslutat spelet och gått vidare till nya upplevelser, och dessutom få dem att betala mer pengar för att spela vidare. Samma med multiplayer.
Det är luddig definition av live-service men om det menas med att man uppmanas betala in pengar varjemånad ja då blir live-service en snäv kategori typ som fortnite. Det tror jag inte kommer dö men inte växa särskilt mycket heller, dom som finns redan det är dit spelarna kommer fortsätta spela.
Minecraft räknas det som "live-service" ?
Escape from tarkov?
Counter-strike ?
Battlefield?
När går gränsen att ett spel är Live-serive eller ett spel som bara får uppdateringar som lägger till mer och mer innehåll?
är det att man uppmanas köpa säsongspass varje månad, köpa ingame valutor osv ?
Det är luddig definition av live-service men om det menas med att man uppmanas betala in pengar varjemånad ja då blir live-service en snäv kategori typ som fortnite. Det tror jag inte kommer dö men inte växa särskilt mycket heller, dom som finns redan det är dit spelarna kommer fortsätta spela.
Minecraft räknas det som "live-service" ?
Escape from tarkov?
Counter-strike ?
Battlefield?
När går gränsen att ett spel är Live-serive eller ett spel som bara får uppdateringar som lägger till mer och mer innehåll?
är det att man uppmanas köpa säsongspass varje månad, köpa ingame valutor osv ?
Jag är inte insatt i Minecraft och Tarkov, men CS har helt klart blivit ett Live Service med släppet av CS2. Tydliga säsonger, battle pass (som man för övrigt kan köpa hur många som helst av, men eftersom Valve är i princip immun mot kritik så kommer de aldrig upp när det gäller tvivelaktiga monetariseringsmetoder i spel), leaderboard som rensas mellan varje säsong, FOMO på skinsen under battlepass-perioden och så vidare.
Det är inte helt lätt att definiera Live Service, men ska vi gå på Wikipedia så:
"In the video game industry, games as a service (GaaS) (also referred to as a live-service game) represents providing video games or game content on a continuing revenue model, similar to software as a service. Games as a service are ways to monetize video games either after their initial sale, or to support a free-to-play model. Games released under the GaaS model typically receive a long or indefinite stream of monetized new content over time to encourage players to continue paying to support the game. This often leads to games that work under a GaaS model to be called "living games" or "live games" since they continually change with these updates. "
Jag har svårt att tro att de är på väg att försvinna. Däremot så verkar markanden vara mättad, det kommer bli svårt för nya att ta sig in och plocka marknadsandelar i alla fall tills de stora börjar tappa. Nästan alla börsnoterade spelbolag jagar ju Fortniteeffekten och aktieägarna pekar dit och säger gör så.
Det blir ju som MMORPG, World of Warcraft vann, men vissa har kunnat slå sig in och sno åt sig smulorna men ingen har (väl?) lyckats knuffa av dem från den tronen än idag?
Förhoppningsvis landar det på en balans igen och det är väl det som börjar märkas nu.
Försvinna tror jag inte, men jag tror de kommer behöva anpassas.
Ser jag till mig själv så har jag helt enkelt inte tid att köra 1, kanske max 2 live service spel samtidigt med allt annat man spelar.
Som det funkar nu så kan man köpa alla möjliga pass som man sedan dessutom måste klara inom en viss tidsgräns för att ens få ut alla prylar man redan betalat för. Och jag kommer inte köpa ett pass så länge jag inte vet med all säkerhet att jag kommer få ut allt ifrån det.
Och med fler och fler spel som kör med dessa pass och spel som även har multipla pass ( se Fortnite som nu har Season Battle Pass, Festival Pass, Lego pass och OG pass) desto mindre pengar kommer jag spendera då jag helt enkelt inte kommer ha tid att låsa upp allt. Det skapar en så otroligt onödig stress i ett liv redan fyllt med annan stress.
Det var otroligt synd att det inte funkade för Halo: Infinite som var helt inne på rätt spår. Du har hur lång tid som helst på dig att göra klart ett pass, du kan när som helst byta och fokusera på ett annat pass om du tex redan fått allt du ville ha från ett.
Hoppas att fler hakar på detta.
Men det är ju bara själva finansieringen av Live Servicen, sen måste ju själva servicen med kontinuerliga uppdateringar som håller spelet fräscht funka bra. Det är det ytterst få spel som lyckats med och det behöver mer fokus, det läggs för fokus på att utvinna så mycket pengar som möjligt från spelare än att se till att spelare har roligt.
Jag är inte insatt i Minecraft och Tarkov, men CS har helt klart blivit ett Live Service med släppet av CS2. Tydliga säsonger, battle pass (som man för övrigt kan köpa hur många som helst av, men eftersom Valve är i princip immun mot kritik så kommer de aldrig upp när det gäller tvivelaktiga monetariseringsmetoder i spel), leaderboard som rensas mellan varje säsong, FOMO på skinsen under battlepass-perioden och så vidare.
Det är inte helt lätt att definiera Live Service, men ska vi gå på Wikipedia så:
"In the video game industry, games as a service (GaaS) (also referred to as a live-service game) represents providing video games or game content on a continuing revenue model, similar to software as a service. Games as a service are ways to monetize video games either after their initial sale, or to support a free-to-play model. Games released under the GaaS model typically receive a long or indefinite stream of monetized new content over time to encourage players to continue paying to support the game. This often leads to games that work under a GaaS model to be called "living games" or "live games" since they continually change with these updates. "
Ok då kan man räkna bort en heldel spel jag tänkte på med definitionen live-service.
Poängen verkar vara att monitarisera innehållet så köpare fortsätter spendera pengar på spelet än att det bara handlar om att släppa uppdateringar kontinuerligt.
Jag tror knappast de är på väg bort, däremot kan nog vara svårare för nya spel att slå sig in på marknaden. Många har ett eller ett par spel de investerat mycket tid och kanske pengar i som de kanske även har vänner som spelar. Då blir det svårt att börja med något nytt.
Kolla på Destiny 2, upp som en raket . . .
Det var fortfarande bland de spel som drog in allra mest pengar på Steam förra året.
Varför kommentera då?
Skulle verkligen välkommna det.
Saknar enormt den tid då multiplayerspel INTE fick kontinuerliga uppdateringar, utan underhölls och sköttes av communities. Egna servrar, moddade serverar, custom maps, skins, hela köret! Gud vad härligt det var att kunna skapa och spela med egna skins, eller ladda ner dem helt gratis!
Det är lite därför jag numera är 100% emot mikrotransaktioner av något slag i spel, inklusive kosmetiska. Nu när man minns klart igen hur det en gång var, så känns det bara vidrigt att utvecklarna har mage att erbjuda en "privilegiet" att ha lite andra skins, i utbyte mot pengar.
De mest spelade och lönsamma spelen är live service. Ingen anledning att de skulle försvinna.
Varför säger då trenden i branschen annat?
Måste se det med större perspektiv än Fortnite. Se gärna klippet jag länkat. Jag vet att det är långt, men svårt ämne att avhandla på kort tid.
Vilka spel lyckades/misslyckades förra året? Vilka är spelen som är de mest eftertraktade 2025 och 2026? Finns det ens någon som talar om något nytt spännande Live-Service spel som är på G? Brukar inte den generella reaktionen vara typ 🤮när någon nämner Live-Service?
Ok då kan man räkna bort en heldel spel jag tänkte på med definitionen live-service.
Poängen verkar vara att monitarisera innehållet så köpare fortsätter spendera pengar på spelet än att det bara handlar om att släppa uppdateringar kontinuerligt.
Ja, det är lite snårigt. Speciellt när termen expansion har vävts in i DLC. När DLC lanserades var det ju typ något enkelt som laddas ner och expansion var något större. Nu är ju allt DLC eller säsonger känns det som.
Varför säger då trenden i branschen annat?
Måste se det med större perspektiv än Fortnite. Se gärna klippet jag länkat. Jag vet att det är långt, men svårt ämne att avhandla på kort tid.
Vilka spel lyckades/misslyckades förra året? Vilka är spelen som är de mest eftertraktade 2025 och 2026? Finns det ens någon som talar om något nytt spännande Live-Service spel som är på G? Brukar inte den generella reaktionen vara typ 🤮när någon nämner Live-Service?
Jag tror inte att branschen säger annat, kan kolla videon när jag får tid över. Nya spel är en annan sak. Mättad marknad och svårt att ta sig in.
"Live Service"-spel är lika döda som mobilspel.
Investerare vill framför allt tjäna pengar, så det är där pengarna kommer att hamna.
73% av EA:s nettointäkter 2023 kom från "live-service"-spel, $5,603 av $7,657 miljarder.
74% av EA:s nettointäkter 2024 kom från "live-service"-spel, $5,449 av $7,347 miljarder.
Här kan man ju notera att nettointäkterna är något lägre 2024 än 2023, men "fulla" spel tappade mer.
Allas älskling Baldurs Gate 3 beräknas, sedan det släpptes (2020 Early Access, 2023 fullt släpp), gett utvecklarna nettointäkter på runt $500 miljoner, dvs EA har de senaste två åren haft netto-inkomster från "live-service"-spel motsvarande vad 22 st Baldurs Gate 3 har dragit in i netto totalt.
Sen kan spelare önska hur mycket som helst att loot-boxes, miktrotransanktioner, "live-service" och annat skulle försvinna, men det är de sakerna som drar in ordentligt med pengar och därmed så kommer de inte försvinna.
Lösningen i framtiden för de som vill slippa"live-service"-spel, loot-boxes, mtx, osv är gräsrotsfinansiering, finns det tillräckligt många som kan tänka sig stödja en spelidé så kommer de spelen även att finansieras, även om då det har en hel del fallgropar, vissa väldigt djupa.
"Live Service"-spel är lika döda som mobilspel.
Investerare vill framför allt tjäna pengar, så det är där pengarna kommer att hamna.
73% av EA:s nettointäkter 2023 kom från "live-service"-spel, $5,603 av $7,657 miljarder.
74% av EA:s nettointäkter 2024 kom från "live-service"-spel, $5,449 av $7,347 miljarder.
Här kan man ju notera att nettointäkterna är något lägre 2024 än 2023, men "fulla" spel tappade mer.
Allas älskling Baldurs Gate 3 beräknas, sedan det släpptes (2020 Early Access, 2023 fullt släpp), gett utvecklarna nettointäkter på runt $500 miljoner, dvs EA har de senaste två åren haft netto-inkomster från "live-service"-spel motsvarande vad 22 st Baldurs Gate 3 har dragit in i netto totalt.
Sen kan spelare önska hur mycket som helst att loot-boxes, miktrotransanktioner, "live-service" och annat skulle försvinna, men det är de sakerna som drar in ordentligt med pengar och därmed så kommer de inte försvinna.
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik som min morfar brukade säga.
Ett tapp på 3 % i en marknad som förväntas växa varje år är långt ifrån ett bra resultat. Dessutom med rapporterade försämrade försäljningssiffror med FC Sport, som driver Ultimate Team - så kan man få det till att se rätt dåligt ut. EA fick sänka sin prognos för underpresterande försäljning och tappade då 16% av aktievärdet på en dag. I år redan ner ner 11,5 % Så det verkar som investerarna flyr EA?
Sedan jämför du ett spel med ett företag, vilket inte är en helt schysst jämförelse. Dessutom vet jag inte om du har en siffra fel? Som jag förstår så gjorde EA en total vinst 1,049 miljoner, vilket är 1 049 000 000 som alltså då är 2,2 gånger mer än 500 000 000 från Baldurs Gate 3, eller har jag mixat ihop siffrorna? Det är i alla fall de siffror jag hittar, har du annan källa så länka gärna.
Att mobilspel äger marknaden gällande inkomster är ingen hemlighet, och att de mest populära kan släppa ett skin och dra in lika mycket som ett helt spel. Bara kolla på CS2 och deras lådor, miljarder dollar varje år. Frågan är om Live Service på PC och Konsol börjar spela ut sin rätt när det gäller nyare spel, att marknaden är "mätt" så att säga? De mest populära kommer förmodligen finnas kvar en längre tid då folk har så mycket tid (och pengar) investerat i dem. Tonvis med MMORPG har ju falerat, men WoW finns kvar - långt ifrån samma kassako som förut dock skulle jag tro. Battle Royale börjar läggas ner/tappa intäkter men PubG finns kvar - nya spel har svårt att gå runt dock. Valve försökte med ett kortspel för att utmana Heartstone och det gick åt helvete, däremot går ju Heartstone bra. Finns säkerligen många spel som LoL och DoTa där ute som jag inte vet om, men det är ju de enda två "relevanta".
Edit: Senaste nyheten här på sidan är ju att ett till Live Service spel blivit försenat/nerlagt. https://www.fz.se/nyhet/299847-rykte-sony-forsenar-jade-raymo...