Är Live Service Games på väg att försvinna?
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik som min morfar brukade säga.
Ett tapp på 3 % i en marknad som förväntas växa varje år är långt ifrån ett bra resultat. Dessutom med rapporterade försämrade försäljningssiffror med FC Sport, som driver Ultimate Team - så kan man få det till att se rätt dåligt ut. EA fick sänka sin prognos för underpresterande försäljning och tappade då 16% av aktievärdet på en dag. I år redan ner ner 11,5 % Så det verkar som investerarna flyr EA?
Sedan jämför du ett spel med ett företag, vilket inte är en helt schysst jämförelse. Dessutom vet jag inte om du har en siffra fel? Som jag förstår så gjorde EA en total vinst 1,049 miljoner, vilket är 1 049 000 000 som alltså då är 2,2 gånger mer än 500 000 000 från Baldurs Gate 3, eller har jag mixat ihop siffrorna? Det är i alla fall de siffror jag hittar, har du annan källa så länka gärna.
Att mobilspel äger marknaden gällande inkomster är ingen hemlighet, och att de mest populära kan släppa ett skin och dra in lika mycket som ett helt spel. Bara kolla på CS2 och deras lådor, miljarder dollar varje år. Frågan är om Live Service på PC och Konsol börjar spela ut sin rätt när det gäller nyare spel, att marknaden är "mätt" så att säga? De mest populära kommer förmodligen finnas kvar en längre tid då folk har så mycket tid (och pengar) investerat i dem. Tonvis med MMORPG har ju falerat, men WoW finns kvar - långt ifrån samma kassako som förut dock skulle jag tro. Battle Royale börjar läggas ner/tappa intäkter men PubG finns kvar - nya spel har svårt att gå runt dock. Valve försökte med ett kortspel för att utmana Heartstone och det gick åt helvete, däremot går ju Heartstone bra. Finns säkerligen många spel som LoL och DoTa där ute som jag inte vet om, men det är ju de enda två "relevanta".
Edit: Senaste nyheten här på sidan är ju att ett till Live Service spel blivit försenat/nerlagt. https://www.fz.se/nyhet/299847-rykte-sony-forsenar-jade-raymo...
Nettointäkter, inte nettovinst.
Siffrorna på Baldurs Gate 3 gäller från att det först släpptes som Early Access, de har totalt haft netto-intäkter på $500 miljoner.