Five guys
Är du Youtubern i op?
Nope. Någon speciell anledning till att du trodde det?
Fast det är just det här som räknas som "posh-burgare" när krögarna pratar. När de gör burgarna av egen köttfärs och egen potatis. Har inget med flott och fettmängden. Snarare så att en "fin" hamburgare har högre fettmängd som ska rinna ut när man trycker på den. Detta då i jämförelse med de frysta puckarna från scan och fryst pommes som Sibylla kör med. Det är det senare folk börjat längta tillbaka till.
Så. "Poshburgare" är allting som inte är havlfabrikat fryspuck? Nu är jag såklart inte krögare, men det är inte min uppfattning att allt som inte är fryspuck ratas av kunderna. Jag uppfattar det som att alla ställen som har en hyfsad meny där det finns en burgare, bland några pastarätter, fish and chips och liknande är gjord på riktig färs och inte fryspuck, sedan är den inte alltid smashad utan från högrev som inte är lika fet. Samtidigt som jag aldrig hört ett bra ord om t.ex. Olearys burgare som är en fryspuck av kass kvalité.
Jag tänker inte argumentera mot någons smak, helt klart får man tycka vad man vill. Jag själv köpte t.ex. en 200g fryspuckburgare med (och häng med nu) ost, sallad, bacon, kyckling, ananas, banan, curry, dressing och jordnötssmör senast jag var i Sandviken och hälsade på lite kompisar. Precis som ni som läser det här förstår så var den rätt jävla äcklig. Banan på burgare kan INTE rekommenderas. Däremot har det stället där jag köpte den burgaren ifrån ett par andra burgare som har udda ingredienser som är riktigt fina att gnaga på t.ex. kebab, bea och lökringar ovan på fryspucken. Det är grejer det
Ska jag grilla på sommaren så köper jag fryspuckar av lite bättre kvalité och slänger på grillen. Tillsammans med ett briochebröd (Garants är bästa briochebrödet imo), men gör jag burgare hemma så blir det smashburgare med egengjord dressing.
Så. "Poshburgare" är allting som inte är havlfabrikat fryspuck? Nu är jag såklart inte krögare, men det är inte min uppfattning att allt som inte är fryspuck ratas av kunderna. Jag uppfattar det som att alla ställen som har en hyfsad meny där det finns en burgare, bland några pastarätter, fish and chips och liknande är gjord på riktig färs och inte fryspuck, sedan är den inte alltid smashad utan från högrev som inte är lika fet. Samtidigt som jag aldrig hört ett bra ord om t.ex. Olearys burgare som är en fryspuck av kass kvalité.
Jag tänker inte argumentera mot någons smak, helt klart får man tycka vad man vill. Jag själv köpte t.ex. en 200g fryspuckburgare med (och häng med nu) ost, sallad, bacon, kyckling, ananas, banan, curry, dressing och jordnötssmör senast jag var i Sandviken och hälsade på lite kompisar. Precis som ni som läser det här förstår så var den rätt jävla äcklig. Banan på burgare kan INTE rekommenderas. Däremot har det stället där jag köpte den burgaren ifrån ett par andra burgare som har udda ingredienser som är riktigt fina att gnaga på t.ex. kebab, bea och lökringar ovan på fryspucken. Det är grejer det
Ska jag grilla på sommaren så köper jag fryspuckar av lite bättre kvalité och slänger på grillen. Tillsammans med ett briochebröd (Garants är bästa briochebrödet imo), men gör jag burgare hemma så blir det smashburgare med egengjord dressing.
Det är väl lite när restaurangerna själva går ut med att de minsann maler sin egen färs med perfekta blandningen fett (som ska gör att burgaren dryper fett om man trycker på den enligt amerikansk standard) och typ odlar egen potatis på bakgården som kallas "posh" i krögarsvängar. Att de försöker lägga en lyxig känsla över hur just deras burgare och pommes det exklusivt tillverkas. Five Guys följer den profilen som man kan se på videon.
Personligen ser jag det lite som två olika rätter att äta på McD och typ Bastards. Det är lite som att äta på en riktigt italiensk pizzeria eller gå och köpa en pizza i hörnet nere på gatan. De smakar så pass olika att de nästan är olika rätter och det beror på vad jag är sugen på just då.
"Writer and Fighter"
Genuin fråga, vart köper man pizza som kommer upp i dom där summorna?
Käkade pizza häromdagen från ett lokalt hak och det blev då 354 kronor för två stycken pizzor, två beasås och utkörningsavgift. Det är ju typ vad en Five Guys-meny skulle kostat. Går man förbi järnvägskrogen eller liknande ställen får man ju plankstek, Black and White eller liknande för samma pris — för att runda av med jämförelse med andra burgarställen; går man ner på Brödernas och köper, enligt mig mycket finare smashburger med tillbehör, så är det till och med billigare än Five Guys.
Så jag skulle definitivt säga att priset långsiktigt är ett problem för dem. De har inte bästa läget heller, då det relativt talat ligger rätt långt från nattlivet och krogrundorna som sker i Stockholm stadskärna. Nära till station och knegare för lunchrasten, men tappar väldigt mycket av de gyllene kvällstimmarna som många krögare förlitar sig på.
Senast jag köpte pizza hem från kvarteskrogen här i Uppsala så kostade den 189:-. Visserligen en napolitansk pizza (basic variant så inget lull lull på), men den andra krogen i närheten så går en pizza som inte är absolut standard på 130:- och uppåt + 50 cl läsk för ~30:-. Jag var i Gävle igår faktiskt, såg Brynäs - Linköping, och efteråt gick vi till "Goats Table" där gick en burgare med pommes på 200:- utan dricka.
Blir lite äpplen och päron att jämföra Gävle med Stockholm. Rejäl skillnad på lokalpriser och även löner. Sedan vet jag inte om jag tycker en skillnad på ~15% är "typ samma sak" om man nu räknar på menyn som det står om 307:-, som är från Petter på Gamereactor, som inte varit där (eftersom han skriver sin artikel INNAN restaurangen öppnat) - och utifrån det kan bestämma att man inte blir mätt på den menyn. Hur man nu kan göra det? Dessutom skriver han enkelburgare när alla burgare är två köttpuckar.
Mer sant är 250:- som både Expressens skribent och Jureskog nämner. Räknat med cheeseburgare, liten pommes och dricka: 159 + 59 + 40(?) = 258:- Då har du fritt tillval från en tillbehörslista och hur mycket läsk du vill från en sån där automat som finns på nyare biografer där man väljer smak själv.
Det som jag tror Five Guys missat i sin marknadsföring är att (precis som de säger i klippet) en liten pommes räcker bra till två personer. En stor som går på 99:- räcker till en familj typ (enligt dem själva). Inte heller hur mycket kött som varje puck väger. De kör två puckar per burgare och är det ~60-65 gram (inte hittat exakt vikt) så är det 20-30% mer än Brödernas (100g enligt Burgerdudes) som börjar på (124:- för en ostburgare) plus Pommes 47:- och en läsk för 29:-. Då landar vi på basic ostburgare 124+47+29 = 200:-. Med en burgare med lite mer tillbehör så blir det 20:- till och extra kött 29:- till. Då är vi på 249:-. Då med mer kött än Five Guys-burgare ska sägas.
Snart öppnar de här i Uppsala och då ska jag gå dit och köpa mig en meny och bilda mig en egen uppfattning om hur det är. Lovar att återkoppla till den här tråden med bilder och hur burgarna är.
Det är väl lite när restaurangerna själva går ut med att de minsann maler sin egen färs med perfekta blandningen fett (som ska gör att burgaren dryper fett om man trycker på den enligt amerikansk standard) och typ odlar egen potatis på bakgården som kallas "posh" i krögarsvängar. Att de försöker lägga en lyxig känsla över hur just deras burgare och pommes det exklusivt tillverkas. Five Guys följer den profilen som man kan se på videon.
Personligen ser jag det lite som två olika rätter att äta på McD och typ Bastards. Det är lite som att äta på en riktigt italiensk pizzeria eller gå och köpa en pizza i hörnet nere på gatan. De smakar så pass olika att de nästan är olika rätter och det beror på vad jag är sugen på just då.
Ja, precis. Det är inte ens samma maträtt typ. Saken är ju den att folk sätter Five Guys i McDonalds-facket när de snarare är i Brödernas-facket anser jag. Ska säga att främst Brödernas och Bastard Burgers har expanderat för mycket och skalat på kvalitén. När de öppnade tyckte jag de var grymma, men nu går jag inte ens dit. De börjar skära i kvalitén på grejerna för att gå runt, så det känns som man betalar för mer än vad man får.
Sedan ska sägas att det finns sjukt många bra burgarställen i Uppsala, som inte är nästan nationellt täckande kedjor - så kanske jag är bias mot Brödernas och Bastard?
Om man gillar fryspuck kan jag rekommendera kollegans motreaktion till allt vad smashburgare är. De recenserar bara fryspuckar på olika ställen.
https://www.instagram.com/fryspucken?igsh=MWM5NmZremt1bmxjaw=...
Ja, precis. Det är inte ens samma maträtt typ. Saken är ju den att folk sätter Five Guys i McDonalds-facket när de snarare är i Brödernas-facket anser jag. Ska säga att främst Brödernas och Bastard Burgers har expanderat för mycket och skalat på kvalitén. När de öppnade tyckte jag de var grymma, men nu går jag inte ens dit. De börjar skära i kvalitén på grejerna för att gå runt, så det känns som man betalar för mer än vad man får.
Sedan ska sägas att det finns sjukt många bra burgarställen i Uppsala, som inte är nästan nationellt täckande kedjor - så kanske jag är bias mot Brödernas och Bastard?
Sen ligger priset ändå för högt i Sverige vad gällande Five Guys och kvalitén hörs ju vara sämre än i andra länder också. Bastards bästa ställe är fortfarande OG-stället i Luleå om man ska ha den typen av burgare. Annars håller jag med i att de dippat i kvalité genom åren. Ser det även på Ume-stället som ändå är relativt nyöppnat i perspektiv.
"Writer and Fighter"
Sen ligger priset ändå för högt i Sverige vad gällande Five Guys och kvalitén hörs ju vara sämre än i andra länder också. Bastards bästa ställe är fortfarande OG-stället i Luleå om man ska ha den typen av burgare. Annars håller jag med i att de dippat i kvalité genom åren. Ser det även på Ume-stället som ändå är relativt nyöppnat i perspektiv.
Vad baserar du på att priset är för högt? 250:- är vad man får betala för en full meny på liknande ställen i liknande område. En lunch i Stockholmsområdet är över 150:-. En lördag för några veckor sedan åt jag och en kompis en lunchbuffé på Pong och betalade 268:- st. Går jag på Tugg här i Uppsala utanför speciella lunchtider är det ~210:- med singelburgare. På bastards är det också över 200:- för en burgare med pommes och dricka, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
För min del blev det sista gången jag gick på bastard när de serverade en dip i en sådär färdig platslåda som på McDonalds, som de tog över 20:- för (om jag kommer ihåg rätt). Har de börjat fuska med en så enkel grej som att göra egen dip, så vettefan vad de mer fuskar med. Har ej varit på OG-stället i Luleå dock.
Nu har jag inte varit på Five Guys i Sverige (och kommer inte ihåg exakt från 2019 i Berlin), så kan inte säga bu eller bä om kvalitén. Ska som sagt gå dit när de har öppnat i Uppsala.
Vad baserar du på att priset är för högt? 250:- är vad man får betala för en full meny på liknande ställen i liknande område. En lunch i Stockholmsområdet är över 150:-. En lördag för några veckor sedan åt jag och en kompis en lunchbuffé på Pong och betalade 268:- st. Går jag på Tugg här i Uppsala utanför speciella lunchtider är det ~210:- med singelburgare. På bastards är det också över 200:- för en burgare med pommes och dricka, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
För min del blev det sista gången jag gick på bastard när de serverade en dip i en sådär färdig platslåda som på McDonalds, som de tog över 20:- för (om jag kommer ihåg rätt). Har de börjat fuska med en så enkel grej som att göra egen dip, så vettefan vad de mer fuskar med. Har ej varit på OG-stället i Luleå dock.
Nu har jag inte varit på Five Guys i Sverige (och kommer inte ihåg exakt från 2019 i Berlin), så kan inte säga bu eller bä om kvalitén. Ska som sagt gå dit när de har öppnat i Uppsala.
Nu har jag inte varit där, men priset ligger väl på mer än 250 kr? Matkoma hade väl ett slutpris på 1300 kr för två menyer och två korvar. Det är lite över 250 kr för en burgare och avsaknaden av tillbehör.
"Writer and Fighter"
Det är tråkigt att äta ute har blivit så dyrt. Påverkar det sociala livet negativt.
Tycker priserna spårade ur 2022 ungefär. Det blev en prischock som delvis kunde förklaras på allmän bristsituation i spåren av Covid och Ukraina-kriget, dessutom skenade energipriserna då Europa hade vant sig vid rysk naturgas.
Men nu är situationen annorlunda, oljepriset har kommit ned, och Europa har gas så man klarar sig.
Och priserna har gått tillbaka på vissa produkter, t.ex. kostar inte paprika 100kr/kg längre(lol), men räntorna förblir höga här vilket påverkar hyror etc. Och av någon anledning kostar en "enkel bil" 250 000kr ny istället för 150 000kr får några år sedan.
För att kompensera för alla ökade kostnader skulle man haft löneökningar på 10-15% per år sedan 2022, men lönerna har inte hängt med.
Det är min bild iaf.
Nu har jag inte varit där, men priset ligger väl på mer än 250 kr? Matkoma hade väl ett slutpris på 1300 kr för två menyer och två korvar. Det är lite över 250 kr för en burgare och avsaknaden av tillbehör.
Japp.
De köpte:
2 Burgare
2 hot dogs
1 BLT
1 grilled cheese
2 Regular fries
2 milkshakes
1 läsk
Det är inte en vanlig meny för två vanliga människor, vi snackar om grabbarna som äter för 1000:- på Biltema
Japp.
De köpte:
2 Burgare
2 hot dogs
1 BLT
1 grilled cheese
2 Regular fries
2 milkshakes
1 läsk
Det är inte en vanlig meny för två vanliga människor, vi snackar om grabbarna som äter för 1000:- på Biltema
Det är för lätt att äta för 1000:- här , blir ingen utmaning direkt ^^
Varför är snabbmaten så mycket dyrare här mot USA?
"Inflation" skulle eliten säga.
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb