Har du spelat nåt spel som plagierat andra?
Eller som har inspirerats av andra spel, kanske snott lite? Gillade du det spelet?
Ape Escape har plagierat från Super Mario 64 och Ocarina of Time, men gjorde ändå mycket nytt och eget, spelet är hur kul som helst.
Var det många som blev inspirerade och snodde grejer när Quake dök upp?
Resident Evil-kloner. Bortglömda Overblood kom samma år som Resident Evil och var första survival horror som hade full 3D. Man kunde byta kameravinklar när man ville också.
Resident Evil 4 revolutionerade genren. Var det många som härmade?
Jet Set Radio. Ingen som gjorde spel med liknande grafik sen?
From Software-spelen är svåra. Har det dykt upp spel senaste åren som också är apsvåra?
Inte bara Tomb Raider som vill vara Uncharted. En gång i tiden så kändes Tomb Raider unikt.
Indiespel och walkingsimulatorer är ofta snarlika och tävlar om vem som har mest deprimerande story.
GTA...
Sidskrollande plattformsspel...
Plattformsspel i 3D...
Fightingspel i 2D...
Fightingspel i 3D...
Åka bil-spel...
Peka och klicka-äventyr....
Första som dyker upp i huvudet är nog Once Human. Det spelet har ju tagit inspiration från så många spel som möjligt; Control, The Last of Us, DayZ, Palworld, Division, The Secret World, Fallout 76, Days Gone, Rust, Death Stranding, Remnant, Ghostwire Tokyo, etc
EDIT: Sen finns det ju också:
Sleeping Dogs som är inspirerat av True Crime
Bomb Rush Cyberfunk som är inspirerat av Jet Set Radio
Pillars of Eternity som är inspirerat av Baldur's Gate
Stardew Valley som är inspirerat av Harvest Moon
Callisto Protocol som är inspirerat av Dead Space
Yooka-Laylee som är inspirerat av Banjo Kazooie
Back 4 Blood som är inspirerat av Left 4 Dead
Bloodstained som är inspirerat av Castlevania
The Evil Within som är inspirerat av Resident Evil
Rock Band som är inspirerat av Guitar Hero
Bioshock som är inspirerat av System Shock
Första som dyker upp i huvudet är nog Once Human. Det spelet har ju tagit inspiration från så många spel som möjligt; Control, The Last of Us, DayZ, Palworld, Division, The Secret World, Fallout 76, Days Gone, Rust, Death Stranding, Remnant, Ghostwire Tokyo, etc
Ja, det verkar vara unikt. Ett postapokalyptiskt spel i öppen värld. Kanske att det sticker ut genom att vara låångt och ha mycket övervåld? Om det är deprimerande så vore det en frisk fläkt. Jag önskar också att nåt spel kunde ha menyer där man kan uppgradera prylar och förmågor.
Vet inte om det är plagiera direkt. Men WoW tog ju allt som var bra från andra MMO-spel och mixade ihop det. Men mycket kom väl ganska direkt från Everquest tror jag?
Sen tycker jag Dino Crisis känns väldigt plagierat från Resident Evil, men man kanske inte kan plagiera sig själv?
Marvel Rivals är ju också VÄLDIGT likt Overwatch...
Med det sagt är alla spel jag nämnde här bra spel som jag gillar.
"Writer and Fighter"
Är inte tomb raider mycket äldre än Uncharted?
Jo, det är från medeltiden och är ospelbart nu. De gjorde det modernt och spelbart med en reboot 2013.
Där fick man mer att skjuta på och det är ju bra.
Interstellar Space: Genesis
Enligt Steam så har jag bara spelat 72 minuter, och det var vid det här laget två och ett halvt år sedan, men jag vill minnas att det kändes som ett reskin av Master Of Orion 2.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Atomic Heart är ett unikum i sig men det är svårt att undvika Bioshock-homagen i det spelet! Men de tog det och gjorde det till något helt eget i min mening
Singularity
Dishonored
Prey
Första Resident Evil plagierade väldigt mycket från första Alone in the Dark, med fixade kameravinklar i tredjepersonsvy, begränsat med grejer spelaren kan bära på osv, och båda utspelas på en herrgård med zombies. Resident Evils skapare Shinji Mikami har sagt att om det inte var för AitD, så hade första Resident Evil blivit en förstapersonsskjutare som Doom. Ändå så pratas det om Resident Evil-kloner istället för Alone in the Dark-kloner, lustigt det där.
Första Resident Evil plagierade väldigt mycket från första Alone in the Dark, med tredjepersonsvy, begränsat med grejer spelaren kan bära på osv, och båda utspelas på en herrgård med zombies. Resident Evils skapare Shinji Mikami har sagt att om det inte var för AitD, så hade första Resident Evil blivit en förstapersonsskjutare som Doom. Ändå så pratas det om Resident Evil-kloner istället för Alone in the Dark-kloner, lustigt det där.
Och utan Sweet Home så kanske det inte blivit nåt Resident Evil.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_Home_(video_game)
Är det bra när spel snor andras idéer eller borde man göra nåt helt nytt?
Man har ju lagt några timmar på Giana Sisters och det påminde ju lite om ett annat spel med några bröder?
//LD
Ja, Uncharted 4 gillade jag.
Eller som har inspirerats av andra spel, kanske snott lite? Gillade du det spelet?
Ape Escape har plagierat från Super Mario 64 och Ocarina of Time, men gjorde ändå mycket nytt och eget, spelet är hur kul som helst.
Var det många som blev inspirerade och snodde grejer när Quake dök upp?
Resident Evil-kloner. Bortglömda Overblood kom samma år som Resident Evil och var första survival horror som hade full 3D. Man kunde byta kameravinklar när man ville också.
Resident Evil 4 revolutionerade genren. Var det många som härmade?
Jet Set Radio. Ingen som gjorde spel med liknande grafik sen?
From Software-spelen är svåra. Har det dykt upp spel senaste åren som också är apsvåra?
Inte bara Tomb Raider som vill vara Uncharted. En gång i tiden så kändes Tomb Raider unikt.
Indiespel och walkingsimulatorer är ofta snarlika och tävlar om vem som har mest deprimerande story.
GTA...
Sidskrollande plattformsspel...
Plattformsspel i 3D...
Fightingspel i 2D...
Fightingspel i 3D...
Åka bil-spel...
Peka och klicka-äventyr....
Det finns inget nytt under solen... som sagt.
I spel är det väl i stort sett alltid fallet att man lånar idéer från andra spel?
Om spelen blandar tillräckligt många inslag och dessutom tillför något nytt/en spinn på det blir det ju till slut sitt eget.
Typ, Shovel Knight, tar stilen i grafiken, musiken och "robotbossar" från Megaman, blandat med Super Mario Bros 3s världskarta, en townmap likt Zelda 2, lägger till sin egen gimmick med spaden och lite nya nymodigheter och blir ett av de bästa indiespelen någonsin.
Appropå Tomb Raider, så går det väl lika gärna att säga att Uncharted stal från Tomb Raider? Tomb Raider var ju före, och Legendspelen var ju redan mycket mer som Uncharted än Core-spelen var. Sen har survivorspelen möjlighet att crafta och ha samma vapen hela tiden, medan i Uncharted byter man friskt till nya.
Sen finns det vissa spel som verkligen känns "nya", ta till exempel Demon´s/Dark Souls, men även där kan man ju se ett tydligt ursprung från dungeon crawlers, särskilt om man går tillbaka till King´s Fieldspelen.
Tomb Raider och Uncharted har som lite slutit cirkeln. Första Uncharted är ju inspirerat av Tomb Raider och även Indy, men gjorde det mer cinematiskt. Sen när Tomb Raider rebootades så tog de blad från Uncharted så cirkeln är som lite sluten där.
"Writer and Fighter"
Svårt att veta var man ska dra gränsen, men ...
Fortnite? Tycker att det är mycket bättre än PUBG, men nog känns det som ett plagiat.
WarCraft och StarCraft? Båda är fantastiska, men också väldigt kraftigt inspirerade av Warhammer. Tror mig ha läst att Blizzard egentligen ville göra Warhammer, men att det sket sig med rättigheterna. Så de gjorde sin egen variant på det istället.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Jo det stämmer.
Plagiat på spel är inte samma sak som att göra ett spel som liknar eller inspirerats av andra spel.
Plagiat är avsiktligt göra så att ett spel liknar ett annat för att försöka lura en att det är det spelet det försöker kopiera
Var går gränsen? Jag fick idén till tråden när jag läste om Dustborn och att en kallade spelet för plagiat och att de inte klarar av att göra unikt kontent.
Jag har spelat en stund och det känns lite originellt än så länge.
Mer originellt än t ex en hyllad remake som de själva inte skrivit storyn till, inte designat monstren, inte gjort musiken m.m., det räckte att göra ett lite längre spel som ser ut som andra spel.
Var går gränsen? Jag fick idén till tråden när jag läste om Dustborn och att en kallade spelet för plagiat och att de inte klarar av att göra unikt kontent.
Jag har spelat en stund och det känns lite originellt än så länge.
Mer originellt än t ex en hyllad remake som de själva inte skrivit storyn till, inte designat monstren, inte gjort musiken m.m., det räckte att göra ett lite längre spel som ser ut som andra spel.
Jag vet inte men gränsen går väll rimligen vid att man gör ett spel med avsikten att plagiera ett annat spel i att försöka få folk att tro det är spelet man "kopierar".
Att anklaga seriösa spel för att vara plagiat bara för att det påminner/liknar eller är inspirerat av ett tidigare spel är fel.
Remakes är remakes så vet inte vad du menar där.
Ungefär exakt alla spel ”kopierar” eller ”plagierar” varandra.
Vissa kommer undan med det. Andra får massiv kritik.
Jag vet inte men gränsen går väll rimligen vid att man gör ett spel med avsikten att plagiera ett annat spel i att försöka få folk att tro det är spelet man "kopierar".
Att anklaga seriösa spel för att vara plagiat bara för att det påminner/liknar eller är inspirerat av ett tidigare spel är fel.
Remakes är remakes så vet inte vad du menar där.
Jag tycker inte att en remake som ser ut som andra spel är särskilt unikt. Känns bara billigt och fantasilöst.